Eventing: medisch armbandje zorgt voor discussie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Eventing: medisch armbandje zorgt voor discussie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 08:58

bokt.nl / www.horsenandhound.co.uk

Afbeelding
Foto: Wikimedia Commons

Armbandjes met daarop de medische informatie van de ruiter worden niet langer verplicht door British Eventing. Dat zorgt voor heel wat discussie in de Britse eventingwereld.

De kaartjes, die de ruiters om hun arm gebonden hebben, bevatten medische informatie, zoals de naam en het telefoonnummer van de dokter, details over aandoeningen en allergieën en informatie over eerdere ernstige blessures. De armbandjes zijn vanaf nu optioneel.

Mike Crockford van Event Paramedic Services Ltd, een hulpverleningsdienst die aanwezig is op heel wat wedstrijden, vertelde aan Horse and Hound dat hij verbaasd is door de beslissing. "Ik werk al 17 jaar als paramedicus op eventingwedstrijden en ik heb de medische kaart van een ruiter slechts twee keer moeten gebruiken, maar ik vind het toch erg nuttig," zegt hij. "Een ruiter kan bewusteloos raken na een val, maar dan kunnen we bijvoorbeeld op het kaartje zien dat hij diabetes heeft. Wie kan zeggen of hij het bewustzijn verloor door de val of door zijn aandoening?"

British Eventing adviseert dat ruiters de armband blijven dragen, als ze een aandoening hebben die een impact kan hebben op de zorgen die ze bij een noodgeval nodig hebben.

Jonathan Clissold, verantwoordelijke voor de veiligheid bij British Eventing, legt uit dat de beslissing er kwam na overleg met FEI-dokters en medische officials. "Ruiters actualiseerden de medische kaartjes niet, vaak ontbrak er informatie, was het handschrift onleesbaar of droegen de ruiters niet eens hun eigen armbandjes. Nu is het aan de ruiter om te beslissen of hij er al dan niet een wil dragen."

Veel ruiters geven aan dat ze hun medische kaartjes blijven dragen. Karen Knight, die deelneemt aan wedstrijden tot op tweesterrenniveau, zegt: "Ik ben een paar jaar geleden zwaar gevallen, met heel wat blessures tot gevolg, en ik ben allergisch voor penicilline. Ik wil niet het risico lopen dat men daar niet van op de hoogte is."

Aleydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 09:07

Ik snap het niet hoor :n Veiligheid voor alles. Als je een bandje krijgt check je toch even of hij ook wel van jou, goed leesbaar en compleet is?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 09:26

als ze optioneel zijn, is er toch niemand die zegt dat je er niet mee mag rijden? Waarom is godsnaam is er zoveel ophef over?

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 09:27

Ik denk dat het feit dat beschikking tot belangrijke medische informatie voor de hulpdiensten belangrijk is, echter ben ik het eens met het feit dat veel ruiters de medical card niet helemaal gebruiken als zou moeten. Het is ook een onding om te dragen op de plek waar ze hem willen hebben.

Ik denk dat hier over gebrainstormd moet worden hoe de informatie toch beschikbaar en actueler is en beter bijgehouden word dan tegenwoordig. Wellicht toch een basisinzicht in een medisch dossier verplicht stellen of iets in die richting. Die worden in ieder geval up to date gehouden, maar dan alleen toegankelijk laten zijn voor de hulpdiensten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 10:02

Woogy schreef:
als ze optioneel zijn, is er toch niemand die zegt dat je er niet mee mag rijden? Waarom is godsnaam is er zoveel ophef over?

Omdat hokjesgeesten altijd alles verplicht willen zien om geen andere reden dan die kleindenkende hokjesgeest.

Verplichten leidt ertoe dat degenen die het onzin vinden de banden onbetrouwbaar maken en dat is slechter dan helemaal niets.

Wie het nuttig vindt, zal ook de juiste en actuele info erop hebben.
Zo niet? Eigen verantwoordelijkheid :)*

De rest is kleingeestige bemoeizucht.

Belle_Siem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 10:18

Ik denk ook dat mensen zelf de verantwoording moeten nemen.
Je weet dat eventing risico´s met zich meebrengt. Als er medische informatie voor jou van belang is als er iets gebeurt, zorg je dat je die bij je hebt.

Ils_K

Re: Eventing: medisch armbandje zorgt voor discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:12

Toen ik nog sgw's reed had ik er 1, waarom? Omdat ik hartpatiënt ben en medicatie slik. Vindt dat ze dat moeten weten als er wat gebeurd.
Stel dat ik niks had of niks slikte, tja dan weet ik ook niet of ik wel zo'n ding had.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:36

Ils_K schreef:
Toen ik nog sgw's reed had ik er 1, waarom? Omdat ik hartpatiënt ben en medicatie slik. Vindt dat ze dat moeten weten als er wat gebeurd.
Stel dat ik niks had of niks slikte, tja dan weet ik ook niet of ik wel zo'n ding had.

Gekke vraag misschien, maar heb je zoiets dan niet altijd om? Dus niet alleen met een sgw wedstrijd. je kan ook van je fiets vallen ( ik noem maar wat)

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:40

In mijn portemonnee zit een medicalcart. Die krijg je in het ziekenhuis. Daar staat op wat ik slik.
Maar als ik die niet bij mij heb dan weten ze idd niks. Gelukkig heb ik een klein iets, maar helaas wel medicijnen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:24

Huertecilla schreef:
Woogy schreef:

Omdat hokjesgeesten altijd alles verplicht willen zien om geen andere reden dan die kleindenkende hokjesgeest.

Verplichten leidt ertoe dat degenen die het onzin vinden de banden onbetrouwbaar maken en dat is slechter dan helemaal niets.

Wie het nuttig vindt, zal ook de juiste en actuele info erop hebben.
Zo niet? Eigen verantwoordelijkheid :)*

De rest is kleingeestige bemoeizucht.

Wat een onzin is het toch allemaal zeg. Wat je zegt als je het nuttig vind gebruik je hem. De rest wil hem eigenlijk niet gebruiken en wil hem afgeschaft hebben, nu is er een prachtige gulden middenweg en vinden mensen die hem nuttig vinden dit weer niet goed.
Ik schaam me soms dood dat ik een mens ben ...

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:35

In de nieuwe FEI reglement staat nog steeds genoemd dat deelnemers met een relevante medische voorgeschiedenis deze informatie bij zich moeten dragen:

Citaat:
To ensure that vital information is available to first aid or medical personnel in case of emergency, athletes must comply with the following:
    Athletes with medical conditions that may be relevant in the case of a medical emergency are responsible, at every Event when riding, for wearing a medical data carrier* from a system provider able to communicate information at least in English. Alternatively (and at the minimum) a medical armband of good quality can be used.

Ihashe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 17:06

ik zou het gewoon blijven doen hoor. Veiligheid voor alles

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 10:22

Lisa91 schreef:
In de nieuwe FEI reglement staat nog steeds genoemd dat deelnemers met een relevante medische voorgeschiedenis deze informatie bij zich moeten dragen:

En de rest niet.
Helemaal +:)+

Omdat die rest niets mankeert wat het medisch personeel dient te weten hoeven de voorstanders zich er ook niet druk over te maken.

Het probleem echter is ´relevante voorgeschiedenis´.
Herpes? Hepatitis? HiV of recent risicovolle sex gehad/riscovol beroep/geaardheid? Recent bezoek aan Liberia?
Een publiek zichtbaar medische waarschuwingsstigma is een hellend vlak wat gewoon niet betreden moet worden.