Vleeshandelaar Selten veroordeeld tot 2,5 jaar cel

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoli

Berichten: 19377
Geregistreerd: 20-10-03

Vleeshandelaar Selten veroordeeld tot 2,5 jaar cel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 15:02

http://www.bokt.nl / http://www.nos.nl


Willy Selten, de vleeshandelaar uit Oss, is veroordeeld tot een celstraf van 2,5 jaar. Tegen Selten was vijf jaar geëist.

De rechtbank in Den Bosch oordeelde dat de man schuldig is aan valsheid in geschrifte omdat hij paardenvlees verkocht als rundvlees. De rechtbank vindt dat Selten het imago van de Nederlandse vleessector heeft geschaad in zowel binnen- als buitenland. Daarnaast heeft hij maatschappelijke onrust veroorzaakt en dit vond de rechter ernstig omdat het hier om voedsel ging.

De vleeshandelaar heeft toegegeven dat hij 336.000 kilo aan paardenvlees heeft ingekocht, maar bleef erbij dat het vlees apart bewaard, verpakt en vervoerd werd. Oud-medewerkers verklaarden echter iets anders, volgens hen werd het goedkope paardenvlees vermengd met duur rundvlees.

Het Openbaar Ministerie is van mening dat dit niet per ongeluk is gebeurd en Selten heeft met deze menging van vleessoorten veel klanten opgelicht omdat zij niet wisten van het paardenvlees.

In 2013 al deed de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit een inval bij Selten en riep 50 miljoen kilo vlees van de vleeshandelaar terug. Van de 50 miljoen kilo kon slechts anderhalf miljoen kilo vlees terug gehaald worden uit de handel. Vermoedelijk is de rest van het vlees al opgegeten.

Het bedrijf ging na de inval failliet, maar volgens Omroep Brabant heeft Willy Selten inmiddels een nieuw vleesbedrijf in België met zijn zoon.

Bekijk hier een kort filmpje van de uitspraak van de rechter.

nine1987

Berichten: 8355
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Vleeshandelaar Selten veroordeeld tot 2,5 jaar cel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:04

Omdat hij paardenvlees verkocht rundvlees?

Omdat hij paardenvlees verkocht als rundvkees, leest net ff wat lekkerder.. :)

Anoli

Berichten: 19377
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 15:05

nine1987 schreef:
Omdat hij paardenvlees verkocht rundvlees?

Omdat hij paardenvlees verkocht als rundvkees, leest net ff wat lekkerder.. :)

Bedankt voor je oplettendheid, je kan dit voortaan beter sturen door op de knop "foutje gespot" te drukken. Nu ben ik toevallig nog online en zag ik je berichtje in het topic staan, maar als ik niet online ben dan zie ik het pas veel later. Stuur je een bericht via de fout-knop dan krijg ik een melding binnen. :)

Palmera

Berichten: 9494
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:06

En terecht. Fraude met voedingsmiddelen mag wat mij betreft net zo aangepakt worden als "normale" fraude.

Barbulet

Berichten: 2149
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:11

Palmera schreef:
En terecht. Fraude met voedingsmiddelen mag wat mij betreft net zo aangepakt worden als "normale" fraude.

Nou zeg dat wel. Prima straf zo!

nine1987

Berichten: 8355
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Vleeshandelaar Selten veroordeeld tot 2,5 jaar cel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:19

Ik vind het zelfs nog een lichte straf.. Of ligt dat aan mij?

Palmera

Berichten: 9494
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:30

nine1987 schreef:
Ik vind het zelfs nog een lichte straf.. Of ligt dat aan mij?

Alle straffen in Nederland zijn zeer laag in verhouding tot delict.

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Re: Vleeshandelaar Selten veroordeeld tot 2,5 jaar cel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:11

Wauw.. Dronken een kind doodrijden en je krijgt 240uur taak straf.. Mensen oplichten is blijkbaar erger dan iemand dood rijden.. Viva holandia!

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:53

Anoli schreef:
nine1987 schreef:
Omdat hij paardenvlees verkocht rundvlees?

