Bejaarde pony gered door buurtbewoners in Eindhoven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Bejaarde pony gered door buurtbewoners in Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 21:56

http://www.omroepbrabant.nl

Afbeelding

De 23 jaar oude pony Tamina is erg populair in Blixembosch. Het beestje staat al zeventien jaar in de wijk in Eindhoven. Kinderen zijn met Tamina opgegroeid en komen bijna elke dag met het dier knuffelen. Maar Tamina staat in een wei waar de gemeente andere plannen mee heeft.

Tamina is al een oud beestje. Ze heeft veel zorg nodig en krijgt medicijnen. Maar ze kon altijd van haar oude dag genieten in een wei in Blixembosch, onder gezelschap van Lizzie, een twee jaar oude pony. Maar Tamina en Lizzie moeten weg. De gemeente wil van de wei 'openbaar groen' maken.

Ineke Veldkamp, het baasje van Tamina en Lizzie, heeft het terrein sinds 1996 in bruikleen van de gemeente. Zo'n zeventien jaar geleden zette ze Tamina in de wei en sindsdien is het beestje niet meer uit het straatbeeld weg te denken, volgens de buurtbewoners.

"Lizzie is twee, die zal ik nog wel ergens kunnen plaatsen neem ik aan. Maar Tamina is echt een 'zorgenpaardje'", vertelt Veldkamp. "Ik moet het hooi en het stro wassen omdat ze een stofallergie heeft, ze staat onder controle van de veearts en krijgt medicijnen. Wie wil er nou een paardje van 23 met zo'n medische achtergrond?"

"Als de gemeente niet over haar hart strijkt, is dit het einde van Tamina. Ik heb verder geen plaats om haar neer te zetten, dus dan moet ik haar in laten slapen. Daar doe je heel veel mensen hier in de wijk heel veel verdriet mee. Het is maar goed dat ze het zelf allemaal niet weten", aldus Ineke.

Ineke heeft een handtekeningenactie opgezet en kreeg veel hulp van de kinderen van Blixembosch. Op scholen en op straat voerden de kinderen actie en verzamelden ze handtekeningen. In een week heeft Ineke zo'n zeshonderd handtekeningen te pakken gekregen. Daarnaast schakelde ze Facebook in en richtte ze een pagina op voor de pony's.

"Mijn dochter heeft hier bij de boom gestaan, anderhalf uur in de miezerende regen en mensen aangehouden van: wilt u alstublieft uw handtekening zetten. Als kinderen van elf dat puur uit zichzelf gaan doen, wil dat toch zeggen hoe belangrijk de paardjes voor deze wijk zijn," vertelt een buurtbewoner ons.

En de actie heeft succes geboekt. De gemeente liet vrijdagmiddag weten dat de paardjes mogen blijven staan. "Het groene gebied dat we daar willen realiseren, is allereerst bedoeld voor de buurt. Als de buurt wil dat de paarden blijven, gaan wij daar uiteraard niet voor liggen."

Voorlopig dus geen lege wei in Blixembosch. "Wat de gemeente betreft kunnen deze paarden dan ook op hun vertrouwde plekje blijven om daar van hun oude dag te genieten. Wel zou dan een tijdelijke overeenkomst met de eigenaar van de paarden moeten worden afgesloten."

Lady24

Re: Bejaarde pony gered door buurtbewoners in Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 21:58

Top van de gemeente en wat leuk van de kinderen dat ze zo hun best gedaan hebben :j

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 22:00

Hè die pony zou ik dan toch moeten kennen. Iemand enig idee waar precies ze staat?

Wel echt super dat het zo kan :)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 22:07

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 22:23

Ahh! Wat een fijne meedenkende gemeente! Pluim voor EHV! :j

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 00:50

Tja, als je een weide in bruikLEEN hebt, moet je het ooit teruggeven. Dat is de defenitie van lenen. Wel lief van die buurtbewoners overigens.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 01:30

volgens mij inderdaad degene die ik dacht dat het was. althans dezelfde wei. En voor zover ik me herinner dezelfde pony.

