[UK] Valegro en Uthopia overleden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

[UK] Valegro en Uthopia overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-25 19:17

*Bokt Nieuwsredactie
Buitenland
Ingezonden door meerdere Bokkers

Valegro. Foto: Lizz Gregg/FEI

Valegro en Utopia, twee van 's werelds bekendste dressuurpaarden, zijn overleden. Carl Hester maakte dit nieuws bekend op zijn instagrampagina.

"Slaap zacht, Blueberry en Uti, twee van de grootste paarden van onze generatie. ️

Met enorme droefheid hebben we afscheid genomen van Valegro en Uthopia. Het verlies is moeilijk te bevatten.

Het schrijven van een eerbetoon aan deze twee paarden blijkt veel zwaarder dan ik had verwacht. De stal voelt niet meer zoals voorheen; er hangt een leegte in de lucht.

Valegro en Uthopia deden veel meer dan medailles winnen en geschiedenis schrijven. Ze gaven onze sport een gouden tijdperk. Ze lieten zien dat grootsheid ook zacht, gevoelig en harmonieus kan zijn. Ze maakten een hele natie trots en inspireerden velen.

Dat ik deel mocht uitmaken van hun reis blijft een van mijn grootste trotsen. Het hele team en ikzelf zijn diep dankbaar voor de vreugde die ze ons thuis hebben gebracht, maar ook aan hun fans over de hele wereld.

Hun levens verliepen volledig naast elkaar: ze reisden samen naar wedstrijden, stonden in aangrenzende stallen, graasden in dezelfde weiden en gingen samen met pensioen. Hun band en kameraadschap waren onvoorwaardelijk.

Naarmate ze ouder werden, namen ook de gezondheidsproblemen toe. Hen samen laten gaan was daarom de laatste daad van trouw en waardigheid die ik ze kon geven — een eerbetoon aan een partnerschap dat in het leven nooit gescheiden was.

Ze laten een enorme leegte achter; de stal is voorgoed veranderd, en wij ook. Ze waren familie, en ik zal altijd van hen houden en hen missen.

De impact die ze hadden blijft bestaan, maar helaas mogen we paarden niet voor altijd houden. We dragen alleen verder wat ze in ons hebben achtergelaten. En deze twee hebben ons zo veel gegeven.

Carl x"

Charlotte Dujardin
Ook amazone Charlotte Dujardin laat het overlijden van Valegro (Blueberry - red.) niet ongemerkt voorbijgaan. Op haar facebookpagina schrijft ze een emotioneel eerbetoon.

"Lieve Blueberry,
Ik hou van je. Ik kan dit niet met andere woorden beginnen. Natuurlijk wist ik dat deze dag ooit zou komen, maar ik denk niet dat ik er ooit klaar voor had kunnen zijn. En nu zit ik hier, moed verzamelend om dit te schrijven, wetende dat ik nooit de juiste woorden zal hebben, dat ze nooit genoeg zullen zijn. Maar ik wil toch iets delen, omdat zoveel mensen van je hielden en het gewoon voelt als het juiste om te doen. Je was – en bent – zo geliefd.

Je was mijn constante, mijn rots. Door de hoogste pieken en de diepste dalen heen waren jouw zachte aanwezigheid, jouw rustige hartslag en de stille momenten die we samen deelden mijn houvast, de plek waar ik altijd terechtkon. In die stille momenten voerden we zoveel gesprekken zonder woorden; je hield van me zoals ik ben. Jij zag mijn hart, en ik het jouwe.

Ik heb nog nooit op een paard gezeten zoals jij, Blueberry. Het was altijd jouw hart en jouw geest die je de beste maakten. We groeiden samen, leerden samen, geloofden samen. Je ging de arena binnen en leek te weten hoe bijzonder je was – ik voelde je groter worden. Het geroezemoes dat verstomde wanneer iedereen naar je keek. Het gaf mij kracht, liet me rechter zitten, schouders naar achter, hoofd omhoog – ik wilde je trots maken, de wereld tonen waartoe jij in staat was. Ik voelde elke spier bewegen, elke ademhaling, elke rilling van opwinding, en we smolten samen. Het was alsof jij mijn hart kon horen spreken en ik het jouwe. Een partnerschap waar iedereen over praat, maar dat je pas echt begrijpt als je het zelf hebt ervaren. En we dansten, Blueberry… wat dansten we.

Je hebt onze sport veranderd, ja. De Olympische Spelen in Londen waren het grootste podium, en we hadden geen idee hoe onze wereld zou veranderen — gewoon een meisje en een paard die hun best deden.