Omdat hij paardenvlees verkocht als rundvkees, leest net ff wat lekkerder.. :)

Bedankt voor je oplettendheid, je kan dit voortaan beter sturen door op de knop "foutje gespot" te drukken. Nu ben ik toevallig nog online en zag ik je berichtje in het topic staan, maar als ik niet online ben dan zie ik het pas veel later. Stuur je een bericht via de fout-knop dan krijg ik een melding binnen. :)

Die vraag kreeg ik ook al eerder, maar waar kan ik die knop vinden? Ik neem aan dat je niet de gewone TEM-knop bedoelt?

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Vleeshandelaar Selten veroordeeld tot 2,5 jaar cel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:57

Onder het nieuwsbericht zie je als het goed is een aantal knoppen. Daar staat ook 'foutje?'. Zo kun je de NR het gemakkelijkst bereiken.

Mizora

Berichten: 18135
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 17:01

Sunrise19 schreef:
Wauw.. Dronken een kind doodrijden en je krijgt 240uur taak straf.. Mensen oplichten is blijkbaar erger dan iemand dood rijden.. Viva holandia!


Totdat iemand flink allergisch is voor paardenvlees. Het gaat hier om bewust handelen met als gevolg de voedselveiligheid in het geding te brengen( en zware imago-schade te veroorzaken).

Dronken iemand (kind of niet maakt niet uit) dood rijden, is 1 persoon het haasje. Als er in dit vlees gevaarlijke medicatie gezeten heeft, zijn een heleboel mensen het haasje. Denk bijvoorbeeld aan de gekkekoeienziekte, waar het om hersenweefsel ging. Als er bij paarden ook iets dergelijks was aangetroffen, dan was de wereld te klein geweest.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 17:10

Flew schreef:
Onder het nieuwsbericht zie je als het goed is een aantal knoppen. Daar staat ook 'foutje?'. Zo kun je de NR het gemakkelijkst bereiken.

:n Alleen, 'profiel', 'pb' en 'quote', en boven 'quote' een uitroepteken om te TEMmen.

Mizora

Berichten: 18135
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Vleeshandelaar Selten veroordeeld tot 2,5 jaar cel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 17:11

Iets daarboven kijken, het staat nog wel echt in het bericht (bij facebook, twitter, ... , ... )

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 17:12

Kijk daar had ik inderdaad geen rekening mee gehouden, ik dacht dat de paarden gewoon geslacht waren volgens de regels in NL. Verder vind ik het ook echt wel schandalig hoor daar niet van! Maar het toont wel even hoe de straffen hier geregeld zijn.

Overigens zal hij vast wel voorwaardelijk een deel krijgen dus die 2,5jaar zal hij naar alle waarschijnlijkheid niet eens uitzitten.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Vleeshandelaar Selten veroordeeld tot 2,5 jaar cel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 17:13

Ik help oomens per PB verder m.b.t de knoppen. Kunnen we hier ontopic blijven. :)

Mizora

Berichten: 18135
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 17:15

“De rechtbank acht bewezen dat de bedrijven van verdachte pakbonnen/facturen valselijk en in strijd met de waarheid hebben opgemaakt en daarvan gebruik hebben gemaakt en dat verdachte feitelijk leiding heeft gegeven aan deze verboden gedragingen. De rechtbank legt een gevangenisstraf van 30 maanden met aftrek voorarrest op.”

Ik vind dat niet klinken alsof het voor een deel voorwaardelijk is. Nederland is niet zo soepel met straffen, ondanks dat dit wel het gevoel is bij een hoop mensen (en naar Amerikaanse praktijken toe, moeten we echt niet willen. Daar lopen we pas echt op leeg. Op alle fronten. In Europa hoort Nederland al bij één van de meest streng straffende landen).

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: Vleeshandelaar Selten veroordeeld tot 2,5 jaar cel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 17:33

Het is niet weinig, want zijn naam is al overal bekend en zijn bedrijven zijn failliet, dus dat is denk ik wel even erg als die 2,5 jaar cel.

Ihashe
Berichten: 257
Geregistreerd: 05-04-15
Woonplaats: Son en Breugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 18:01

terecht ;( Mocht nog wel langer }> Schandalig

_Annemiek

Berichten: 1247
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 21:41

Sunrise19 schreef:
Wauw.. Dronken een kind doodrijden en je krijgt 240uur taak straf.. Mensen oplichten is blijkbaar erger dan iemand dood rijden.. Viva holandia!

