Badminton: eventingamazone Klimke wil geschiedenis schrijven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Badminton: eventingamazone Klimke wil geschiedenis schrijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 08:43

bokt.nl / www.fei.org

De Duitse eventingamazone Ingrid Klimke wil dit weekend de eerste Duitse winnaar van de Badminton Horse Trials worden.

Slechts twee ruiters uit het Europese vasteland wonnen de wedstrijd: de Zwitser Hans Schwarzenbach in 1951 en de Fransman Nicolas Touzaint in 2008. In 2006 werd Klimke met Sleep Late tweede, net als haar landgenoten Andreas Dibowski (2007) en Michael Jung (2013), maar het Duitse volkslied schalde nog nooit over het terrein in Badminton.

Klimke, dochter van Olympisch dressuurkampioen Reiner Klimke, kan dat rechtzetten. Op dit moment staat ze tweede op het FEI Classics 2014/2015 leaderboard en beschikt ze over Horseware Hale Bob, een elfjarige Oldenburger, waarmee ze de wedstrijd in het Franse Pau won.

Maar ook de Brit William Fox-Pitt kan geschiedenis schrijven. Zijn paard Chilli Morning kan de eerste hengst zijn die de wedstrijd wint, en Fox-Pitt zelf kan zijn tweede overwinning in Badminton halen. Chilli Morning won al verschillende bronzen medailles op internationale wedstrijden, en heeft de flair en het temperament om te winnen. De laatste Britse Badmintonwinnaar was Oliver Townend in 2009. Die kwam vorig jaar dichtbij de overwinning, en werd tweede met de nu 16-jarige Armada.

De Nieuw-Zeelander Andrew Nicholson won verschillende grote wedstrijden, zoals Burghley (5 keer), Pau, Kentucky en Luhmühlen, maar kon ondanks 33 deelnames nooit winnen in Badminton. Nu is hij terug met Nereo (die derde werd in 2013) en Calico Joe.

Nicholson kwam voor het eerst naar Badminton als groom van Sir Mark Todd, 35 jaar geleden. Todd won de wedstrijd toen, bij zijn eerste deelname. Vandaag zit er 40 jaar tussen de jongste deelnemer, de 20-jarige Duitser Niklas Bschorer op Tom Tom Go 3, en de nu 59-jarige Todd met Leonidas II en Oloa.

De Australiër Sam Griffiths verdedigt met zijn merrie Paulank Brockagh zijn titel, en neemt ook deel met de ervaren Happy Times. Ook de winnaars van 2013, de Nieuw-Zeelander Jock Paget met Clifton Promise, nemen deel. Paget brengt ook Clifton Lush mee.

Op de deelnemerslijst staan nog vier ex-winnaars. De Britse Pippa Funnell (winnaar in 2002, 2003 en 2005) en Mary King (1992 en 2000), en de Australiërs Andrew Hoy (2006) en Paul Tapner (2010). In totaal nemen zo'n 80 paarden uit 12 landen deel aan de wedstrijd.

MarlindeRooz

Re: Badminton: eventingamazone Klimke wil geschiedenis schrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 08:46

Met mijn slaperige hoofd dacht ik heel even ??? badmintonnen te paard. :')

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 09:22

MarlindeRooz schreef:

:D _/-\o_ _O- _O- _O-

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 09:30

Leuk! Badminton! Eens kijken of ik daar een mooie live-stream van kan vinden :-)

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 09:35

Ja, of hopelijk geeft BBC wat, altijd met goede commentatoren :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 09:38

jansje73 schreef:
MarlindeRooz schreef:

:D _/-\o_ _O- _O- _O-

blijkbaar ben ik nog verder heen en las het artikel maar half..
want aan het einde van het artikel las ik het nog steeds als badminton te paard zucht..
ik had er de reacties voor nodig om het artikel toch nog maar eens te lezen :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 09:39

Kan iemand er niet even voorzetten van " de eventing wedstrijd Badminton Horse Trials" :') :o?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 09:42

MarlindeRooz schreef:

Ja ik dacht het zelfde. Misschien nog hartstikke leuk ook...

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 09:45

Ik dacht ook 'oh wist niet dat te paard badminton een sport was'. Was het al bijna gaan googlen :')
Goedemorgen :D

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 09:46

MarlindeRooz schreef:
Kan iemand er niet even voorzetten van " de eventing wedstrijd Badminton Horse Trials" :') :o?

