België: Op hol geslagen paarden te water in gracht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

België: Op hol geslagen paarden te water in gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 16:08

http://www.bokt.nl / http://www.nieuwsblad.be

Woensdagmiddag 8 april zijn in België twee paarden op hol geslagen en vast komen te zitten in de gracht.

Het paard maakte deel uit van een tweespan toen het op hol sloeg door het geluid van een vrachtwagen. De menner kon de twee paarden nog richting de Brandstraat sturen, maar bij de volgende straat ging het mis en belandden de koets en de twee paarden in de gracht.

Één van de paarden kon door de eigenaar zelf uit de gracht gehaald worden, maar kon het andere paard niet loskrijgen van de koets. Met behulp van de brandweer is het uiteindelijk wel gelukt.

Bekijk hier foto's van de redding.

Jolliegirl

Re: België: Op hol geslagen paarden te water in gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 16:09

Gracht??
Das gewoon een greppeltje.

Fijn dat het dier weer op het droge staat.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 16:11

Misschien Vlaamse woord voor sloot :)

Nou fijn dat het geen echte flinke gracht was!
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 08-04-15 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 16:12

Bij ons (België) noemt dat een gracht :)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 16:13

Sneu :( weer met een koets he :(

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 16:18

Okee noem ik ook geen gracht.. (leuk dat taalverschil) Maar als een kind kan verdrinken in 5 cm water kan een paard dat ook.
Zonder koets was t paardje er wel uitgekomen mits het niet gewond is uiteraard.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 16:23

Ach wat zielig, wagentje hangt er nog achter, zieltje :(:)

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 16:24

Oké voor Nederlandse normen is dit een hele simpele sloot, maar ik kan me goed voorstellen dat je schrikt als paarden en koets daar in terecht komen.

Gelukkig dat het geen échte gracht was......daar waren ze niet levend uitgekomen.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 16:25

Gracht is inderdaad het Vlaamse woord voor sloot/greppel ;-)

Inderdaad zielig voor het dier :(:) maar gelukkig een mooie afloop!

Ihashe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 16:46

Fijn dat het goed is afgelopen

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 17:26

Och jeetje ik zag echt zo'n enorme gracht voor me met stijle wanden waar je nooit meer uit komt enzo :')

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 18:59

Arm beestje, ligt er zo zielig bij. Maar goed dat het een Belgische gracht was en geen Nederlandse. Ziet er echt uit alsof het had kunnen verdrinken. :(:)

Ik denk dat wij Belgen trouwens de Nederlandse 'grachten' eerder 'beken' zouden noemen. Een greppel is voor ons een kleine sloot(onze gracht) die je zonder vergunning graaft(dat zeggen mijn ouders er tenminste tegen). En het woord 'sloot' gebruiken wij heel weinig... :Y)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 23:19

haha ik dacht al noemen ze dat een gracht... das bij ons zeker een meter diep en de rest.. en stijle oevers... dit noemen ze bij ons een slootje.. grappig dat taal verschil met sommige begrippen :)

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 18:30

Tjonge, wat is dat toch met menners, altijd het hoogste woord over hoe hoort, dat riempje zit fout bladiebla en toch wekelijks of hier op bokt of in de regionale krant dit soort berichten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 23:30

farahdiba46 schreef:
Tjonge, wat is dat toch met menners, altijd het hoogste woord over hoe hoort, dat riempje zit fout bladiebla en toch wekelijks of hier op bokt of in de regionale krant dit soort berichten.

Hoevaak per week valt er wel niemand van het paard?

Mennen is een gevaarlijke sport wanneer het mis gaat. Want gaat het mis, dan gaat het vaak gruwelijk mis!
(Paard in paniek met een wagen erachter die geluid maakt en beweegt etc is geen fijne combi :( )
Want ja, paarden zijn dieren :)

Maar een deel van de ongevallen zal natuurlijk ook door onervarenheid komen. Maar dat blijf je altijd en bij elke (paarden)sport houden..
Edit: en de goede menners zeuren over 'dat riempje' :P

Blij dat de paarden en menner er goed vanaf gekomen zijn. Ook ik schrok even door het woordje 'gracht'.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 23:05

farahdiba46 schreef:

Nou, je moet de ruiters anders de kost niet hoeven geven die klagen over hoe een zadel of neusriem vastzit. :')

Het nadeel van aangespannen rijden is wel: als het fout gaat, is het lastig om het zelf weer op te knappen, dan komen er nogal eens hulpdiensten zoals de brandweer aan te pas, en dat trekt bekijks en persmuskieten.
Er vallen veel meer mensen van hun paard, maar dat haalt het nieuws meestal niet.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 23:12

lol.. ik dacht al.. wat een mazzel dat zo'n paard niet verzopen is in de gracht.. in Amsterdam kun je misschien lopen over de fietsen op de bodem.. maar in de rest van het land zou de koets toch echt een metertje onder water staan met paard en al..

tot ik zag dat het om een greppel ging...

verder wel een mooi stukje, alleen die greppel bracht hier de echte glimlach.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 23:14

sevenofnine schreef:
Arm beestje, ligt er zo zielig bij. Maar goed dat het een Belgische gracht was en geen Nederlandse. Ziet er echt uit alsof het had kunnen verdrinken. :(:)

Ik denk dat wij Belgen trouwens de Nederlandse 'grachten' eerder 'beken' zouden noemen. Een greppel is voor ons een kleine sloot(onze gracht) die je zonder vergunning graaft(dat zeggen mijn ouders er tenminste tegen). En het woord 'sloot' gebruiken wij heel weinig... :Y)

een beek in Nederland bevat stromend water.. een gracht is een handmatig aangelegd water dat een stad beschermde voor onverlaten van buitenaf..

een gegraven water rondom een kasteel heet dan ook een slotgracht (ben nu toch benieuwd hoe dat in Belgie heet.. een kasteelbeekje?)

een greppel is hier ook een kleine aangelegde sloot, als kleine afwatering.. meestal te vinden naast een weg, maar ook naast een terrein zoals op de foto. Een sloot is groter en breder dan een grepel, maar over het algemeen ook een aangelegde afwateringskanaal

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:56

^Haha, een slotgracht kennen wij ook! Kasteelbeek(je) niet :D