Meer informatie over euthanasie Dambala

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Meer informatie over euthanasie Dambala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 19:03

http://www.bokt.nl / http://www.eventingnation.com

Afgelopen weekend werd de Rolex Kentucky driedaagse verreden. Één van de deelneemsters was de Nieuw-Zeelandse Emily Cammock, die tijdens het evenement haar paard Dambala moest laten inslapen.

De vijftienjarige schimmelruin liep een ernstige blessure op tijdens de cross-country en Cammock zag na overleg geen andere mogelijkheid dan het dier te laten gaan.

Zaterdagavond waren de dierenartsen nog bezig met het behandelen van de blessure. Ze gingen er vanuit dat het te genezen was, maar Dambala zou met pensioen moeten. Het team rondom Dambala was het er over eens dat een dergelijk herstel alleen mogelijk was als ze de ruin achterlieten in de Verenigde Staten. Plain Dealing Farm, een stal waar Cammock in 2001 als groom had gewerkt, bood aan om het paard een blijvend thuis te geven.

Helaas bleek op zondagochtend dit plan niet door te kunnen gaan. Bij het verwijderen van de bandages werd duidelijk dat het er slecht uit zag.

"Dambala had serieuze schade aan het ligament, een blessure waarmee hij alleen nog kon herstellen voor een pensioen. Helaas is Dambala geen rustig paard en wordt hij al snel wild en onstuimig als hij niet aan het werk kan, op stal staan is al helemaal geen optie voor hem", vertelt Cammock. "Hoe moeilijk het ook was om de beslissing te maken, het is voor het welzijn van het paard en met steun van het veterinaire team gemaakt. Hij was het meest eerlijke en betrouwbare paard dat altijd 150 procent gaf. Ik voel mij vereerd dat hij zijn vertrouwen gaf en we samen een behoorlijk gaaf team waren."

Het duo reed de cross-country uit met 11,2 strafpunten en de officials verklaarden aan het einde van de zaterdag dat alle paarden en ruiters in orde waren na de cross-country. In de avond plaatste Cammock een bericht op Facebook over de blessure van de ruin.

"Na de twee na laatste hindernis voelde ik dat er iets mis was en aan het einde van de rit was het duidelijk dat we een probleem hadden. Het lijkt erop dat de mulle grond de oorzaak is van het opnieuw opspelen van een oude blessure."

De vijftienjarige ruin won pas geleden nog de CIC 3* Horse of the Year 2015 titel in Nieuw-Zeeland. Afgelopen weekend was zijn eerste CCI 4* wedstrijd.

MaraYvette

Re: Meer informatie over euthanasie Dambala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 19:51

trieste afloop :(

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 20:44

Triest ... maar misschien als zij had gestopt "Na de twee na laatste hindernis voelde ik dat er iets mis was" was de blessuur niet zo erg geweest ???????

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 22:01

Peterina schreef:
Triest ... maar misschien als zij had gestopt "Na de twee na laatste hindernis voelde ik dat er iets mis was" was de blessuur niet zo erg geweest ???????

Ach kom, toen zat het er dus al. Staat ook dat het een oude blessure is die weer opspeelt. Die dingen gebeuren en zo lang wij ze niet als porseleinen paardjes behandelen gebeuren dit soort dingen.

Zal een moeilijke beslissing zijn geweest maar ik denk wel de juiste!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:19

Als je merkt dat er iets niet goed zit, waarom rijd je dan in godsnaam door?????

Draait het dan werkelijk allemaal om geld en roem??

In en in-triest dit...
En dan nu poeslief gaan vertellen dat ze de beste beslissing hebt genomen voor je paard?
Arm,arm dier.

Dr is hier maar 1 verliezer.

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 14:17

Ik denk niet dat er omwille van het geld is doorgereden.
Het was een oude blessure en er staat duidelijk in het verhaal dat het een paard was dat zichzelf de rust niet gunde om te herstellen.
Je weet nooit het hele verhaal, je kunt niet zo maar oordelen over iets. Ik vind het ook sneu voor het paard maar That's life en zo gaan de dingen. Het is een "ramp" in het achterhuis zei mijn opa altijd als er iets met de paarden was.
Ik ben van mening dat het dier nu beter af is. Een gestrest en werkwillig paard op stal zetten zodat hij misschien nog als grasmaaier kan dienen heeft absoluut geen meerwaarde voor het dier.

Zoveel mensen zoveel meningen .....

Ihashe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:55

Wat triest

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:14

Aan het eind van een dergelijke cross zijn paarden meestal niet zo heel fit meer. Dat een paard dan wat 'anders' voelt is helemaal niet gek.

En vanwege het geld is er zeker niet doorgereden. Het was geen springwedstrijd met bijbehorende bedragen. Je kan er op rekenen dat het haar meer kostte om daar te rijden dan het opleverde.
Daar komt bij dat dit paard na afloop van Kentucky in de VS verkocht moest worden in plaats van mee terug te vliegen naar Nieuw-Zeeland.
Voor haar is dit naast een persoonlijk verlies ook financieel een grote strop.