UK: Brandweermannen krijgen les in redden van paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

UK: Brandweermannen krijgen les in redden van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 13:24

http://www.bokt.nl / http://www.horseandhound.co.uk

Brandweermannen uit Shropshire, Verenigd Koninkrijk, hebben een training ontwikkeld waarbij geleerd kan worden hoe paarden gered kunnen worden uit gevaarlijke situaties.

Zes studenten namen deel aan een vierdaags durende training eerder deze maand en zullen nu in staat zijn om op een veilige manier te kunnen assisteren wanneer de brandweermannen een paard moeten redden. De eerste twee dagen van de traininn werden gehouden op de Harper Adams Universiteit, waar de studenten om leerden gaan met grote dieren zoals paarden. De laatste twee dagen werkten de studenten met een dummypaard, genaamd Bullseye, om de verschillende reddingsmethoden te leren.

"De studenten hebben zich vermaakt tijdens de training, zelfs als ze tot de knieën in de modder stonden om Bullseye te redden", vertelt Craig Jackson, docent bij de training. "Ze kunnen nu een meer actieve rol aannemen tijdens echte reddingen en weten hoe het materiaal gebruikt moet worden terwijl ze dicht bij een dier werken."

Het dierenreddingsteam bestaat al twee jaar en is groeiende. "Door social media en media zijn onze mogelijkheden bekend geworden in de omgeving en kunnen wij ook vaker hulp bieden. We erkennen de gevaren tijdens de reddingen, niet alleen naar onze brandweermannen, maar ook voor de eigenaren van de paarden."

"Als wij het dier niet redden dan probeert de eigenaar het zelf en moeten we mogelijk paard en eigenaar redden."

Bekijk hier foto's van de trainingen.

Bagheera_206

Re: UK: Brandweermannen krijgen les in redden van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 13:35

Wat goed zeg. Bij ons in het dorp hebben ze een aantal avonden op de manege gehad voor de brandweer zodat ze wisten hoe de manege eruit ziet, waar staan de paarden en wat zijn de vluchtroutes en wat moeten ze doen. Heel grappig om al die brandweermannen op de manege te zien en dan het ook echt even zelf moesten doen om halster om te doen etc. Laat die brandweeroefen avonden nou net samen vallen met de avond waarop ik les heb. :') Hele stoere mannen, maar paarden zijn dan toch best groot. _O-

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 13:37

Goed dat dit steeds vaker gedaan wordt! Hier in het dorp oefenen ze er ook mee. Geloof niet dat het een vast onderdeel is van de officiële opleiding tot manschap, maar omdat ze hier regelmatig paarden moeten redden uit sloten of vast in hekken/blubber, nemen ze het in het oefenen regelmatig mee. Ook het oefenen op maneges met ontruimen, inclusief het knopen van noodhalsters, gebeurt hier regelmatig.

Ik heb wel eens gevraagd wat ik moest doen als mijn paard in de sloot zou komen, de brandweermannen hebben mij toen op het hart gedrukt dat ik gelijk de brandweer moest bellen en dat ze dan meteen komen. Absoluut niet eerst zelf gaan lopen klieren, want straks krijg je onbedoeld een schop en kan je niet meer bellen. Ze komen liever een keer voor niets dan dat ze te laat zijn.

xbelieveitx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 14:40

Goed dat ze dat doen!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 14:47

Dit gebeurt in Nederland ook hoor :)
Heb bij een bedrijf op stal gestaan die deze opleidingen gaf aan NL brandweerkorpsen :) super fijn dat de mannen leren omgaan met paarden :)

Halsters die voor ons zo gewoon en makkelijk zijn, zijn voor niet paardenmensen onbegrijpelijke ondingen. Dus is het fijn dat ze een noodhalster (lange lijn met lus aan het einde) leren gebruiken en hoe ze een paard moeten leiden.
Leren waar ze het beste touwen en dergelijke kunnen vastmaken zodat ze zo min mogelijk schade aanrichten.

http://rhft.nl/ doet het bijvoorbeeld.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 17:45

Is dat voorpagina nieuws? :') , mijn vader is bij de brandweer en dit soort trainingen zijn vrij algemeen en doen ze vaker. Ook over het redden van paarden uit brandende stallen en hoe de paarden reageren op de rook etc. Zelfs met praktijkoefeningen met rookmachine's in manege's. :)

Zeer goed natuurlijk! Maar dat is dus geen alleenstaand geval!