_/-\o_ goef gezegd.
de hele rechtsystemen zijn zo krom als wat...
oke het mag niet maar 2.5jaar cel kom op dat gaat veel te ver!! Fikse boete en taakstraf vindt ik veel beter.

je kantegenwoordig beter iemand doodrijden of verkachten.

_Annemiek

Berichten: 1247
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 21:43

Mizora schreef:
Sunrise19 schreef:
Wauw.. Dronken een kind doodrijden en je krijgt 240uur taak straf.. Mensen oplichten is blijkbaar erger dan iemand dood rijden.. Viva holandia!


Totdat iemand flink allergisch is voor paardenvlees. Het gaat hier om bewust handelen met als gevolg de voedselveiligheid in het geding te brengen( en zware imago-schade te veroorzaken).

Dronken iemand (kind of niet maakt niet uit) dood rijden, is 1 persoon het haasje. Als er in dit vlees gevaarlijke medicatie gezeten heeft, zijn een heleboel mensen het haasje. Denk bijvoorbeeld aan de gekkekoeienziekte, waar het om hersenweefsel ging. Als er bij paarden ook iets dergelijks was aangetroffen, dan was de wereld te klein geweest.


hier heb je wel een punt maar het naast elkaar afwegen gaat het denk ik om.

ik vind persoonlijk 2.5jaar overdreven of bet moet voorwaardelijk zijn.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 21:45

_Annemiek schreef:
Sunrise19 schreef:
Wauw.. Dronken een kind doodrijden en je krijgt 240uur taak straf.. Mensen oplichten is blijkbaar erger dan iemand dood rijden.. Viva holandia!

_/-\o_ goef gezegd.
de hele rechtsystemen zijn zo krom als wat...
oke het mag niet maar 2.5jaar cel kom op dat gaat veel te ver!! Fikse boete en taakstraf vindt ik veel beter.

je kantegenwoordig beter iemand doodrijden of verkachten.


Ehm... Te ver? Opzettelijk de volksgezondheid in gevaar brengen vind jij niets voorstellen? Goddank houdt het rechtssysteem geen rekening met 'jantje gaf Pietje een tik en zag zijn kat aan voor een verkeersdrempel' want het gaat hier niet om.
Je weet niet of door zijn opzet mensen nu kankerverwekkende stoffen binnen hebben gekregen en ziek zijn geworden. Maar dat risico is wel degelijk aanwezig! Door gebrek aan controle kan het maar zo zijn dat er Buut in zat.

suffie
Berichten: 5719
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Vleeshandelaar Selten veroordeeld tot 2,5 jaar cel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 21:53

Hij heeft ook nog een curator die ruim 11 miljoen euro van hem eist. Laat dit alles een waarschuwing zijn voor de andere "knoeiers" die onze gezondheid in gevaar brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 21:55

Sunrise19 schreef:
Wauw.. Dronken een kind doodrijden en je krijgt 240uur taak straf.. Mensen oplichten is blijkbaar erger dan iemand dood rijden.. Viva holandia!


Juist....

Jennyj01
Berichten: 5376
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 08:17

En de toezichthouder van de vwa die er jaren met zijn neus op heeft gestaan stond er bij en keek erna als lachende derde.

FrNo
Berichten: 3679
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 08:31

Sunrise19 schreef:
Kijk daar had ik inderdaad geen rekening mee gehouden, ik dacht dat de paarden gewoon geslacht waren volgens de regels in NL. Verder vind ik het ook echt wel schandalig hoor daar niet van! Maar het toont wel even hoe de straffen hier geregeld zijn.

Overigens zal hij vast wel voorwaardelijk een deel krijgen dus die 2,5jaar zal hij naar alle waarschijnlijkheid niet eens uitzitten.


Als de regels voor paarden niet zijn nageleefd, en er paarden geslacht zijn met antibiotica in het lichaam, loop je ook een groot risico voor mensen die allergisch zijn voor antibiotica.