Partij voor de Dieren wil verlaging btw dierenartskosten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Partij voor de Dieren wil verlaging btw dierenartskosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 09:04

http://www.bokt.nl / http://www.partijvoordedieren.nl

De Partij voor de Dieren pleit voor een verlaging van het btw-tarief voor dierenartskosten. Op dit moment vallen de handelingen die een dierenarts verricht en de medicijnen die het daarbij zelf toepast onder het hoge tarief van 21%, zoals bij het injecteren van een pijnstiller. Medicatie die de arts verstrekt om door de eigenaar zelf te geven, vallen onder het lage tarief van 6%, bijvoorbeeld wanneer een arts een fles pijnstillers geeft die de eigenaar zelf kan toedienen.

De Partij voor de Dieren vindt medische verzorging van dieren geen luxeproduct. Daarom moet het BTW-tarief voor de dierenarts en andere medische zorg omlaag, naar 6%, aldus de politieke partij. Alle veterinaire handelingen zoals consulten, onderzoeken, operaties en ook diergeneesmiddelen die door de dierenarts zelf worden toegediend, moeten onder het lage tarief gaan vallen.

De medische verzorging van dieren moet zo min mogelijk gehinderd worden door de financiële situatie van de verzorger van het dier. Ook huisdieren van mensen met een minimuminkomen moeten de medische zorg krijgen die zij nodig hebben, aldus de PvdD.

nine1987

Re: Partij voor de Dieren wil verlaging btw dierenartskosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 09:08

Tja, terwijl het hebben en (onder) houden van een huisdier imo toch wel een luxe is..

Als er geen geld is, dan wordt vaak het eerst beknibbeld op de (medische) kosten van dieren.. Dan kun je de btw wel verlagen, maar voor degenen die een da toch niet kunnen betalen, die kunnen het ook niet betalen met een btw tarief van 8%..

Let wel, ik praat het niet goed, maar het gebeurt wel..

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 09:14

Ik ben voor. Het maakt de kosten en daarmee de drempel om naar de DA te gaan misschien toch net wat lager, al red je er maar een paar dieren mee: Alle beetjes helpen! Medische zorg is een eerste levensbehoefte, geen luxe.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 09:29

Goed idee, inderdaad is medische zorg iets waar IMO geen hoge BTW over geheven moet worden, het is absoluut geen luxe 'goed' of dit nou voor mensen of dieren is.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 09:39

Een prima idee, maar niet voor alle dingen. Spoedgevallen e.d. zijn sowieso al duur, als daar ook nog eens 21% btw overheen komt, is dat belachelijk veel. Maar dingen zoals bijv. een echo, keizersnede e.d. Tja, dubbel. Men kiest er bijvoorbeeld vaak bewust voor om te gaan fokken. Als je echo's e.d. nog goedkoper gaat maken, krijg je weer meer van die *oeps* nestjes. Nou zijn die er sowieso nog veelsteveel.. Maar.. Nouja ben gewoon slecht in het uitleggen wat ik bedoel..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 09:45

Goh, ik moet heel eerlijk toegeven dat dit dat éindelijk eens een goed idee is van de PvDD. Héhé, ze doen eindelijk eens wat serieus ipv. veel kamervragen stellen over veelal onnozele kwesties, en die vragen kosten behoorlijk wat geld.

Ik ben uiteraard helemaal voor. DA kosten rijzen tegenwoordig echt de pan uit. Als je bv. alleen al ruim € 100,00 kwijt bent voor het inslapen van een vrij kleine hond...... dat vind ik echt nogal wat. Grootste gedeelte van die rekening bestond uit BTW over de gebruikte middelen en BTW over de handelingen, en BTW over consult.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 09:51

Ik zou het ook wel een goed idee vinden als mensen die op een minimaal inkomen leven eens duidelijk wordt gemaakt dat ze geen huisdieren moeten nemen als ze dat niet kunnen betalen.

Laatst ook weer zo'n tiep bij de dierenarts. Twee van die joekels van honden, waarvan er één jonge pup, die geopereerd was omdat hij een stuk touw had ingeslikt. En dan bij de balie zonder blikken of blozen:"ik kan de rekening niet betalen, want ik ben al 15 jaar werkloos en zit in de bijstand." Dan zakt m'n mond echt open van verbazing.....

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 09:52

Denken jullie nu werkelijk dat de prijzen bij de dierenarts gaan dalen als het naar 6% gaat? Jaren geleden moesten de kappers ook van hoog naar laag btw... nou dat hebben we geweten. De prijs is hetzelfde gebleven en de kapper heeft een nieuwe auto gekocht.

