Zippy de zebra krijgt volledig nieuwe hoef

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Zippy de zebra krijgt volledig nieuwe hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 12:47

http://www.bokt.nl / http://www.horsetalk.co.nz

Met een combinatie van een speciaal gemaakte prothetische hoef, gedurfde operatietechnieken en zeven maanden de-klok-rond verzorging is het gelukt om een volledig nieuwe hoef te laten groeien bij Zippy de zebra.

Ondertussen is de achttien jarige zebra weer terug naar huis waar zijn baasje Roberta Odell erg blij mee is. Hem zien galloperen door het weiland is onvoorstelbaar volgens Odell, zeker met het oog op het feit dat een jaar daarvoor de hele hoef loskwam van zijn been. Door een abces in de voet kon de zebra niet staan op het rechter voorbeen. Ondanks medische hulp bleek de infectie zo enorm dat de structuur van de hoef volledig vernietigd werd en daardoor los kwam van het bot.

“We wisten dat er een kans was dat, zolang we zippy levend en comfortabel konden houden, hij weer een nieuwe hoef zou krijgen”, vertelt Dr. Dean Richardson, hoofd van het operatieteam van de universiteit van Pennsylvania. Op het moment zelf dacht Richardson dat Zippy 20-25 procent kans had op succes. “Ik was er zeker van dat hij een verantwoorde kans maakte, hij was klein en dapper. Hij verloor gelukkig maar één hoef, het had er een stuk slechter uit gezien als hij meerdere hoeven was verloren. Ik had nooit de behandeling gestart als ik er niet zeker van was dat Zippy een kans maakte.”

Zippy was al goed bekend bij de universiteit, ondanks zijn agressieve gedrag, is hij zeer geliefd door het personeel. Tijdens zijn maandenlange behandeling werd hij een beroemdheid, luid balkend om lekkers te krijgen van bezoekers. “Ik ben echt dol op hem, hij is één van mijn favoriete patiënten ooit. Maar je kan het niet behandelen als een paard, je moet respecteren dat het een wild dier is”, vertelt Patrick Reilly, hoofd van de hoefsmiddienst. De zebra moest bij elke behandeling onder narcose voordat het team hem kon behandelen.

Het dier arriveerde op 3 september 2013 op het centrum. Na een aantal röntgenfoto’s werd het abces gedraineerd en naast een kompres werd Zippy behandeld met meerdere medicaties. Reilly maakte een speciale schoen om het comfortabel te maken voor Zippy om gewicht op het been te hebben. Toen de zebra voor het eerst in weken probeerde te staan werd de ernst van het probleem goed duidelijk toen de gehele hoefwand in één stuk loskwam van het bot. Het abces had de gevoelige laminae vernietigd waardoor het harde gedeelte van de hoef loskwam van het zachte gedeelte.

Reilly maakte een speciale sok die makkelijk vloeistof op kon nemen. Het was gemaakt van urethaan schuim en maakte het comfortabel voor de zebra. Het materiaal wordt normaal gesproken niet gebruikt bij paard, maar bij mensen met brandwonden. Er is gekozen voor dit materiaal omdat een traditionele manier van verbinden zou zorgen voor vezels die in de wond komen en een infectie veroorzaken. Daarnaast werd er een pin in de hoef geplaatst om het bot goed te laten groeien, door het vaak verwisselen van het verband en het goed schoonhouden kon deze pin er twee maanden in blijven zitten.

De hoef begon te groeien vanaf de kroonrand. “Het was een geval van intensieve samenwerking”, vertelt Richardson. “We moesten hem vaak onder narcose brengen om de hoef schoon te maken en te controleren, maar tussen deze behandelingen in was er niet veel anders te doen dan voeren en in de gaten houden of het nog comfortabel was voor Zippy.

In oktober bleek dat de infectie ernstige schade had veroorzaakt aan het hoefbeen, tijdens een operatie werd bijna een derde van het bot weggehaald.

Aan het einde van de maand november was de hoefwand genoeg gegroeid en kon Reilly een prothetische hoef maken en deze aan de hoefwand bevestigen. “Dit was voor het eerst dat ik zoiets deed.” Hij maakte gebruik van hard plastic wat hij tijdens de operatie verhitte en in model bracht rondom de hoef van Zippy. De prothese werd vier maanden gedragen door Zippy, terwijl de hoef onder de prothese de kans kreeg om door te groeien. “Het is een perfect normaal uitziende hoef nu”, vertelt Reilly.

