Partijen massaal achter Limburg paardenprovincie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Partijen massaal achter Limburg paardenprovincie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 15:22

http://www.limburgpaardensport.com

Zaterdag 21 maart werd tijdens City Polo Maastricht de samenwerking tussen Limburg Paardensport en haar belangrijkste partners bekrachtigd.

De Limburgse paardensector, overheden en onderwijs investeren samen met de Stichting Limburg Paardensport om Limburg dé paardenprovincie van Nederland te maken. De huidige geschatte omzet van de Limburgse paardensportsector, 185 miljoen euro, onderschrijft het economisch belang voor Limburg.

De Provincie Limburg en de gemeenten Nuth, Horst aan de Maas en Weert pakken acties op om paardensportaanbieders beter te faciliteren. In samenwerking met basisscholen, sportaanbieders en gemeenten worden voor kinderen kennismakingsactiviteiten met paardensport georganiseerd. Met de LLTB Vakgroep Paardenhouderij en de Federatie van Nederlandse Ruitersportcentra (FNRS) worden activiteiten georganiseerd gericht op het overbrengen en delen van kennis tussen hippisch ondernemers. Er wordt gewerkt aan een dekkend knooppuntennetwerk van ruiter- en menroutes verspreid over de provincie en ontwikkeling van de breedtesport en topsport. Evenementen als Jumping Indoor Maastricht, de internationale menwedstrijden in Horst en Eventing Hulsberg zetten Limburg steeds meer als paardenprovincie op de kaart.

HAS Hogeschool en CITAVERDE College werken samen met de Provincie Limburg aan een integraal opleidingsplan. Niet alleen voor jongeren die werkzaam willen zijn in de paarden- en veehouderij maar ook voor sporters, ondernemers en medewerkers. De Limburgse bondscoaches en Topsport Limburg denken na over hoe in Limburg een topsportinfrastructuur te realiseren. De Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS) en Huis voor de Sport Limburg gaan de breedtesport en verenigingen ondersteunen om de paardensport nog toegankelijker te maken.

Nieuwe ambassadeur
Frank Kemperman, directeur CHIO Aachen, organisator van Jumping Indoor Maastricht is toegetreden tot de Limburgse ambassadeurs waaronder Rob Ehrens, Luc Steeghs, Wim Ernes en Harry de Ruyter.

Stichting Limburg Paardensport
De Stichting Limburg Paardensport, die sinds 2014 operationeel is wil het sportaanbod, de sportfaciliteiten en de paardenhouderij in Limburg naar een hoger niveau tillen. Dit alles onder leiding van voorzitter Jan Janssen die samen met Jos Bemelmans, Herman Vrehen, Paul Hendrix en Charlotte Leurs het bestuur vormt van de stichting, met manager Cissy Schuring.

Paardensport Limburgse speerpunt-sport
Gedeputeerde sport Ger Koopmans bevestigde nogmaals dat de paardensport en de wielersport de belangrijkste Limburgse speerpunt-sporten zijn. Niet alleen het economische belang maar ook het feit dat de paardensport in de Limburgse genen verankerd zit verantwoord deze keuze.

kinel

Re: Partijen massaal achter Limburg paardenprovincie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:04

Super. Net als de clinic met Harry de ruyter vorig jaar in velden. Was erg leuk.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:06

Lekker kortbij, prima :D

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:15

Goed bezig...

En nu goede ruiterroutes creëren die we kunnen of mogen gebruiken voor endurancewedstrijden in de mooiste provincie van NL.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:17

Fijn en goed voor Limburg.
Gun het die provincie zeer want lang geleden toen de kolenmijnen dicht gingen (ik was toen kind), was daar toch wel veel armoe, ellende, werkeloosheid + ziektes (stoflongen). Alles waar geld mee verdiend kan worden en goed gebeurt is alleen maar goed voor die provincie en haar bewoners.
Ook prachtige provincie om buiten te rijden, mennen etc.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:54

Ik zou ook graag veel ruiterroutes zien hier. :) mooi en goed oefenen voor endurance met de heuvels hier :) tevens een mooie omgevin, blij
dat ik er woon

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 01:36

pien_2010 schreef:
Gun het die provincie zeer want lang geleden toen de kolenmijnen dicht gingen (ik was toen kind), was daar toch wel veel armoe, ellende, werkeloosheid + ziektes (stoflongen). Alles waar geld mee verdiend kan worden en goed gebeurt is alleen maar goed voor die provincie en haar bewoners.

