chamion schreef:Ik weet zo 1 2 3 niet of ik hier nu zo blij mee moet wezen. Ik vind de FNRS al steeds meer de nadruk leggen op sport met hun proeven (wat natuurlijk heel leuk is) maar voor de recreatieruiter die geen wedstrijden rijden is er steeds minder te doen qua FNRS. Ik hoor het steeds vaker van mijn klanten en merk het nu zelf ook nu ik tijdelijk geen FNRS wedstrijden rij, zit er zelfs aan te denken mijn FNRS paspoort op te zeggen. Ik kijk het in ieder geval nog even aan wat dit gaat betekenen in de praktijk
Niet om het een of ander hoor... Maar is het idee van wedstrijden rijden niet ook dat je een sport beoefend? Zoals je met je voetbalclub voetbalwedstrijden hebt en met je volleybalvereniging volleybalwedstrijden etc. etc.?
Ik ben het er mee eens hoor, het recreatieve gedeelte van de paardensport moet men vooral niet uit het oog verliezen. Vooral persoonlijk niet, maar de overkoepelende organisaties (met name KNHS) zorgt er wel voor dat er een podium is voor de recreatieve ruiter en lobbyt ook bij de overheid voor ruiterpaden etc.
Maar als je als ruiter wedstrijden gaat rijden en vindt dat het te veel sport is, dan vraag ik me af waarom je in vredesnaam wedstrijden wilde rijden in de eerste plaats.
Ik rij ook wedstrijden, KNHS, paardrijden is mijn hobby, maar ook mijn sport. Ik doe niet mee om structureel onderin of in de middenmoot te eindigen. Hoe iemand anders daar in staat, maakt mij vrij weinig uit, zolang ze geen commentaar hebben op anderen die 'altijd' of 'standaard' bovenin eindigen. Daar is voor gewerkt, punt. Is ook een heel andere discussie.
Maar wat ik me kan voorstellen bij de FNRS is dat ze ook een voorbeeldfunctie hebben. Dierenwelzijn en met name paardenwelzijn in de sport is best wel een hot item onder ingewijden. Iedereen heeft er een mening over. En als je dan naar buiten toe iets uit wilt stralen wat acceptabel is, denk ik dat je daar ook de rijderij in mee moet nemen, want dat bepaalt een groot deel van het dierenwelzijn. En dan is een goed gereden paard best wel noodzakelijk. Een goed gereden paard zit lekker in zijn vel en straalt dat uit. Een paard dat ronduit beroerd wordt gereden straalt ook iets uit, maar dan vaak negatief en het rijden versterkt de uitstraling.
Dus is het wel zo slecht dat de sport zo voorop begint te staan? Ik denk dat het meerdere kanten heeft. Met een goed gereden en gezond paard kan je ook prima recreatief aan de slag. Maar als we dan toch zo graag op een paard willen zitten, dan is dressuur er ook om dat paard lichamelijk te onderhouden. En als wij de lusten willen om recreatief aan de slag te gaan met dat dier, dan moeten wij de lasten ook dragen.