Paarden gevoeliger voor pijn bij zweepgebruik dan gedacht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Paarden gevoeliger voor pijn bij zweepgebruik dan gedacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 10:37

http://www.bokt.nl / http://www.horsetalk.co.nz

Afbeelding
bron: wikimedia commons

Een Australische veterinaire patholoog heeft bewijs gevonden dat paarden niet zo'n dikke huid hebben als veel mensen altijd dachten.

Dr. Lydia Tong, van de New South Wales Department of Primary Industries, heeft ontdekt dat de huid van een paard dikker is dan die van een mens, maar dat dit amper één milimeter is. Het verschil zit volgens haar in het diepe collageen weefsel wat vlak onder de oppervlakkige pijnwaarnemende vezels ligt. "De epidermis van het paard, de bovenste laag van de huid waar de zenuwen worden gevonden die pijn waarnemen, was eigenlijk dunner dan de menselijke epidermis, vertelt Tong. Dit betekent dat paarden minder huidcellen hebben tussen de bron van de pijn, zoals bijvoorbeeld een zweep, en de gevoelige zenuwuiteinden. "In sommige opzichten zou je dus kunnen zeggen dat wanneer het op pijn aankomt een paardhuid dunner is."

Tong verrichtte haar onderzoek op verzoek van Catalyst, een wetenschappelijk tv-programma van ABC, dat de vraag stelde: Is er een anatomische reden om te geloven dat paarden geen pijn voelen zoals wij dat doen?

"Deze kleine studie suggereert dat de paardenhuid echt niet zo ongevoelig is voor pijn zoals we vaak veronderstellen bij grote dieren", vertelt Tong. "En nog meer onthullend dan dat, de huid van het lichaam, waar we het paard raken met de zweep, heeft waarschijnlijk nog meer gevoel dan onze huid."

Tong merkt op dat ondanks dat er informatie beschikbaar was over de dikte van de paardenhuid, dat niemand verder had gekeken naar de zenuwen in de huid van het paard. Ze bekeek daarom of de dikte en zenuwen van een paardenhuid werkelijk verschilde met die van de mens. Hiervoor nam een een stukje paardenhuid van de flank en van de mens van het overeenkomende deel van het lichaam. Ze bestudeerde beide op de structuur en de precieze locatie en hoeveelheid van zenuwweefsel. Haar werk onder de microscoop openbaarde dat de paardenhuid minder dan één mm dikker is dan mensenhuid, maar dat de epidermis juist dunner is dan die van de mens. Ze beschrijft beide bevindingen als verrassend.

De vrouw ontwikkelde een speciale kleuring die alleen het zenuwweefsel kleurde, ze ontdekte dat paarden meer zenuwuiteinden in hun huid hebben dan mensen. Dit is inclusief de zenuwen in de epidermis waar de pijnwaarneming ontstaat. "We waren verbaasd door deze eenvoudige bevindingen."

Tong wil haar ontdekking verder uitwerken in een groot wetenschappelijk onderzoek. "Ik geloof erin dat we wetenschappelijke feiten moeten hebben om een goede beslissing te nemen over zweepgebruik bij paarden."

"Gebruiken we pijn om paarden sneller te laten rennen? Tot nu toe lijkt het er wel op."

Peter McGauran, hoofd van de Australische racebestuur, vertelde de Catalyst dat de renwereld tevreden is als de jockeys zich houden aan het limiet van zweepgebruik. Zolang zij niet over dit limiet heengaan is er, op basis van beschikbaar veterinair advies, volgens hen geen wreedheid tegen paarden. McGauran merkt op dat de zwepen die gebruikt worden in paardenrennen opgevuld zijn. "Er zijn strikte regels over hoe vaak een jockey een paard mag slaan en op welke manier. Ik geloof niet dat dit pijn doet voor een paard."

"De zweep wordt gebruikt als deel van het aandringen bij een paard om de best mogelijke prestaties te halen. Als er een aspect van wreedheid bij zit zou noch ik, noch de vele duizenden mensen die teder en liefdevol zorgen voor deze paarden daar deel aan willen nemen." McGauran erkent dat als er bewijs naar voren komt dat een zweep pijn toebrengt aan het paard, de renwereld de zweep zal verbieden.

Kijk hier voor beelden van de gekleurde huid met uitleg wat er te zien is.

Balou_k

Re: Paarden gevoeliger voor pijn bij zweepgebruik dan gedacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 10:39

Dit is niet erg verrassend, een paard voelt elk minuscuul mugje toch ook..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 10:42

Tjah, paardenmensen weten dat toch allang. Mensen met paarden negeren dat al heel lang.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 10:44

Je mag in de rensport het paard toch sowieso niet meer raken met de zweep ?
Of heb ik dat verkeerd onthouden?

