Buitenland
Ingezonden door meerdere Bokkers
Valegro en Utopia, twee van 's werelds bekendste dressuurpaarden, zijn overleden. Carl Hester maakte dit nieuws bekend op zijn instagrampagina.
"Slaap zacht, Blueberry en Uti, twee van de grootste paarden van onze generatie. ️
Met enorme droefheid hebben we afscheid genomen van Valegro en Uthopia. Het verlies is moeilijk te bevatten.
Het schrijven van een eerbetoon aan deze twee paarden blijkt veel zwaarder dan ik had verwacht. De stal voelt niet meer zoals voorheen; er hangt een leegte in de lucht.
Valegro en Uthopia deden veel meer dan medailles winnen en geschiedenis schrijven. Ze gaven onze sport een gouden tijdperk. Ze lieten zien dat grootsheid ook zacht, gevoelig en harmonieus kan zijn. Ze maakten een hele natie trots en inspireerden velen.
Dat ik deel mocht uitmaken van hun reis blijft een van mijn grootste trotsen. Het hele team en ikzelf zijn diep dankbaar voor de vreugde die ze ons thuis hebben gebracht, maar ook aan hun fans over de hele wereld.
Hun levens verliepen volledig naast elkaar: ze reisden samen naar wedstrijden, stonden in aangrenzende stallen, graasden in dezelfde weiden en gingen samen met pensioen. Hun band en kameraadschap waren onvoorwaardelijk.
Naarmate ze ouder werden, namen ook de gezondheidsproblemen toe. Hen samen laten gaan was daarom de laatste daad van trouw en waardigheid die ik ze kon geven — een eerbetoon aan een partnerschap dat in het leven nooit gescheiden was.
Ze laten een enorme leegte achter; de stal is voorgoed veranderd, en wij ook. Ze waren familie, en ik zal altijd van hen houden en hen missen.
De impact die ze hadden blijft bestaan, maar helaas mogen we paarden niet voor altijd houden. We dragen alleen verder wat ze in ons hebben achtergelaten. En deze twee hebben ons zo veel gegeven.
Carl x"
Charlotte Dujardin
Ook amazone Charlotte Dujardin laat het overlijden van Valegro (Blueberry - red.) niet ongemerkt voorbijgaan. Op haar facebookpagina schrijft ze een emotioneel eerbetoon.
"Lieve Blueberry,
Ik hou van je. Ik kan dit niet met andere woorden beginnen. Natuurlijk wist ik dat deze dag ooit zou komen, maar ik denk niet dat ik er ooit klaar voor had kunnen zijn. En nu zit ik hier, moed verzamelend om dit te schrijven, wetende dat ik nooit de juiste woorden zal hebben, dat ze nooit genoeg zullen zijn. Maar ik wil toch iets delen, omdat zoveel mensen van je hielden en het gewoon voelt als het juiste om te doen. Je was – en bent – zo geliefd.
Je was mijn constante, mijn rots. Door de hoogste pieken en de diepste dalen heen waren jouw zachte aanwezigheid, jouw rustige hartslag en de stille momenten die we samen deelden mijn houvast, de plek waar ik altijd terechtkon. In die stille momenten voerden we zoveel gesprekken zonder woorden; je hield van me zoals ik ben. Jij zag mijn hart, en ik het jouwe.
Ik heb nog nooit op een paard gezeten zoals jij, Blueberry. Het was altijd jouw hart en jouw geest die je de beste maakten. We groeiden samen, leerden samen, geloofden samen. Je ging de arena binnen en leek te weten hoe bijzonder je was – ik voelde je groter worden. Het geroezemoes dat verstomde wanneer iedereen naar je keek. Het gaf mij kracht, liet me rechter zitten, schouders naar achter, hoofd omhoog – ik wilde je trots maken, de wereld tonen waartoe jij in staat was. Ik voelde elke spier bewegen, elke ademhaling, elke rilling van opwinding, en we smolten samen. Het was alsof jij mijn hart kon horen spreken en ik het jouwe. Een partnerschap waar iedereen over praat, maar dat je pas echt begrijpt als je het zelf hebt ervaren. En we dansten, Blueberry… wat dansten we.
Je hebt onze sport veranderd, ja. De Olympische Spelen in Londen waren het grootste podium, en we hadden geen idee hoe onze wereld zou veranderen — gewoon een meisje en een paard die hun best deden.
Maar het grootste geschenk was de vreugde die jij in deze wereld bracht. Je liet mensen elke dag glimlachen. Wat een zeldzame en bijzondere gave. Je was ervoor geboren. Je wist precies wie wat extra zorg nodig had — zo zacht met mijn kinderen en met iedereen die je ontmoette, vooral zij die ziek waren. Hoe hun ogen oplichtten — wat een verschil jij maakte. Voor iedereen die je mocht ontmoeten, zelfs al was het vluchtig, bracht je hoop, liefde en vertrouwen — je veranderde echt levens, met een aanraking, een duwtje met je neus, een warme adem op een wang; simpelweg door jezelf te zijn. Ik ben zo blij dat William en Isabella jou hebben ontmoet — ze zullen opgroeien met jouw naam, met verhalen over jou, met foto’s en video’s. Je zult voortleven, niet alleen in hun harten, maar in die van zó veel mensen, en dat maakt me gelukkig — dat verdien je, en zo zal het zijn: je wordt voor altijd herinnerd.
Jij koos mij. En ik was voor altijd van jou. Ik weet niet waarom of hoe, maar elke dag dank ik mijn geluk dat je dat deed. Ons verhaal is herkenbaar voor iedereen die ooit van een paard heeft gehouden — ver voorbij medailles en talent. Jij was de reden om door te gaan, de reden dat we ’s ochtends opstaan en doen wat we doen: uit pure liefde voor een paard.
Je was, en zult altijd zijn, mijn one in a million. Het was de eer van mijn leven om niet alleen jouw danspartner te zijn, maar ook je beste vriend. De magie die we hadden, kan niemand ons afnemen. En op een dag zullen we weer dansen.
Ik voel je bij me, ik weet dat je er bent. Na mijn proef zag ik laatst een roodborstje — stilletjes, vlakbij, toekijkend. Even later kwam er nog één bij, voordat ze samen wegvlogen. Jij en Uti, altijd zij aan zij, voor altijd samen. Ik mis jullie allebei, meer dan ik kan zeggen. Het roodborstje bleef net lang genoeg om me te laten weten dat je bij me was. Het geeft me kracht, en ik zal je altijd blijven zoeken.
Ik hou van je, Blueberry.
Met elke vezel van mijn hart.
Voor altijd en eeuwig.
Mijn mooie, beste jongen x"
Gebruikte bronnen:
. Wel mooi dat ze samen zijn gegaan.
inderdaad al een stuk ouder dan ik had verwacht.