Bron: wikimedia commons
Tijdens sportweekend op de Belgische televisiezender één werd een reportage uitgezonden over Ludo Phillippaerts die de fakkel doorgeeft aan zijn kinderen.
Phillippaerts nam afgelopen dinsdag 28 april afscheid van de topsport. Hij brak door met de hengst Darco en nam vier keer deel aan de Olympische Spelen waarbij hij zowel in 2000 in Sydney als in 2004 in Athene als vierde eindigde. Daarnaast nam hij zeven maal deel aan de Wereldbekerkampioenschappen en werd hij zes keer Belgisch kampioen.
De ruiter is 51 jaar oud en volgens eigen zeggen niet meer gemotiveerd. Hij geeft het stokje door aan zijn kinderen.
Naast de 21-jarige tweeling Olivier en Nicola, die het beiden goed doen in de paardensport, heeft Phillippaerts nog twee zonen met talent. De dertienjarige Tibault en de elfjarige Anthony rijden beiden in de springsport en worden door vader Ludo getraind en gesteund.
"Het moment dat je die beslissing neemt en dat je er mee stopt was toch een heel moeilijk moment voor mij. Ik heb een beetje een gelaten gevoel, ik weet niet hoe ik er over moet denken. Maar ik denk dat dit de beste beslissing is die ik heb genomen", vertelt Phillippaerts.
De ruiter twijfelde al geruime tijd over het wel of niet stoppen van zijn carrière. "Ik nam het niet serieus, ik dacht dat gaat wel over", vertelt zijn vrouw Veronique Engelen. Toch ging dit gevoel niet over en besloot de ruiter te stoppen met de topsport en zich te gaan richten op zijn zonen.
Bekijk hier het filmpje.