Giftig voer kost misschien 25 paarden het leven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Giftig voer kost misschien 25 paarden het leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 13:04

bokt.nl / www.ridehesten.com /www.felleskjopet.no

Afbeelding

De Noorse voederfabrikant Felleskjøbet laat in een persbericht weten dat er per ongeluk kippenvoer in het paardenvoer gemengd is. De fout kwam aan het licht toen een aantal dravers van Magne Olsen slechter presteerden op wedstrijd. Het voer werd geanalyseerd en bleek Narasin te bevatten. Dat is een stof die zeer gevaarlijk is voor paarden. Het kan de organen van de dieren aantasten. In het slechtste geval moet men alle 25 paarden laten inslapen.

In de verklaring zegt de firma Felleskjøpet dat het incident te wijten is aan een menselijke fout. De dieren die het voer hebben gegeten, waren duidelijk onwel en hadden last van diarree. Ze zijn onder toezicht van een dierenarts geplaatst, maar het is nog te vroeg om te zeggen of ze blijvende schade hebben opgelopen.

Tvedt Anderssen, communicatiedirecteur van de firma zegt: "We betreuren onze fout ten zeerste. Onze strenge procedures om de kwaliteit van het voer te allen tijde te waarborgen, zullen nu geëvalueerd worden om te voorkomen dat dergelijke incidenten opnieuw gebeuren. Wanneer de situatie is opgehelderd, zullen we met de eigenaar praten om de zaak zo goed mogelijk op te lossen."

Felleskjøpet zegt dat het om een geïsoleerd incident gaat. De levering was exclusief bestemd voor de klant in kwestie. Andere klanten hebben geen verkeerd gemengd voer geleverd gekregen.

pipo

Re: Giftig voer kost misschien 25 paarden het leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 13:08

Zodan.. dat is een flink foutje. Hoop voor de eigenaren en de paarden dat het allemaal een beetje meevalt.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 13:23

Öven Åpeldøørn bellen...

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 14:49

Eirikur schreef:
Öven Åpeldøørn bellen...

:')

Natuurlijk niet grappig voor de eigenaren, maar moest wel even lachen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 14:55

En de kippen dan, die krijgt dan wel die rotzooi binnen en dan weer de mensen die van deze kippen eten, heeft daar niemand aan gedacht???

Als het voor de paarden niet goed is dan volgens mij ook niet voor de kippen..............

Maar als ik het goed lees, is het ecxlusief voor 1 klant bedoeld...........om kippen te gaan vermoorden?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 15:07

Ragdollcat schreef:
En de kippen dan, die krijgt dan wel die rotzooi binnen en dan weer de mensen die van deze kippen eten, heeft daar niemand aan gedacht???

Als het voor de paarden niet goed is dan volgens mij ook niet voor de kippen..............

Maar als ik het goed lees, is het ecxlusief voor 1 klant bedoeld...........om kippen te gaan vermoorden?

Wat een overdreven reactie zeg :+

Ooit al eens gedacht dat het verteringsstelsel van een paard anders in elkaar zit dan die van een kip of mens? Zal wel een reden zijn dat dit product giftig is voor paarden en onschadelijk voor kippen/mensen/enzovoort ;-)

Verder hopen dat de paarden er weer bovenop komen en de schade beperkt blijft!

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 15:20

nou inderdaad ragdollcat, mijn kippen krijgen ook voer van de felleskjøpet.
ik eet mijn kippen niet op natuurlijk maar ik voer ze liever ook geen troep.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 15:26

Narasin is een antibioticum voor kippen tegen coccidiose besmetting, waar kippen diarree van krijgen, slecht groeien en overlijden. Het is dus ter bescherming van de kuikens

vreselijk voor de paarden, eigenaren en trainer.n

Ihashe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 17:24

Ow, wat erg
Dit moet niet vaker gebeuren

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 17:30

de vertering van een paard en kip zijn wel 2 heel andere dingen.
Wat een onzin om te gaan denken dat het kippenvoer gevaarlijk is voor kippen :')

Als je morgen kattenvoer aan paarden geeft en ze worden ziek, dan wil het toch ook niet zeggen dat we het niet aan katten mogen geven?

maar back to the point: wat een stomme fout, dat gaat nog een duur grapje worden denk ik.
Ik hoop dat de paardjes er gewoon goed doorkomen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 17:50

Eirikur schreef:
Öven Åpeldøørn bellen...

_O- _O- Zo slecht, maar ik heb zo hard gelachen om deze post :D

ontopic; hopelijk knappen alle 25 paarden goed op en houden ze er niks aan over.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 18:17

Misschien was ik niet duidelijk?

Ik heb het niet gewoon over de kippenvoer, die kan de paarden gerust eten zonder dat ie wat gaat mankeren.

Het ging me specifiek om een toevoeging erin waardoor het voor de paarden niet goed is, en dan vraag ik me af hoe het dan zit met de kippen en daarna de mensen die de vlees ervan eten.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 19:17

Iedere diersoort is anders het kan best zijn dat die stof voor ons niet gevaarlijk is, maar voor paarden juist weer wel. Niet meteen paniek zaaien.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 19:25

Ragdollcat, toxiciteit in de ene diersoort zegt niks over die in een andere diersoort. Wij mensen en ook het meeste grote vee kunnen bijvoorbeeld prima tegen diclofenac, maar toch is het verboden voor vee nadat na fors gebruik in India bleek dat gieren er niet tegenkunnen en massaal het loodje legden. Die vogels zijn daar essentieel voor het stukje opruimwerk in de voedselkringloop.