Het komt eerlijk gezegd over alsof Limburg nu nog steeds een armoedige provincie is :+

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 06:25

Niks armoedigs aan limburg hier.
Wonen toch best veel mensen met zat geld en mooie huizen.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 07:08

pien_2010 schreef:

Hihi.moet wel een beetje lachen om je post :Y)
Alsof Limburg een achtergesteld gebied is waar de mensen massaal.werkeloos zijn (want de mijnen zijn dicht) en ze allemaal ziek zijn van de stoflongen :+
Gelukkig is Limburg veeeeeeeel groter dan het gebied waar de mijnen liggen en hebben we werk uit verschillende sectoren.
Maar evengoed leuk, die focus op paardensport :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 07:21

Nooit geweten dat Limburg zo'n paardenprovincie is eigenlijk.. Ik ken hier wel wat maneges hier en daar, veel weides met paarden, af en toe eens affiches voor een concours en de JIM natuurlijk, maar verder..? Als ze er een echte paardenprovincie van willen maken dan mogen ze inderdaad wel eens wat mooie ruiterpaden aanleggen, een mooi ruiterroutenetwerk, vakantieverblijven met/voor paarden, andere evenementen dan alleen die springsport en dressuur organiseren en ik mis ook een goede, grote ruitersportwinkel :Y)
Vroeger had je nog eens per jaar een show met strodorp bij Paul's westernstables maar daar heb ik ook al járen niets meer van gehoord.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:56

Nu de verschillende gemeentes nog eens aan het verstand peuteren dat ze niet steeds zo'n zooi (stenen, silex, gebroken puin) moeten gebruiken om de veldwegen te "verbeteren", dan kunnen de ruiters die buiten sporten in plaats van in één van de vele mooie faciliteiten ook hun sport op een fijne manier uitoefenen.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 14:00

Die stal is overgenomen door iemand anders. Paul's westernstable bedoel ik.

Ben dus niet de enige die dat bericht nogal een vreemde toon vond hebben :o

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 14:04

8nnemiek schreef:
Nooit geweten dat Limburg zo'n paardenprovincie is eigenlijk.. Ik ken hier wel wat maneges hier en daar, veel weides met paarden, af en toe eens affiches voor een concours en de JIM natuurlijk, maar verder..? Als ze er een echte paardenprovincie van willen maken dan mogen ze inderdaad wel eens wat mooie ruiterpaden aanleggen, een mooi ruiterroutenetwerk, vakantieverblijven met/voor paarden, andere evenementen dan alleen die springsport en dressuur organiseren en ik mis ook een goede, grote ruitersportwinkel :Y)
Vroeger had je nog eens per jaar een show met strodorp bij Paul's westernstables maar daar heb ik ook al járen niets meer van gehoord.

We hebben in Limburg echt wel meer als spring en dressuur sport. Internationale Menwedstrijd en nog een enkele kleine menwedstrijden. 3 a 4 Eventing wedstrijden per jaar. Eerste endurance en mendurace wedstrijd (nog zeer kleinschalig op het moment maar al flinke groei gemaakt)van het seizoen.
Dit is wat ik op het moment zo uit mijn hoofd weet te vertellen. Zullen vast nog wel meer bijzondere wedstrijden georganiseerd worden in andere takken van de paardensport.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 15:18

En de aansluiting maken met Belgie want ook daar is Limburg dé paardenprovencie van het land!

