Stands bij FNRS maneges vanaf 2017 volledig verboden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Stands bij FNRS maneges vanaf 2017 volledig verboden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 13:04

www.fnrs.nl

De FNRS heeft in 2011 de Gids voor Goede Praktijken ondertekend. Hierin staat aangegeven wat nodig is om het welzijn en de gezondheid van de paarden te borgen. In de 12 richtlijnen die zijn opgenomen worden de 5 vrijheden van een paard gedefinieerd.

Per 1 januari 2017 worden stands, waarin paarden permanent worden aangebonden verboden. Paarden die voor korte tijd worden aangebonden met als doel hoefverzorging, het verrichten van medische handelingen of tijdens pauze bij (buiten)ritten en evenementen/wedstrijden worden in het voorgaande niet meegenomen.

Wat houdt dit in als op uw bedrijf stands aanwezig zijn? De FNRS wil de stands gefaseerd terug dringen in ons sterrensysteem. Vijf sterren bedrijven mogen al sinds 1 januari 2010 geen stands meer gebruiken. Vier en drie sterrenbedrijven mogen per 1 januari 2016 geen stands meer op het bedrijf hebben. Voor de overige bedrijven geldt de datum van 1 januari 2017.
Heeft u vanaf deze datum stands op uw bedrijf, dan kunt u niet voldoen aan de minimale eisen van het lidmaatschap. De FNRS wil hiermee haar verantwoordelijkheid nemen voor het ondertekenen van de Gids voor Goede Praktijken en daarmee het paardenwelzijn in de sector bevorderen.

_Annemiek

Re: Stands bij FNRS maneges vanaf 2017 volledig verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:06

Eindelijk!!!
Al gaat de fnrs er geheel uit dus snap de nieuwe regel niet,heb va horen zeggen dat ze samen gaan met knhs...

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:07

Echt te schunnig voor woorden :=
Dat je als bedrijf Uberhaupt een FNRS ster mag hebben als je op zulke onwaardige manieren paarden houdt. :n

Wyah_Rona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:13

Exact wat Cynthia zegt !
Ik ben blij voor de paardjes op de Overtoom.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:20

Ik zie liever paarden overdag buiten en dan 's nachts eventueel op een stand dan paarden die 23-24 uur per dag in een box staan.................. -O-

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:23

Top. Stands zijn gevaarlijk en niet meer van deze tijd. Er is hier in de randstad jammer genoeg geen plek voor weidegang

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:26

23-24 uur in een box is ook niet wat je wil daar zou ook regelgeving voor moeten zijn... maar het is niet het één of het ander.
Stands... zelfs als ze dan nog deel van de dag buiten staan (wat dan in de winter weer veels te weinig is want land kan het niet aan etc. etc) ... het is echt niks. Kies dan iets van groepsstalling.

En dat FNRS verbiedt... betekend jammer genoeg niet dat het helemaal verdwijnt...

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:30

Geen weidegang in de randstad? Jawel hoor en als je je paarden niet kan bieden, hou dan geen paarden. Kort door de bocht? Volgens velen, maar ik ben het met 1 van mijn voorgangers eens, liever stands en weidegang dan boxen zonder. Iedereen struikelt over stands (let wel; ik ben geen voorstander van stands, maar ook zeker geen demonstrant tegen), maar ik struikel meer over de vrije uren in uitloop of weide, of liever gezegd het gebrek daaraan!

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:32

5 of 4 sterren met stands?? Hoe krom is dat (geweest)
dan hadden maneges met minder luxe maar wel paard vriendelijker toch meer recht gehad op de sterren.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:33

Bonita_Bon schreef:
Geen weidegang in de randstad? Jawel hoor en als je je paarden niet kan bieden, hou dan geen paarden. Kort door de bocht? Volgens velen, maar ik ben het met 1 van mijn voorgangers eens, liever stands en weidegang dan boxen zonder. Iedereen struikelt over stands (let wel; ik ben geen voorstander van stands, maar ook zeker geen demonstrant tegen), maar ik struikel meer over de vrije uren in uitloop of weide, of liever gezegd het gebrek daaraan!

