Sport

De Pavo Cup viert dit jaar haar parel jubileum: voor de dertigste keer strijden de beste jonge dressuurpaarden van Nederland om de felbegeerde titels. In die drie decennia is de Pavo Cup uitgegroeid tot een springplank voor toptalenten – niet alleen paarden, maar ook ruiters en amazones hebben er hun doorbraak beleefd. Een van deze Pavo Cup-parels is Angelique Raaijmakers.
In 2000 liep Hofnar-zoon Natcho (uit Virusia ster prest van Luitenant Generaal, fokker L. van Roessel) naar de zege in de Pavo Cup voor 5-jarigen. Hij werd gereden door Angelique van Oss, die zich in deze periode ontpopte tot succesvol jonge paardenamazone. Ze viel op in de Pavo Cup en op het WK Jonge Dressuurpaarden met paarden als Natcho, Iroko-zoon Milton en het latere olympiadepaard Sunrise (v.Singular Joter). “Het was toen een fantastische eer om te winnen”, vertelt Angelique, die inmiddels getrouwd is en de achternaam Raaijmakers draagt. “Op dat moment waren de paarden mijn werk. Ik had na dit succes wel het gevoel dat ik de jaren erna gebakken zou zitten en een aantal paarden in training zou krijgen, maar dat bleef eigenlijk uit.”
Moderne sport
Ondanks dat Angelique in die tijd met meerdere paarden succesvol was, had ze de overwinning niet verwacht. “Het was wel een verrassing dat Natcho toen won. Hij was een paard met heel veel zelfhouding, hij bewoog met veel takt en een mooi gebogen voorbeen. Die zelfhouding zorgde ervoor dat hij toen al een beetje richting het moderne dressuurpaard van nu ging, ondanks dat de kwaliteit van de paarden aanzienlijk veranderd en verbeterd is. Ik vind het ook een heel positieve ontwikkeling dat paarden steeds vriendelijker en meer op lengte voorgesteld moeten worden. Als in 2000 de benen zo hoog mogelijk van de grond af gingen, dan zat je er vooraan bij. Het moderne paardrijden is totaal anders dan het op druk rijden wat we toen deden en dat geeft ook weer uitdagingen. Ik vind die zelfhouding die Natcho had nog steeds heel belangrijk, daarbij willen we een paard met go wat ook weer niet te heet is. Dat maakt het allemaal makkelijker om een paard met zo min mogelijk druk aan de voorkant te rijden, maar toch verbinding en halslengte te houden.”
Hobby
Angeliques dochter Kebie reed een EK bij de Children en is eveneens succesvol bij de Junioren en Young Riders. Angelique focust zich op Ross Keuken-, Tegel- en Badkamerdesign. “We maken ook zadelkamers, maar verder zijn de paarden hobby geworden. Sinds Kebie rijdt, heb ik niet meer gereden. We hebben nu een stal gekocht met binnenbak, daar gaan we in juli naartoe en dan is het wel de bedoeling dat ik zelf ook weer ga rijden.”
Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar een van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.