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:01

8nnemiek schreef:

Zo'n beetje ieder dorp heeft wel een manege, en is het niet in het dorp, dan wel in een dorp verderop. Hier in de omgeving, midden-limburg, wordt je zo'n beetje doodgegooid met pensionstallen op elke hoek van de straat.
Vakantieverblijven voor paarden zijn er ook genoeg. Ook in bosrijke omgevingen of nabij natuurgebieden. Die goede grote ruitersportwinkel vind je in venlo. Equidrome heeft een enorme oppervlakte PLUS een binnenrijhal om meteen spullen op je paard te testen. Verder zit er in weert ook nog een grote zaak, en in limburg zit je altijd dicht bij de grens, dus shoppen bij onze ooster-of zuiderburen is heel gemakkelijk.
Er worden jaarlijks genoeg evenementen georganiseerd, en ook de bixie en aangespannen sport komen meer en meer in de aandacht.
Ruiterpaden zijn er genoeg, maar de verbindingen kunnen stukken beter, dat ben ik met je eens.
En, ook al gedacht aan het hippische centrum wat nu in sevenum gebouwd wordt?
;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:03

Oh en regelen dat we ook naar Duitsland kunnen voor buitenrijden en wedstrijdjes zonder dure regelgeving :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 20:07

Die winkel in Venlo ken ik nog niet.
Die in Weert wel, hypodrama toch? Ik vond die winkel destijds enorm tegenvallen. Als ik echt iets nodig heb dan is t meestal een enorm stuk rijden de grens over naar Kramer.
Maneges, in de tijd dat ik er nog kwam had je Ten Eijsden, t Hetje en Katsbek, en pensionstallen dat was toen ik mijn paard kreeg ook 3x niks rondom Geleen.
Nu staan ze lekker aan huis, maar voor paarden is hier niks geregeld hoor. Geen ruiterpaden, veel kiezelpaden, de mijnweg is hier officieel verboden voor paarden, terwijl het hier rondom maria hoop en koningbosch bomvol staat met paarden.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 20:40

Als wedstrijdgerichte menner kom je hier nauwelijks aan de slag. Ja, we hebben de SGMW's Heyenrath in Zuid en bovenin Ysselsteyn en Horst. Maar nauwelijks terreinen en binnenhallen waar je dressuurmatig (30 x 60 of 40 x 80 / 100 m) kunt trainen. Wij hebben het geluk dat onze pensionstal een groot veld heeft voor ons, pensionklanten. Verder moeten de Dressuur/Vaardigheid - menners hun hart ophalen in Brabant, of 1 x p/j in Heeze of Leende (maar eigenlijk is dat ook al Brabant, toch? :o ) .

Enkele Euregio-wedstrijden SGMW of D/V erbij zouden zeer welkom zijn. Gisteren hebben we het er bij ons tijdens de clubvergadering nog over gehad. Het lastige is dat de regelgeving tot klasse 3 in DL en BE anders is als bij ons. Eén overkoepelende FEI - regelgeving zou dan uitkomst moeten bieden.

Peertje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 22:58

8nnemiek schreef:
Die winkel in Venlo ken ik nog niet.
Die in Weert wel, hypodrama toch? Ik vond die winkel destijds enorm tegenvallen. Als ik echt iets nodig heb dan is t meestal een enorm stuk rijden de grens over naar Kramer.
Maneges, in de tijd dat ik er nog kwam had je Ten Eijsden, t Hetje en Katsbek, en pensionstallen dat was toen ik mijn paard kreeg ook 3x niks rondom Geleen.
Nu staan ze lekker aan huis, maar voor paarden is hier niks geregeld hoor. Geen ruiterpaden, veel kiezelpaden, de mijnweg is hier officieel verboden voor paarden, terwijl het hier rondom maria hoop en koningbosch bomvol staat met paarden.

Geleen is toch Brabant?

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 23:03

Echt niet.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 23:09

Geleen is zuid-limburg, vlakbij sittard in de buurt

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 12:10

feit is wel, dat er in Limburg behoefte is aan nieuwe banen in bepaald segment. Daarom is het ook zo'n mooi initiatief! Limburg is een echte paarden provincie.