Ruiterprotest stopt uitbreiding graasgebied voor wisenten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Ruiterprotest stopt uitbreiding graasgebied voor wisenten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 16:14

http://www.rtvnh.nl

De wisenten mogen niet in het Middenduin bij Overveen losgelaten worden. De gemeenteraad van Bloemendaal heeft unaniem besloten dat ze de bizons daar niet willen, omdat ze recreanten wegjagen.

In 2007 is er een kudde wisenten losgelaten in het duingebied Kraansvlak, ten oosten van het Middenduin. Het is één van de projecten om de oernatuur terug te krijgen in Nederland.

De grazers zijn goed voor de ontwikkeling van het natuurgebied. Vooral omdat ze 'zandbaden' nemen. Ze rollen over de grond en maken zo de grond los, wat goed is voor onder andere duinhagedissen.

Vanwege het succes van het project wil Staatsbosbeheer de dieren nu ook graag in het Middenduin. Maar ruiters die veel in het gebied rijden, protesteerden. Ze zijn bang dat de bizons, zeker de stieren in de bronstijd, de paarden aanvallen. Het ruiterpad door het gebied kan ook niet verplaatst worden, omdat het een Europees beschermd natuurgebied is.

Woordvoerder namens de ruiters, Nine Raam, is opgelucht dat de gemeente Bloemendaal hun angst deelt. "We vinden het wisentenproject echt heel mooi, maar dan in een afgesloten terrein. Het moet niet ten koste gaan van de veiligheid van ons."

Dribbel

Re: Ruiterprotest stopt uitbreiding graasgebied voor wisenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:36

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:52

Zo die kom ik ook niet graag tegen als ik op buitenrit ben!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 18:15

Wat goed zeg! Blij mee, kunnen we gewoon lekker blijven rijden daar :j

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 23:53

Sorry hoor, maar het is toch een prachtig project, die wisenten? Als ruiter zijnde, vind ik dat je je paard daar maar aan moet laten wennen. Ze vallen heus niet zomaar even paarden aan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 06:52

JoyCiej007 schreef:
Sorry hoor, maar het is toch een prachtig project, die wisenten? Als ruiter zijnde, vind ik dat je je paard daar maar aan moet laten wennen. Ze vallen heus niet zomaar even paarden aan.

Dus allemaal aan de stierenvechterstraining dan?
Een bronstige bison valt niet zomaar aan. Die valt aan omdat ie zich moet bewijzen/ 'zijn' vrouwtje moet beschermen. Dat jouw paard en jij geen interesse hebben in dat vrouwtje weet hij niet.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 07:15

Deze wisenten zitten nu in een compleet afgesloten gebied toch? Kraansvlak is helemaal afgesloten, zodat deze dieren in alle rust natuur kunnen maken. Waarom wil staatsbosbeheer ze dan nu in een gebied waar ook ruiters komen?

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 07:25

Ik denk dat het ook prima samengaat. Voor mijn stage heb ik de wisenten veel geobserveerd en bij ze in het terrein gelopen ( oa met als doel te kijken hoe ze op mensen/publiek omgaan ). Het is een project waarbij jaren lang gemonitord is hoe de wisenten reageren op het gebied en welke invloed ze hebben op het gebied en hoe hun interactie met mensen is. Het is niet veel anders dan een Schotse hooglander alleen is een wisent niet gedomesticeerd en daardoor een stuk schuwer. In alle situaties die ik heb meegemaakt gingen de wisenten weg voor ons zodra we dichtbij waren. Daarnaast lopen ze nu ook met een kudde koniks dus zijn ze gewend aan de aanwezigheid van paarden, die worden toch ook niet zomaar aangevallen.

Wellicht kan je paard een keer schrikken als ie verderop in de bosjes een wisent hoort weglopen of ziet oversteken, maar dat is niet anders dan met een Schotse hooglander of konik die daar ook grazen.

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 07:30

Wicky schreef:
Deze wisenten zitten nu in een compleet afgesloten gebied toch? Kraansvlak is helemaal afgesloten, zodat deze dieren in alle rust natuur kunnen maken. Waarom wil staatsbosbeheer ze dan nu in een gebied waar ook ruiters komen?

Omdat deze dieren relatief ' nieuw' zijn in de Nederlandse natuur. Er is een jarenlang project gaande om te observeren welke invloed deze dieren op het gebied hebben en hoe ze omgaan met de ontmoeting met mensen. Het terrein was volledig afgesloten om dat op een veilige manier te onderzoeken, daaruit is blijkbaar gebleken dat ze geen gevaar vormen voor recreanten en ze een positieve bijdrage leveren aan de natuur die jn de duinen flink aan het dichtgroeien is. , en daarom gaan ze nu ook naar andere gebieden.

Yolanda77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:33

Ik zou er zelf niet zo'n moeite mee hebben, maar je moet natuurlijk niet vergeten dat dit alle ruiters betreft; als "klein" meisje op een shetlander moet je ook het gevoel hebben daar veilig langs te kunnen. Ik denk dat een van de problemen nu is dat je ook niet even een andere route kan nemen. Er lopen mooie ruiterpaden door dat gebied, maar het zijn redelijk grote rondjes, waarbij je niet even een volgend paadje kan nemen.

LisetteRas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 22:40

Het zijn in ieder geval indrukwekkende dieren. Ik kan mij voorstellen dat er mensen door geïntimideerd raken. Als echt uit onderzoek is gebleken dat ze mensen en paarden liever uit de weg gaan snap ik dat ze de dieren verder willen uitzetten. Voor beide kanten is wat te zeggen.