Frans eventingteam is Olympisch ticket kwijt door doping

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Frans eventingteam is Olympisch ticket kwijt door doping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 16:57

http://www.nos.nl

Het Franse eventingteam mag niet deelnemen aan de Olympische Spelen in Rio. Eén van de ruiters is gestraft omdat zijn paard tijdens de Wereldruiterspelen in augustus is betrapt op doping.

De Fransman, Maxime Livio, eindigde tijdens het toernooi als vierde met het team en als vijfde individueel. Die klasseringen zijn nu geschrapt uit de uitslag omdat zijn paard positief testte op een kalmeringsmiddel. Volgens de regels wordt bij een dopinggeval het complete team gediskwalificeerd.

De plek van Frankrijk wordt ingenomen door Canada, dat in Normandië als zevende eindigde en daarmee net naast kwalificatie voor de Olympische Spelen greep.

Tot nog toe hebben Nederland, Duitsland, Engeland, Canada en Ierland zich geplaatst voor Rio. Gastland Brazilië is automatisch gekwalificeerd.

Gerelateerd nieuws:
Flew @ [VN] [WEG] Twee dopinggevallen tijdens Wereldruiterspelen

jansje73

Re: Frans eventingteam is Olympisch ticket kwijt door doping

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 17:22

Hoe stom kan je zijn om tijdens de wereld ruiterspelen doping te gaan gebruiken bij je paard. De andere team leden zullen dat niet in dank af nemen denk ik.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 18:09

Zo hoe maak je je teamleden rood van woede zeg. Wat een ongelofelijke lage actie zeg. Sowieso doping, maar dan ook nog eens je teammaten daardoor er uit knallen.

Mogen die anderen nu ook niet meer individueel meedoen trouwens? Of is het alleen de landenwedstrijd? Want als het eerste ook niet mag dan mag die gast wel heel snel gaan rennen geloof ik.....naar de andere kant van de wereld wel te verstaan.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 07:44

Betekend dit dat er geen frans team deel mag nemen.
Of dat het franse team het kwalificatieresultaat kwijt is.
En dat ze zich opnieuw moeten kwalificeren met een schoon team.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 07:51

Dat vraag ik mij ook af cjb!

Wat een ongelovelijke stomme actie!
Hoe dom kun je zijn... niet alleen jezelf er mee in de problemen brengen, nee je hele team laat je vallen... dan ben je mijn inziens dat plekje in het team nooit meer waard!

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 08:01

Nou, meneer Livio, dat heeft u toch mooi verkloot voor de rest van uw team!

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 08:06

Wat is de andere kant van het verhaal? Misschien is er helemaal niet moedwillig doping gegeven maar zit het in medicatie....

edit: ik zie dat de aangetroffen doping onderdeel is van medicatie, een rustgevende medicatie. Misschien is het lang traceerbaar?
Laatst bijgewerkt door amies100 op 24-04-15 08:09, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 08:09

amies100 schreef:
Wat is de andere kant van het verhaal? Misschien is er helemaal niet moedwillig doping gegeven maar zit het in medicatie....

Als sporter moet jij je bewust zijn van alle werkende stoffen waarbij positief op doping getest kan worden.
Daarnaast communiceer je toch nog steeds met je dierenarts?

Nee, moedwillig of niet, hij is nog steeds verantwoordelijk voor het diskwalificeren van een volledig team en ik vind persoonlijk dat je de schuld niet af kunt schuiven op medicatie, als ruiter hoor je dat Zelf in de gaten te houden en er rekening mee te houden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 08:10

cjb schreef:
Betekend dit dat er geen frans team deel mag nemen.
Of dat het franse team het kwalificatieresultaat kwijt is.
En dat ze zich opnieuw moeten kwalificeren met een schoon team.

zoals ik het lees, zijn ze deze resultaten kwijt..
Dus deze kwalificatiewedstrijd hebben ze geen ticket verkregen..

bij volgende kwalificatiewedstrijden zouden ze gewoon weer mee kunnen doen, minus die ruiter (althans die zou ik toch niet meer meenemen).

de rest van de ruiters wordt verder niet bestraft, alleen dus de dupe in die specifieke wedstrijd door die ruiter..

zou toch wat moois zijn, want iedere vorm van teamsport en estafettes loopt het risico dat ze iemand onder hun teamgenoten hebben die gebruikt..

Topic Titel is denk ik een beetje misleidend (waarschijnlijk titel van het artikel?)
Frans eventingteam nog niet gekwalificeerd door diskwalificatie wegens doping gebruik.
zou wellicht iets handiger geweest zijn.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 08:10

M_D_H schreef:
amies100 schreef:

Als sporter moet jij je bewust zijn van alle werkende stoffen waarbij positief op doping getest kan worden.
Daarnaast communiceer je toch nog steeds met je dierenarts?

Nee, moedwillig of niet, hij is nog steeds verantwoordelijk voor het diskwalificeren van een volledig team en ik vind persoonlijk dat je de schuld niet af kunt schuiven op medicatie, als ruiter hoor je dat Zelf in de gaten te houden en er rekening mee te houden.

Ik ben het grotendeels met jou eens maar een ruiter is natuurlijk geen da en hij is ook afhankelijk van zijn da. Misschien dat hij een te hoge dosering kalmering heeft gegeven.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 08:17

Natuurlijk is een ruiter inderdaad geen dierenarts. Maar daarom communiceer je met je dierenarts.
Je dierenarts weet echt wel welke werkzame stoffen positief testen op de dopinglijst, en daarbij kun je zelf ook veel onderzoeken op Internet.
Tijdrovend klusje, dat wel, maar je bent een Topsporter of je bent het niet... Dit hoort daar gewoon bij helaas.