KFPS: Eelk fan Synaeda brengt 19e veulen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

KFPS: Eelk fan Synaeda brengt 19e veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-25 16:11

KFPS
Fokkerij

Een Fries paard. Dit is niet Eelk van Synaeda. Foto: Marlies Trap Fotografie

De ‘grand dame’ van de familie Sieperda uit Sint Nicolaasga, Eelk fan Synaeda (Tsjerk 328 x Oege 267) bracht op 16 april j.l. haar 19e veulen ter wereld. Het werd een hengstveulen die de naam Friso S. fan de Noed kreeg. Het is een zoon van Hilbert 529. De nog puik uitziende Eelk fan Synaeda is zelf inmiddels 24 jaar en een mooi voorbeeld van een duurzame merrie. Deze titel ‘beste duurzame merrie’ won ze vorig jaar tijdens de fokdag van Fokvereniging ‘It Fryske Hynder’ in Harich.

Eigenaardigheden
Eelk fan Synaeda is een merrie uit de fokkerij van wijlen Anne Oosterbaan uit Tzummarum. Ze komt uit stam 25 en heeft de ster preferente Zeleck fan Synaeda (Oege 267 x Jochem 259) als moeder. Eelk is heel vruchtbaar gebleken. Op vijfjarige leeftijd kreeg ze haar eerste veulen. Destijds nog in handen van een andere eigenaar. Drie jaar later kwam ze bij Oene Sieperda terecht. “Eelk is een heel karaktervol paard. Ze neemt hier thuis de leiding en laat luid en duidelijk merken dat een bepaald stuk weide de hare is. Ook haar ’toiletgewoontes’ zijn voorspelbaar, er is één plek in haar weide die ze daarvoor geschikt acht en dat mondt nu dus uit in een kale plek na al die jaren. In de ochtend rent ze enthousiast naar de achterkant van de weide, maar komt vaste prik meteen daarna terug om te drinken, precies zo en niet anders. In de namiddag geeft ze ook duidelijk aan wanneer het weer tijd is om naar binnen te gaan”.

Uit het boekje
Sieperda verteld: “We hebben voor Eelk vrijwel nooit een dierenarts hoeven raadplegen, alleen voor entingen en het scannen bij de drachtigheid. Eelk heeft steeds al haar veulens ‘volgens het boekje’ ter wereld gebracht. Altijd vlot de nageboorte eraf. Ook was Eelk altijd weer in één keer drachtig. We merken echt dat Eelk op haar best is wanneer ze dragend is. Vorig jaar had ze geen veulen en konden we dat zeker vernemen. Ze zit nog steeds goed in haar vel en ziet er nog strak en glanzend uit. Daarnaast is ze ook een heel toegewijde moeder, ze is zo alert dat ze bijna zelf geen tijd neemt om te eten”.

Eelk bracht tot op heden elf hengstveulens en acht merrieveulens. Dochter Wytske ût de Grachten (Beart 411) is Kroon Sport. Dochter Brachah S. fan de Noed (Pier 448) is Ster AA. Deze merrie is ook nog in eigendom van Sieperda en bracht dit jaar een heel leuk merrieveulen van Nyk 538. De merrie Isabell S. fan de Noed (Beart 411) is ook Ster AA en eveneens nog in Sint Nicolaasga. Zij bracht onlangs een hengstveulen van Hilbrand 525. Eelk zelf is inmiddels Preferent en Prestatie.

Lief en vertrouwd
Alle vier kinderen van Sieperda hebben mogen rijden op Eelk en hebben op deze manier de eerst rijervaring mogen opdoen. Eelk bleek een lieve en vertrouwde merrie, maar wel eentje met pit. Later is ze nog door een andere amazone bereden. Op 18-jarige leeftijd mocht ze met pensioen en nu wordt ze nog intensief geborsteld en verzorgd.

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar een van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 16:16

Ik vind dit heel dubbel. Natuurlijk is het een prestatie opzich. En de merrie ziet er echt super uit voor zoveel veulens en de leeftijd. Maar moet je dit willen? Het is toch geen broedmachine? Er kan toch wel eens een jaar tussen? Alleen 2024 heeft ze geen veulen gehad. Verder vanaf 2006 elk jaar een

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 17:03

Nou ik vind hier ook wel wat van... dus vanaf haar 4 jaar ieder jaar een veulen (muv 2024)... en maar producten fokken... nee sorry, ik kan daar niet zo goed mee over en is imo nu niet bepaald iets om zo geweldig trots op te moeten zijn en uit te lichten....

Muronia

Re: KFPS: Eelk fan Synaeda brengt 19e veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 17:46

Ik vind dit ook erg heftig. Wat een aanslag op het lijf van zo'n merrie ook.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 18:00

Maar de andere kant is: ze is 24. Wat een pracht leeftijd die heel veel andere paarden niet halen
Is het dan zo ongezond geweest?
Ik ken het dier niet dus zou geen inschatting kunnen maken.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 18:11

Cioccolato schreef:
Maar de andere kant is: ze is 24. Wat een pracht leeftijd die heel veel andere paarden niet halen
Is het dan zo ongezond geweest?
Ik ken het dier niet dus zou geen inschatting kunnen maken.

