FEI presenteert voorstellen veranderingen in eventing

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

FEI presenteert voorstellen veranderingen in eventing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 09:18

* http://www.bokt.nl / http://www.horseandhound.co.uk

Afbeelding
Bron: wikimedia commons
Er komen mogelijk flinke veranderingen in de eventingsport, dit is bekend geworden nadat de FEI een reeks uitgebreide voorstellen bracht voor de toekomst van de sport.

Deze plannen zullen worden besproken tijdens de FEI Sports Forum in Lausanne, die plaats vindt op maandag 27 april. Alle wijzigingen moeten worden goedgekeurd door de FEI tijdens de algemene vergadering in november.

Een overzicht van de voorstellen:

Olympische Spelen
De FEI denkt na over het creëren van "aantrekkelijke, moderne, tv- en toeschouwervriendelijke sport". Deze veranderingen zijn in overeenkomst met de ideeën van de International Olympic Committee (IOC) van 2020. Het idee is ontworpen om een "nieuwe generatie fans" te creëren volgens de IOC, maar ook om het aantal nationaliteiten die tijdens de Olympische Spelen aanwezig zijn te vergroten.

Voorstellen:
- Volledige scheiding van teamwedstrijden en individuele wedstrijden
- Atleten kunnen alleen nog maar deelnemen aan één van de wedstrijden
- Volledige scheiding van de kwalificaties (teams strijden om de drie sterren, individuen strijden om de vier sterren)
- Teams die een drie sterren niveau cross-country uitrijden met een vier sterren niveau dressuur en spring proef
- Een team zal uit maximaal drie leden bestaan
- Ruiters uit één team zullen allemaal achter elkaar starten
- Ruiters die individueel rijden zullen in alle drie de fasen een vier sterren rit rijden
- Nieuw: een jeugdklassement

De mogelijke toekomstige integratie van ponyklassementen en de introductie van een jeugdklassement gebaseerd op de leeftijd van de ruiter (en geen onderscheid tussen paarden en pony's) kan ontwikkeld worden.

Technische regels
Er ligt een voorstel om cross-country strafpunten te herzien. Één idee is het veranderen van het aantal strafpunten voor een eerste weigering naar tien. Een ander idee is het toekennen van vijf strafpunten voor het aanraken van vlaggen op smalle, krappe en hoek hindernissen.

Tuig
Het type bit wat gebruikt mag worden in de cross-country wordt ook in twijfel genomen. Dit met het oog op risicomanagement en het welzijn van de paarden.

"Men is van mening dat het gebruik van een scherp bit door een minder ervaren rijder het paard kan beïnvloeden op zijn vermogen om zich te concentreren op de hindernis en het gebruik maken van zijn natuurlijke capaciteiten om te springen."

Naamsverandering
Eventing zal mogelijk niet eventing blijven heten. De naam van de sport kan veranderd worden in equestrian triathlon, equestrathon of tri-equathlon.

Indoor eventing
Er zal bekeken worden of er een mogelijkheid is tot het integreren van indoor wedstrijden voor eventing.

Fritt_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 19:13

"Men is van mening dat het gebruik van een scherp bit door een minder ervaren rijder het paard kan beïnvloeden op zijn vermogen om zich te concentreren op de hindernis en het gebruik maken van zijn natuurlijke capaciteiten om te springen."

Ehhhhhm, minder ervaren ruiters? Er staat nota bene boven dat het om drie en vier sterren combinaties gaat....

Ihashe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 21:04

Gaan ze ook nog iets aan de hindernissen veilig maken doen?
Hoezo moet de naam eventing trouwens veranderen

CaPrIoLe`79

Re: FEI presenteert voorstellen veranderingen in eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 06:59

equestrian triathlon, equestrathon of tri-equathlon
:roll:

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 07:09

JeugdklAssement :):)

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 07:25

Fritt_J schreef:
Ehhhhhm, minder ervaren ruiters? Er staat nota bene boven dat het om drie en vier sterren combinaties gaat....

3 en 4* wordt er even kort uitgepikt, maar zoals ik het begrijp zijn dit wel regels voor de eventingsport algemeen.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 11:12

En vanuit de sport zelf is met afgrijzen gereageerd op de voorstellen die gedaan zijn.

We zitten in de eventing met een serieus probleem, namelijk veiligheid. Maar geen van de voorstellen springt daar serieus op in en het ene voorstel is jog ridiculer dan de ander.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 11:43

Toch zou ik wel blij zijn met een pony rubriek. Er zijn best een hoop Eventers die met pony's starten en de overstap richting de Z vind ik een hele beste. M zal wellicht nog wel lukken, maar daarna wordt het misselijk lastig voor de gemiddelde pony.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 13:18

Je hebt nu ook internationaal aparte pony wedstrijden hoor. Afgelopend weekend nog in Oudkarspel. Cross is iets lichter dan een 1*paardencross

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 16:58

_lautje_ schreef:
Je hebt nu ook internationaal aparte pony wedstrijden hoor. Afgelopend weekend nog in Oudkarspel. Cross is iets lichter dan een 1*paardencross

Voor de jeugd toch? Ik bedoel voor volwassenen..

