Duitsland: Verkoper niet aansprakelijk voor gebreken paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Duitsland: Verkoper niet aansprakelijk voor gebreken paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 14:21

www.kostenlose-urteile.de/bokt.nl

In Duitsland heeft het Oberlandesgericht Oldenburg besloten dat de verkoper van een paard niet aansprakelijk kan worden gesteld wanneer de aankoopkeuring niet goed wordt uitgevoerd. Het risico ligt bij de koper.

In 2011 schafte de koper een paard aan voor het bedrag van 8000 euro. In het koopcontract werd vastgelegd dat de verkoper gevrijwaard werd van eventuele gebreken bij het paard en dat het paard een aankoopkeuring zou ondergaan voor het afsluiten van de koop. De betreffende dierenarts stelde slechts twee voor de koop onbelangrijke feiten vast, waarop de koop werd afgesloten. Na twee weken wilde de koper deze koop ongedaan maken vanwege opvallend gedrag van het paard.

In de twee weken dat ze het paard had waren haar meerdere dingen opgevallen. Zo stopte en steigerde het paard regelmatig tijdens het longeren. Dit gedrag werd ook onder de man vertoond. Hij bleek met name op de plaats van het zadel gevoelig te zijn en uitte dat door uit te wijken, te bokken of te bijten. Daarom wilde de koper in april 2012 de koop ongedaan maken en verlangde zij van de verkoper dat het paard teruggenomen werd.

Het kantongerecht stelde vast dat de aankoopkeuring niet foutloos is verlopen en stelde de eiser in het gelijk. Het paard bleek alsnog medische klachten te hebben en in het contract stond niets over de aansprakelijkheid bij een incorrecte aankoopkeuring. De verkoper legde zich hier niet bij neer en kreeg gelijk van het Oberlandesgerecht. In het verkoopcontract werd over een aankoopkeuring gesproken, maar deze werd door de koper geregeld. De verkoper is dus niet aansprakelijk wanneer dit niet goed gebeurt. De koper moet daarvoor de betreffende dierenarts aansprakelijk stellen en niet de verkoper.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:29

Zo dat is nogal niet wat. -O-
De dierenartsen dekken zich natuurlijk in aan alle kanten. Allerlei uitsluitingen en weerleggen dat het dier het al had ten tijde van de keuring etc etc.

BigOne

Re: Duitsland: Verkoper niet aansprakelijk voor gebreken paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:33

Terecht, als je een paard verkoopt dan word het meestal door een DA van de kopende partij gekeurd. Als dit dan niet goed gebeurt dan kan het toch niet zo zijn dat je het paard vrolijk terug kunt doen??? De koper heeft wel voldaan aan de onderzoeksplicht maar een niet capabele da het paard laten keuren.
Als die da belangrijke zaken heeft gemist dan moet je inderdaad bij hem zijn.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:41

Na twee weken wilde de koper de koop ongedaan maken, maar tussen 2011 en april 2012 zitten minstens vier maanden.

Tja eerlijk, als ik een paard verkocht en het werd goedgekeurd, dan hoeft men bij mij ook niet meer aan te kloppen als er wat mis is. Er kan wel ik weet niet wat allemaal gebeurd zijn in de tussentijd.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:44

Het is sowieso ook in Nederland vrijwel onmogelijk om op "gedrag" (verondersteld wangedrag) na koop en keuring zo'n koop te laten ontbinden.

In Duitsland is men door deze uitspraak dus nog strenger dan in Nederland.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:45

Lijkt mij redelijk logisch, als de dierenarts de keuring niet goed uitvoert of iets over het hoofd ziet, je als koper de betreffende dierenarts aansprakelijk stelt en niet de verkopende partij? Of denk ik nu heel erg krom? :o?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 15:09

Ik vind de titel wel heel algemeen, alsof de verkoper nooit verantwoordelijk is in Duitsland. Dit zou een professionele verkoper in NL wel verliezen met een rechtszaak overigens. Zo kort na aankoop verkeerd gedrag.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 15:43

terpentijn schreef:
Het is sowieso ook in Nederland vrijwel onmogelijk om op "gedrag" (verondersteld wangedrag) na koop en keuring zo'n koop te laten ontbinden.

In Duitsland is men door deze uitspraak dus nog strenger dan in Nederland.

In Duitsland is men vaker geneigd om naar de rechter te gaan, ik lees in het stukje dat het probleem in de (bindende?) aankoopkeuring zit.
Het lijkt dus dat er op papier slechte afspraken zijn gemaakt.

Ik vermoed net als terpentijn dat de koper in Nederland meer kans had gehad.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 21:10

Sterker nog, in Duitsland zijn de dierenartsen verzekerd tegen dit soort dingen. Dit geldt tot een maand na aankoop. Als de DA iets gemist heeft of verkeerd ingeschat, moet hij het paard vergoeden. Vreemd maar waar.