Ondanks alles is Zippy niet het eerste geval op het centrum, Mystic Park, een renpaard, kwam in 1983 met een zelfde aandoening maar verloor uiteindelijk alle vier de hoeven. Dankzij intensieve verzorging van de werknemers genas Mystic Park en werd een succesvolle dekhengst.

Het feit dat de zebra maar één hoef verloor en veel kleiner is heeft geholpen bij de genezing. Zippy wilde graag liggen voor langere perioden en ontwikkelde geen zweren die vaak bij paarden wel ontstaan als zij niet normaal kunnen staan.

Zippy was een uitdagende patiënt en had al gauw door wanneer hij weer behandeld zou worden. Maar ondanks dat was hij dol op lekkers en werd blij als mensen stukjes wortel en peprmunt door de tralies in zijn mond gooide. Zijn favoriete verzorgster, Amber Slonaker, mocht hem uiteindelijk aaien en kon in zijn stal komen. “Het was een plezier om hem positief te zien reageren wanneer ik aan kwam lopen met borstels en lekkers. Hem hier zien vertrekken om naar huis te gaan was een zeer mooie dag”, vertelt Slonaker.

De prothese werd op 27 maart verwijderd door Reilly en op 9 april mocht Zippy naar huis. Eigenaresse Odell is erg blij dat de dierenartsen in staat waren om Zippy te redden. “Het was niet makkelijk omdat je hem moeilijk kan benaderen, maar hij lijkt weer 100% te zijn.”

Kijk hier voor foto's gedurende de behandeling. Let Op! Kunnen als schokkend worden ervaren.

SoleroLove

Re: Zippy de zebra krijgt volledig nieuwe hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 13:00

Wauw! Heel interessant en knap gedaan ook.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 13:05

Wow! Wat knap gedaan en met succes :)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 13:21

Is mij wel de vraag of het te verantwoorden is om het dier al die tijd zon enorm te laten afzien.
Want die pijn moet ondraaglijk geweest zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 13:21

Jeetje, wat een bijzonder proces!

ArroNnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 13:42

Knap werk :j

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 13:53

Knap inderdaad, maar ook ik ben een beetje sceptisch over het genezingsproces en de hoef in het dagelijks gebruik.

Wil niet te snel Hoera roepen.
Heb met zebra's gewerkt in een dierentuin en het blijven wilde dieren, ook al vergelijken we ze graag met paarden en pony's.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:38

Heel knap gedaan, maar lijkt me verschrikkelijk voor de Zebra qua pijn en zo veel maanden niet kunnen staan en bewegen..

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:44

Heel interessant :j Of ik het laten doen bij een wild dier eum weet ik niet, maar voor de artsen diep respect . Het verbaasd mij telkens weer hoe zo'n voet weer mooi kan terug groeien. (ken een paard die een bacterie in de voet had en waarvan 80%van de hoef is verwijderd en deze heeft ook 1 jaar moeten herstellen, maar bij haar is het uiteindelijk ook helemaal goed gekomen)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:55

Wow zo zie je maar weer hoe veel een lichaam kan hebben en wat een ongelooflijk herstellend vermogen een paardachtige heeft.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:30

s0173957 schreef:
Is mij wel de vraag of het te verantwoorden is om het dier al die tijd zon enorm te laten afzien.

Zou het dier naast deze intensieve behandeling ook niet een hele goed pijn bestrijding hebben gehad?

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:35

Hij zal vast wel een goede pijnbestrijding hebben gehad anders doe je zoiets een dier toch niet aan? Zoveel maanden alleen maar kunnen liggen en alle narcoses ed lijkt me al verschrikkelijk...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:38

cam schreef:
s0173957 schreef:

Zou het dier naast deze intensieve behandeling ook niet een hele goed pijn bestrijding hebben gehad?

Nou dat mag ik wel hopen als je besluit een dier door zo iets heen te dwingen.

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:40

Ben ik de enige die van mening is dat dit te ver gaat?
Een vluchtdier dat maanden lang alleen maar kan liggen?
Wat moet dat een lijdendsweg geweest zijn
niet te spreken over alle narcoses die het dier heeft moeten ondergaan.

