Tijdens de tweede editie van Endurance Surae in Teteringen op 23 mei zal, in navolging op de dressuur en het mennen, de allereerste pilot-editie van Para-Endurance plaatsvinden, een primeur voor Nederland. De rubriek zal worden gereden in de klasse 1 kort/impulsklasse, over een route van circa 22 kilometer.
Voor iedereen die graag buiten rijdt, maar vanwege een beperking niet kan deelnemen aan reguliere endurance-wedstrijden, is het een uitgelezen kans om kennis te maken met de endurancesport. De organisatie biedt tevens ondersteuning met het opstellen van een trainingsschema. Om in te kunnen schrijven, moet een ruiter aan een aantal voorwaarden voldoen:
• De handicap mag vanwege veiligheidseisen niet zódanig zijn dat de ruiter niet meer zelfstandig op het paard kan zitten (niet vastge"strapt" zijn aan het zadel). • Hulpmiddelen zoals braces (aan het lichaam) zijn wel toegestaan • Hulpmiddelen aan het harnachement zijn in overleg met de jury en uiteraard alleen indien noodzakelijk toegestaan (bijvoorbeeld aan een speciale lus aan de teugel o.i.d) • De ruiter mag indien noodzakelijk met een langere zweep rijden • De ruiter rijdt de gehele rit met een buddy (ook te paard) en de ruiter dient zelf zorg te dragen voor een buddy. • De ruiter moet lid zijn/worden van de KNHS
Ik vind dit soort initiatieven erg goed. Maar ik vroeg mij oprecht af wat er zo anders is dan bij een reguliere wedstrijd? Op de zweeplengte na zijn alle andere opties toch ook mogelijk bij een reguliere wedstrijd? Of je nu een beginnende ruiter begeleid of iemand met lichamelijke beperking? Die optie was er al toch? Of gaat het om het klassement?
Geen aanval, gewoon een oprechte vraag aangezien ik geen belemmering zie om reguliere wedstrijden te rijden? Juist de endurance is 'open minded' en aan relatief weinig regels verbonden waardoor het zo toegankelijk is.
Bedankt voor jullie reacties! Het betreft hier een pilot die in samenwerking met het enduranceforum/khns is opgezet. We hopen op belangstelling van ruiters met een fysieke beperking, en hopen dat dit, bij succes, in de toekomst vaker kan worden georganiseerd!
@ Faline: Bedankt voor je belangstelling! Er wordt hard gewerkt om de site www.endurancesurae.nl up to date te krijgen wat betreft de pilot, en ik hoop dat je daar deze week meer info op kunt vinden! Mocht je vragen hebben, dan kun je mij altijd een mail sturen: wilmadicou@hotmail.com
@ Judith: Bedankt voor je vraag, ik zal proberen er kort een antwoord op te geven! Er is in de reguliere wedstrijden inderdaad vaak een mogelijkheid om begeleiding mee te krijgen tijdens je rit. Dit is dan met name gericht op "tips & tricks" voor tijdens je rit; je kunt dan dus een hoop leren van die ruiter. Tijdens de para-rubriek is het rijden met een buddy verplicht. Dit heeft te maken met veiligheidsaspecten, en deze buddy verplicht zich dus om de hele rit bij de para-ruiter te blijven. Hij/zij kan zonodig ingrijpen, of bellen om hulp. Bij de para-endurance is het voor ruiters bijvoorbeeld ook mogelijk een specifieke hulpteugel te gebruiken (als dat noodzakelijk is m.b.t. de beperking die de ruiter heeft) en mag je met een langere zweep/2 zweepjes rijden als je bijvoorbeeld aantoonbaar functieverlies hebt in 1 of meerdere benen. Het is uiteraard ook een ander klassement.