Pikeur Björn Goop ontsnapt aan ernstig ongeluk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Pikeur Björn Goop ontsnapt aan ernstig ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 17:28

http://www.bokt.nl / http://www.aftonbladet.se

Pikeur Björn Goop had afgelopen zaterdag beslist een engeltje op zijn schouder zitten. Tijdens de voorlaatste koers op Jägersro in Malmö kwam zijn paard Shirwan As in verzet. Plotseling schopte het dier met beide achterbenen recht achteruit, richting het gezicht van Goop. Goop wist ternauwernood zijn gezicht af te wenden waardoor de achterhoeven van Shirwan As zijn gezicht op een haar na misten. Goop, die wel op zijn arm geraakt werd, viel van de sulky, waarna het paard de baan op rende.

Op de vraag of hij tijd had om na te denken toen de hoeven van het paard op zijn gezicht afkwamen, antwoordde Goop als volgt:"Ik had geen tijd om na te denken, maar ik reageerde in een reflex. Ik was hier wel enigszins op voorbereid, omdat hij voor het gebeurde al onrustig was. Om die reden had ik het al een beetje verwacht. Toen kwam de knal en had ik het geluk dat ik niet geraakt werd, anders had het heel slecht af kunnen lopen."

In Noorwegen vond dit weekend eenzelfde soort ongeluk plaats. Marius Höitomt werd in zijn gezicht geschopt en moest naar het ziekenhuis worden afgevoerd. Naar omstandigheden gaat het goed met hem, hij is bij bewustzijn en heeft een zware hersenschudding.

Beeldmateriaal is hier te zien.

romyloverrr

Re: Pikeur Björn Goop ontsnapt aan ernstig ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:44

Oei, dat ziet er vervelend uit zeg!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:37

Die heeft heel veel mazzel gehad, wat een knal.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:40

volgens mij slaat hij het paard op zijn kont met het leidsel ofzo,daar schrok hij van..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:00

Pfff jeuj ziet er heftig uit zeg!

Ook ik zie overduidelijk een 'slaande' beweging van de pikeur op de kont van het paard, is niet te zien of het met het leidsel of met een zweepje oid is.
Dat praat het bokken van het paard uiteraard niet goed... het is echt gericht uitslaan imo.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:12

Het paard krijg een stevige afstraffing ln de mond, meteen daarop haalt hij uit naar de pikeur.
1 + 1 = 2 ( voetjes ). Lijkt mij een karakterpaard die gewoon niet met zich laat sollen...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:13

ariatje schreef:
Het paard krijg een stevige afstraffing ln de mond, meteen daarop haalt hij uit naar de pikeur.
1 + 1 = 2 ( voetjes ). Lijkt mij een karakterpaard die gewoon niet met zich laat sollen...

Dat zou ook nog kunnen ja.
Toch vind ik nog steeds dat'ie z'n achterbenen en hoeven netjes bij zich hoort te houden....

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:16

geerke schreef:
volgens mij slaat hij het paard op zijn kont met het leidsel ofzo,daar schrok hij van..

Jup..

Niet handig dus.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:16

geerke schreef:

ik heb het filmpje ook meerdere keren gekeken omdat er iets 'stoorde' maar zelfs ook al voor het zwiepen van de leidsels.

je ziet de sulky achterover hellen en wippen achterover (pikeur zit ook nog wat meer achterover op dat moment).. dat lijkt mij behoorlijk remmend werken.. op dat moment klapt hij de leidsels op het paard.. ik heb echter 0.0 verstand van deze tak van sport, dus ik kan het helemaal verkeerd zien hoor.

rem + gas = schop achteruit?

het lijkt erop alsof hij met dit paard aan het vechten was en dat het paard dit niet pikte..
is ook een rare manier, achterover gaan hangen/wippen (bedoeld of onbedoeld) en hem dan een zwieper geven om voorwaards te gaan..

ook al hoort een paard zijn hoeven bij zich te houden natuurlijk, dit leek ook geen nette wijze van aanrijden van de pikeur.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:19

Handelswijze van de pikeur lijkt mij (van wat je er van kan zien, ik zag idd ook een opgefokt paard en gewip v/d sulky) ook niet helemaal fijn nee, maar het is ook onwijs lastig om dat zo even van zo'n kort filmpje te beoordelen.

schuld zal ongetwijfeld ergens in het midden liggen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:26

Het gaat daarvoor al mis als het paard bij de andere paarden weg trekt. Volgens mij had hij mee moeten draaien en helemaal niet die kant op moeten gaan. Pikeur probeert dat te corrigeren en dat kloopt dus niet goed af.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:28

De sulky wipt omdat het paard loopt ze huppen. Hij heeft geen zweep dus corrigeert met de leidsels. Paard reageert gewoon enorm heftig, pikeur doet echt niets raars hoor.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:37

Dit is 1 van de meest ervaren pikeurs ter wereld, niet ff zomaar iemand die iets raars doet. Paard lijkt niet mee te willen draaien en ook niet zo goed te reageren op het sturen daarna. Beetje dwarse draak.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:39