Ik snap dat je als eigenaar alles doet in je macht
maar in mijn ogen moet je kijken naar wat dier waardig is
dit is dat stadium ver voorbij gegaan in mijn optiek

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:42

_Elaine_ schreef:
Ben ik de enige die van mening is dat dit te ver gaat?
Een vluchtdier dat maanden lang alleen maar kan liggen?
Wat moet dat een lijdendsweg geweest zijn
niet te spreken over alle narcoses die het dier heeft moeten ondergaan.

Ik snap dat je als eigenaar alles doet in je macht
maar in mijn ogen moet je kijken naar wat dier waardig is
dit is dat stadium ver voorbij gegaan in mijn optiek

Ben het met je eens. Naar mijn idee gaat het inderdaad te ver.
Heel triest dat het gebeurd is.
Heb er eigenlijk ook geen woorden voor. Vind het alleen ontzettend sneu voor de zebra.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:57

Dat ben ik met jullie eens, absoluut.. maar ook hier is het zo, het is achter de rug , het is gedaan , het is knap en Zippy heeft moeten lijden.., maar wat geweest is is geweest. Ziggy was een mooi project om te oefenen en heeft er nu blijkbaar echt baat bij. Dieren denken niet in het verleden of in de toekomst. Voor Zippy zou t afgelopen zijn, maar nu niet. Wij mensen zijn daar blij mee.. denk Zippy nu ook, achteraf. Uiteraard mits het dier echt geen pijn of last meer ondervind.

murness

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 18:45

"Je moet respecteren dat het een wild dier is"

Had dat dan ook gedaan... :n

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 18:48

Wauw net zo verbazend als t verhaal van daisy en zara, blijf t indrukwekkend vinden hoe het herstellend vermogen van de hoef werkt

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 18:59

Ik vind het heel knap dat dit mogelijk is.

Maar voor het dier vind ik het wel heel erg.
Ik zou zelf voor inslapen zijn gegaan als ik deze keuze gehad had.
Maar gelukkig heb ik deze keuze niet hoeven maken.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 19:03

murness schreef:

Volledig met je eens. Zeker ook als er gezegd wordt dat het dier telkenmale verdoofd moet worden.

Knap dat ze het dier weer beter hebben gekregen, maar bij mij had ie denk ik wel kunnen grazen op de eeuwige groene velden.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 19:08

murness schreef:

Maar jouw paard is ook een wild dier.. kan je dat?
Ik kan het wel, is niet makkelijk, maar weet helaas wanneer ik moet stoppen. Die keus is heel moeilijk.
Uiteraard een stuk makkelijker bij een andermans dier. ;)
Is niet persoonlijk bedoeld hoor.. maar vanaf deze kant pc is t simpel te oordelen.

Ik had het dier laten inslapen als het mijn zebra was. Mijn mening.. maar zo laten ze zien dat t ook anders kan. Petje af voor de wetenschap.. niet mijn keus, maar wel mijn respect!

Naboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 19:44

Schokkende foto's!! :oo

Reggledoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 21:09

Niet heel relevant, volgens mij was Mystic Parc een draver. Vader van voormalig wereldrecordhouder Mack Lobell

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:44

Ik lees niet dat het dier maanden enkel kon liggen maar graag ging liggen ( wat op pijn kan duiden, maar ook naschokken van de narcose kunnen zijn.)

Ik vraag me af hoeveel pijn dit beestje gehad heeft, en of hij pijn gehad heeft. Ik vind 7 maanden best snel om weer een volledige hoef te hebben!

murness

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 00:00

pipo schreef:
murness schreef:

Maar jouw paard is ook een wild dier.. kan je dat?
Ik kan het wel, is niet makkelijk, maar weet helaas wanneer ik moet stoppen. Die keus is heel moeilijk.
Uiteraard een stuk makkelijker bij een andermans dier. ;)
Is niet persoonlijk bedoeld hoor.. maar vanaf deze kant pc is t simpel te oordelen.

Ik had het dier laten inslapen als het mijn zebra was. Mijn mening.. maar zo laten ze zien dat t ook anders kan. Petje af voor de wetenschap.. niet mijn keus, maar wel mijn respect!

Ja, dat kan ik. Helaas al een keer meegemaakt en het was heel erg zwaar, maar als een paard geen paardwaardig bestaan (meer) heeft, wie ben ik dan om hem heel egoïstisch bij me te houden?
Een zebra moet toch ook kunnen rennen en echt een zebra kunnen zijn? Wat een gepruts met zo'n dier en telkens weer onder narcose.
Mooi projectje voor de artsen, maar meer ook niet.