Albino paard stelt wetenschappers voor raadsel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Albino paard stelt wetenschappers voor raadsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 17:55

http://www.bokt.nl / http://www.horseandhound.co.uk

Via Lattea, een albino paard met bruine ogen, stelt wetenschappers voor een raadsel. Ze denken dat de genen van deze jaarling wel eens een doorbraak kunnen geven in de kennis rondom het genoom van paarden.

Via Lattea is een Italiaanse draver en werd geboren op 5 april 2014. Haar vader is Gruccione Jet en won €310.000 bij elkaar tijdens zijn carrière. De moeder van het paard heeft al meerdere succesvolle nakomelingen gegeven. Beide ouderdieren zijn koffievos van kleur.

"Via Lattea is wit geboren, dit is erg zeldzaam. Er zijn wereldwijd maar twee andere albino dravers bekend. Één werd geboren in 1998 in Canada en de ander in 2012 in New Jersey. Het maakt het extra bijzonder want beide ouderdieren van Via Lattea zijn koffievos", vertelt Sergio Carfagna, fokker van de jaarling.

Het is onduidelijk hoe het veulen als albino is geboren en het stelt wetenschappers voor een raadsel. Professor Maurizio Silverstrelli heeft een gedeelte van het genoom van Via Lattea's DNA al uitgeplozen om een verklaring te vinden. Met dit werk is bevestigd dat, ondanks dat het paard bruine ogen heeft, ze een echte albino is. Haar witte vacht en volledig roze huid ondersteunen dit.

"Om te onderzoeken welke mutatie verantwoordelijk is hiervoor, hebben we de KIT genen onderzocht. KIT genmutaties zijn verantwoordelijk voor veel variaties van witte vachten bij paarden. Er werd geen polymorfisme geïdentificeerd", vertelt Silverstrelli. "Om de mutatie te vinden die zorgt voor de witte vacht zijn we van plan om het hele genoom van het paard te onderzoeken. Op die manier kunnen we mutaties vinden die mogelijk verband houden met de witte vacht. Maar ook onze kennis over het genoom van paarden wordt hiermee groter."

De fokker van de albino jaarling is op zoek naar een sponsor om de kosten voor het opsturen van monsters van Via Lattea naar de Verenigde Staten te betalen. Het gaat hierbij om €20.000.

Het is nog onduidelijk of de toekomst van het paard in de races zal liggen of dat haar talenten in een andere richting liggen. "Ik heb mij laten vertellen dat albino's niet gemaakt zijn om te racen. Maar op deze leeftijd is het bij elk paard nog te vroeg om daar iets over te zeggen. Ik hoop dat ze succesvol zal zijn, maar wie weet wat er gaat komen."

troi

Re: Albino paard stelt wetenschappers voor raadsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:58

20.000 om DNA monsters naar de vs te sturen?

Die meneer gaat ze volgens mij zelf brengen, met een langdurige omweg langs de carribean...

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:59

Maar, als ze bruine ogen heeft kan ze niet albino zijn toch?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:00

Apart, ik heb altijd gehoord dat albino paarden niet bestonden?
Dat zijn toch meestal cremello's of perlino's ipv albino's?
Ik meende dat albino's niet levensvatbaar waren.
Laatst bijgewerkt door romyloverrr op 13-04-15 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:00

albino is een rare term, ze lijkt me eerder sabino/maximum white? albino bestaat niet voor zover ik weet.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:01

Uhm... Albino bestaat toch niet in paarden en als het bestond, dan zouden ze toch rode ogen moeten hebben ipv bruine?

Is dit geen W-mutatie of Max White Sabino zoals in sommige Engels Volbloeden (ook bekend in enkele Arabieren en Quarters)? Witgeboren Engels volbloeden hebben vaak ook bruine ogen. (Zoals bijvoorbeeld de volbloeden 'The White Fox' en 'Patchen Beauty')

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:05

Volgens mij is het juist niet mogelijk dat dit veulen sabino oid kan zijn vanwege de kleuren van de ouders en voorouders? En ze het daarom albino noemen? Of het daadwerkelijk een albino is moet nog onderzocht worden. Of er is een of ander nieuw gen wat dit mogelijk maakt?

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:06

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:08

Volgens mij gewoon een max white :) albino zou geen pigment in de ogen mogen hebben..

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:12

Ik denk ook echt niet dat dit "een echte albino is" zeker door die bruine ogen. Er zijn ook genoeg dominant white paarden die ook een roze huid hebben en een witte vacht (+bruine ogen) en die zijn echt niet albino. Ik denk dat het een mutatie zoals dominant white zal zijn, maar gezien er geen afwijkingen op KIT zijn gevonden, zal de mutatie -als die gevonden wordt- waarschijnlijk niet bij de DW mutaties gestopt worden. Ben er benieuwd wat ze vinden :)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:23

Dominant white kan toch niet als beide ouders koffievos zijn? Tenminste, ik neem aan dat ze met Dominant white bedoelen dat het dominant is :+
Complete albino is het nooit als de ogen bruin zijn, maar er is wel meer dan 1 gen voor pigment, zal best ook wel een gen zijn voor pigment maar wat de ogen niet meeneemt ofzo . Als dat gen dan uitstaat... Aangezien het zulk 'groot' nieuws is neem ik aan dat ze alle bekende opties al hebben uitgeplozen en dat het om een nieuwe mutatie gaat, best interessant :D
De prijs van 20.000 euro vind ik dan wel wat veel om wat monsters naar de VS te sturen :+

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:31

Hmm.. een albino paard is eigenlijk niet levensvatbaar.
Maar wellicht verklaart een bepaalde gen-mutatie de bruine ogen wel, én bepaald deze dat het dier wél levensvatbaar is.

