Mysterie vreemd gedrag paarden Theo Timmerman opgelost

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Mysterie vreemd gedrag paarden Theo Timmerman opgelost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 16:47

http://www.bokt.nl

Theo Timmerman heeft via zijn Facebookpagina laten weten dat het mysterie rondom het vreemde gedrag van twee van zijn ervaren paarden tijdens de menwedstrijd in Horst is opgelost. De paarden, Mister en Boy, die elkaar tijdens de dressuur uit de ring probeerden te duwen en ook tijdens de vaardigheid niet zichzelf waren, bleken al enkele maanden verontreinigd water te drinken.

Een week voor de wedstrijd liet Timmerman het drinkwater testen, nadat hij had ontdekt dat de waterleidingen in zijn nieuwe stallen waren aangesloten op een put en dat zijn paarden dus geen leidingwater dronken. De uitkomst was schokkend: het water bevat zware metalen zoals cadmium en is niet geschikt voor consumptie.

Drie paarden kregen een infuus aangelegd om het herstel te bespoedigen. Timmermans geeft aan dat ze goed eten en niet vermoeid ogen en dat hij hoopt dat ze snel weer de oude zijn. Deze situatie heeft wel invloed op zijn trainingsschema, maar Timmerman vertelt al lang blij te zijn dat hij weet wat er aan de hand is en dat de paarden al verbetering laten zien.

KimD

Re: Mysterie vreemd gedrag paarden Theo Timmerman opgelost

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:51

Zo zeg! Dat is niet niks, maar hopen dat alles snel weer gezond is. :oo

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:53

Jeetje, dat is inderdaad niet niks!
Wordt zoiets niet ook al aangetoond in een gezondheidscheck voor zo'n wedstrijd? Of zeg ik nu hele domme dingen? :Y) Ben totaal niet thuis in dat wereldje.

Hopen dat de paarden in ieder geval snel herstellen!

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:58

Wat het paard binnen krijgt thuis, kan een dierenarts op de wedstrijd niet beoordelen lijkt mij.

De meeste gezondheidschecks bestaan uit, zover ik weet van de basis wedstrijden:
Hartslag controle
Bewegingen (regelmatig of onregelmatig)
Wondjes controle ( zijn er wondjes of andere vervelende dingen zichtbaar die het paard kunnen belemmeren)
Slijmvliezen en turgor(als ik het goed schrijf) controle

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 17:11

Dan schrik je!
Zo te lezen heeft hij het beste met zijn dieren voor, fijn! Dat is helaas vaak anders..

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 17:21

Dan gaat de aannemer een lekkere schadevergoeding tegemoed zien denk ik , als hij het idd kan bewijzen. Maar wie legt een waterleiding aan op een "put" geen enkele denk ik dan. Hoop in ieder geval dat het het euvel is. En uiteraard dat de paardjes er niks aan over houden.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 17:25

Pff dat is schrikken. Gelukkig ging hij verder kijken en heeft hij de oorzaak gevonden. Vraag me ook af of ze geen blijvende schade er aan overhouden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 17:28

Wow! Heel erg heftig zeg! Gelukkig heeft hij het op tijd ontdekt!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 18:11

Uit een put kan prima, in de meeste weilanden drinken de paarden ook water uit een put.
Bij ons op stal ook, maar dat water is na het slaan van de put uitvoerig onderzocht, waarna zelfs een tweede put is geslagen in een andere laag.
Scheelt toch aanzienlijk in de kosten bij zo'n 54 paarden.

Balen voor Timmerman dat hij niet wist dat zijn paarden gen leidingwater dronken. Had een hoop ellende kunnen voorkomen. Hopelijk houden ze geen blijvende schade.

