Nieuwe FEI dressuurproef voor eventing roept twijfel op

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Nieuwe FEI dressuurproef voor eventing roept twijfel op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 10:05

http://www.bokt.nl / http://www.horseandhound.co.uk

Afbeelding
Foto: Five Furlongs / Flickr

Ruiters en juryleden hebben hun twijfels geuit over de nieuwe FEI dressuurproeven die gereden worden worden tijdens vier sterren eventingwedstrijden.

Internationaal jurylid Jennie Loriston-Clarke noemt de vliegende wissels die gereden moeten worden in midden galop een "recept voor ongelukken". "Dit onderdeel werd vroeger voorgeschreven in de Grand Prix proeven en zelfs daar konden niet veel mensen de oefening rijden." zegt ze.

Het Duitse FEI jurylid Christoph Hess, een van de experts die hielp met het ontwerpen van de nieuwe proeven, legt de nieuwe proeven uit: "We hebben ze ontworpen met het welzijn van het paard in het achterhoofd. Een goed getraind paard wordt beloond en er wordt nadruk gelegd op de manier waarop het paard zich voortbeweegt en de mogelijkheid om het paard te verkorten en te verlengen, wat belangrijk is in het springparcours en de crosscountry."

0000

Re: Nieuwe FEI dresuurproef voor eventing roept twijfel op

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 10:07

Wat een onzin. Een paard dat zich loslaat kan gemakkelijk een wissel springen in de middengalop. Zie al gebeuren dat paard tijdens de cross even teruggenomen wordt naar een keurig verzameld galopje iedere keer als er een wissel gesprongen moet worden!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 10:20

Wat een onzin. Jaren geleden zat hij nog in een ZZ licht proef. Ik heb hem in 2000 nog gereden in een ZZ licht proef, inmiddels al 15 jaar geleden maar goed. Toen zaten er ook nog E kwartpirouette, daarna vliegende wissel en B kwartpirouette in. Daarvoor had je de vierkante voltes met 4 kwartpirouetten en zelfs de Schaukel nog; Halthouden, 4 passen achterwaarts, 4 voorwaarts, 6 achterwaarts....

Vliegende wissel tijdens de middengalop is geen extreem rare oefening. En zeker op dat niveau moet dat kunnen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 10:30

Zijn ze dan letterlijk bang voor ongelukken, zoals paarden die over de kop slaan?

Als je in een B proef hals strekken in galop vraagt kan ik me er nog iets bij voorstellen, sommige gaan enorm op de voorhand, maar een paard wat zodanig getrained is dat het over vaste obstakels mag springen, kan vast ook wel een wissel springen in een wat ruimere galop.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 10:35

Ze zijn bang dat er ongelukken gebeuren met een vliegende wissel, die ieder paard op dat niveau makkelijk moet kunnen, maar de levensgevaarlijke hindernissen in de cross daar hoor je niemand over. Ik heb nog nooit een ruiter en paard zien verongelukken tijdens een vliegende wissel, tijdens de cross daarentegen...

CaPrIoLe`79

Re: Nieuwe FEI dressuurproef voor eventing roept twijfel op

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:14

Grappig hoe alle nieuwssites “a recipe for disaster” verschillend vertalen. :+
Het lijkt mij dat de meeste spring- en eventingruiters de wissels vanuit een ruimere galop goed beheersen, het kost veel tijd als je voor elke wissel in de barrage eerst je paard helemaal moet sluiten. Als de oefening mislukt verstoort dat de proef natuurlijk wel harder als andere haperingen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:23

vind het ook wel wat raar..

eventingpaarden, zijn paarden die ook springen en vaak ook wel in het springen zijn uitgebracht..

de meeste springpaarden neigen flink met ons mee te denken en springen een vliegende galopswissel soms uit zichzelf in een parcours..

kan mij niet voorstellen dat men barrages rijd in een gezellig handgalopje of verzameld galopje.
en toch springen paarden daar toch ook hun wissels? dan kan dit toch in hun eventing training benut worden om in een dressuurproef gecontroleerd toe te passen?

of zit ik nu helemaal fout?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:30

Eens met 0000 en Suzanne, in de middengalop is er prima een wissel te springen, en idd die zat een aantal jaren geleden ook gewoon in een zz-L proef.
Paarden die boomstammen en banken springen struikelen echt niet over hun benen hoor in een proefje...

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 19:14

kijk...als ze nou wissels om de 3 vroegen in middengalop....maar dit moet toch te doen zijn?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 06:51

:+ raar mens...is toch makkelijk, waarom zouden daar ongelukken mee gebeuren?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 07:01

Getup schreef:
kijk...als ze nou wissels om de 3 vroegen in middengalop....maar dit moet toch te doen zijn?

Ook dat is te doen!

Eens met Suzanne!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 07:58

wat is er zo moeilijk aan een vliegende wissel? in welke galopsneleheid dan ook? in onze sport (reining) doen de paarden dat als als ze minder dan een jaar onder het zadel zijn... zowel in langzame galop als in hele snelle galop... ik zie het risico en de moeilijkheid niet zo.....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 12:38

knollentuin schreef:
Eens met 0000 en Suzanne, in de middengalop is er prima een wissel te springen, en idd die zat een aantal jaren geleden ook gewoon in een zz-L proef.
Paarden die boomstammen en banken springen struikelen echt niet over hun benen hoor in een proefje...

ik meen zelfs in het Z2, op X of aan het eind. Praat ik wel over eind jaren 90.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:05

Lielle schreef:
knollentuin schreef:

Dat durf ik niet te zeggen maar in 2000 zat deze in de 'nieuwe' ZZ-licht proeven. Proef 6 weet ik zelfs nog. K x M middengalop met wissel op x.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:09

huh, dat zou toch juist makkelijker moeten zijn voor een eventer met een volbloedje dat minder op verzameling gebouwd is :o?
Middengalop is voor een springpaard toch amper snelheid? Die wisselt in een parcours wel 10x vaker en met hogere snelheid lijkt mij.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:31

:j
Suzanne F. schreef:
knollentuin schreef:

Dat durf ik niet te zeggen maar in 2000 zat deze in de 'nieuwe' ZZ-licht proeven. Proef 6 weet ik zelfs nog. K x M middengalop met wissel op x.[/quote]
:j

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:39

Ik denk dat er vooral zorgen wordt gemaakt over de kwaliteit van de wissels. Als je nu kijkt hoe een groot deel van de eventers een wissel springt dan springt het merendeel een middelmatige wissel. Die vaak wordt nagesprongen. In de middengalop wordt dit natuurlijk wel iets mer uitgelokt.

En vergelijken met een springpaard in parcours gaat ook niet echt op. Een springwissel is wel degelijk anders dan een goede en correct gesprongen dressuurwissel.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:08

Lielle schreef:
knollentuin schreef:

het moet zelfs begin jaren '90 zijn geweest. Ik reed toen Z2 en weet dat er zo'n wissel in zat. Zal thuis het oude boekje eens opduiken