Zuidlaren wil paardenmarkt diervriendelijker maken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Zuidlaren wil paardenmarkt diervriendelijker maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 07:41

www.dvhn.nl / http://www.bokt.nl

Zuidlaren, Hedel en Elst steken de handen ineen om regels omtrent de paardenmarkten te gaan maken voor dierenwelzijn. De voorschriften die hierbij ontstaan zullen worden vastgelegd in plaatselijke verordeningen.

Onlangs stemde de gemeenteraad van Tynaarlo in met strengere voorschriften voor de paardenhandel op de Zuidlaardermarkt. Enkele van de regels zijn onder andere dat dieren niet langer dan acht uur op de markt mogen staan en dat er voldoende toezicht moet zijn, en beschikking over ruwvoer en water, evenals dekkleden voor ezels en veulens. Die regels gaan ook in Hedel en Elst gelden.

Burgemeester Marcel Thijsen van Tynaarlo: ,,Het eerste overleg is inmiddels geweest. Contact tussen de markten was er al langer, alleen niet over dierenwelzijn. Zuidlaren, Hedel en Elst zijn de paardenmarkten in Nederland waar handelaren betalen om er te staan. Als wij in ons eentje van alles regelen en de anderen weten daar niks van, krijg je problemen. Dan bestaat de kans dat je wordt gemeden en bestaat de Zuidlaardermarkt geen 800 jaar meer.''

Tynaarlo maakt zich, met Eyes on Animals en Dierenbescherming, al jaren sterk voor het dierenwelzijn op de Zuidlaardermarkt. Er is een aantal richtlijnen opgesteld tegen mishandeling, kwelling en gezondheidsgevaar. Dat wordt onder het kopje ‘dierenwelzijn' vastgelegd in de marktverordening. De regels gaan in op de komende, 815de, Zuidlaardermarkt. Thijsen: ,,Dierenwelzijn konden we tot dusver niet afdwingen. Het was een soort moreel appel. In alle drie de plaatsen wordt het nu vastgelegd. Handelaren weten waar ze aan toe zijn.''

Dat dierenwelzijn prioriteit heeft, is volgens Thijsen niet zo gek. De markten leven bij het feit dat er veel publiek, waaronder toeristen, op afkomt. ,,Als de dieren slecht worden verzorgd en mensen gaan daarom een hekel aan dit soort evenementen krijgen is dat het einde. Er is dus niet alleen een morele en ethische noodzaak, ook een economische.''

Tynaarlo gaat een zwarte lijst opstellen voor handelaren die zich misdragen op de Zuidlaardermarkt en andere evenementen. Thijsen: ,,Daar hebben we het met Hedel en Elst nog niet over gehad. Dat zou ik wel graag willen.''

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 07:49

De meest diervriendelijke paardenmarkt is denk ik helemaal geen paardenmarkt ;)

kohtje

Re: Zuidlaren wil paardenmarkt diervriendelijker maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 08:05

Begin met die kermis afschaffen naast de paarden. Hoefsmit plaats maken waar de paarden heen moeten die schandalig op hun hoeven staan.
Meer ruimte voor de paarden en de mensen die er langs lopen.

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 09:04

kohtje schreef:
Begin met die kermis afschaffen naast de paarden. Hoefsmit plaats maken waar de paarden heen moeten die schandalig op hun hoeven staan.
Meer ruimte voor de paarden en de mensen die er langs lopen.

Arme hoefsmid, denk dat er maar weinig paarden zijn die en hoefsmid gezien hebben. Dus lijkt mij het geen goed idee om dat daar in de drukte te doen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 09:17

Kan je toch een aparte rustige plek voor maken? En gewoon afrekenen voor de eigenaar.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 09:23

Simpel, paarden extreem slecht op de hoeven. . Niet toe laten op de markt. Evenals andere extreme dingen. Gewoon verbannen van de markt.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:13

Verbannen betekend dat je nog niets aan het welzijn van dat paard doet.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:30

Allereerst WEG met die kermis
idd slecht op de hoeven en/of ondervoed, niet toelaten. eventueel nog doorgeven aan 144
En zoals hier ook al gezegd meer ruimte voor mens en dier,het is echt harstikke gevaarlijk op zo'n markt
Niet meer met de paarden door het publiek.. maar een aparte weg voor de paarden, bijv. aan 1 kant van de weg of in het midden
Lijkt me betere opties dan in de op genoemd, al zouden die zeker moeten blijven

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 17:37

He he he, moest het zo lang gaan duren voordat er daaraan gedacht wordt er wat aan gedaan worden.

Meest vriendelijk is nog altijd GEEN PAARDENMARKT.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:02

ik zie op maandag ochtend in Barneveld ook altijd een paarden markt als ik daar langs rijd. Vind het altijd sneu die wachtende beestjes die aangeknoopt staan. Aan de vervoermiddelen kan ik zien wat voor handelaren het betreft. Mag allemaal niks kosten!! Ik vind het totaal niet meer van deze tijd een paarden markt!!!