Blog: Het vinden van de juiste instructeur: zeven tips

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Blog: Het vinden van de juiste instructeur: zeven tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 22:58

http://www.paardenlifestyle.com

Het wemelt tegenwoordig van de instructeurs en er is helaas ontzettend veel kaf onder het koren. Om een goede instructeur te vinden is het belangrijk dat je bij jezelf nagaat wat je wilt bereiken. Wat is je ideaalbeeld? Wat wil je met je paard kunnen?

Ik vind bijvoorbeeld Edward Gal een fantastische ruiter om naar te kijken. Hoe hij zijn paarden rijdt en steeds weer met een ander paard terugkomt op hoog niveau vind ik ontzettend knap. Dus voor mij is dat mijn ‘ideaalbeeld’.

Helaas zit les nemen bij Edward er voor mij niet in… De kunst is dus om te zoeken naar iemand die binnen je bereik ligt, zowel praktisch en financieel, en die het dichtst in de buurt komt van jouw ideaalbeeld. Maar hoe vind je die? Ik geef zeven tips waar je rekening mee kunt houden als je op zoek bent naar een instructeur of een instructeur op het oog hebt.

1. Selecteer op ervaring
Ervaring van de instructeur met het netjes africhten van paarden vind ik persoonlijk het belangrijkste criterium. Een goede instructeur is wat mij betreft in eerste instantie een goede africhter van paarden en heeft aantoonbaar meerdere paarden netjes afgericht tot fijne gebruikspaarden en sportpaarden met een noemenswaardig niveau. De basis is tenslotte het allerbelangrijkste.

Als je nagaat dat de klassen B tot en met Z feitelijk de basisafrichting van een paard toetsen op wedstrijd kun je stellen dat het behalen van de Z klasse een aanwijzing kan zijn dat een africhter succesvol het paard een goede basisafrichting heeft kunnen geven. Maar we weten allemaal dat de praktijk soms weerbarstiger is en dat je door week in week uit te starten uiteindelijk wel Z kunt worden.

Ondanks dat een klassering dus niet alles zegt, is het nog wel één van de meest objectieve maatstaven die voorhanden zijn. Als iemand in staat is om steeds weer een jong paard netjes af te richten tot minimaal Z-niveau dan wordt de kans wel steeds groter dat diegene over voldoende bagage beschikt als instructeur om jou te kunnen helpen jezelf als ruiter te ontwikkelen en je paard een goede basisafrichting te geven.

Persoonlijk zou ik instructeurs die slechts met een enkel paard een noemenswaardig niveau hebben behaald of wel met meerdere paarden op hoger niveau goed presteren, maar deze niet zelf hebben opgeleid, links laten liggen. Misschien een enkele uitzondering daargelaten. Het gevaar bestaat dat je met dergelijke instructeurs toch stappen gaat overslaan omdat zij het gehele proces zelf niet, of nog niet vaak genoeg, hebben doorlopen en dus ook de valkuilen niet (voldoende) kennen.

Er zijn veel mensen die kunnen zien wat er rijtechnisch mis is, maar een goede oplossing aandragen voor het probleem is echt een andere verhaal. Paardrijden gaat voor een groot deel op gevoel. Op zichzelf is het overbrengen van een gevoel al lastig. Het wordt helemaal lastig, zo niet onmogelijk als je een gevoel moet overbrengen wat je zelf nog nooit hebt ervaren.

2. Check opleidingen en achtergrond
Er zijn tal van opleidingen voor de instructeur, maar helaas zegt dat niet alles. De meest bekende zijn de ORUN en NHB-Deurne. Daarnaast zijn er veel opleidingen tot instructeur of coach op paardengebied die een diploma geven waardoor een instructeur zich kan verzekeren, maar die soms erg discutabel zijn, bijvoorbeeld omdat de toelatingscriteria heel minimaal zijn.

Als een instructeur gediplomeerd is, is dit echter wel een indicatie dat diegene serieus met zijn vak bezig is. Het geeft alleen geen 100% zekerheid dat diegene voor jou ook een goede instructeur is. Omgekeerd is het ook per definitie niet zo dat als een instructeur niet gediplomeerd is, dit een slechte instructeur is. In de praktijk krijgen ruiters die opvallen, doordat ze heel goed presteren of keer op keer netjes opgeleide paarden afleveren, vanzelf een keer de vraag of ze ook lesgeven. Zo kan het zijn dat ze gaandeweg zijn gaan lesgeven maar (nog) niet gediplomeerd zijn.