Bovendien : In het koopcontract werd vastgelegd dat de verkoper gevrijwaard werd van eventuele gebreken bij het paard. Ik zou als koper nooit accoord gaan met dit.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 22:25

Als dat paard na 2 weken pijn had op de plaats van het zadel zou het ook goed aan het zadel gelegen kunnen hebben. En dat zie je dan bij aankoop keuring nog niet. En idd de tijdlijn klopt niet 2 weken en vervolgens minimaal 4 maanden

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 22:35

bigone schreef:
Terecht, als je een paard verkoopt dan word het meestal door een DA van de kopende partij gekeurd. Als dit dan niet goed gebeurt dan kan het toch niet zo zijn dat je het paard vrolijk terug kunt doen??? De koper heeft wel voldaan aan de onderzoeksplicht maar een niet capabele da het paard laten keuren.

Tja als ik vanuit alphen aan den rijn naar friesland ga om een paard te kopen, dan sleep ik mijn da ook niet mee.. Dan bel ik eentje daar in de buurt em doe een schietgebedje dattie zijn vak goed verstaat..

Dus je kunt niet altijd 100% weten of een da we of niet capabel is..

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 22:46

Prima uitspraak.
Het zou helemaal mooi zijn als paarden op 'vreemd gedrag' terug gebracht mogen worden, hoeveel mensen/kopers blijken uiteindelijk niet voldoende te kunnen rijden? Die kunnen dan alles zomaar terug brengen?

Daarnaast als het een 'fout' in de keuring is, is of de dierenarts aansprakelijk... Of degene die opdrachtgever/betaler is, dat kan zowel koper als verkoper zijn.

DA's zijn ook niet alles, hoeveel ik inmiddels al niet mee heb gemaakt met foto's, ene da was hij goed, andere was hij rijp voor de slacht, ene da had hij een chip, andere da (zelfde foto's) was hij schoon....
Het is altijd wat ;).

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 09:26

De dierenarts kan dan wel een fysieke keuring doen , maar wat weten die van gedrag ?
Dan zou je het paard onderhand ook na moeten laten kijken door een gedragstherapeut.
Ik zou in ieder geval niet graag DA zijn.....

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 09:34

nine1987 schreef:
bigone schreef:

Tja als ik vanuit alphen aan den rijn naar friesland ga om een paard te kopen, dan sleep ik mijn da ook niet mee.. Dan bel ik eentje daar in de buurt em doe een schietgebedje dattie zijn vak goed verstaat..

Dus je kunt niet altijd 100% weten of een da we of niet capabel is..

ik heb mazzel gehad met 'mijn regeling'.

het paard stond in breda, ik zit in Helmond.. dus niet heeel ver af..

maar ik heb geen trailer, noch een rijbewijs e.

Dus ik bij de prijsafspraak hebben we het volgende afgesproken:

zij brachten het paard naar mijn stal toe..
ik had daar een VA (van mijn keuze) die het paard zou keuren waar de verkopende partij ook bij aanwezig was.. Bij goedkeur konden ze het paard dus achterlaten..
bij afkeur, betaalde ik natuurlijk de keuring gewoon, maar zouden zij het paard onverkocht mee terugnemen en van mij een kopie van het keuringsrapport meekrijgen..

ze gingen daarmee akkoord, zo hebben we allebei het risico gespreid. Zij namen de kosten van het vervoer, ik van de keuring. bij een succesvolle keuring hadden we dus beiden wat we wilden (ik het paard, zij het geld).. bij afkeur hadden we de kosten van een mislukte aankoop/verkoop om medische redenen verdeeld en hadden zij ook meteen bewijs van wat er eventueel aan het handje was.

----

de uitspraak in duitsland vind ik niet raar op zich..
als de keuring goed is, is de keuring goed voor de verkoper.. als er dan nog slagen om de arm gehouden moeten worden, dan valt er toch bijna niet meer te handelen?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 09:42

Sommige dingen kun je gewoon niet zien met een keuring. En daar valt dit rijden ook onder.

Mevy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 12:06

Ik heb het Duitse berichtje even gelezen; de uitspraak zelf zit er helaas niet bij. Volgens het Duitse hof gaat het er juist om dat partijen in de koopovereenkomst uitdrukkelijk hebben bepaald dat het risico bij de Koper lag. Om die reden (en niet omdat de keuring niet goed uitgevoerd zou zijn) heeft de koper ongelijk gekregen en hoeft de verkoper het paard niet terug te nemen.

In Nederland kan ik me voorstellen dat de rechter dat ook oordeelt, en zal daarbij de hoedanigheid van partijen in aanmerking nemen (professioneel/ particulier). Spreek je geen bijzondere risicoverdeling af, dan geldt volgens de jurisprudentie dat spreekplicht vóór onderzoeksplicht gaat. Dus als de verkoper wist van het 'gebrek', dan is de verkoper verplicht dat te melden bij verkoop. Maar als je als koper onderzoek doet, dan zul je dat wel deugdelijk uit moeten voeren. Dus wel door een goed dierenarts en met een officieel rapport e.d.