Hoefsmid Nederlands Olympisch team geeft visie op dressuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Hoefsmid Nederlands Olympisch team geeft visie op dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 21:56

http://www.bokt.nl / http://www.horseandhound.co.uk

Afbeelding
Bron: Wikimedia Commons

Rob Renirie is de hoefsmid van het Nederlandse Olympische team en legt zijn visie van beslaan voor elite dressuurpaarden uit.

"Mensen vragen mij vaak naar het beslaan van elite dressuurpaarden en hoe modern materiaal het presteren kan verbeteren. Beslaan van paarden is zeker belangrijk in de dressuur, maar de vraag die we ons misschien beter kunnen stellen: Waar gaat de sport naartoe?" Renirie geeft zelf de voorkeur aan onbeslagen hoeven, het is volgens hem het beste voor een paard. Toch geven veel mensen in de dressuur de voorkeur aan het zien van spectaculaire bewegingen. "We zien maar weinig paarden hetzelfde bewegen met of zonder hoefijzers. We zien juist meer beweging als het paard ijzers draagt, het gewicht draagt bij aan het sturen van de beweging."

Het doel van een hoefsmid is het beschermen van de natuurlijke vorm van de hoef en een goed passend ijzer biedt deze bescherming. Hoeven zonder ijzers hebben verzorging nodig elke vijf tot zes weken en kunnen beschadigd raken als het paard veel schraapt, het is dus niet voor elk paard een optie.

Van oudsher werden ijzers bevestigd met nagels aan de hoeven, maar er zijn ook andere technieken zoals het lijmen van ijzers. Dit lijmen kan voor paarden goed werken, maar de lijm kan de hoef broos maken. Volgens Renirie is het lijmen van ijzers een bijzondere klus, niet elke hoefsmid kan dit goed. "Wie vervangt dan een ijzer als het losgelaten is bij een show aan de andere kant van de wereld."

"Lichter of plastic materiaal kan een voordeel zijn bij Spaanse paarden waarbij we de spectaculaire bewegingen niet extremer willen maken. Toch is de vlakkere beweging die lichtere ijzers neigen te veroorzaken niet wat mensen willen zien bij de topsport."

"In de hedendaagse dressuur komen meer blessures voor. Dit is deels door het feit dat de kennis van het beslaan van paarden niet mee ontwikkeld is met de moderne fokkerij. We fokken paarden met langere en zwakkere koten maar proberen ze nog steeds meer rechtop te fokken."

Maar het grootste probleem is misschien nog wel dat de hele industrie zo'n haast heeft. Renirie is van mening dat mensen te agressief trainen en te veel eisen van een paard. Het krijgt op die manier geen kans om een atleet te worden. Volgens de hoefsmid is het belangrijk om de werklast te variëren, zodat een paard tijd doorbrengt in het bos, op het strand en in de rijbak. "Mensen zeggen dat hun paard te duur is om in de weide te zetten, maar het resultaat is een paard dat zo verveeld is tussen de oren dat het leven geen pretje is voor het dier." De sport zorgt bij paarden voor stress en dit wordt volgens de hoefsmid verhoogd door elk weekend op wedstrijd te gaan. "Als we onze paarden zo op het randje blijven trainen dan zullen blessures optreden. Het is als een Ferrari, je kan snel rijden maar het breekt gemakkelijk."

"Als iedereen hun werk naar behoren doet kunnen we onze paarden gezond houden voor een langere periode. We moeten eerst de spiergroepen op de correcte manier trainen voordat we kijken naar hoe een paard precies zijn hoeven gebruikt en dit aan te passen door het gebruik van ijzers. De meeste problemen zullen verdwijnen met een gelukkig en fit paard. We moeten het simpel houden."

"Als toeschouwers en juryleden nog steeds de voorkeur blijven geven aan overdreven bewegingen, dan zullen we meer blessures zien bij paarden. Het beslaan van paarden is slechts een onderdeel van de totale behandeling van onze paarden. Het is iets waar we allemaal over na moeten denken als we willen dat deze sport over twintig jaar nog bestaat."

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 22:00

Bijzonder.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 22:00

Leuk stukje! Mooi dat hij zo duidelijk aangeeft dat hij paarden het liefst zonder ijzers ziet :j

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 22:02

Amen!

Niet elke verandering is een verbetering.

reneemontana

Re: Hoefsmid Nederlands Olympisch team geeft visie op dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 22:17

Mooi beschreven!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 22:18

Wauw! Wat goed dat hij zulke stellingen openbaar durft te maken!

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 22:21

Maar dan vraag ik mij af, als het tegen je visie is. Waarom je het dan uitvoert?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 22:24

Furrow schreef:
Maar dan vraag ik mij af, als het tegen je visie is. Waarom je het dan uitvoert?

:7 daar moet ook brood op de plank komen....

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 22:41

Furrow schreef:

Buiten dat is Reiniri een smid die écht zijn vak verstaat en de voeten dus heel houdt door te kijken naar stand en beweging.
Iets wat 9 van de 10 smeden niet lukt.. ook al doen ze een verwoede poging. :x

Ijzers zijn niet tegen zijn visie.. hij bekritiseerd de sport en de fokkerij.. in het belang van het paard.
Maar als ze dat toch op ijzers moeten, kan je imo geen betere smid hebben.. _/-\o_
Laatst bijgewerkt door Casarell op 26-03-15 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 22:54

_/-\o_ dat klinkt als iemand die het begrijpt.