Klik hier om de rest te lezen.

Selina

Re: Blog: Het vinden van de juiste instucteur: zeven tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:04

Nou, ben het al totaal niet eens met nr 1.
Een instructeur kan ook goed zijn zonder dat ze het Z behaald hebben.
Je hebt mensen die precies zien wat de combinatie fout doet en dit helder uitleggen hoe het beter kan, zonder dat ze zelf hoog rijden. Het gaat mij erom dat ze mij en het paard goed verder kunnen helpen, hoe zij zelf rijden maakt mij niet uit.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:16

Goed en duidelijk stukje :j

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:32

Imo is er toch een groot verschil tussen een goede ruiter en een goede instructeur. Dat sommige beide zijn, wil niet zeggen dat iedereen die goed rijdt dat ook weet over te brengen op een ander.
En wedstrijdniveau een objectieve graadmeter? Verre van vrees ik. Te weinig paarden met een echt correcte basis op hoog niveau.

Mis ook een kopje hoe je weet of het ook voor het paard eerlijk is. Lijkt mij niet geheel onbelangrijk.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:40

Wat zijn dit toch voor nieuwsberichten? Gewoon 'iemand' met een mening?

Beide criteria van de schrijver zijn absoluut niet objectief en in mijn ogen dan ook weer niet terecht. Ik heb gediplomeerde instructrices gehad die voor hun brood paarden trainen, waarbij ik (samen met m'n paard) gillend ben weggerend omdat ik het totaal niet eens was met de manier van trainen. En nu heb ik een instructrice die niet gediplomeerd is, één paard in de Z heeft gereden en nu met wat paarden springt. En nu zitten we op één golflengte. Ik denk dat deze prestige-criteria weinig zeggen, maar dat het welzijn van het paard veel belangrijker is. Of eigenlijk simpelweg de vraag of het paardenwelzijn nog wel meedoet.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:44

hmm, ik ben het ook totaal niet mee eens. Ik ken iemand die paarden best naar een hoog niveau brengt, maar vraag ook niet hoeveel paarden niet zo ver gekomen zijn en totaal naar de knoppen zijn gereden of begeleid. Ik bedoel niet iemand uit de top die ken ik niet echt. Wel uit de subtop. Heeft ook de nodige referenties en diploma's, maar ik hoef geen paard wat begeleidt/bereden is door deze persoon.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:57

"Soms wordt het toegeschreven aan de didactische vaardigheden van de instructeur, maar ik hecht zelf wat minder waarde aan didactische vaardigheden. "

_O- _O-
Ze krijgen humor op dat blogje.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 06:07

Pffff dacht dat ik de enige was die het een vreemd stukje vind dat niet op de voorpagina hoort.

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 06:18

Veulen84 schreef:
"Soms wordt het toegeschreven aan de didactische vaardigheden van de instructeur, maar ik hecht zelf wat minder waarde aan didactische vaardigheden. "

_O- _O-
Ze krijgen humor op dat blogje.

Hahaha nee je kan beter van iemand les hebben die al meerdere keren Z of het liefst hoger heeft gereden, dan kan je ten minste overal lopen snoeven dat jij daar wel les hebt en zij niet!

Wat een belachelijke blog!
Helaas wel de realiteit. Merk veel om mij heen dat mensen op deze manier een keuze maken voor een instructeur.
Ik geef zelf ook les, heb voor ik naar de andere kant van Nederland verhuisde Z2 gereden, heel veel jonge paarden ingereden en wedstrijd klaar gemaakt, ze werden alleen daarna verkocht, dus kom je niet verder dan een paar wedstrijden.
Nu geef ik al een paar jaar les in mijn nieuwe woonplaats, de meeste klanten van mij zijn al jaren lesklant van mij ( zegd volgens mij ook wel wat) maar om er nu klanten bij te krijgen dat is lastig want ik rij hier niet op Z niveau, mensen kunnen niet pronken met mijn naam. En dan heb ik ook nog eens zelf de overstap gemaakt naar deining, nou dan is het plaatje compleet! Dit terwijl ik juist door deze keuze nog beter ben gaan kijken naar ruiter en paard, geeft geen bewuster les en kan ook out of the box denken wat soms ook weleens prettig is.
Maar goed ik rij nu geen Z dressuur.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 07:48