De stof uit dit voer is dus wel giftig voor paarden, niet voor kippen en een beetje verder studeren levert je vast de wachttijd voor kip op. Als het een antibioticum voor zo'n algemene kippeninfectie/-iets is, dan zal de humane toxiciteit waarschijnlijk meevallen.

In elk geval een duur foutje van die voerfabrikant. Ik hoop dat de paarden goed herstellen.

Ikenmijzusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 19:52

Wow het zouden je eigen paarden maar zijn echt super erg hoop idd ook echt dat het mee valt heb ook ergens op fb gelezen dat het hun 25 beste paarden waren

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:37

Dus er zit standaard AB in dat kippenvoer?

Wat gebeurd er met die AB in het kippenlijf, slaat dat op in het vlees en wat krijgen wij daar van binnen.

Ik hoop dat die paarden het redden, wat een ellende zoveel paarden tegelijk :(:)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:41

Gewoon met wachttijd kan het geen kwaad ;) net als bij veel medicatie. Coccidiose is een kl*te ziekte... Ben er ook al kippen aan verloren. Dus zo gek is het echt niet dat het in bepaald voer zit voor kuikens, helemaal niet als je ervan moet leven. Wordt vaak preventief aangeraden voor kuikens want het is ook vreselijk besmettelijk. Op 1 na waren al mijn kippen besmet (en die niet besmet moest ook preventief aan de medicatie)

Zuur dat de paarden het hebben gekregen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:55

Dus dat spul zit niet altijd in het kippenvoer?
Dus een bepaald aantal dagen voor de slacht krijgen ze voer zonder AB?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 22:07

Het kan zelfs zo zijn dat ze dat voer uitsluitend voeren aan de kippen als ze (of een significant deel van de koppel) ziekteverschijnselen veroorzaamt door coccidiose vertonen.

Standaard ab in het (start) voer gebeurt nauwelijks/niet meer door de strengere ab-regels. Maar elke kio afzonderlijk ab spuiten of in t bekje druppelen is nogal arbeidsintensief, vandaar dat koppelbehandelingen vaam door het voer gaan.

Veehouder krijgt medisch attest van d'arts en besteld voer met op attest genoemde toevoeging.

Uiteraard wordt de koppel pas geslacht ba het verstrijken van de wachttermijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 22:08

Zit er absoluut niet standaard in :) mijn voer heeft het bv niet. Vaak is die toevoeging ook niet meer nodig als ze kuiken af zijn (maar als je continu kuikens blijft toevoegen is het een ander verhaal). Voor de slacht zullen ze vast van het voer af worden gehaald óf de dosering is zo laag dat het voor de mens geen enkel effect heeft. Kijk, dat weet ik zo niet (heb zo even geen verpakking met soortgelijk voer liggen ), ben wel bekend met anti cocc medicatie en dat heeft wel wachttijd en eieren weggooien. Maar dan heb je ook een beste dosering :)

T is een rotklus om het individueel te moeten toedienen: ik heb het met zo moeten toedienen als je doet met dwangvoeren. Met die paar kippen was het te doen, maar niet met meer. De ziekte is vreselijk :n

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 22:20

Aha, dus de kans dat dit AB in het paardenvoer kwam was eigenlijk vrij klein en een geval van hele erge pech.
Ik hoop dat de fabriek boven tafel kan krijgen wat er mis ging en wat ze kunnen doen om dit te voorkomen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 07:34

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 09:50

LBLGypsyCobs schreef:
Dus dat spul zit niet altijd in het kippenvoer?
Dus een bepaald aantal dagen voor de slacht krijgen ze voer zonder AB?

Nee, dat spul zit niet standaard in kippenvoer, alleen voor het mini-mini spul.

Ragdoll: Arme wij, mogen wij dan ook geen chocolade meer omdat dat giftig is voor honden?

OT: Wel een gigantische fout van de producent. Kan een behoorlijk kostenplaatje worden :=

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 17:54

Hilli schreef:
Ragdollcat, toxiciteit in de ene diersoort zegt niks over die in een andere diersoort. Wij mensen en ook het meeste grote vee kunnen bijvoorbeeld prima tegen diclofenac, maar toch is het verboden voor vee nadat na fors gebruik in India bleek dat gieren er niet tegenkunnen en massaal het loodje legden. Die vogels zijn daar essentieel voor het stukje opruimwerk in de voedselkringloop.

De stof uit dit voer is dus wel giftig voor paarden, niet voor kippen en een beetje verder studeren levert je vast de wachttijd voor kip op. Als het een antibioticum voor zo'n algemene kippeninfectie/-iets is, dan zal de humane toxiciteit waarschijnlijk meevallen.

In elk geval een duur foutje van die voerfabrikant. Ik hoop dat de paarden goed herstellen.

Ah, bedankt voor dit stukje informatie, dan weet ik voldoende.

Wel erg van deze 25 paarden en hopelijk herstellen ze goed.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 18:40

Nisine (E 234) wordt gebruikt in sommige smeerkazen en griesmeelkoekjes.
Over het wel of niet schadelijk zijn, zijn verschillende onderzoeken die elkaar tegen spreken.
Mag volgens de NL wet blijkbaar gewoon in ons eten zitten.