Daar fietste ik "vroeger" ook altijd langs om te aaien :j. Alleen mij is altijd verteld dat ze anders heette. Haha heb ik valse info gekregen }:)
Maargoed das heeuuul lang geleden ! Haha

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 07:17

Ah, het ultieme drukmiddel"anders laten we hem inslapen... " komt weer eens voorbij. Word er echt naar van dat mensen dit inzetten om iets voor elkaar te krijgen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 07:33

zimbabwe schreef:
Ah, het ultieme drukmiddel"anders laten we hem inslapen... " komt weer eens voorbij. Word er echt naar van dat mensen dit inzetten om iets voor elkaar te krijgen.

Helemaal mee eens, word kotsmisselijk van dit bericht :r .
Als je iets in bruikleen hebt weet je dat je het ooit terug moet geven. En dat je een plan achter de hand moet hebben. Dat heet verantwoording nemen. Dreigen met inslapen vind ik echt not done. Fijn voor de dieren dat het opgelost is maar verder vind ik het een belachelijke toestand.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 07:50

Vind het erg sociaal van de gemeente dat ze hun zin niet doordrukken,zouden veel gemeente's een voorbeeld aan kunnen nemen.
Maar dat je een pony van 23 jaar met medische achtergrond niet kan herplaatsen? er zijn genoeg rusthuizen en mensen die dit wel willen hoor. En het hooi wassen vanwege het stof? in voordroog hooi zit toch geen stof?
Maar wel fijn dat ze mogen blijven staan op hun vertrouwde plekje.
Maar wat als de oude pony overlijd? ik denk niet dat ze er dan weer een andere pony mag neer zetten.Het contract zal wel te maken hebben met het 'uitstervings' beleid?
Hoe wil ze dat dan doen? je kan die jonge pony daar niet alleen laten staan.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 07:52

Ach bij de eerste paar zinnen, "aanpassen naar groen voor de buurt" dacht ik al, maar als de buurt het nu leuk vind dat de paarden daar staan hoeft het toch niet veranderd te worden :) . Gemeentes moeten eens eerst een enquête uitgeven wat een buurt echt wil voordat ze veel geld spenderen aan plannen maken die alsnog niet doorgaan :P

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 08:02

De gemeente zet de plannen op de lange baan, als de pony niet meer leeft kunnen ze alsnog hun plannen uitvoeren.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 08:36

Oeh, ik was al bang dat ze er wilden gaan bouwen oid. Ik loop daar wel eens met de hond, er staan wel meer pony's verspreid in weitjes.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 09:51

Denk niet dat de eigenaresse van de pony "inslapen "als drukmiddel heeft gebruikt.
Er staat immers;

"Als de gemeente niet over haar hart strijkt, is dit het einde van Tamina. Ik heb verder geen plaats om haar neer te zetten, dus dan moet ik haar in laten slapen. Daar doe je heel veel mensen hier in de wijk heel veel verdriet mee. Het is maar goed dat ze het zelf allemaal niet weten", aldus Ineke.

Lijkt mij dus niet dat ze dáár de buurt mee heeft belast, alleen was het iets dat ze zélf in haar achterhoofd had.

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:36

Ik heb 5 jaar in Blixembosch gewoond en die pony nooit gezien haha, enig idee waar die staat dan? :=

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:39

Wat fijn! Zo blijkt ook maar weet dat de 'groene plannen' op papier van ambtenaren niet altijd strokem met de 'groene wensen' van de mensen.

Een weitje met paarden doet mij ook veel dorpser en groener aan dan een aangeplant stukje

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:40

Wat geweldig, gemeente Einhovuhhh rulezzzzz *\o/*

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:50

Tamina staat al jaren twee straten van mij vandaan, paard heeft veel zorg nodig,
Ben blij dat ze mogen blijven, ze staat er immers al haar hele leven, zou zonde zijn als ze weg zouden moeten :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:16

RaafSmits schreef:
Denk niet dat de eigenaresse van de pony "inslapen "als drukmiddel heeft gebruikt.
Er staat immers;

Lijkt mij dus niet dat ze dáár de buurt mee heeft belast, alleen was het iets dat ze zélf in haar achterhoofd had.