Klopt. Mensen willen graag bij je lessen als je uitkomt op wedstrijden en veel wint. Als je dus de naam hebt. Zodra je niet meer in de sport actief bent dan vertrekken ze. Zie je heel veel om je heen gebeuren.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 08:05

Persoonlijk heb ik 15 jaar bij iemand gelest die niet meer actief was op wedstrijd maar wel ontzettend veel paarden naar een hoog niveau had gereden. Zij weet hoe ze een paard moet africhten en kent de valkuilen. Iemand die dat maar 1 of 2 keer heeft gedaan, zou ik minder snel voor kiezen. Dat betekent niet dat het onmogelijk is dat diegene een paard goed kan opleiden en iemand daar goed in kan begeleiden, maar uiteindelijk doe je aan kansberekening en zijn wij mensen risico averse.

Er zijn altijd uitzonderingen. Alleen de redenering van 'ik heb niet meerdere keren op Z-niveau gereden (of in die trant), maar ik kan wel heel goed lesgeven, dus de blog klopt niet,' kan ik niet helemaal volgen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 08:11

Ach, OP is gewoon verijdelde reclame voor die website. Ben het er overigens ook niet mee eens.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 08:12

Ik denk dat je de tips per stuk ter harte zou kunnen nemen. Wat geld voor de een geld niet automatisch voor de ander..
Vooral de tips ; ga eens kijken hoe iemand zelf traint en hoe iemand les geeft vind ik zeer waardevolle. Zelf gaan kijken of het je aanspreekt.
Ik zie idd veel mensen vooral op naam en op Nivo gericht zijn.
Er zijn meer mensen die achter de schermen paarden fijn opleiden maar nooit in een ring te vinden zijn dan je denkt ...en als ze dat ook nog eens kunnen uitleggen..

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 08:22

Ik mis het stukje didactiek.... Niet geheel onbelangrijk.
Je kan alles heel goed weten maar het op de juiste manier kunnen overbrengen is een vak apart.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 08:24

Ik kijk altijd naar " hoe " iemand ergens is gekomen. Een paard in no time door de klassen heen trappen is voor een handige ruiter geen kunst. Daarom kijk ik niet alleen naar het niveau maar ook naar de manier van hoe ergens te komen.
Ik kijk hoe instructeurs zelf rijden en ga bij clinics kijken. Als het past bij mij en mijn paard neem ik les bij die persoon. Zo rijd ik bij 3 tot 5 verschillende instructeurs les/clinic die allemaal belangrijke dingen toevoegen en zo voorkom ik gewoontes want bij een iemand lessen betekent dat er gewoontes in kunnen slijten die niet meer opgemerkt worden.

Ik vind het belangrijk dat mijn paard fysiek en metaal goed is en blijft. Dus geen drammerige instructie die maar door blijft hakken op een oefening als het niet lukt op de ene manier een ander manier kan aangeven zodat we er zonder te veel strijd toch komen. Flexibiliteit en creativiteit, oplossingsgericht denken vind ik heel belangrijk in een instructeur. Een paard en ruiter zijn een unieke combi, met allemaal hun momenten van de dag die niet volgens boekjes te trainen zijn. Lesgeven is geen techniek maar gevoel en ervaring overbrengen. Als ik de bekende aha momenten heb, vallen de kwartjes en hebben we iets geleerd en daar doe ik het voor. De techniek kunnen we allemaal uit de boekjes/internet halen. De instructeur moet de beleving kunnen overbrengen en het laten voelen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 08:29

Als je zelf als instructeur niet weet hoe het moet, kan je een ander ook niet vertellen hoe het moet!

Ik heb toch wel graag van iemand les die uit eigen ervaring weet hoe je (meerdere) paarden africht t/m LT/GP nivo :)
Anders ga ik (onervaren, ik had voorheen maar M gereden) het echt niet leren hoe ik pirouettes, vliegende wissels, series, zigzag-appuyementen ed. moet aanleren :+
Of ze wel of niet actief zijn in de wedstrijdsport (op dat moment) maakt mij niet uit.