En juist omdat het normaal gesproken genetisch onmogelijk is, is het onderzoek zo kostbaar.
Ben wel heel benieuwd wat eruit gaat komen, want er zijn vast wel investeerders voor te vinden..

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:38

Ilse_123 schreef:
Dominant white kan toch niet als beide ouders koffievos zijn? Tenminste, ik neem aan dat ze met Dominant white bedoelen dat het dominant is :+

Hoewel veel witte Dominant Whites ook witte veulens geven (maar niet exclusief!), is de mutatie volgens mij wel ergens bij een veulen uit 2 gekleurde ouders ontstaan...

Hier de pedigree van Patchen Beauty: http://www.pedigreequery.com/patchen+beauty
In de moederlijn zijn 3 opeenvolgende generaties witte merries, maar de ouders van de merrie 'White Beauty' uit 1963 waren blijkbaar Voskleurig en Bruin...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:44

Volgens mij zouden we maar een hele groep bokkers moeten sturen om die onwetende wetenschappers even het fijne van albino paarden uit te leggen... :+

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:48

Lara_Silver schreef:
Volgens mij zouden we maar een hele groep bokkers moeten sturen om die onwetende wetenschappers even het fijne van albino paarden uit te leggen... :+

_O- _O-

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:49

Lara_Silver schreef:

Ik denk het, jij zegt het... _/-\o_ _/-\o_

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:50

troi schreef:

Die meneer gaat ze volgens mij zelf brengen, met een langdurige omweg langs de carribean...

Dat dacht ik dus ook al _O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:56

Misschien moet Professor Maurizio Silverstrelli even contact op nemen met Sponenberg in de VS ;)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:50

Lara_Silver schreef:

Nouja, het is gewoon een feit dat albino niet levensvatbaar is bij paarden. Ze worden wel 'gemaakt', maar worden bij een vroeg stadium in de dracht dus al geaborteerd.
Daar hoef je geen wetenschapper voor te zijn om dat te weten :+ Heb je ooit een echt albino paard gezien? Dat betekent dus witte vacht, roze huid en RODE OGEN.
Dit gaat ook om een paard met bruine ogen en niet rood. Albino's hebben alleen maar rode ogen, kan geen andere kleur zijn. Albino's hebben namelijk helemaal geen pigment en bruine ogen hebben dat dus wel.

De term albino die deze 'wetenschappers' gebruiken is dus hartstikke verkeerd. Ze zeggen ook dat er maar 2 andere draver ALBINO'S bestaan wat dus al niet kan. Echte albino paarden zijn er namelijk nog helemaal niet en nooit geweest.

Edit, of was t geen sarcasme? _O-

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:09

Jazeker was het sarcastisch! Je kunt vrijwel ieder paard gerelateerd onderzoek op bokt plaatsten, er zullen altijd bokkers zijn die er het fijne van weten. En menen dit beter te doen, dan de wetenschappers die zich er tot in het diepste detail met bezig houden. Daarom, ook hier is het weer tijd om die onwetende wetenschappers maar even uit te leggen dat ze het met dit complexe genetische onderzoek fout hebben. :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:11

Dit werk verklaard dat ze een echte albino is.

Bovenstaande staat in het artikel. En toch vind bokt dat de wetenschap ongelijk heeft? Domme wetenschappers.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:16

Fotootje??

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:17

Het was in mijn geval meer een soort hardop nadenken, omdat ik ooit geleerd heb dat albino's geen bruine ogen kunnen hebben _O- Echt niet dat ik het beter weet dan de wetenschappers. Vind het onwijs interessant juist! Sorry als het misschien betweterig over komt. Zo bedoelde ik het niet, in ieder geval.

Cil_: een stukje terug heb ik een linkje geplaatst, daar staan een paar foto's in. Leuk ding :)

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:21

Fortitude schreef:
troi schreef:

Dat dacht ik dus ook al _O-

Echt om te gillen dit!!! _/-\o_

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:28

Eileen_ schreef:
Dit gaat ook om een paard met bruine ogen en niet rood. Albino's hebben alleen maar rode ogen, kan geen andere kleur zijn. Albino's hebben namelijk helemaal geen pigment en bruine ogen hebben dat dus wel.-

:n

Ik vind dit wel een geestig topic btw. :D Wel een beetje beschamend als mensen van buitenaf dit moeten lezen en dan denken: ohh, is dit het niveau van Bokt! :\
Wat een onwaarheden allemaal. Ik denk dat mensen zich eens wat beter in moeten lezen. :j