Britse paardenfluisteraar helpt werkpaarden in Cuba

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Britse paardenfluisteraar helpt werkpaarden in Cuba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 17:53

http://www.bokt.nl / http://www.horseandhound.co.uk

Afbeelding
Een pony voor een "schoolbus" in Cuba. Foto: Wikimedia Commons

Een Britse paardenfluisteraar heeft een goed doel opgericht om werkpaarden in Cuba te helpen.

Gary Witheford uit Wiltshire is de oprichter van "Help Cuban Horses" nadat hij getuige was van de slechte condities waar de werkpaarden in leefden. "De paarden in Cuba hebben geen toegang tot een dierenarts, medische verzorging of genoeg voer. Sommigen zijn vel over been en hun tuig is vaak gemaakt uit touw, waardoor zij constant met wonden moeten lopen."

Gary is bekend van het werken met moeilijke renpaarden en probleempaarden. Hij heeft in Cuba geassisteerd met paarden in Holguin en Havana, de hoofdstal van het land. Daar voorzag hij de paarden van correct tuig. "De eigenaren waarderen de hulp enorm. Er bestaat daar geen hoefsmid, maar ze maken hun eigen hoefijzers uit versterkt metaal. De nagels maken ze stuk voor stuk met de hand."

Gary denkt dat een tekort aan educatie de reden is dat de paarden in slechte omstandigheden leven, alsook financiële problemen. Twee dierenartsen en een hoefsmid hebben zich nu bij Gary gevoegd. De Brit hoopt verder donaties te krijgen in vorm van geld of materiaal, om de paarden in Cuba verder te kunnen helpen.

Gary wil binnen zes weken terug te keren naar het eiland in de Caribische zee om daar een stuk land te kunnen kopen waarop hij paarden kan houden. Hij wil een huurstelsel oprichten waarbij er werkpaarden gehuurd kunnen worden, zodat de paarden elkaar kunnen afwisselen en toe kunnen komen aan hun rust.

Oryani

Re: Britse paardenfluisteraar helpt werkpaarden in Cuba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 18:20

Klinkt als een mooi initiatief!

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 18:56

Hopelijk komt het goed van de grond en kunnen den mensen en vooral de paarden(ezels) ervan profiteren!

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:58

Grappig.. ben een paar weken in holguin en omgeving geweest en zelf paard gereden en op stallen geweest maar geen enkel kreupel of verwond paard gezien.. wel mager maar niet uitgehongerd.. veel stonden aan een touw langs de weg in t gras of in een dor land. Maar ondanks de onwetendheid van de verzorgers (paarden in Cuba zijn van de regering en niet van t volk) geen enkel slecht dier gezien..

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:22

Ben er vorig jaar geweest en idd veel paarden staan langs de weg te grazen. Die zagen er wel oke uit maar op een excursie had ik de mogelijkheid om te rijden maar ik heb die rit afgewezen omdat ik medelijden met die kleine, magere beestjes had. Al die toeristen moesten ff een ritje maken met hun geklungel... ik had zoiets van: ik rij thuis wel weer :-) .
Ik had op een gegeven moment wel leuk contact met Cubanen in t Spaans en toen ze een foto van mijn paard zagen konden ze hun ogen niet geloven...Een paard van 1,74..nee, dat hadden ze nooit gezien. En de Canadezen daar moesten ondertussen wel lachen dat wij onze paarden gauw een dekentje geven en hun paarden met -40 met gemak buiten lopen. Zo dat was ff offtopic maar die vakantie was echt om nooit meer te vergeten.