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 17:05

Oudkarspel was 2* pony's en die reden vrijwel dezelfde hindernissen als de 1* paarden. Waren er maar twee of drie die anders waren.

Verder vind ik de voorstellen belachelijk. Had het Engelse artikel gelezen en die maakten er één grote grap van en terecht.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 17:14

Ja oke maar dat is in de basis sport ook. L paarden = M pony's, M paarden = Z pony's en 1* paarden is dan ook 2* pony's lijkt mij.

Dus zou aparte pony rubriek wel fijn zijn hoor! Scheelt je toch een klasse!

Maar of het er door komt... en op welke termijn... dat is de vraag.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 17:23

Suelza schreef:
Ja oke maar dat is in de basis sport ook. L paarden = M pony's, M paarden = Z pony's en 1* paarden is dan ook 2* pony's lijkt mij.

Dus zou aparte pony rubriek wel fijn zijn hoor! Scheelt je toch een klasse!

Maar of het er door komt... en op welke termijn... dat is de vraag.

Ja, het klopt ook gewoon Suelza maar ik las net dat de cross iets lichter zou zijn dan de 1* paardencross en dat is vrijwel niet zo.

Geef wel grif toe dat het toch wel pittig is, een D-pony of een paard is echt wel een flink verschil en die moeten wel dezelfde hindernissen en dezelfde afstanden rijden.

Mensen met een pony tussen de paarden kunnen volgens mij best starten maar zullen misschien niet de top bereiken maar soms ook wel. Er werden dit weekend nog eens herinneringen opgehaald aan kleine paarden/pony's die echt wel de top bereikt hebben. Hoogte is niet alles.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 17:26

Nee klopt! Maar ik weet niet of ik het zou aandurven met mijn pony, zo'n zware cross haha. Dus ik hoop van ganser harte dat er een pony rubriek komt. Scheelt toch! Dan zijn die sterren lang zo ver weg nog niet!

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 18:33

Ik vind er ook hele aparte voorstellen tussen zitten. Geen van deze dingen vergroot volgens mij de veiligheid van de sport.

Die ponyrubriek voor volwassenen snap ik ook niet zo. Gaat het er dan om dat je kunt zeggen dat je een bepaalde klasse of een sterren cross hebt gereden? Het niveau van de hindernissen is toch de graadmeter, en niet een bepaalde nieuwe naam die hier dan ineens aan wordt gegeven?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 18:37

Dat betekend dat pony's op eigen hoogte mogen presteren ipv een klasse hoger/zwaarder omdat de ruiter de 18 is gepasseerd.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 18:37

Sorry Percy maar ik denk dat meer dan de helft van de ponycross echt anders was dan de 1* paarden. En dat hoort ook. Want een combinatie als heuvel op huisje en smal, was het huisje van de 1* echt veel te voor pony's. Maar 2 of 3 hindernissen andere is gewoon pertinent niet waar.

Waarom zou je een internationale klasse willen voor volwassenen op pony's? Is met dressuur en springen toch ook niet.
Zie de meerwaarde daar echt niet van.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 18:57

Heb de cross twee maal gelopen met mijn dochter die daar 1* startte en blauw (pony's) en rood (1* paarden) waren toch echt grotendeels hetzelfde. Grotendeels, niet helemaal maar dat zei ik al.

Zie ook de meerwaarde niet van een internationale klasse van volwassenen op pony's overigens. Met alle respect. Of je past je aan aan het feit dat je op een pony rijdt en er dus harder aan moet trekken of je past je aan aan het niveau van je pony.

Of je koopt een paard. Misschien simpel gezegd maar daar heeft mijn dochter in feite ook voor gekozen. Nu is ze echt wel de jonkie ruiter tussen de paarden maar degenen die t.m. 16 tussen de pony's rijden moeten daarna zo ongeveer weer opnieuw beginnen en dat duurt even.

Het is maar wat je zelf wilt en waar je lol in hebt. Niemand moet iets maar als je iets wilt moet je daar zelf voor gaan.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 19:05

Ach als ze het beslissen zou het evengoed mooi zijn :) er zijn ergere dingen om je druk over te maken

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 19:06

Anoli schreef:
Naamsverandering
Eventing zal mogelijk niet eventing blijven heten. De naam van de sport kan veranderd worden in equestrian triathlon, equestrathon of tri-equathlon.

Ja want dit is namelijk een ontzettend belangrijk probleem %)
Ik geloof dat ze, zoals hierboven al een paar keer gezegd, wel andere dingen hebben om over na te denken.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 19:17

Suelza schreef:
Ach als ze het beslissen zou het evengoed mooi zijn :) er zijn ergere dingen om je druk over te maken

Maak me er ook niet druk over Suelza. Als je daar een grote groep mensen plezier mee doet ben ik de laatste die er tegen zou zijn.

Enige is dat ik me dan wel afvraag is waar het eindigt. Je moet ergens wel grenzen trekken tussen recreatieve sport, basissport en topsport.

Die naamsverandering is echt te erg voor woorden ;(

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 19:34

Ik heb ook de 1* gereden Percy en met een ponyruiter de pony cross gelopen. Dus ik weet waar ik het over heb.