Eerste Belgisch trekpaard verkocht naar Japan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Eerste Belgisch trekpaard verkocht naar Japan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 12:22

http://www.nieuwsblad.be

Afbeelding
Foto: Wikimedia Commons

De jonge hengst ‘Oscar van den Bootdijk’, een Belgisch trekpaard geboren en opgegroeid bij dierenarts Jozef Colman in Moerzeke, is verhuisd naar het verre Japan. Dat is meteen een primeur, want Oscar van den Bootdijk is het eerste Belgische trekpaard dat de transfer maakt naar het land van de rijzende zon.

Het veulen Oscar werd in juni 2013 geboren op de boerderij van Jozef Colman aan de Bootdijk in Moerzeke. ‘Onze merrie Orpha van den Steenoven viert dit jaar haar tiende verjaardag’, licht Colman toe. ‘Zij heeft al verscheidene mooie veulens ter wereld gebracht. Juul van den Bootdijk is goedgekeurd als dekhengst en een ander veulen is dekhengst in Frankrijk. Het jongere veulen Oscar is hier gespeend en verhuisde ruim een jaar geleden naar collega Eddy Van Langenhove uit Denderbelle. De opleiding van Oscar gebeurde door Philippe Deconinck in het Waalse Arville.’

Billy

Re: Eerste Belgisch trekpaard verkocht naar Japan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:24

Opleiding van Oscar? Dat ding is ruim anderhalf als hij in juni 2013 geboren is...wat is er in de vrede dan al allemaal mee gedaan?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:26

Opleiding tot de keuring denk ik ?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:32

het is helaas nog de gewoonte om jaarlingen al te betuigen... zie ik vaak in de fb groep...

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:40

dan zijn ze toch nog lang niet uitgegroeid? :n

2000lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:41

wow hellemaal naar Japan.
wat zijn ze met hem van plan ?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:44

gut o gut o gut...wat een ongegronde gevolgtrekkingen weer :roll: jemig wat een *piep*...

http://www.pressreader.com/belgium/gaze ... 9/TextView

Waarom toch altijd gelijk die negativiteit.

Als het goed is krijgen jullie zelf toch ook een opleiding, toch? 'School' en later 'Studeren' noemen ze dat...

oh nee...kleine kinderen horen alleen maar te spelen en later elkaar de kop in te slaan. _O-

Tuurlijk krijgt het paard een opvoeding en 'opleiding' . Anders is zo'n sterk dier onhandelbaar.

(eerste en tevens laatste reactie)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:47

Maar betuigen betekend niet dat ze al op dat paard hebben gezeten..

Ik vind het ook wat vroeg, maar een jong paard bekend maken met het spul dat hij later moet gaan dragen is in mijn ogen alleen maar een goede voorbereiding op wat er nog komen gaat.

Maar misschien reken ze halster-mak-maken ook al onder "opleiding", wie zal het zeggen..

*ziet in z'n hoofd al 20 Japanners aan een touwtje hangen in een poging om een Belg tot stilstand te brengen _O- _O- *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:00

Lindsey_99 schreef:
gut o gut o gut...wat een ongegronde gevolgtrekkingen weer :roll: jemig wat een *piep*...

http://www.pressreader.com/belgium/gaze ... 9/TextView

Waarom toch altijd gelijk die negativiteit.

Als het goed is krijgen jullie zelf toch ook een opleiding, toch? 'School' en later 'Studeren' noemen ze dat...

oh nee...kleine kinderen horen alleen maar te spelen en later elkaar de kop in te slaan. _O-

Tuurlijk krijgt het paard een opvoeding en 'opleiding' . Anders is zo'n sterk dier onhandelbaar.

