Foto: Wikimedia Commons
Armbandjes met daarop de medische informatie van de ruiter worden niet langer verplicht door British Eventing. Dat zorgt voor heel wat discussie in de Britse eventingwereld.
De kaartjes, die de ruiters om hun arm gebonden hebben, bevatten medische informatie, zoals de naam en het telefoonnummer van de dokter, details over aandoeningen en allergieën en informatie over eerdere ernstige blessures. De armbandjes zijn vanaf nu optioneel.
Mike Crockford van Event Paramedic Services Ltd, een hulpverleningsdienst die aanwezig is op heel wat wedstrijden, vertelde aan Horse and Hound dat hij verbaasd is door de beslissing. "Ik werk al 17 jaar als paramedicus op eventingwedstrijden en ik heb de medische kaart van een ruiter slechts twee keer moeten gebruiken, maar ik vind het toch erg nuttig," zegt hij. "Een ruiter kan bewusteloos raken na een val, maar dan kunnen we bijvoorbeeld op het kaartje zien dat hij diabetes heeft. Wie kan zeggen of hij het bewustzijn verloor door de val of door zijn aandoening?"
British Eventing adviseert dat ruiters de armband blijven dragen, als ze een aandoening hebben die een impact kan hebben op de zorgen die ze bij een noodgeval nodig hebben.
Jonathan Clissold, verantwoordelijke voor de veiligheid bij British Eventing, legt uit dat de beslissing er kwam na overleg met FEI-dokters en medische officials. "Ruiters actualiseerden de medische kaartjes niet, vaak ontbrak er informatie, was het handschrift onleesbaar of droegen de ruiters niet eens hun eigen armbandjes. Nu is het aan de ruiter om te beslissen of hij er al dan niet een wil dragen."
Veel ruiters geven aan dat ze hun medische kaartjes blijven dragen. Karen Knight, die deelneemt aan wedstrijden tot op tweesterrenniveau, zegt: "Ik ben een paar jaar geleden zwaar gevallen, met heel wat blessures tot gevolg, en ik ben allergisch voor penicilline. Ik wil niet het risico lopen dat men daar niet van op de hoogte is."
Veiligheid voor alles. Als je een bandje krijgt check je toch even of hij ook wel van jou, goed leesbaar en compleet is?