Maar het grootste geschenk was de vreugde die jij in deze wereld bracht. Je liet mensen elke dag glimlachen. Wat een zeldzame en bijzondere gave. Je was ervoor geboren. Je wist precies wie wat extra zorg nodig had — zo zacht met mijn kinderen en met iedereen die je ontmoette, vooral zij die ziek waren. Hoe hun ogen oplichtten — wat een verschil jij maakte. Voor iedereen die je mocht ontmoeten, zelfs al was het vluchtig, bracht je hoop, liefde en vertrouwen — je veranderde echt levens, met een aanraking, een duwtje met je neus, een warme adem op een wang; simpelweg door jezelf te zijn. Ik ben zo blij dat William en Isabella jou hebben ontmoet — ze zullen opgroeien met jouw naam, met verhalen over jou, met foto’s en video’s. Je zult voortleven, niet alleen in hun harten, maar in die van zó veel mensen, en dat maakt me gelukkig — dat verdien je, en zo zal het zijn: je wordt voor altijd herinnerd.

Jij koos mij. En ik was voor altijd van jou. Ik weet niet waarom of hoe, maar elke dag dank ik mijn geluk dat je dat deed. Ons verhaal is herkenbaar voor iedereen die ooit van een paard heeft gehouden — ver voorbij medailles en talent. Jij was de reden om door te gaan, de reden dat we ’s ochtends opstaan en doen wat we doen: uit pure liefde voor een paard.

Je was, en zult altijd zijn, mijn one in a million. Het was de eer van mijn leven om niet alleen jouw danspartner te zijn, maar ook je beste vriend. De magie die we hadden, kan niemand ons afnemen. En op een dag zullen we weer dansen.

Ik voel je bij me, ik weet dat je er bent. Na mijn proef zag ik laatst een roodborstje — stilletjes, vlakbij, toekijkend. Even later kwam er nog één bij, voordat ze samen wegvlogen. Jij en Uti, altijd zij aan zij, voor altijd samen. Ik mis jullie allebei, meer dan ik kan zeggen. Het roodborstje bleef net lang genoeg om me te laten weten dat je bij me was. Het geeft me kracht, en ik zal je altijd blijven zoeken.

Ik hou van je, Blueberry.
Met elke vezel van mijn hart.
Voor altijd en eeuwig.
Mijn mooie, beste jongen x"

Gebruikte bronnen:

boeflover

Re: [UK] Valegro en Uthopia overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 19:23

Wat een legendes! Mooi om ze samen te laten gaan maar dat zal zeker een grote leegte achter laten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 19:26

Wat mooi dat ze samen zijn gegaan.
Legendarische paarden...

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 19:32

Kippenvel... wat hebben Carl en Charlotte mooi geschreven zeg.

Twee legendarische paarden, die nooit vergeten worden.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 19:40

Wat ontzettend verdrietig.
Weet nog wel bij de OS dat tijdens de prijsuitreiking Blueberry rustig om zich heen stond te kijken en eigenlijk wel stond te genieten van alle aandacht.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 19:41

Ik schrok er van, in mijn hoofd waren ze nog helemaal niet zo oud namelijk.

Maar voor de paarden zelf dan inderdaad fijn dat het zo kan. Wat een gemis..Valegro was toch wel een icoon.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 19:56

Verdrietig nieuws ;(. Wel mooi dat ze samen zijn gegaan.

Ik had er ook een topic over geopend, die kan wel dicht.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 22:29

Jeetje… het enige juiste besluit maar wat een gemis.
Ik wist niet dat ze gezondheidsproblemen hadden.
Poeh..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 23:33

Elisa2 schreef:

Dit. In mijn hoofd was Valegro nog maar net met pensioen, maar is dus al van 2016.

Voor zover een afscheid mooi kan zijn, vind ik het wel mooi dat ze samen de regenboogbrug over kunnen galopperen.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 23:44

2 prachtige legendes :(:)

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 06:16

Elisa2 schreef:

Maar voor de paarden zelf dan inderdaad fijn dat het zo kan. Wat een gemis..Valegro was toch wel een icoon.

Zo dit inderdaad! Het was voor mij een beetje hetzelfde als bij Totilas. Huh?! Zijn die alweer zo oud!

Mooi dat ze samen konden gaan, maar wat een leegte zullen ze daar op stal achter laten

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 09:09

Zo jong en dan beide? Mmm het kan

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 09:15

JessicaD88 schreef:

23 en 24....... das niet echt piepjong meer he

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 09:16

Twee prachtige paarden die veel hebben betekent voor de sport :-) inderdaad al een stuk ouder dan ik had verwacht.