Het magische woord van deze maneges: Geld. Dat is toch belangrijker tegenwoordig

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:42

Ook in de Randstad zie je daar steeds betere oplossingen voor het ruimte probleem. Paddocks met hooi.

Zijn er dan nog überhaupt stallen waar ze stands hebben. Ik heb dat al zeker 20 jaar niet meer gezien.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:45

Ik verkies liever ruime boxen boven stands. Stands zijn echt ouderwets

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:56

NatasjavE schreef:
Zijn er dan nog überhaupt stallen waar ze stands hebben.

:j Ik ken er meerdere. Manege van Loon heeft <strikt> genomen zelfs niet anders. Een aantal stands en aan de andere kant open hokken waar de paarden wel vrijer staan, maar nog steeds met een touw vast aan de muur. Al is het wel enige jaren geleden dat ik er geweest ben, dus wie weet is dat wel veranderd daar.

Vraag mij trouwens af hoe streng ze dit gaan controleren. Mogen de stands er helemaal niet meer zijn of mogen er simpelweg geen paarden (meer) in staan (bij controle). :+

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 14:11

Sammie, stands mogen nog wel voor behandeling/bekappen ed. Dus ze kunnen makkelijk zeggen dat er 20 paarden toevallig in de stands staan omdat de DA onderweg is..

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 14:17

Ik ken er ook inderdaad twee. Manege waar ik altijd reed heeft stands, maar daar komen de paarden wel het grootste gedeelte van de dag buiten of los in de bak. Manege stukje verderop staan ze in een donkere box (sommige met zn tweeën), stallen zien er niet uit, je ziet de grond ongeveer bewegen van de muizen in sommige stallen :x. En die komen ook niet buiten verder. Tja dan zie ik toch liever dat die paarden in stands staan en wel buiten komen. Natuurlijk in de perfecte wereld staan ze allemaal in een ruime lichte box, waar ze contact kunnen hebben met soortgenoten en ook dagelijks buiten komen in een droge paddock of weiland. Helaas is dat nog niet overal mogelijk.

cyberxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 15:18

Eindelijk dat ze daar zo lang over moesten doen :( Hopelijk beseffen ze dat nu ook bij die manege in Loon op Zand waar ze nu nog steeds stands hebben.

Past al lang niet niet meer in deze tijd.

Vindt de FNRS sterren waardering weinig zeggend ze kijken meer naar de aanwezige voorzieningen.

Verzorging en inzet van de paarden weegt minder in hun sterren stelsel.

Toby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 15:26

Goed nieuws!! *\o/*

Ben wel benieuwd hoe ze dat bij de Hollandsche Manege gaan doen.
Dat is een monument, dus zal niet zomaar verbouwd mogen worden.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 15:28

ooooh dat soort stands. Ik dacht kraampjes-stands :)

0101

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 15:39

Ik ken een manege met 4 sterren waar ze ook stands hebben moet gewoon niet kunnen...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 15:43

Ach zolang je wel een extra ster krijgt voor 2 toiletten en niet voor weidegang zegt dat sterrensysteem mij helemaal niks. Je zou wel gek zijn om je daar bij aan te willrn sluiten....

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 15:44

danie111 schreef:
Ik ken een manege met 4 sterren waar ze ook stands hebben moet gewoon niet kunnen...

Die moeten als ik het artikel goed lees per 1 januari 2016 ook alle stands opgeheven hebben. Zoe niet verliezen zij een paar sterren als ik de tekst goed interpreteer.

ruitje schreef:
Ach zolang je wel een extra ster krijgt voor 2 toiletten en niet voor weidegang zegt dat sterrensysteem mij helemaal niks. Je zou wel gek zijn om je daar bij aan te willrn sluiten....