Wat veel beter zou zijn is een algemeen tarief voor alles, dan hoef je ook niet meer het onderscheid te maken in hoog en laag BTW en schept dat veel meer duidelijkheid. Het aantal fraudes met btw zal hierdoor dalen. Beter maakt de PVDD zich druk om de oostvaardersplassen etc.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 09:55

Leffroi schreef:
Een prima idee, maar niet voor alle dingen. Spoedgevallen e.d. zijn sowieso al duur, als daar ook nog eens 21% btw overheen komt, is dat belachelijk veel. Maar dingen zoals bijv. een echo, keizersnede e.d. Tja, dubbel. Men kiest er bijvoorbeeld vaak bewust voor om te gaan fokken. Als je echo's e.d. nog goedkoper gaat maken, krijg je weer meer van die *oeps* nestjes. Nou zijn die er sowieso nog veelsteveel.. Maar.. Nouja ben gewoon slecht in het uitleggen wat ik bedoel..

Castratie wordt er ook goedkoper mee. Wat juist weer minder kans op oeps-nestjes geeft. En ik denk dat er heel veel mensen van stichtingen, opvang, kinderboerderijen, enz. hier ook mee geholpen worden. Laat dat nu ook juist een plek zijn waar ook weinig geld is maar die juist steeds harder nodig worden.

JoyCiej007 schreef:
Goh, ik moet heel eerlijk toegeven dat dit dat éindelijk eens een goed idee is van de PvDD. Héhé, ze doen eindelijk eens wat serieus ipv. veel kamervragen stellen over veelal onnozele kwesties, en die vragen kosten behoorlijk wat geld.
Helemaal mee eens. (Zet PvDD op eigen keuzelijst volgende verkiezingen)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 09:55

safina schreef:
Ik zou het ook wel een goed idee vinden als mensen die op een minimaal inkomen leven eens duidelijk wordt gemaakt dat ze geen huisdieren moeten nemen als ze dat niet kunnen betalen.

Laatst ook weer zo'n tiep bij de dierenarts. Twee van die joekels van honden, waarvan er één jonge pup, die geopereerd was omdat hij een stuk touw had ingeslikt. En dan bij de balie zonder blikken of blozen:"ik kan de rekening niet betalen, want ik ben al 15 jaar werkloos en zit in de bijstand." Dan zakt m'n mond echt open van verbazing.....

Deels mee eens, en dit is natuurlijk al een langduriger geval.

Maar wat te denken van mensen die al een hond hebben, en onverwacht hun baan ineens verliezen, of ineens arbeidsongeschikt worden? Dat zie je niet zomaar even aan komen.

Ik weet niet hoe jullie er over denken, maar ik ben letterlijk opgegroeid tussen de honden en die maken bij ons ook echt een belangrijk deel van het gezin uit. Het is je maatje, ze zijn er áltijd. Je leeft er samen mee. Ik durf zo te stellen dat ik met onze hondjes meer heb als met mijn pony's. Dat is een heel ander iets; die leven niet letterlijk bij je in huis.
Voor sommige mensen (zonder kinderen, zonder man, etc. etc.) is hun hond heel erg belangrijk. Ik kan je zo zeggen dat wij onze hond nooit zouden 'wegdoen'.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 09:57

Tamary; Ik blijf nog wat sceptisch......... en wil niet te vroeg juichen. Vind het al erg genoeg dat men van mij als 'paardenmens' denkt dat ik automatisch dan op de PvDD stem.
Voor mij moeten ze zich nog even wat meer bewijzen, óók ten aanzien van 'menselijke kwesties'.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 10:00

safina schreef:

Hier helpt een BTW verlaging ook niet meer mee....

Ja, het is geen slecht plan. Maar zijn er dan niet meer dingen die in BTW verlaagd kunnen worden? Als je zo gaat redeneren zijn er een heleboel dingen die natuurlijk geen echte luxe zijn.
Daarnaast: wat is luxe? Voor de één is dat champagne met kaviaar, voor de ander is brood met boter en hagelslag luxe.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 10:02

JoyCiej007 schreef:
Tamary; Ik blijf nog wat sceptisch......... en wil niet te vroeg juichen. Vind het al erg genoeg dat men van mij als 'paardenmens' denkt dat ik automatisch dan op de PvDD stem.
Voor mij moeten ze zich nog even wat meer bewijzen, óók ten aanzien van 'menselijke kwesties'.