Precies. Heel mooi dat de merrie zoveel veulens mocht geven én op deze leeftijd in goede gezondheid is.

Ik had het er met mijn dierenarts vanmiddag nog over. Mijn merrie is 19. Hij vindt dat, zolang ze drachtig wordt en gezond is en blijft, ze mooi door kan in de fokkerij.
Als je goed op je merrie past, haar zomer en winter kan geven wat ze nodig heeft, goed voedt en bij laat houden door tandarts, hoefsmid en dierenarts, hebben ze echt geen slecht leven.
Maar dan moeten ze wel goed doorvoed blijven en goed op de benen zijn en goed in de benen blijven komen.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 18:44

Helemaal mee eens. Hoezo wordt ze vergeleken moet een broedmachine?

Wie zegt dat een paard beter af is om niet of nooit drachtig te zijn? Zitten nogal wat aannames onder en vergelijkingen die wat mij betreft niet altijd opgaan.

En wat is dan wel passend? Grens van max 3 veulens? Of moet het altijd om het jaar?

Deze merrie toont fit en de dracht, de bevalling en het zogen gaan haar blijkbaar goed af.

Ken ook oudere merries die helaas op oudere leeftijd niet meer ingezet worden voor de fokkerij om verschillende fysieke redenen, maar dikwijls zitten daar merries tussen die verzuurd en onrustig zijn gedurende de cyclus als ze niet drachtig zijn. Daar voel je als fokker ook bij, deze merrie is helemaal in haar element gedurende dracht en met veulen aan de voet. Maar je doet het niet omdat de merrie grotere kans op complicaties heeft dan normaal bij de dracht. Dat wil je dan niet meer riskeren.

Wij plakken als mensen veel te veel onze eigen emoties op paarden. Paarden denken niet, “jeetje, alweer een veulen in de maak, ik lijk wel een broedmachine/ ik word uitgebuit”.

Als deze merrie dit fysiek en mentaal niet aankon, als er niet goed voor haar gezorgd wordt, dan was ze nooit zover gekomen op deze wijze. Zo zou je er ook naar kunnen kijken.

Ben natuurlijk volstrekt mee eens dat paarden die het fysiek of mentaal er niet bij gedijen, of mogelijk is, fok daar niet mee verder. Maar dat zit niet in aantallen of leeftijd.

Dit is ook een bijzondere prestatie van deze merrie!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 18:58

Sunnyhorse hoezo is ze geen broedmachine dan? Hoe zie jij het? Dat dit moreel gezien een goede zet is?

Ik zeg nergens dat het paard denkt ‘ik ben een broedmachine’. Het vermenselijken maak je er zelf van. Ik vind het persoonlijk not done elk jaar te fokken (4 a 5 op een rij kan nog, maar dan wel even ergens een tussenjaar) en na hun 20e nog te fokken. Ben zelf moeder en weet wat het met je lichaam doet. Mijn merrie vind het ook fantastisch. Die is nu 10 en 5 veulens gehad. Maar ook 2x leeg geweest. Ook heel gezond voor hun hormoonstelsel!

Ik zeg tevens ook nergens dat ze beter af is leeg te blijven. En nee er is geen grens. En ja er is goed op gepast, tuurlijk. Anders lukt dit niet.

Ik vind het zelf heftig, tot wanneer moet je doorgaan? Waar is de grens, tot ze omvalt?

Jij doet zelf ook een aanname dat de merrie helemaal in haar element is met de dracht en zogen. Dat weet je niet. Of ken je de merrie?

Maar zoals ik zei, ik vind het dubbel. De merrie ziet er echt super uit en het is een hele prestatie. Maar ergens vind ik er wel wat van :Y)
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 08-05-25 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 19:02

Dat staat er. Net zoals dat het haar makkelijk af gaat. Maar ze kan natuurlijk ook heel mager zijn na het veulenen wat je geregeld voorbij ziet komen. Of een heftige bevalling hebben waarover wordt gezwegen.

Al met al, het is de natuur. Een hond of kat kan 2 keer meerdere babys krijgen in een jaar. Een paard draagt gemiddeld 11 maand. Een mens 9. Alles is aangepast.

Zolang de merrie daadwerkelijk niks te klagen heeft, is het prachtig. Maar in hoeverre dat echt waar is.. is geloven p het artikel.
Maar nog maals. Zo'n dier wordt niet zomaar 24 en doorstaat een bevalling.

En bovendien: ieder heeft een keuze over z'n eigen dieren gelukkig! :D

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 19:04

Daar heb je gelijk in ciocolatto! Ik moet er niet aan denken 19 eruit te werken :+

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 22:29

Nouja een broedmachine is het natuurlijk wel he. Ene veulen is er bekant aan uit en hup de volgende erin.
Tuurlijk kan het ene paard dat beter hebben dan het ander maar komop, dit is puur cashen natuurlijk.