(eerste en tevens laatste reactie)

Linkje doet het niet

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:43

Ze doen met jonge trekpaarden geregeld op 1,5-2 jaar leeftijd paar x tuig erop en of sleepje/ kar (in tweespan) erachter om ze alvast bekend te maken
En dan zetten ze ze weer terug op de wei

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 14:04

Japan heeft vast allang een "expert" daar, zij doen normaal niet zomaar even wat of zomaar geld investeren zonder er vanaf te weten.
Als het goed is worden de Friezen in Japan zelfs door Nederlanders verzorgd. Iig dat heb ik gehoord/gelezen.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 14:14

Japan is totáál geen paardenland (heb er een tijdje gewoond) dus ik ben benieuwd wat ze daar met een trekpaard van plan zijn. :D het lijkt me in ieder geval leuk als paarden er wat populairder worden, want de meesten daar hebben er zelfs nog nooit een in het echt gezien.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 14:28

ik zie het al voor me straks komt hij Naruto tegen en heb je dit effect.

Afbeelding
sorry lynnepinny je avatar brengt me op ideen :+

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 14:29

Zonder staart natuurlijk weer en dan is de eigenaar/fokker dierenarts for godsake _-:(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:07

farahdiba46 schreef:
Zonder staart natuurlijk weer en dan is de eigenaar/fokker dierenarts for godsake _-:(

Dat hij dierenarts is zegt niks. Hoe denk je anders dat er vandaag de dag nog zoveel gecoupeerde trekpaarden rondlopen? Omdat DA er maar wat graag aan meewerken. Effe een medische verklaring erbij en je hebt je trekpaard zonder staart.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 16:05

Ja helaas lekker voorbeeld idd voor in Japan :( maar niet heus

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 16:42

Ehm
zonder staart?
Weet het zo niet, dat kan ik niet op deze foto zien.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150409_01622528

Ze zullen wel leren van die staarten.
Verder wat ben je met 1 Belgisch trekpaard?
Kun je geen fokkerij mee opstarten, dus ...

Verder is het wel leuk dat een paard uit het dorp zo in de belangstelling staat.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 18:02

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 18:51

Geweldig voorbeeld voor die japanners inderdaad.. Gecoupeerd en beleerd paard van anderhalf.. Maarja, in japan kennen ze de term dierenwelzijn niet eens, als het maar apart is en opvalt, dus een breed paard zonder staart dat een hoop kunstjes kan past mooi in hun straatje. Laten we hopen dat het geen rage wordt daar.
Ik schrik er trouwens van dat die fokker schijnbaar dierenarts is! Zo'n kerel moesten ze direct zijn vergunning afnemen! Wat hij doet is toch gewoon illegaal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 18:57

Maar waar zien jullie dan een gecoupeerde staart? Dat is helemaal niet te zien op de foto in het artikel.

*edit, quote gevonden op trekpaard.be:

Oscar zal in Japan terechtkomen in een levend museum van het paard, genaamd "Le futur du passé" (De toekomst van het verleden), waar hij zal gebruikt worden om te werken op het veld en in de bossen, en samen met nog enkele paarden de trekpaardrassen zal vertegenwoordigen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 19:00

Ik zie de foto wel in het artikel; er is een foto van voren en een kleinere foto van opzij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 19:03

Is het deze puppy?

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 19:06

marjotje82 schreef:
Ze doen met jonge trekpaarden geregeld op 1,5-2 jaar leeftijd paar x tuig erop en of sleepje/ kar (in tweespan) erachter om ze alvast bekend te maken
En dan zetten ze ze weer terug op de wei
Dat is net zo belastend als voor elk ander paardenras...
Laatst nog in een Facebookgroep een Trekpaardenveulen van nog geen jaar dat al een band aan het slepen was!
"Want hij lijkt al zo volwassen"... 8)7

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 19:07

Dat is idd de foto die ook in het artikel staat.

Ik lees dat die Jozef Colman ook vertegenwoordiger is bij een aantal verenigingen voor belgische trekpaarden.. Belachelijk, als je zo met je dieren omgaat en dan nog zo veel te vertellen hebt binnen zo'n stamboek.. Dat mensen daar niet tegen in opstand komen..

Idd koudbloedkim, die zag ik ook voorbij komen.. En dan ook nog reacties van 'zeur niet' en 'dat is goed voor ze' :n

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 19:10

Op deze foto is toch duidelijk te zien dat hij wel een staart heeft..?