Parcoursbouwer Las Vegas vindt kritiek niet terecht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Parcoursbouwer Las Vegas vindt kritiek niet terecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 22:25

* http://www.bokt.nl / http://www.horseandhound.co.uk

Afbeelding

De parcoursbouwer Antony d'Ambrosio zegt dat de door hem ontworpen parcoursen tijdens de Wereldbekerfinale springen in Las Vegas 'geschikt' waren. Een aantal topruiters die de parcoursen moesten springen hadden kritiek op het ontwerp ervan.

De Amerikaanse ruiter Mclain Ward, welke op een twintigste plaats eindigde en een weigering had in een van de parcoursen, zegt: "Het was de slechtste sport die ik ooit heb gezien op een kampioenschap in mijn carriere. Ik kijk altijd eerst naar mijzelf als ik niet goed heb gereden maar ik moet zeggen dat ik me nog nooit zo verslagen heb gevoeld. Voor mijn gevoel heb ik de wedstrijd niet beter of meer voorwaarts kunnen rijden. En het lijkt erop dat een meerderheid van de andere ruiters tegen hetzelfde probleem aan liepen."

"Ik heb nog nooit zoveel toppaarden zien weigeren, crashen of totaal verloren gezien in het parcours. En ik heb nog nooit zoveel topruiters zien trekken en schoppen om de sprongen goed aan te kunnen rijden. Het probleem zat hem niet in de hoogte of breedte van de sprongen maar de manier waarop de sprongen aangereden moesten worden."

Een van de moeilijkste combinaties was een stijlsprong (nr. 11), gevolgd door een driesprong die zich vijf tot zes galopssprongen en een linkerbocht verwijderd van de stijlsprong bevond (nr. 12abc) aangesloten tot een stijlsprong (nr. 13) die weer vanuit een linkerbocht aangereden moest worden. Drieentwintig van de 35 ruiters maakte een fout op deze sprongen.

De Amerikaanse parcoursbouwer d'Ambrosio verdedigt zijn parcoursen. "Ik heb het commentaar van McLain Ward en Marcus Ehning gelezen, twee personen waar ik veel respect voor heb. Ik sta achter de parcoursen. Ondanks dat er een aantal lastige stukken in zaten, zoals de driesprong in de finale van vrijdag, waren ze geschikt voor een Wereldbekerfinale. Uiteindelijk zijn er iedere dag goede resultaten behaald en was ik onder de indruk van het aantal jonge ruiters die in de top twaalf zijn geeindigd. De toekomst van de sport ziet er sterk uit. Ik feliciteer alle ruiters die mee hebben gedaan aan het kampioenschap en ik heb respect voor hun inzet. Ik ben blij dat ik de parcoursen mocht ontwerpen."

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 22:30

Parcroursen? :o hihi. Misschien even verbeteren! Staat in de tweede alinea, tweede regel.

Stal_Wiza

Re: Parcoursbouwer Las Vegas vindt kritiek niet terecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 22:37

Ik heb er wel al over gelezen, maar nog niet gezien. Het zal lastig zijn om voor zo'n hoog niveau te bouwen, maar het moet wel fair blijven voor paard en ruiter.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 23:03

Celine_Famke schreef:
Parcroursen? :o hihi. Misschien even verbeteren! Staat in de tweede alinea, tweede regel.

Aangepast :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 23:54

Rob Ehrens had toch ook al commentaar op die parcoursen?

Tuurlijk moet je het kaf van het koren scheiden... maar als zoveel paarden crashen op dezelfde lijn...
Tjah... dan mag je je als parcoursbouwer ook wel even achter de oren krabben vind in :o

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 02:35

M_D_H schreef:
Rob Ehrens had toch ook al commentaar op die parcoursen?

Tuurlijk moet je het kaf van het koren scheiden... maar als zoveel paarden crashen op dezelfde lijn...
Tjah... dan mag je je als parcoursbouwer ook wel even achter de oren krabben vind in :o

Precies... Als er zoveel fouten gemaakt werden op het zelfde punt is het duidelijk toch... Niks mis mee om dat zelf toe te geven.

ultimate

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 05:54

Aan de andere kant moet je wel ergens de selectie kunnen maken.
Kwaliteiten van paarden en ruiters is er dus of te wel moet je hoger en breder of te wel moet je meer technisch gaan

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 06:27

Dat wel, maar je wil ook geen ongelukken door valpartijen.. Het moet wel veilig blijven.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 07:04

Marit schreef:
Dat wel, maar je wil ook geen ongelukken door valpartijen.. Het moet wel veilig blijven.

+ te doen blijven zonder trekken en schoppen. Lijkt mij niet de bedoeling van de sport...

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 08:31

Rindin schreef:
Marit schreef:

+ te doen blijven zonder trekken en schoppen. Lijkt mij niet de bedoeling van de sport...

Sluit ik mij volledig bij aan.. Hoe hoog het niveau ook is het moet inderdaad wel fair blijven..

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 09:10

Arme paarden . .

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:45

Is er geen filmpje van het parcours te zien?

Hayley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 12:49

Het had de parcoursbouwer gesierd als hij had erkend dat dit niet reëel is geweest.

Het kan toch nooit de bedoeling zijn om paard en ruiter op deze manier te 'testen'?
Ja, er moet onderscheid gemaakt worden, maar het lijkt mij dat het ten alle tijden eerlijk moet blijven naar zowel paard als ruiter. Ik vind het een slechte zaak als bijvoorbeeld het vertrouwen van een paard hierdoor wordt geschaad.

FlameHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 15:33

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 21:48

Klinkt heel stom, maar ik ben het met de parcours bouwer eens.

Er zitten in totaal 3 van die bochten in, maar op het eind gaat het bij veel mensen mis. Waarom niet bij die eerdere met die bocht?