Voor mij ook, maar tot nu toe was het automatisch nee voor mij.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 10:06

Anderzijds.. Gaat dat mogelijk ten koste van de kwaliteit. Dierenartsen moeten investeren in nascholing, veel kosten om hun diploma te mogen behouden jaarlijks, zorgen voor een schone steriele praktijk, etc. Daar moet dan ook op bezuinigd gaan worden wat dan misschien terug gezien gaat worden in de kwaliteit. Het moet ten slotte ergens van gefinancierd kunnen worden, en als die inkomsten deels weg vallen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 10:06

JoyCiej007 schreef:
Deels mee eens, en dit is natuurlijk al een langduriger geval.

Ja, maar er zijn best veel van die gevallen, als ik de dierenartsen die ik ken moet geloven. Die gaan met hond 1 naar de ene praktijk, treffen een betalingsregeling. En terwijl deze nog niet is afbetaald wordt hond 2 aangeschaft. Daar gaan ze dan mee naar een andere praktijk in de stad. Tot hond twee een keer voor spoed naar de dierenarts moet in de weekenddienst en de eerste praktijk dienst heeft... Dan vallen ze door de mand. :D
Als je de bedragen hoort die praktijken soms uit hebben staan, dan schrik je je een ongeluk.

Citaat:
Maar wat te denken van mensen die al een hond hebben, en onverwacht hun baan ineens verliezen, of ineens arbeidsongeschikt worden? Dat zie je niet zomaar even aan komen.

Ja, dat kan gebeuren. Mij ook. Daarom vind ik dat je een buffer aan spaargeld moet hebben als je een huisdier hebt. En is die buffer door nare omstandigheden weg, dan moet je je dier verzekeren.

Citaat:
Ik weet niet hoe jullie er over denken, maar ik ben letterlijk opgegroeid tussen de honden en die maken bij ons ook echt een belangrijk deel van het gezin uit. Het is je maatje, ze zijn er áltijd. Je leeft er samen mee. Ik durf zo te stellen dat ik met onze hondjes meer heb als met mijn pony's. Dat is een heel ander iets; die leven niet letterlijk bij je in huis.
Voor sommige mensen (zonder kinderen, zonder man, etc. etc.) is hun hond heel erg belangrijk. Ik kan je zo zeggen dat wij onze hond nooit zouden 'wegdoen'.

Dat snap ik. En dier doe je niet zomaar weg. Maar het hebben van een huisdier vind ik niet iets waar ieder mens recht op heeft ofzo. Je moet het kunnen betalen. En anders moet je er niet aan beginnen. What's next: dierenbijslag zodat mensen met een minimuminkomen ook een hond kunnen aanschaffen?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 10:12

tamary schreef:
Leffroi schreef:

Castratie wordt er ook goedkoper mee. Wat juist weer minder kans op oeps-nestjes geeft. En ik denk dat er heel veel mensen van stichtingen, opvang, kinderboerderijen, enz. hier ook mee geholpen worden. Laat dat nu ook juist een plek zijn waar ook weinig geld is maar die juist steeds harder nodig worden.

Nee, want veel mensen vinden het niet nodig, of zielig om hun hond te laten castreren. Ze zouden van karakter veranderen, te dik worden en slecht in hun vacht komen te zitten. Vervolgens zijn ze verontwaardigd dat een hond drachtig is. Nou gebeurd dát niet zo bijzonder veel, gelukkig. Maar door dingen voor een dracht goedkoper te maken, is de drempel om wel te castreren oid weer wat lager. 'Mij overkomt het toch niet'... En dát gebeurd helaas wel vaak.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 10:12

xChantal94 schreef:
Anderzijds.. Gaat dat mogelijk ten koste van de kwaliteit. Dierenartsen moeten investeren in nascholing, veel kosten om hun diploma te mogen behouden jaarlijks, zorgen voor een schone steriele praktijk, etc. Daar moet dan ook op bezuinigd gaan worden wat dan misschien terug gezien gaat worden in de kwaliteit. Het moet ten slotte ergens van gefinancierd kunnen worden, en als die inkomsten deels weg vallen..

Totaal niet van toepassing, BTW is een doorschuifpost dus je hebt er als bedrijf werkelijk niets aan. BTW draag je af aan de belastingdienst.

Of je nu 6 of 21% btw ontvangt de uiteindelijke winst blijft gelijk.