Wat betreft de beweging: Kijk alleen al op bokt in de topics van Valegro en zijn ruiter..dan zegt ook zeker de helft van de reacties dat het niet spectaculair genoeg is en ze liever een parzival zie. Terwijl dat enorme spectaculaire helemaal niet is hoe de dressuur hoort te zijn. (vaak is er rijtechnisch dan ook nog wel iets aan te merken)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 23:00

Juist.. en dat laatste was natuurlijk ook het probleem met Totilas.. en met zijn blessures.
Iedereen was gek op dat spectaculaire lopen van hem, maar geen smid die hem aan het lopen kon houden.. behalve Reiniri.

Maar goed.. ik ben sowieso geen Totilas fan.. doe mij maar een minder spectaculaire proef van Valegro.. :D

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 23:49

Eindelijk iemand in het hoge segment die zegt waar het op staat. Hoop dat er nog vele volgen en dat het belang van het paard weer hoger in het vaandel komt

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 23:51

Casarell schreef:
Furrow schreef:

Buiten dat is Reiniri een smid die écht zijn vak verstaat en de voeten dus heel houdt door te kijken naar stand en beweging.
Iets wat 9 van de 10 smeden niet lukt.. ook al doen ze een verwoede poging. :x

Ijzers zijn niet tegen zijn visie.. hij bekritiseerd de sport en de fokkerij.. in het belang van het paard.
Maar als ze dat toch op ijzers moeten, kan je imo geen betere smid hebben.. _/-\o_

Was niet aanvallen bedoeld hoor. Maar ik ben diergeneeskunde student, en ik hou niet van de industriële veeteelt.
Omdat het tegen mijn principes is, kan ik daar echt niet werken.

Dus als ik iets tegen de sport en fokkerij heb, zou ik het moeilijk vinden om daar in te werken.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 00:54

Goed artikel!

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 01:22

Nooit geweten dat je met ijzers spectaculairdere bewegingen krijgt, en dat iemand speciaal daarvoor ijzers 'aanschaft' of ben ik nou de enige :+
Nooit gemerkt bij mijn pony, vroeger altijd met ijzers en nu al jaren zonder, perfect!

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 01:40

iet_patron schreef:
Nooit geweten dat je met ijzers spectaculairdere bewegingen krijgt, en dat iemand speciaal daarvoor ijzers 'aanschaft' of ben ik nou de enige :+
Nooit gemerkt bij mijn pony, vroeger altijd met ijzers en nu al jaren zonder, perfect!

Had je toch beter moeten opletten, paarden bewegen met ijzers altijd met wat extra knie en extra achterbeen. Is ook logisch, wet der zwaartekrachten.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 01:58

Toen ik mijn vorige paard kocht hadden ze haar speciaal voor mijn bezoek voor laten beslaan. Helaas was ze heit niet van gediend geweest, dus ik heb meer dan een half jaar nodig gehad om haar weer normaal naar een smid te kunnen laten gaan en dan nog alleen voor bekappen...
Achterbenen totaal geen problemen, maar voor was een ramp.
Dit was ook omdat ze dan meer zou tonen met lopen, nou, ik heb bij haar niet echt verschil gemerkt. Zij liep eigenlijk het beste op kunststof beslag, maar dat was ook wel omdat ik toen geen dressuur meer startte, maar endurance.

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 02:01

R12312 schreef:
iet_patron schreef:

Had je toch beter moeten opletten, paarden bewegen met ijzers altijd met wat extra knie en extra achterbeen. Is ook logisch, wet der zwaartekrachten.

Een groot verschil is mij idd nooit opgevallen. Het verschilt waarschijnlijk ook per paard en soort hoefijzer (zwaar hoefijzer bijvoorbeeld, zwaartekracht enz). Zou Valegro en totilas wel eens een proefje willen zien rijden zonder hoefijzers ; )

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 08:29

Wat een goed stuk!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 08:40

Amen!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 08:51

Eindelijk iemand die het durft te zeggen.

Sinds de dressuur alleen nog maar een circus show is geworden met welk paard het hoogste kan zwaaien ipv een goed achterbeen been goede takt en verzameling heeft ben ik gestopt met het volgen. Ik kan niet meer kijken naar de hedendaagse dressuur omdat het geen dressuur meer is.
Ik hoop dat er naar deze man geluisterd wordt.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 09:15

Hier word ik blij van.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 09:28

Mooi artikel :j

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 09:38

Mooi stukje! Echt goed dat deze hoefsmid, zelfs al staat hij er zo dichtbij, kritisch blijft op de ontwikkelingen (imo geen vooruitgangen) binnen de sport.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 09:52

Ik vind het oprecht tof dat hij hier zo open en eerlijk over is. Dit is iets wat mijn hoefsmid ook roept, maarja mijn hoefsmid beslaat geen Olympische paarden. :D