WendyBZ schreef:
De sulky wipt omdat het paard loopt ze huppen. Hij heeft geen zweep dus corrigeert met de leidsels. Paard reageert gewoon enorm heftig, pikeur doet echt niets raars hoor.

thanks voor de toelichting, want voor mij als leek, leek het alsof hij 'achterover' aan het hangen was en zelf zat te wurmen op de sulky.. Gelukkig dat dit niet het geval is in ieder geval.. zou geen advertentie voor de sport zijn als hij een toonaangevende pikeur is.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:41

Firegirl schreef:
Dit is 1 van de meest ervaren pikeurs ter wereld, niet ff zomaar iemand die iets raars doet. Paard lijkt niet mee te willen draaien en ook niet zo goed te reageren op het sturen daarna. Beetje dwarse draak.

dat het een van de meest ervaren pikeurs is, dat weet ik toevallig dan weer wel (ergens een keer opgevangen). maar dat zegt natuurlijk niet over hoe 'vriendelijk' iemand is ;)..

bedoel niet iedereen is weg van de wijze waarop anky rijd in de dressuur, maar er valt niet te ontkennen dat ze tot de ietsjes beter presterende ruiters in de wereld behoort :')

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 22:00

paard kan toch gewoon schrikken?Dit is echt een schrikreactie.Het blijft een dier.
Mijn vriendin heeft ook een keer een trap midden in haar gezicht gehad.Haar hengst schrok toen zijn achter hem kwam aanrennen om het hek open te doen voor paard en ruiter die er naast liep.
Neus gebroken,breuk boven oogkas,kaak in drie stukken.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 22:28

elenaMM77 schreef:
Firegirl schreef:

dat het een van de meest ervaren pikeurs is, dat weet ik toevallig dan weer wel (ergens een keer opgevangen). maar dat zegt natuurlijk niet over hoe 'vriendelijk' iemand is ;)..

bedoel niet iedereen is weg van de wijze waarop anky rijd in de dressuur, maar er valt niet te ontkennen dat ze tot de ietsjes beter presterende ruiters in de wereld behoort :')

Wat jij denkt vroeg ik me dus ook af. Het is maar de vraag of het wel zo eerlijk is om de schuld bij het paard neer te leggen. Ookal is hij de beste pikeur van de wereld :P

Maar ik laat het verder open. Heb er te weinig verstand van om er iets over te kunnen zeggen. Ik weet alleen hoe mensen binnen sporten blind kunnen worden voor bepaalde dingen. Niet alleen bij deze sport B-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 22:28

waar zien jullie een filmpje? ik zie alleen een foto op Twitter. .?

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 22:42

VivaLaVida schreef:
waar zien jullie een filmpje? ik zie alleen een foto op Twitter. .?

Daar moet je op klikken, dat is een filmpje :P

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 07:08

Ik kan t filmpje ook niet vinden, als ik op de foto klik krijg ik de dezelfde foto weer naar niet als filmpje?

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 09:04

Indien het idd zo'n ervaren pikeur is had hij het ook iets eleganter kunnen oplossen.

Dit soort dingen gebeuren. Overduidelijk een karakterpaard en dat kan dan weer in je voordeel óf nadeel werken. Paard is opgefokt, pikeur probeert tot hem door te dringen dmv stevige correctie.
Gaat in dit geval alleen een beetje fout. Comes with the job!

Op dit niveau niet piepen, je zegeningen tellen en doorgaan...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 09:04

wortelsussie schreef:
Ik kan t filmpje ook niet vinden, als ik op de foto klik krijg ik de dezelfde foto weer naar niet als filmpje?

Dan zal dat aan je pc/internetbrowser liggen en heb je wellicht iets van flashplayer nodig oid.

Het is echt een filmpje. Heb al gekeken of ik een link hier neer kan zetten, maar dat lukt niet.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 09:50

Ik zie een paard wat dwars is, niet wil draaien (dmv het hoofd te gaan schudden), een correctie krijgt en dan vol uithaalt.

Zeer pijnlijk wat daar gebeurd.

Of het de schuld van Pikeur of paard is, ga ik niet over discussiëren, want dan moet je meer zien als 6 seconden. Ik weet niet hoe het paard en de pikeur zich voor die 6 seconden film hebben gedragen.

Ik hou het maar even op een grote miscommunicatie tussen beiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 10:37

Je ziet maar 6 seconden en je weet niet wat eraan vooraf is gegaan, wie weet wil het paard wel ophoog komen, ja dan wil je wel graag voorwaarts ja. Dat het paard dan zo reageert is gewoon vuil, hoe dan ook.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 10:41

JoyCiej007 schreef:
wortelsussie schreef:

Dan zal dat aan je pc/internetbrowser liggen en heb je wellicht iets van flashplayer nodig oid.

Het is echt een filmpje. Heb al gekeken of ik een link hier neer kan zetten, maar dat lukt niet.

Zit nu op laptop, net op mobiel, en heb m gezien! Heftig... gelukkig is het net goed gegaan