Tenzij je de prijs na btw verlaging verhoogd ;)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 10:14

toen ik in 2004 drie maanden heb rondgetrokken in Indonesië en Maleisië,
heb ik toch wel een hele andere kijk gekregen op wat luxe is..

hoe je het ook wend of keert, in Nederland hebben we het allemaal redelijk goed, voor de mensen die het niet goed hebben zijn er legio opvangmogelijkheden. dat wil niet zeggen dat alles makkelijk is, of dat je nergens iets moet laten staan als je het niet goed hebt. maar we hebben kleding aan ons lichaam, we hebben medische zorg, we hebben schoon drinkwater direct uit de kraan en je hebt iedere dag te eten, ook al is dat in sommige gevallen heel erg simpel. Ik ben mij gaan realiseren dat alles wat daarboven op komt eigenlijk luxe is.. zowel de hagelslag als de kaviaar en ben zelfs van mening dat degene die hagelslag als luxe beschouwd een reëler beeld heeft op wat luxe is dan iemand die kaviaar zijn luxe item noemt ;).

het houden van huisdieren is zo'n vorm van luxe, die mijn vaak als een 'recht' beschouwd. dat het voor de meesten in nederland geen probleem is om een kat te houden, betekent niet dat iedereen het recht heeft om een kat te houden. Om daarna te zeggen, mijn kat heeft recht op medische zorg. ja natuurlijk heeft een dier recht op medische zorg, maar dat komt eigenlijk wel op het bordje van de eigenaar. het dier an sich met alle bijkomende zaken is een vorm van luxe. dat ben ik zeker met de mensen hierboven eens.

ik ben wel verder van mening dat als medicatie die meegegeven wordt 6% btw heeft, dit ook hoort te gelden voor medicatie die wordt toegediend.. niet vanwege de handeling of het 'recht' op zorg.. maar simpelweg omdat het gaat om het product medicatie. Dus of alles 21% of alles 6%.

hierbij bepleit ik vanuit mijn eigen beurs en de wens om de centen in mijn zak te zien in plaats van de regering voor de 6%. Niet omdat het op die manier mogelijk wordt voor meer mensen om dieren te houden en te onderhouden.. daarvan zou je niet afhankelijk moeten zijn van een btw verlaging.. als je daarvan afhankelijk bent moet je je afvragen of het houden van een dier niet een luxe is die je je eigenlijk niet kunt veroorloven..

voor bedrijfsmatige dierhouderijen vind ik het overigens van de zotte als de behandeling van dieren met toegediende medicijnen met 21% belast wordt, dat is gewoon killing voor een bedrijf.
------

ik vind dit eigenlijk een zieltjes winnerij van de PvdD.
want dit komt niet ten goede van het dier.. maar ten goede van de persoon met de kleine beurs zodat die dieren kunnen blijven houden, waarbij als het dier echt een keer wat gaat mankeren het alsnog niet betaald kan worden. Btw is nog steeds 'slechts' 20% van de rekening die je wilt verlagen. Beter is aan de andere kant te sleutelen, de werkvoorziening of inkomsten van de mensen met een kleine beurs zodat ze structureel beter voor zichzelf en hun dieren kunnen zorgen. aan die kant sleutelen zal een dier meer aan hebben dan aan een klein segment van de complete kostenpost te sleutelen.. dat is in de kantlijn van het probleem werken.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 26-04-15 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 10:18

Maarja, daarnaast zijn er tegenwoordig (zeer) uitgebreide dierenverzekeringen. Dus vind deze mening gewoon een beetje dubbel, zelf ben ik wel voor, omdat ik ook geen mega budget heb, maar aan de andere kant.. Een dier is in feite gewoon een luxe 'product'..
Laatst bijgewerkt door Leffroi op 26-04-15 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 10:19

robert45 schreef:
xChantal94 schreef:

Totaal niet van toepassing, BTW is een doorschuifpost dus je hebt er als bedrijf werkelijk niets aan. BTW draag je af aan de belastingdienst.

Of je nu 6 of 21% btw ontvangt de uiteindelijke winst blijft gelijk.