De weg er naartoe is lang, dus ik wil in het voortraject (B tm Z) al geen stappen overslaan.
En dat stappen overslaan en daardoor vastlopen zie ik nogal vaak gebeuren.

Ik vind de blog dus geen onzin, maar de keuze wellicht wel afhankelijk van je eigen wensen en doelen.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 08:30

Mooi gezegd Judith! Heb je wel eens dat je tegenstrijdige dingen hoort omdat je bij meerdere instructeurs lest? En vertel je dat dan? Ik vind dat altijd een lastig puntje om mee om te gaan.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 08:40

Mijn zeer fijngevoelige paard vertelt het zelf of iets werkt of niet. En nee echt tegenstrijdige dingen heb ik nog niet gehoord maar misschien komt dat omdat de instructeurs stuk voor stuk zelf ook niet de makkelijkste paarden rijden en daar zelf ook op een emotioneel niveau anders mee omgaan.
Inlevingsvermogen is heel belangrijk, zowel in het paard als de ruiter.

troi

Re: Blog: Het vinden van de juiste instructeur: zeven tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 09:42

Ik heb echt totaal andere eisen. Maar goed, ik ben dan ook geen wedstrijd gefocussed mens. Dat speelt misschien mee.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 10:50

troi schreef:
Ik heb echt totaal andere eisen. Maar goed, ik ben dan ook geen wedstrijd gefocussed mens. Dat speelt misschien mee.

Ik denk dat dit stukje inderdaad erg gericht is op de wedstrijdruiters.
Voor recratieruiters gelden m.i. ook vaak andere eisen en is de onderlinge relatie tussen ruiter en paard en 'klik' met de instructeur belangrijker denk ik.

Wat ik persoonlijk jammer vind is dat erg alleen gesproken wordt over het gedrag van het paard in de box terwijl het gedrag in de wei met soortgenoten niet ter sprake komt.

Zelf goed, en de definitie van goed verschilt al voor iedereen, kunnen rijden vind ik heel wat anders dan dit aan een ander over kunnen brengen.

Ook heel leuk om te lezen dat sommige mensen dit een heel goed stukje vinden en andere weer helemaal niet. Bij iedere ruiter (potje) past gewoon een eigen instructeur (dekseltje) :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 10:57

Blog is eigenlijk alleen geschreven voor mensen die (dressuur) wedstrijden willen starten, het zegt eigenlijk vrij weinig (algemeen) over een instructeur zoeken.

Ik viel echt van m'n stoel bij deze quote :')

Citaat:

Wat moet je met een instructeur zonder didactische vaardigheden? Is dat niet de clou van lesgeven? := :=

Abacab

Re: Blog: Het vinden van de juiste instructeur: zeven tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 19:28

Wat ik om me heen zie bij heel veel basisruiters, is dat ze vooral een half uurtje per week vermaakt willen worden. Ze willen een half uurtje per week bezig gehouden worden. En na dat half uurtje willen ze met een goed gevoel over zichzelf, weer afstappen. Hun instructeur/trice kiezen ze omdat ze die persoon gewoon heel aardig vinden. En als mensen je aardig vinden, vinden ze ook al snel dat je goed les geeft. Mensen zijn dan loyaal.

Er zijn eigenlijk maar weinig ruiters die willen horen dat ze aan zichzelf moeten werken en dat ze zelf de belemmerende factor zijn bij het uitblijven van successen. In de wedstrijdsport hoor je een trainer dan vertellen dat hun paard best moeilijk is vanwegen een onhandige bouw oid. En dat het heel knap is wat ze er nog mee hebben bereikt. Maar als ze echt verder willen komen moeten ze een ander dier aanschaffen.
In de alternatieve/academische hoek blijft de trainer maar roepen dat het paard getraumatiseerd is door mishandelingen bij een vorige baas en dat het vorige maand nog veel erger was en dat je per week de band kunt zien groeien [ook al merken omstanders niets op]. En als je je ook nooit laat beoordelen door een onafhankelijk iemand kunt je jezelf natuurlijk van alles wijsmaken.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:42

:D ben het met je eens Abacab!

Er word heel vaak gevraagd of ik les wil geven, dan zeg ik altijd: NEE, begin ik niet aan :Y)

- Kinderen: geen motoriek en ruitergevoel, 1 seconde en datgene wat ze moeten doen heeft de hersenpan alweer verlaten....
de ouders langs de kant weten het vaak toch beter en gaan de instructie vertellen wat het kind kan en moet doen.

