Politiepaarden in Brazilie moeten worden geëuthanaseerd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Politiepaarden in Brazilie moeten worden geëuthanaseerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 22:41

simnoticias.com.br

In de staat Espírito Santo is op donderdag 23 april bij elf paarden van de bereden militaire politie de gevreesde ziekte kwade droes vastgesteld.
Dit is niet hetzelfde als de droes die wij kennen. De ziekte wordt veroorzaakt door de bacterie Burkholderia mallei, is besmettelijk en overdraagbaar op andere dieren en mensen.
De ziekte komt in Europa (en de VS) niet meer voor, in Afrika en Azië komen nog wel uitbraken voor. In Brazilië dacht men in 1968 dat ze er vanaf waren, maar in 1999 en 2000 zijn er in het noordoosten van het land een aantal gevallen geweest.
Omdat de paarden die het oplopen hun hele leven lang een infectiebron zijn die andere dieren kunnen aansteken is de veiligste manier om de ziekte de kop in te steken het ruimen van positief geteste dieren.

De elf paarden die al geïsoleerd waren in afwachting van de uitslag van de test, zullen worden geëuthanaseerd. Het is niet bekend hoe ze het hebben opgelopen. Het is ontdekt toen bij een routine controle twee paarden symptomen hadden.

Volgens het ministerie van landbouw zijn tussen 2013 en nu 51 gevallen van kwade droes in Espírito Santo geweest. Daarbij zijn 40 dieren afgemaakt.

Er zijn drie haarden vastgesteld: op de boerderij van de militaire politie in Cariacica, en bij twee particuliere in Guarapari en Viana.

Over kwade droes.

SirCharly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 06:18

Bahbah... :/

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 21:52

Ik snap iets niet: De beste remedie is ruimen van positief geteste dieren. Dat lijkt me hierbij logisch. Maar dan zijn er 51 gevallen bekend en 40 dieren afgemaakt. Zijn die overige 11 gevallen dan geen infectiebron???

Overigens wel naar dat het daar zo lang weg lijkt te zijn en dan ineens toch weer de kop op steekt!

En nog wat: http://www.horses.nl/algemeen/eerste-ge ... inds-1956/ , dus het is wel recent in Europa geweest. Dat heeft volgens mij nog op de voorpagina gestaan zelfs.

Even gezocht: Dinopino @ [VN] Infectieziekte "Rotz" bij paard in Duitsland was het artikel dat ik bedoelde.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 11:58

Jet schreef:
Ik snap iets niet: De beste remedie is ruimen van positief geteste dieren. Dat lijkt me hierbij logisch. Maar dan zijn er 51 gevallen bekend en 40 dieren afgemaakt. Zijn die overige 11 gevallen dan geen infectiebron???

Die waren waarschijnlijk al overleden.... of wellicht mensen ;)

Een ziekte kan ergens niet meer voorkomen en dat er dan toch een geval opsteekt.

Ebola komt ook niet voor in Nederland, maar er kan best iemand in Nederland ebola krijgen.... als je snapt wat ik bedoel. Besmetting kent geen grenzen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 17:08

Dat zou natuurlijk kunnen, al overleden of mensen...

Het klopt hoor dat het zomaar ineens weer boven kan komen drijven, wel rot hoor als je ermee te maken krijgt.