Hier deden we voorheen max 3 jaar achtereen. Sinds een aantal jaar doen we om het jaar. Dus als ze een veulen aan de voet hebben worden ze niet gedekt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 22:42

Nah, dat gaat meer de embryo spoeling rn icsi kant op.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 23:42

Daar heeft de merrie zelf weinig aan te lijden qua dragen. In dit geval is ze van de 19 veulens, a 11 maand per veulen, dus ruim 18 jaar drachtig geweest. Dan ben je imo een broedmachine ja.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 07:12

Maar wederom; merrie is ouder dan gemiddeld sport' of recreatiepaard. Dus wat is er erg aan geweest?
Er van uitgaande dat wat er in de tekst staat waar is.

Hoeft verder niet perse een antwoord op want ieder z'n eigen mening. Maar stof tot nadenken wel.
Het zal ook vast niet elke merrie lukken. Niet elke merrie zal er gelukkig van worden. Etc etc.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 07:54

24 is toch een heel normale leeftijd? Toch niet uitzonderlijk oud? Ze is niet 30

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 07:57

Nou tegenwoordig... helaas...

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 08:26

Tja, ik vind er ook wat van. Ik vind dit gewoon het uitmelken van een fokmerrie. Lijkt me uiteindelijk voor het gestel van een ouder paard ook niet goed, dat trekt toch meer een wissel op het lijf dan op het lijf van een jonger paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 08:37

Ik vind het ook wel dubbel..

Er zijn veel merries die zo gebruikt worden, ik denk wat ook mee speelt is wat voor een kwaliteit van leven ze er naast hebben. Is dat lekker alle dagen per jaar in een kudde op het land? Of is het veel al eenzaam in de box en alleen naar buiten met veulen?
Deze merrie heeft zo te lezen wel veel persoonlijke aandacht gekregen..

Ik hoop alleen wel dat het klaar is na deze prestatie..niet dat ze doorfokken met haar op hoge leeftijd en ze het loodje legt tijdens de dracht/ bevalling etc.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 10:09

Cioccolato schreef:
Maar wederom; merrie is ouder dan gemiddeld sport' of recreatiepaard. Dus wat is er erg aan geweest?
Er van uitgaande dat wat er in de tekst staat waar is.

Hoeft verder niet perse een antwoord op want ieder z'n eigen mening. Maar stof tot nadenken wel.
Het zal ook vast niet elke merrie lukken. Niet elke merrie zal er gelukkig van worden. Etc etc.

Er zijn mensen die 100 worden en roken en zuipen. Dat maakt roken en alcohol niet ineens geen probleem.

Ik vind dit ook gewoon een broedmachine maken van je merrie. Begrijp niet dat dit toegejuicht wordt en ben blij om te lezen dat er nog mensen zijn die het niet alleen maar top vinden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 10:16

Dat is wel iets met appels en peren :+

Ik benoem nergens mijn mening. Die laat ik in het midden.

Maar de redenen die hier genoemd worden zijn gewoon best grappig. Vandaar ook een andere kant belicht. Maar er zit verder weinig inhoud in de 'discussie' als het dat al te noemen is. Jammer.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 11:03

Ach, er zijn ook zat bokkers die hun merrie(s) jaar in, jaar uit ieder jaar laten dekken en daar zegt ook niemand wat over.
Het ene veulen is er amper uit of de volgende gaat er alweer in.
Ik las laatst dat het voor het lichaam van de merrie beter is om minstens een jaar te "ontzwangeren". Dat is bij mensen ook het geval trouwens.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 11:40

Cayenne schreef:
Ach, er zijn ook zat bokkers die hun merrie(s) jaar in, jaar uit ieder jaar laten dekken en daar zegt ook niemand wat over.
Ik las laatst dat het voor het lichaam van de merrie beter is om minstens een jaar te "ontzwangeren". Dat is bij mensen ook het geval trouwens.

Snap dat ook niet goed dat dat zo toe gejuicht wordt. :=

Cioccolato schreef:
Dat is wel iets met appels en peren :+

Ik benoem nergens mijn mening. Die laat ik in het midden.

Maar de redenen die hier genoemd worden zijn gewoon best grappig. Vandaar ook een andere kant belicht. Maar er zit verder weinig inhoud in de 'discussie' als het dat al te noemen is. Jammer.

Waarom? Het gaat er om dat je zegt dat het vast oké zal zijn omdat ze 24 is en gezond. Bonfire is 28?Geworden, Salinero heeft meen ik ook ook een gezegende leeftijd. rollkur is dus ook prima? Dat een betere vergelijking?

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 12:06

In het artikel staat dat de merrie zich beter voelt met een veulen aan haar zijde. Logisch ook, dat is haar vertrouwd. Het zou deze merrie misschien sparen en goed doen als ze haar laatste veulen bij haar laten lopen zolang ze nog leeft.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 12:38

Mijn keus zojuist het niet zijn, maar blijkbaar gaat t de merrie makken goed af .
Ook zijn het kwalitatief goede nakomelingen en niet stomweg vermeerderen.

Andere paarden moeten sporten ...

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 13:36

Cayenne schreef:

Dat vind ik net zo belabberd.