Ook weidegang telt mee voor een ster

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 15:49

Niet zo zwaar als een tweede toilet ;) . Weidegang en paddocks vallen onder ' Extra voorzieningen' , net zoals bijv een ruitersportwinkel op je terrein :+

Edit:

Beoordeling faciliteiten

Het behalen van 1 ster is de minimumeis voor het FNRS Lidmaatschap. Zie het formulier sterrensysteem voor het overzicht van de minimum eisen. Daarnaast beoordeelt de keurmeester de volgende faciliteiten.

A. Ligging, entree en buitenaanzicht: Bewegwijzering naar accommodatie, herkenning van accommodatie, verlichting toegangswegen en entree, verkeersveiligheid, bereikbaarheid openbaar vervoer, parkeergelegenheid, onderhoud erf.

B. Foyer en sanitaire voorzieningen: Omvang, inrichting, uitzicht, hygiëne en openingstijden van foyer. Het aantal toiletten, kleedruimtes en douches en de kwaliteit en reinheid.

C. Management en veiligheidsbeleid: Telefonische bereikbaarheid, activiteiten, promotie, ruiteropleidingen, bedrijfskleding, openbare veiligheidsregels, beleid t.b.v. veiligheidshelm, calamiteitenplan, personeel met BHV.

D. Stallen: Maatvoering en verlichting evenals breedtes en hoogtes stallen en stalgangen, bouwkundige staat, stalklimaat, stalbedding, functionaliteit en reinheid voer- en drinkbakken, stalapotheek, afspuitplaats, poetsplaats en solarium.

E. Binnen- en buitenrij faciliteiten: Beschikbaarheid voor indoor en outdoor evenementen, bodemkwaliteit rijbaan, beschot en verlichting rijbaan, mogelijkheid voor buitenritten.

F. Opslag: Opslag werktuigen, voer, stro en mest.

G. Harnachement en zadelkamer: Kwaliteit, onderhoud, wijze van opbergen en afsluitbaarheid.

H. Paarden- en ponybestand: Algemene verzorging, gezondheid en voedertoestand.

I. Instructie en training: Instructieniveau en gebruik van geluidsinstallatie.

J. Diverse voorzieningen: Stap- of trainingsmolen, longeercirkel, paddocks, weidegang, verkoop ruitersportartikelen, vergaderruimte/lesruimte, overnachtingsaccommodatie, voorzieningen voor gehandicapten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 18:18

Veranderd niets als je ook geen minimale afmeting aan een box gaat hangen. Kwestie van deurtje in de stand timmeren en touw doorknippen..............

Ken ook nog wel een grote goed bekend staande manege waar ze boxen hebben van 2x2 en daar gerust een paard in proppen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 18:35

dus een manege die de paarden s morgens uit het land haalt, en dan voor de buitenritten in stand plaats voor opzadelen en na de rit voor de middag verhuur daar in heeft staan mag nog wel neem ik aan.

ik ken twee manege's die dat hebben.. en eind van de dag gaan ze weer wei land op..

dat is toch 100 keer beter dan de hele nacht in een box. maar ik denk dat ze met stand echt bedoelen in een gebouw waar ze nacht (dag en nacht)in staan.

ik denk dat er vast wel stallen zijn waar ze er inderdaad gewoon een deurtje achter aan maken touw weg.. en je hebt een box.

Bonnieknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 19:56

Dat is volgens mij van loon ook zo. Oke ik ben daar a zeker 15 jaar niet meer geweest,maar die stonden overdag tijdens de lesuren/buitenritten in de stand en verder in een grote groep buiten. Dus deze situatie verkies ik echt boven ophokken. En alsof een grote stal van een bepaalde afmeting nou zoveel beter is. Echt bewegen kan een paard nog steeds niet. Ik ben het eens dat ruimtegebrek geen argument is. Hou dan geen of in elk geval MINDER paarden zodat je ze in groepsverband kan houden (bijv manege in Barneveld) of hit actief.