Nancy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 18:13

Hoi, was op de wedstrijd in Horst aanwezig en heb de dressuurproef van Theo Timmerman gezien. Beide voorpaarden drongen inderdaad heel de tijd tegen elkaar op maar veel voorpaarden waren vrij opgepept en dringerig, dus dit kan best andere oorzaken hebben. Als dit van het slechte water was, dan zou het ook thuis op training moeten opgevallen zijn ( LET WEL, ik ontken niets van slecht water! )... Ik weet niet of zoiets dan op dit kan terug geroepen worden. Rij ook aangespannen en heb hetzelfde probleem ( voorpaarden die tegen elkaar opdringen ) meegemaakt en dit berust dan ofwel op schrik of een onbehagen onder de vorm van een slecht passend tuig of mogelijk lichamelijk letsel door een blessure.
Bij de vetcheck voorafgaande aan een samengestelde menwedstrijd, worden de paarden/pony's enkel op beweging en mogelijke wondjes die hinderlijk kunnen zijn, bekeken en gecontroleerd of het juiste paspoort aanwezig voor het desbetreffende paard. Verder geen controle

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 20:14

Bij ons krijgen de paarden(40 ) ook al zolang als de stal staat grondwater te drinken, ze hebben er geen van allen last van alleen de mijne, bij toeval achtergekomen doordat hij een half jaar op rust heeft gestaan waar leidingwater was. Mijn fjord krijgt er onwijze jeuk van, zo erg dat hij tot bloedens toe zijn benen open schuurt. Nu krijgt hij sinds een week of 2 weer leidingwater en het gaat beter. Dus verontreinigd water kan zeker invloed hebben op de paarden.
Nog een detail, mijn fjord woont zeker al 12 jaar op deze stal en heeft pas sinds een aantal jaar dus jeuk, misschien ook te maken met zijn leeftijd.
Ik wil hier vooral mee zeggen dat water een behoorlijke invloed kan hebben op het welzijn van je paard.
Fijn dat het duidelijk is waar de paarden last van hadden en dat het nu beter gaat

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 20:18

Ah bah! Jeetje dat is niet niks.. Hopelijk gaat het snel beter met de paarden!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 00:01

Citaat:
Een week voor de wedstrijd liet Timmerman het drinkwater testen, nadat hij had ontdekt dat de waterleidingen in zijn nieuwe stallen waren aangesloten op een put en dat zijn paarden dus geen leidingwater dronken
.

Dit snap ik niet zo goed.. hoe kun je dat nou NIET weten? Een put slaan doe je niet in 5 minuten en als je bij de bouw aanwezig bent, of contact hebt met je aannemer|bouwer, dan is dat toch een gegeven wat besproken is|wordt? Zelfs als het een bestaande put was geweest en iemand zou suggeren die te gebruiken voor de watervoorziening in je nieuwe stallen, dan ga e als eerste toch meteen de waterkwaliteit laten testen?

JesseVerboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:27

Dat is wel even schrikken zeg.. bah

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:24

wij wonen in een oude hoeve en ook hier ligt 'ergens' iets van een grondwater of regenput. Er zitten tig hendels in de kelder en een enorme pomp/ reservoir staat er van zo'n 1000 of meer liter. Hoe krijg je zonder pomp al dat water voor die paarden naar boven is mijn eerste vraag zonder het te weten? Of gaat dat zonder pompsysteem omhoog lopen door al die bakken en leidingen...
Ik heb mijn paarden ook tijdje op dat water gehad, ik heb van die zwarte cementbakken waar ze uit drinken maar toen ik het idee kreeg eens het water in een glas te scheppen schrok ik van wat er allemaal in dat glas zweefde en gelijk de hendel weer omgezet naar leidingwater.
Het water is hier enorm duur in Belgie van de drinkwatermaatschappij en er zijn echt zoveel mensen die zelf ook nog water uit de grondwaterputten drinken... vooral bejaarde mensen in de oude hoeves en huizen drinken dat gewoon en zijn toch allemaal 'gezond oud' aan het worden hihi. maar ligt vast aan wat voor landbouwrotzooi in de grond gegaan is in omgeving etc.. als drinkwater nee maar om erf schoon te spuiten of planten te sproeien of weitje, ja hoor ;-).
Hoop dat ze goed herstellen de paarden maar ging al beteren, zwarte metalen binnen krijgen is niet niks voor een lijf brrrr

Mirthe2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 15:17

Ohh wat vervelend!