- Pubers: ja maar en luisteren toch niet, vaak ongemotiveerd, weten alles al (en beter), pony heeft het altijd gedaan en maar kafferen op ponylief en ouders..

-Volwassen: willen alleen maar horen goed zo, je zegt A en ze doen B (ook de rest van de week), kijken maar weinig kritisch naar zichzelf,
lessen moeten leuk en gezellig zijn (DE KLIK?), paard komt kwaliteit te kort en het ligt altijd aan de jury.

NO THANKS :+
Wat dat betreft heb ik echt bewondering voor alle instructeurs, vooral hun eindeloze geduld :P
Ik kan het echt niet...ik erger mij groen en geel als iemand de wil niet heeft of niet luistert!

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:08

listiglistje schreef:
lessen moeten leuk en gezellig zijn (DE KLIK?)

Dat is niet wat ik met de klik bedoelde :)

Het lijkt mij, als klant want ook al ben ik instructeur ik krijg zelf ook les, heel zonde van mijn lesgeld om maar aan te horen hoe goed ik ben (not). Daar krijg ik geen les voor.
En als instructeur lijkt het me zonde van mijn tijd om iemand een uur lang te vertellen hoe goed hij/zij is. Daar geef ik geen les voor.
Centered Riding instructeurs zijn over het algemeen ook meer bezig met de zit en houding van de ruiter en dan komt de reactie van het paard vanzelf.

Maar je kunt best heel aardig tegen de ruiter zeggen hoe dingen anders/beter kunnen :)
En ik ben van mening dat de ruiter in een goede "gezellige" sfeer beter kan leren en meer kan opnemen.

Dat didactische vaardigheden van een instructeur minder belangrijk zijn dan zijn/haar rijkunstige kwaliteiten is iets waar ik het helemaal niet mee eens ben.
Maar gelukkig zijn er veel potjes en dekseltjes :)

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:15

listiglistje schreef:
:D ben het met je eens Abacab!

Er word heel vaak gevraagd of ik les wil geven, dan zeg ik altijd: NEE, begin ik niet aan :Y)

- Kinderen: geen motoriek en ruitergevoel, 1 seconde en datgene wat ze moeten doen heeft de hersenpan alweer verlaten....
de ouders langs de kant weten het vaak toch beter en gaan de instructie vertellen wat het kind kan en moet doen.

- Pubers: ja maar en luisteren toch niet, vaak ongemotiveerd, weten alles al (en beter), pony heeft het altijd gedaan en maar kafferen op ponylief en ouders..

-Volwassen: willen alleen maar horen goed zo, je zegt A en ze doen B (ook de rest van de week), kijken maar weinig kritisch naar zichzelf,
lessen moeten leuk en gezellig zijn (DE KLIK?), paard komt kwaliteit te kort en het ligt altijd aan de jury.

NO THANKS :+
Wat dat betreft heb ik echt bewondering voor alle instructeurs, vooral hun eindeloze geduld :P
Ik kan het echt niet...ik erger mij groen en geel als iemand de wil niet heeft of niet luistert!

Met je eens tot de Kinderen en de Pubers die vind ik nu juist geweldig!
Het is wel al een tijd geleden dat ik les gaf en ik zou het nu ook om andere reden niet meer willen.

Mijn ervaring is juist dat kinderen heel graag willen leren, maar je moet wel rekening houden met hun concentratie vermogen doe je dingen spelende wijs. Gaan ze er helemaal voor de ouders aan de kant mogen zeggen wat ze willen, maar niet tijdens de les wel er voor en erna.

De pubers eigenwijs ach is maar hoe je ermee om gaat meestal zijn ze voor al eigenwijs tegen hun ouders en kan je als "vreemde" best nog wat aanbrengen. Sterker nog mijn ervaring is dat zelfs buiten de les om. Ze veel van mij aannamen en daardoor juist het goede pad namen, maar misschien komt dat dan wel weer door mijn opstelling. Ik luister ook graag naar andere en dan kunnen ze ook even een verhaal kwijt. Ik vind koppige en eigenwijze mensen gewoon leuk!!! Mensen die gewoon weg wat doen heb ik weer niets mee.