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 10:46

Ik voel een vlieg ook zitten maar dat wil niet zeggen dat ik geen flinke mep kan hebben, een vlieg is vervelender.

Vind het leuk dat er onderzoek naar word gedaan maar het verschil tussen iets voelen kriebelen en een mep krijgen is een totaal ander gevoel aan je lichaam.

Niet dat ik onnodig zweep gebruik goedkeur....

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 10:51

risky schreef:
Ik voel een vlieg ook zitten maar dat wil niet zeggen dat ik geen flinke mep kan hebben, een vlieg is vervelender.

Vind het leuk dat er onderzoek naar word gedaan maar het verschil tussen iets voelen kriebelen en een mep krijgen is een totaal ander gevoel aan je lichaam.

Niet dat ik onnodig zweep gebruik goedkeur....

Een paard reageert gevoeliger op diverse aanrakingen van takjes tot vliegjes tot mini mugjes. Die ik niet zou voelen als ik niet zou weten dat ze er zijn.

Iedereen weet toch dat juist een paard een gevoelige huid heeft?

Een zweepslag doet ontzettend veel pijn, meer pijn als een slag met een theedoek die de meeste mensen als kind vast wel eens hebben ondervonden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 10:52

anneliesdj schreef:
Tjah, paardenmensen weten dat toch allang. Mensen met paarden negeren dat al heel lang.

Maar helaas ken ik ook zeer veel paardenmensen die de zweep,sporen en andere zaken flink gebruiken, niet elk paardenmens is een kundige ruiter.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 10:54

Balou_k schreef:
Een zweepslag doet ontzettend veel pijn, meer pijn als een slag met een theedoek die de meeste mensen als kind vast wel eens hebben ondervonden.

:oo
Maar idd geef jezelf eens een lel met een zweepje daar wordt je niet gelukkig van.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 10:57

anneliesdj schreef:

Maar er lijkt mij een duidelijk verschil tussen een tik met de zweep geven, of je paard met het touwtje even kriebelen of de zweep aanleggen (dus niet tikken) als aanvulling van je been.

De laatste 2 gebruik ik namelijk; zodra ze even niet reageert op mijn been en daardoor heen wil gaan leg ik de zweep aan of ik kriebel haar en dat is al voldoende. Zweepgebruik hoeft dus per definitie niet verkeerd te zijn. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:01

Ik zeg toch ook niet dat elke aanraking pijn doet?
Alleen wordt er heel wat afgetikt en geslagen onder het mom van 'ze hebben toch een dikke huid'.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:21

Ja dat is zeker zo. Maar je berichten kwamen een beetje over alsof je elk zweepgebruik afkeurt, vandaar. :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:22

Daarbij bestaat dat boven genoemde verschil ook helemaal niet, we zijn allemaal gewoon mensen met paarden, niets meer en niets minder. Alleen al het gebrek aan een referentiekader voor beide 'groepen' maakt er een non-argument van. Je hebt mensen die de zweep gewoon correct gebruiken, want komop een aanraking of tikje doet echt geen pijn, is te testen op je eigen vel. En je hebt 'botte boeren'. En dan nog diegenen die helemaal geen zweep gebruiken. En het zijn nog steeds allemaal mensen met paarden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:27

Nee hoor ik keur helemaal niet alle zweepgebruik af.
LaraSilver heb je het over mijn uitspraak? Is toch algemeen bekende uitspraak om de liefhebbers van de gebruikers te onderscheiden, heeft helemaal geen zin daarop in te gaan.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:31

Er is ook een gigantisch verschil tussen de striemende dressuurzwepen en de zwepen die in de rensport gebruikt worden met padding.
laatsgenoemde zwepen zijn heel anders.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:33

Niet om zwaar zweep gebruik goed te keuren, maar gewoon even uit interesse:

Betekend meer zenuwen, meer pijnsensatie, of meer mogenlijkheden om waar te nemen en daardoor de prikkel exacter te kunnen localiseren?
Dat is namelijk niet per definitie hetzelfde natuurlijk.
De heftigheid van de prikkel wordt immers niet door de zenuw bepaald, maar door de verwerking in het centrale zenuwstelsel.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:26

anneliesdj schreef:
Nee hoor ik keur helemaal niet alle zweepgebruik af.
LaraSilver heb je het over mijn uitspraak? Is toch algemeen bekende uitspraak om de liefhebbers van de gebruikers te onderscheiden, heeft helemaal geen zin daarop in te gaan.