Over Valegro heeft Dujardin weleens vertelt dat hij eens per week met een oudere mevrouw op buitenrit ging, als afwisseling. Ook dat een groot gedeelte van het losrijden van Dujardin en Valegro bestond uit aan een lange teugel rondrijden (zodat mensen langs de kant zich afvroegen of dat wat ging worden). Totdat ze hem dan oppakte en dan stond hij 'aan'.

Een heel gemis.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 12:09

Kriel schreef:
JessicaD88 schreef:

Niet piepjong maar wel te jong om te overlijden tenzij er medische dingen zijn die ook kunnen als ze 10 zijn. En dan dus beide dat vind ik erg toevallig. Het kan. Maar de kans is klein

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 12:15

Het is een bewuste keuze om ze beiden te laten gaan. Ze hebben zolang samen alles gestaan , en samen op pad geweest, dat niet wilde dat de een de ander moest missen.

Twee dressuuriconen zijn naar de eeuwige groene weiden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 12:16

Het is de keuze van Dujardin en Hester om het te doen op de manier die hun goeddunkt.

Er staat niet in het artikel hoe ze zijn komen te overlijden. Hier op Bokt zie je ook regelmatig topics langskomen van mensen die er voor kiezen om dat als de een ingeslapen moet worden de ander ook te laten inslapen omdat het anders voor de achterblijver niet meer oke is.

De keuze is gemaakt door Hester en Dujardin om het op dit moment te doen. Beide paarden tegelijk laten inslapen zodat de een niet zonder de ander verder hoefde. Wat daarachter ligt aan medische oorzaak doet er dan eigenlijk verder niet toe.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 12:16

JessicaD88 schreef:
Kriel schreef:

Niet piepjong maar wel te jong om te overlijden tenzij er medische dingen zijn die ook kunnen als ze 10 zijn. En dan dus beide dat vind ik erg toevallig. Het kan. Maar de kans is klein

Gezondheid ging bij beide achteruit, dat is op die leeftijd niet ongehoord. En als je ze dan samen kunt laten gaan, waarom niet?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 12:19

Dat is inderdaad mooi, samen. Maar 23 is ook niet spectaculair oud.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 12:36

Jeetje ik had ook nog niet eens door dat ze al zo'n tijd met pensioen waren, heel oud vind ik ze nu ook weer niet, maar wel fijn dat ze zo 'samen' zijn gegaan...

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 12:45

@JessicaD88,

wat ben je achterdochtig.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 12:47

Schrik ervan. Een aantal jaar geleden zag Valegro er nog topfit uit. En samen laten inslapen, een mooie gedachte, maar ook een menselijke keuze. Ik heb destijds mijn 7 jarige zelf gefokte ruin moeten laten inslapen. Hij stond nog steeds bij zijn 23 jarige moeder en waren erg aan elkaar gehecht. Zij had met haar 23 jaar ook al ouderdomsgebreken, en ik dacht: misschien moet ik ze samen laten gaan. Maar ik besloot om eerst een dierentolk erbij te halen. Die zei dat mijn oude merrie er nog niet aan toe was en niet mee wilde. Ze is daarna nog tot haar 27e bij me gebleven. Ben er achteraf dankbaar voor dat ik ze niet allebei tegelijk heb laten gaan.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 12:50

manubres schreef:
Schrik ervan. Een aantal jaar geleden zag Valegro er nog topfit uit. En samen laten inslapen, een mooie gedachte, maar ook een menselijke keuze. Ik heb destijds mijn 7 jarige zelf gefokte ruin moeten laten inslapen. Hij stond nog steeds bij zijn 23 jarige moeder en waren erg aan elkaar gehecht. Zij had met haar 23 jaar ook al ouderdomsgebreken, en ik dacht: misschien moet ik ze samen laten gaan. Maar ik besloot om eerst een dierentolk erbij te halen. Die zei dat mijn oude merrie er nog niet aan toe was en niet mee wilde. Ze is daarna nog tot haar 27e bij me gebleven. Ben er achteraf dankbaar voor dat ik ze niet allebei tegelijk heb laten gaan.

Uit nieuwsgierigheid: wat is/doet een 'dierentolk'?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 12:52

Vanaf 20 is een paard toch echt gewoon senior. Niet ieder paard wordt spectaculair oud. Het is niet alsof 23-24 zo een rare leeftijd is om te gaan. Al hopen we altijd dat ze 40 worden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 13:16

Ik ben dan maar blij dat ik een pony heb en geen paard. Hij wordt in maart 20 en is in top conditie, loopt volop in de dressuur.