Ze belast de buurt er ook niet mee, zo zet ze de buurt tegen de gemeente op, klaar. En ik snap het wel maar als het jouw pony's zijn dan heb je echt wel de mogelijkheid om voor zo'n pony een goed rusthuis te vinden maar dat zal wel te veel centen kosten. Vaak word er dan gedreigd met inslapen om zo toch dingen voor elkaar te krijgen en dat vind ook ik niet de juiste manier.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:19

Fijn dat de pony's kunnen blijven.
Verder vind ik het ook wel wat apart. Alsof ze de pony's moet verkopen of in laten slapen als ze niet in die weide kunnen blijven. Komt op mij ook een beetje over als dreigen. Ze kan toch een andere weide zoeken of pensionstallen in de buurt bellen.
Maar fijn dat de gemeente meedenkt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:23

zimbabwe schreef:

Ik ken een dierenasiel dat dat ook gebruikte toen er eens een schimmelinfectie uitbrak en men tegen een rekening van 3000 euro aan zat te hikken. Zielig verhaal met dreiging van afmaken van alle dieren in de lokale krant... Uiteindelijk is er natuurlijk geen enkel dier daarom ingeslapen omdat iemand de portemonnee trok en/of een dierenarts de hand over het hart streek...

Maar tegen een particulier zeggen medewerkers van een dierenasiel uiteraard als eerste dat die persoon maar moet nadenken waar ie aan begint als iemand vanwege te hoge dierenartskosten in de problemen komt.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 15:39

bigone schreef:
RaafSmits schreef:
Er staat immers;

Ze belast de buurt er ook niet mee, zo zet ze de buurt tegen de gemeente op, klaar. En ik snap het wel maar als het jouw pony's zijn dan heb je echt wel de mogelijkheid om voor zo'n pony een goed rusthuis te vinden maar dat zal wel te veel centen kosten. Vaak word er dan gedreigd met inslapen om zo toch dingen voor elkaar te krijgen en dat vind ook ik niet de juiste manier.

Heb je zelf een pony met stofallergie? Want die gaat het niet redden op een pensioenplek namelijk. Mensen die zoiets runnen kunnen nooit alles aanpassen op die ene pony die niet in contact mag komen met droog hooi en stro. Die medicijnen geven zal wel lukken maar de hele stalomgeving aanpassen gaat meestal niet. Beetje kortzichtige reactie dit.heb zelf zo'n pony en als ik die niet thuis meer zou kunnen houden, zou ik haar ook laten inslapen. Je hebt geen idee hoeveel werk je daar van hebt. Alles moet aangepast worden. Stalbedekking, omgeving, voer etc. Het is echt heel moeilijk om zo'n dier goed in conditie te houden.

Volvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 16:11

Sorry maar er zijn pension stallen zat waar je goed voor je dier kan zorgen. Ook met een zorgen paard...
Wel lief van de buurt!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 17:53

Noem eens een pensionstal waar ze geen droog hooi en stro aanbieden dan? Want ook in de stal ernaast kan geen stro gebruikt worden of droog hooi namelijk. Dat prikkelt de longen net zo hard. Een pensionhouder kan niet alles aanpassen op 1 klant.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 18:22

Ik ben het ook wel eens met maikeltje.

Als zo een pony al 23 is en bekend is met chronische klachten dan is het misschien helemaal niet zo een goed idee om daar nog veel mee te gaan leuren.

Bij veel mensen zal de gevoelswaarde naar bovenkomen in de zin van Ách, wat zielig voor zo'n paardje.....maar ik weet wel een plekje of wie weet is die of die wat.

Heel vaak komt de oorspronkelijke eigenaar dan bedrogen uit.
Is de pony toch "opeens "naar de slacht gemoeten of verkocht omdat........."

Zo heel verkeerd vind ik "de oplossing "van deze Eindhovense dame dus helemaal nog niet.
Gelukkig hoeft!!!! het nu nog niet, maar anders zou ik bijna hopen dat het géén loze belofte van haar was om wie dan ook onder druk te zetten.