Nieuw samenwerkingsvoorstel KNHS en FNRS

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Nieuw samenwerkingsvoorstel KNHS en FNRS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 17:28

www.knhs.nl

Gisteravond ging de Ledenraad van de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS) akkoord met een nieuw samenwerkingsvoorstel met de Federatie van Nederlandse Ruitersportcentra (FNRS). Hiermee wordt in de Nederlandse sportwereld een unieke stap voorwaarts gezet in de samenwerking tussen een sportbond en commerciële sportaanbieders. Het voorstel werd vandaag ook goedgekeurd door de ledenraad van de FNRS.

De nieuwe samenwerking levert een ontwikkelingssprong op. “De gezamenlijke doelstelling van de samenwerking tussen de KNHS en de FNRS is om de paardensector als geheel te versterken,” zegt KNHS-voorzitter Theo Ploegmakers. “Structurele samenwerking en onderlinge afstemming leidt tot een sterkere profilering van beide organisaties. De FNRS als brancheorganisatie voor alle professionele sportaanbieders, de KNHS als sportbond voor alle paardensporters.” FNRS-voorzitter Constans Manganas vult aan: “Kernwoord voor de FNRS is ondernemerschap. De samenwerking maakt dat de FNRS zich nog meer kan richten op het ondersteunen van ondernemers, de belangenbehartigers en het ontwikkelen van de branche.”

De paardensector is een economische motor van belang met een geschatte jaarlijkse omzet van 1,5 miljard. Door de intensieve samenwerking tussen de KNHS en de FNRS kunnen beide organisaties deze sector nog verder professionaliseren en daarmee alle paardenliefhebbers nog beter van dienst zijn.

De KNHS kan gebruik maken van de kennis die de FNRS heeft opgedaan op het gebied van het ontwikkelen van laagdrempelige sport dichtbij de beginnende paardrijder. De FNRS krijgt meer ruimte en mogelijkheden om zich te richten op de belangen van de ondernemers.

Belangrijke onderwerpen in de samenwerking in de komende jaren zijn bijvoorbeeld de doorontwikkeling van de F-proeven en betere aansluiting op wedstrijden, het opzetten van een Nederlandse paardensportacademie - waarin opleidingen voor (manege)instructeurs, officials en ondernemers worden gebundeld – en gezamenlijke promotie van de paardensport.

Billy

Re: Nieuw samenwerkingsvoorstel KNHS en FNRS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 18:14

Ik zie vooral een nog groter monopolie in de paardensport ben ik bang

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 19:43

Me too

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 19:49

Ik weet zo 1 2 3 niet of ik hier nu zo blij mee moet wezen. Ik vind de FNRS al steeds meer de nadruk leggen op sport met hun proeven (wat natuurlijk heel leuk is) maar voor de recreatieruiter die geen wedstrijden rijden is er steeds minder te doen qua FNRS. Ik hoor het steeds vaker van mijn klanten en merk het nu zelf ook nu ik tijdelijk geen FNRS wedstrijden rij, zit er zelfs aan te denken mijn FNRS paspoort op te zeggen. Ik kijk het in ieder geval nog even aan wat dit gaat betekenen in de praktijk

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 20:01

chamion schreef:
Ik weet zo 1 2 3 niet of ik hier nu zo blij mee moet wezen. Ik vind de FNRS al steeds meer de nadruk leggen op sport met hun proeven (wat natuurlijk heel leuk is) maar voor de recreatieruiter die geen wedstrijden rijden is er steeds minder te doen qua FNRS. Ik hoor het steeds vaker van mijn klanten en merk het nu zelf ook nu ik tijdelijk geen FNRS wedstrijden rij, zit er zelfs aan te denken mijn FNRS paspoort op te zeggen. Ik kijk het in ieder geval nog even aan wat dit gaat betekenen in de praktijk

Niet om het een of ander hoor... Maar is het idee van wedstrijden rijden niet ook dat je een sport beoefend? Zoals je met je voetbalclub voetbalwedstrijden hebt en met je volleybalvereniging volleybalwedstrijden etc. etc.?