Er staat al in de titel dat het gaat om een eventingamazone, dus dat lijkt me al helder toch?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 09:47

Apple schreef:
MarlindeRooz schreef:

Er staat al in de titel dat het gaat om een eventingamazone, dus dat lijkt me al helder toch?

En eventingamazones kunnen niet badmintonnen???

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 10:02

MarlindeRooz schreef:
Apple schreef:
MarlindeRooz schreef:

En eventingamazones kunnen niet badmintonnen???

Nee dat kunnen ze absoluut niet :n :D

Maar even zonder gekheid, met deze titel is het maximum aantal tekens al gebruikt. Er kan niks bij.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 10:33

Apple schreef:
Leuk! Badminton! Eens kijken of ik daar een mooie live-stream van kan vinden :-)

Via FEI TV is het iig te zien en anders vaak wel via Engelse websites maar dan moet je wat downloaden zodat je IP adres engels is. :)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 10:48

Fingers crossed!
Ingrid is mijn grote held en voorbeeld, zou geweldig zijn als ze wint!

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 11:11

De zender Horse and Country zou Badminton ook uitzenden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 11:15

voor de liefhebbers, ik heb twee kaarten te koop voor zaterdag. Incl parkeren, members badges en een ortje om Badminton radio te volgen.

Nog veel leuker dan via de livestream :j (die ga ik noodgedwongen maar kijken)

RenskeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 14:34

Citaat:
Slechts twee ruiters uit het Europese continent wonnen de wedstrijd: de Zwitser Hans Schwarzenbach in 1951 en de Fransman Nicolas Touzaint in 2008.

Maar ook de Brit William Fox-Pitt kan geschiedenis schrijven. Zijn paard Chilli Morning kan de eerste hengst zijn die de wedstrijd wint, en Fox-Pitt zelf kan zijn tweede overwinning in Badminton halen

Dit stukje klopt niet helemaal.. 2 europese overwinningen; een zwitser en een fransman terwijl de Brit Fox-Pitt zijn tweede overwinning kan halen. Sinds wanneer hoort Groot Brittanie niet meer bij Europa?

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 14:38

Wat jammer dat je niet kunt gaan Lielle! Ik had ze graag overgenomen, maar past bij mij ook niet in de planning :(

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 14:39

RenskeG: Moet inderdaad vasteland zijn, ik pas het even aan.

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 14:39

RenskeG schreef:
Citaat:
Slechts twee ruiters uit het Europese continent wonnen de wedstrijd: de Zwitser Hans Schwarzenbach in 1951 en de Fransman Nicolas Touzaint in 2008.

Maar ook de Brit William Fox-Pitt kan geschiedenis schrijven. Zijn paard Chilli Morning kan de eerste hengst zijn die de wedstrijd wint, en Fox-Pitt zelf kan zijn tweede overwinning in Badminton halen

Dit stukje klopt niet helemaal.. 2 europese overwinningen; een zwitser en een fransman terwijl de Brit Fox-Pitt zijn tweede overwinning kan halen. Sinds wanneer hoort Groot Brittanie niet meer bij Europa?

Ik moest het ook 2x lezen, maar het gaat over het Europese vasteland. En Groot Brittannië is een eiland ;)

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 14:48

GB hoort m.i. niet bij Europese continent (denk maar aan "Watch out, continental driver" :D ) dus stukje klopt gewoon.

Lachen dat sommigen aan de sport badminton dachten. Ik heb juist het omgekeerde. Zeg badminton en ik denk aan 'The world's premier 3-day-event'. Hier nog leuke weetjes over Badminton (wel even het grootste betaalde sportevenement van Europa!) http://www.stuff.co.nz/sport/nz-horse-p ... rse-trials

Balen dat je niet kunt Lielle. Had er vorige week nog over zitten dubben om te gaan, maar inmiddels wat ander leuks.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 08:19

Lielle schreef:
voor de liefhebbers, ik heb twee kaarten te koop voor zaterdag. Incl parkeren, members badges en een ortje om Badminton radio te volgen.

Nog veel leuker dan via de livestream :j (die ga ik noodgedwongen maar kijken)

Ooooh tempting!

Lukt helaas niet op zo'n korte termijn, volgend jaar wil ik zeker gaan :j

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 11:29

Sannnn schreef:
Apple schreef:

Via FEI TV is het iig te zien en anders vaak wel via Engelse websites maar dan moet je wat downloaden zodat je IP adres engels is. :)

Iemand een goede live stream kunnen vinden? FEI TV is alleen via membership geloof ik he?