Natuurlijk wel, je gebruikt het immers in een antwoord op een inmiddels wetenschappelijk bewezen fenomeen. Gelukkig maar dat het slechts een uitspraak is, die tevens nogal ver weg ligt van de realiteit omdat het enkel een persoonlijke perceptie is, en geen referentiekader. Als je het niet kan onderbouwen als men er op in gaat, moet je het niet plaatsen.

@Sizzle: Hoe meer zenuwen beschikbaar, hoe meer prikkels (van welke aard dan ook) binnen kunnen komen, meende ik te begrijpen.

Verder (in het algemeen): In de rensport is het zweepgebruik ook nog eens strikt gereglementeerd, dus om dat steeds als voorbeeld te misbruiken.....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:29

Sizzle schreef:

Betekend meer zenuwen, meer pijnsensatie, of meer mogenlijkheden om waar te nemen en daardoor de prikkel exacter te kunnen localiseren?
De heftigheid van de prikkel wordt immers niet door de zenuw bepaald, maar door de verwerking in het centrale zenuwstelsel.

Goede vraag, stuur hem eens door naar de onderzoekers, en dat meen ik serieus.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:34

De titel van dit topic deed me zo weer denken aan de "deskundige" in de rijdende rechter (in de zaak van manege/ moeder over zweepgebruik). "Paarden hebben zo'n dikke huid, maken ze tassen van" zoiets :')

Tijd voor haar om dit onderzoek te lezen. Vanaf nu is ze deskundig af :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:37

bigone schreef:
Sizzle schreef:

Goede vraag, stuur hem eens door naar de onderzoekers, en dat meen ik serieus.

Ik denk niet dat ze dat bij dieren makkelijk kunnen aantonen. Maar het houdt me wel bezig.

Ik denk namelijk aan de interne organen bijvoorbeeld.
Buikpijn kan ongelovelijk zeer doen, wel meer dan een snee in je hand bijvoorbeeld. Echter heb je ontzettend weinig zenuwen in je interne organen waardoor pijn bijna niet correct te localiseren is (pijn in je onderbuik betekend daardoor niet perse dat het probleem daar zit). In je huid zitten veel mer zenuwen waardoor je heel goed kan zeggen waar het kriebelt bijvoorbeeld, maar een flinke blaar doet niet perse ondragelijk veel pijn.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:44

Interessant, ook wel enigszins verbazingwekkend dat het nu pas onderzocht wordt.
Ben benieuwd hoe haar verdere onderzoek verloopt en de eventuele gevolgen hiervan :j

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:48

Balou_k schreef:

Ja, dus het verbaasd me ook niks.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:58

Ragdollcat schreef:
Balou_k schreef:

Ja, dus het verbaasd me ook niks.

Dat zegt dus vooral wat over localisatie niet perse over de mate van pijn prikkeling.
Mijn paard zit altijd onder de knutten, overal bloed en die dingen hangen letterlijk in de huid te zuigen.
Toch reageert ze daar totaal niet op, ook niet als ik over de bulten krabbel, wat niet wil zeggen dat ze ze niet voelt, maar blijkbaar doet het geen inmense pijn.

Zit echter het klittebandje van mijn dekje los en komt tegen de schouder dan wordt dit zelfde paard half hysterisch: begint te schudden en wil met ruiter en al gaan liggen.
Voelen en pijn zijn niet perse gekoppeld.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 13:19

Dus jij wilt zeggen dat een zweepslag een paard niet pijn doet?
Mijn vingers liggen open van het pulken, doet geen pijn gooi diezelfde vinger tussen de deur en dat doet wel pijn..

Je kan mij gewoon niet wijs maken dat een pets met de zweep niet in meer of mindere mate pijn doet.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 15:17

Mijn merrie is vermoedelijk voor mij onnodig hard behandeld met een zweep. Als ik ook maar bij wijze van naar de zweep met me hand grijp schiet ze al weg en als ik de zweep alvast heb, rent ze haar longen uit haar lijf. Nee geloof het best.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 15:41

Geloven doe ik dit helemaal.

Nu is het kwestie van verantwoord met een zweep om te gaan, want dat kan natuurlijk wel; net zoals met sporen.

Ik rij zelf nooit met zweep of sporen, dus heel veel ervaring heb ik er zelf niet mee. Wel "kijkervaring" genoeg om te weten dat er vaak ruiters te hardhandig mee omspringen.

anneliesdj schreef:
Balou_k schreef:

:oo
Maar idd geef jezelf eens een lel met een zweepje daar wordt je niet gelukkig van.

Er zijn er natuurlijk altijd die er daar anders over denken ~~}>
Zeker met 50 Shades in het achterhoofd :+