Vorige week verliet de achtjarige Capri Sonne Jr (v. Rhodium) de stallen van Dinja van Liere en verhuisde hij naar de stallen van de Britse dressuuramazone Laura Tomlinson in Gloucestershire.
Tomlinson vertelt: "Toen we op wedstrijd waren in de Verenigde Staten, werden we gebeld met de boodschap dat er een paard te koop werd aangeboden dat we moesten zien. Nadat we de filmpjes hadden bekeken, ging ik ermee akkoord om te gaan kijken, maar dan pas nadat we uit de VS waren teruggekeerd. De eigenaar, Jan Cees van der Endt, wilde wachten. Dat was fijn van hem, want aangezien het paard net Lichte Tour-kampioen was geworden op het NK Indoor, was er heel veel interesse in hem."
Capri Sonne Jr stond ter dekking op hengstenstation van Olst. Laura testte hem twee keer. "Ik was erg onder de indruk van hem, maar had al lang geen hengst meer gereden. Ik probeerde dus minpunten en redenen waarom hij niet het geschikte paard voor mij zou zijn, te vinden," zegt ze. "Hij heeft enkel lichte tour gelopen, maar hij had de juiste attitude en het voelde aan alsof hij snel zou leren."
"Het ging allemaal erg snel, en hij kwam hier afgelopen woensdag aan. Het is raar om een hengst te hebben -momenteel rij ik enkel merries- maar hij is erg sensibel en heeft geen hengstenmanieren. Dit jaar heeft hij al gedekt, maar ik heb hem gisteren mee op buitenrit genomen langs de merries en de veulens, en hij heeft maar een keer gebruld. Hij is altijd gereden door een jong meisje. Hoewel de training iets anders was dan bij ons, heeft hij nooit een slechte ervaring gehad. Dat is zeldzaam voor een paard van dit kaliber. Hij houdt van zijn werk en houdt ervan om in de watten gelegd te worden."
Laura zegt dat de hengst snel gewend was aan zijn nieuwe thuis en dat zijn stalnaam 'Capri' al snel verandert in 'Cassanova' of 'Cass', omdat hij de enige man tussen veel vrouwen is. Ze hoopt het paard binnenkort uit te brengen op wedstrijd. "Ik hoop dat ik hem snel kan uitbrengen in de lichte tour en de Prix St-George, en thuis aan de slag kan gaan met de hogere oefeningen."