Tenzij je de prijs na btw verlaging verhoogd ;)

Oke,dat wist ik niet haha. :) dan is het niet van toepassing.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 10:19

xChantal94 schreef:

De berekende btw word door de da 1 op 1 afgedragen naar de overheid en heeft voor de da dus geen effect op zijn inkomen.
De kans die er zelfs is is dat door de verlaging van btw dierenartsen ruimte zien om hun prijzen te verhogen (want als je normaal 100,- kon betalen en dit door een btw verlaging nog maar 85,- is, kan het consult best iets duurder waardoor je weer op 100.- uitkomt..)
Maar ik ben zeker voor. Medische zorg is geen luxe.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 11:56

De petitie heb ik wel getekend, maar ja, wel met een dubbel gevoel. Als ik mijn katten kan laten enten voor 25 euro per dier bij Dr. Woof die een paar keer per jaar bij de dierenwinkel langskomt en daarvoor anders het dubbele (jawel!) voor moet betalen bij de dierenarts, is bij mij de keus wel snel gemaakt hoor. Dan blijft de dierenarts voor alle andere zaken in de lijst, maar voor de reguliere entingen zeker niet. Ik snap heel goed dat dierenartsen geld moeten verdienen, personeel in dienst hebben en een kliniek hebben te onderhouden, maar als je weet dat je voor een flesje entstof misschien een tientje kwijt bent en er tien katten uit kunt enten, weet je wel dat er iets goed scheef zit. En ik denk dat de huisdierenverzekeringen deze exorbitante prijsstijgingen wel in de hand werken, want denkt de dierenarts: ze zijn toch verzekerd? Of nog liever: dan nemen ze maar een verzekering. Met de paarden is dat ook zo gegaan.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 12:21

Diane65 schreef:
De petitie heb ik wel getekend, maar ja, wel met een dubbel gevoel. Als ik mijn katten kan laten enten voor 25 euro per dier bij Dr. Woof die een paar keer per jaar bij de dierenwinkel langskomt en daarvoor anders het dubbele (jawel!) voor moet betalen bij de dierenarts, is bij mij de keus wel snel gemaakt hoor. Dan blijft de dierenarts voor alle andere zaken in de lijst, maar voor de reguliere entingen zeker niet. Ik snap heel goed dat dierenartsen geld moeten verdienen, personeel in dienst hebben en een kliniek hebben te onderhouden, maar als je weet dat je voor een flesje entstof misschien een tientje kwijt bent en er tien katten uit kunt enten, weet je wel dat er iets goed scheef zit. En ik denk dat de huisdierenverzekeringen deze exorbitante prijsstijgingen wel in de hand werken, want denkt de dierenarts: ze zijn toch verzekerd? Of nog liever: dan nemen ze maar een verzekering. Met de paarden is dat ook zo gegaan.

maar dat staat los van de btw..
de btw bij de da die bij de dierenwinkel komt is gelijk aan de btw bij de reguliere da..
de dubbele kosten is wat de da zelf in rekening brengt.

enten scheelde bij mij slechts een paar euro met de reguliere dierenarts overigens..
En het verschil met de da bij de dierenwinkel is, dat ze slechts een kleine inventaris hoeven te houden en geen complete operatiekamers hoeven in te richten en bij hoeven te houden en dergelijken.. de da bij de dierenwinkel is zo goedkope omdat je daar alleen voor de kleine zaken terrecht kunt..
voor de kleine zaken naar de reguliere da gaan is daardoor duurder, want de kosten van de operatiekamer inrichting (en personeel etc) wordt overal in doorberekend.. je kunt de kosten van het kopen van een duur apperaat immers niet alleen door de gebruikers laten betalen of hij wordt helemaal onbetaalbaar ;).

ik ging voor de entingen en dergelijken ook gewoon naar de Da van de dierenwinkel.. voor andere zaken moest ik dan naar de reguliere.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 12:23

Ik vind het werkelijk belachelijk dat er nu nog een 21%btw tarief geldt dus ja ik ben voor. Boeken, tijdschriften etc valt ook onder 6%, net als de kapper.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 12:38

elenaMM77 schreef:
ik ben wel verder van mening dat als medicatie die meegegeven wordt 6% btw heeft, dit ook hoort te gelden voor medicatie die wordt toegediend.. niet vanwege de handeling of het 'recht' op zorg.. maar simpelweg omdat het gaat om het product medicatie. Dus of alles 21% of alles 6%.

Op het moment dat de dierenarts het medicijn geeft gaat het niet om het medicijn maar om de dienst , dat is in dat geval het product.

Een zak paardenvoer gaat tegen 6% maar als een pensionhouder voert moet hij er 21% over af dragen.

Het is leuk bedacht door de PvdD maar ik ben benieuwd wat ze in Brussel van het idee vinden. Omzetbelasting is sterk gebonden aan EU-wetgeving. Lijkt mij dus zinvol eerst in de omringende landen te kijken wat ze daar doen.