Ik ben het er mee eens hoor, het recreatieve gedeelte van de paardensport moet men vooral niet uit het oog verliezen. Vooral persoonlijk niet, maar de overkoepelende organisaties (met name KNHS) zorgt er wel voor dat er een podium is voor de recreatieve ruiter en lobbyt ook bij de overheid voor ruiterpaden etc.
Maar als je als ruiter wedstrijden gaat rijden en vindt dat het te veel sport is, dan vraag ik me af waarom je in vredesnaam wedstrijden wilde rijden in de eerste plaats.

Ik rij ook wedstrijden, KNHS, paardrijden is mijn hobby, maar ook mijn sport. Ik doe niet mee om structureel onderin of in de middenmoot te eindigen. Hoe iemand anders daar in staat, maakt mij vrij weinig uit, zolang ze geen commentaar hebben op anderen die 'altijd' of 'standaard' bovenin eindigen. Daar is voor gewerkt, punt. Is ook een heel andere discussie.

Maar wat ik me kan voorstellen bij de FNRS is dat ze ook een voorbeeldfunctie hebben. Dierenwelzijn en met name paardenwelzijn in de sport is best wel een hot item onder ingewijden. Iedereen heeft er een mening over. En als je dan naar buiten toe iets uit wilt stralen wat acceptabel is, denk ik dat je daar ook de rijderij in mee moet nemen, want dat bepaalt een groot deel van het dierenwelzijn. En dan is een goed gereden paard best wel noodzakelijk. Een goed gereden paard zit lekker in zijn vel en straalt dat uit. Een paard dat ronduit beroerd wordt gereden straalt ook iets uit, maar dan vaak negatief en het rijden versterkt de uitstraling.
Dus is het wel zo slecht dat de sport zo voorop begint te staan? Ik denk dat het meerdere kanten heeft. Met een goed gereden en gezond paard kan je ook prima recreatief aan de slag. Maar als we dan toch zo graag op een paard willen zitten, dan is dressuur er ook om dat paard lichamelijk te onderhouden. En als wij de lusten willen om recreatief aan de slag te gaan met dat dier, dan moeten wij de lasten ook dragen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:07

Ik denk dat chamion bedoelt dat er voor mensen die puur recreatief rijden en niet meedoen aan de F-proeven weinig voordelen aan het FNRS-lidmaatschap zitten, omdat er daarbuiten steeds minder gefaciliteerd wordt. Het lidmaatschap voegt dan weinig toe, maar is voor manegeruiters op een FNRS-manege nu wel verplicht.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 09:12

Wat zouden jullie er dan graag voor terug zien?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:21

Ik niets, ben al jaren geen lid meer van de FNRS. Direct opgezegd toen ik de jurycursus opnieuw moest doen, omdat ik de bijscholing door enorme sneeuwval gemist had :+

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 16:40

Inderdaad Gomir, dat bedoel ik inderdaad. (uitdrukken achter de computer is soms lastig ;( )

Ik heb vroeger heel actief wedstrijden gereden met FNRS omdat ik anders niet aan het ORUN eis kon voldoen qua rij niveau. (lees elke FNRS manege in de buurt kwam ik op bezoek om te starten)

Nu heb ik al heel lang geen wedstrijden gereden en ben ik ook niet echt aangesloten bij een FNRS manege (wel werk ik er op diverse) dus dat lidmaatschap (wat ik nog steeds heb) heeft geen functie bij mij (ja leuk dat blad, maar daar vind ik geen *** aan) en ik zou verzekerd zijn via de FNRS met een lidmaatschap, maar ik ben al WA verzekerd en ZilverenKruis Sport zorgverzekering. Dat is al met al erg 3dubbel dan.

@ _Natasja_: ik zou graag zien dat je korting kan ontvangen op diverse paardenbladen (zodat je zelf kan kiezen) en evenementen. En mocht je FNRS materiaal nodig hebben (denk aan de diverse boeken die er tegenwoordig te koop zijn) dat je die met korting kan kopen met het laten zien van je pas. (er zou dus een pas moeten bijkomen of het moet ook op de paspoort kunnen)

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 17:57

Heb je dat al eens aangegeven bij de FNRS? Als zij niet weten dat daar behoefte aan is kunnen ze ook niet aan de vraag voldoen.

Ik zou daar dan weer geen meerwaarde in zien voor mij persoonlijk. Maar ik kan me voorstellen dat andere personen dat wel hebben.