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:05

+:)+ heel goed zulke trainingen, foto's doen me denken dat me eigen pony in de sloot lag en eruit werd gehesen door de brandweer. die hadden niet heel veel ervaring, maar ze hebben t goed gedaan, ben ze nog steeds dankbaar *D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 22:30

De vrijwillige brandweer heeft hier ook weleens "les" gehad over het omgaan in het algemeen met paarden, lichaamstaal herkennen, paard benaderen enz. Was best hilarisch, sommigen waren toch wel bang van een grote c-pony, laat staan om een paard van 1.70 te pakken.

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 07:10

Lijkt me een goed plan, al hoewel ik hier boven zie dat het al gebeurt.....maar toch..hoe om te gaan met paarden ..zou niet slecht zijn. Toen wij in december Sinterklaas met paard en wagen door het dorp reden kwam er een brandweerauto met zwaailichten langs (ze gingen nota bene verderop een paard uit de sloot halen..) en wat deden ze toen ze ons gepasseerd waren? ZE TOETERDEN! Nou schrikt ons paard daar niet van, maar dat doe je toch niet...zeker niet als brandweerwagen....

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 08:21

Lightielight schreef:
Lijkt me een goed plan, al hoewel ik hier boven zie dat het al gebeurt.....maar toch..hoe om te gaan met paarden ..zou niet slecht zijn. Toen wij in december Sinterklaas met paard en wagen door het dorp reden kwam er een brandweerauto met zwaailichten langs (ze gingen nota bene verderop een paard uit de sloot halen..) en wat deden ze toen ze ons gepasseerd waren? ZE TOETERDEN! Nou schrikt ons paard daar niet van, maar dat doe je toch niet...zeker niet als brandweerwagen....

Dat heeft weinig met dit verhaal te maken natuurlijk ;)
Wordt ook regelmatig ingehaald door politiewagens op volle snelheid met alle toeters en bellen aan.
Misschien toeterden ze wel voor een gevaarlijke situatie oid. Je weet het niet.
Je kan altijd even contact opnemen met de plaatselijke brandweer. Gewoonlijk zijn ze erg benaderbaar en staan ze open voor opmerkingen (als je het normaal brengt)

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 08:51

Waarom heeft dit niets met het verhaal te maken? Het lijkt me goed als de brandweer weet hoe om te gaan met dieren in het verkeer....dit was een voorbeeld dat ze dus blijkbaar niet precies weten hoe te reageren...ze kwamen overigens niet met toeters en bellen langs, ze toeterden als een soort groet.....grijnzende mannen in de auto....en dat vind ik nou niet zo verstandig.....

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:42

Electra63 schreef:
De vrijwillige brandweer heeft hier ook weleens "les" gehad over het omgaan in het algemeen met paarden, lichaamstaal herkennen, paard benaderen enz. Was best hilarisch, sommigen waren toch wel bang van een grote c-pony, laat staan om een paard van 1.70 te pakken.

Dan zijn die grote stoere mannen opeens iets minder stoer. :')

Maar de dames op de manege konden iig hun ogen uitkijken. _O-

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:50

Bagheera_206 schreef:
Electra63 schreef:

Dan zijn die grote stoere mannen opeens iets minder stoer. :')

Maar de dames op de manege konden iig hun ogen uitkijken. _O-

Mijn twee shetlanders gaven ze al waar voor hun geld als ze op stal kwamen oefenen :+
Aangezien ze zonder halster ter evacuatie in de rijbak hadden gezet :+ en die van mij dat wel grappig vonden :+ en zich dus niet meer liete vangen :D Feeestjuh!
Hadden ze een pluk manen, VROEMMM, toch niet :D Uiteindelijk maar met een emmertje brokjes gelokt terug naar de stal :D