Eventingteam vierde in eerste FEI Nations Cup 2015

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Eventingteam vierde in eerste FEI Nations Cup 2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 19:09

Persbericht KNHS

Het Nederlandse eventingteam is in Frankrijk als vierde geëindigd in de eerste FEI Nations Cup van 2015. In het individuele klassement was Tim Lips met Bayro op plaats twaalf de beste Nederlander.

De eventingruiters van bondscoach Martin Lips begonnen met nette dressuurproeven waarin alle vier de teamleden lieten zien afgelopen winter de nodige progressie te hebben gemaakt. In de cross reden ze vervolgens foutloos maar bijna allen niet heel hard. In het afsluitende springen waren de prestaties wisselend.

Beste Nederlander Tim Lips vertelt: “In de dressuur liep mijn paard Bayro echt lekker, en eigenlijk ben ik ook over de cross wel tevreden. De bodem was heel matig en voor al onze paarden was het weer de eerste wedstrijd van dit jaar op niveau. Met het oog op de rest van het seizoen is het dan niet wijs om nu volle bak te gaan rijden. De prestaties waren niet goed genoeg voor top klasseringen, maar we kunnen toch tevreden zijn. Voor de paarden Rumour Has It N.O.P van Merel Blom, en Bolleybawn Ace van Andy Heffernan was het weer de eerste keer na de Wereldruiterspelen dat ze in actie kwamen en die hebben laten zien dat ze er goed voor staan. Ik was ook blij met de manier waarop Bayro vandaag weer sprong. Mijn plan is om nu via nog een of twee drie sterren wedstrijden in het Duitse Luhmühlen in juni op vier ster niveau met hem te debuteren.”

Vierde teamlid Theo van de Vendel liet zoals verwacht met zijn Zindane punten liggen in de dressuur maar reed een uitstekende cross in de één na snelste tijd van de dag. In het springen kwamen daar helaas nog twaalf, redelijk ongebruikelijke strafpunten bij.

De winst in de individuele wedstrijd ging naar de Duitse eventingtopper Michael Jung die met zijn Olympische winnaar La Biosthetique Sam aan de start verscheen. Frankrijk bracht voor eigen publiek een zeer sterk team aan de start en won de landenwedstrijd.

Als individuele starters kwamen voor Nederland ook Raf Kooremans met Cavalor Chai Chai en Alice Naber met Harry Belafonte aan de start in CIC 3* wedstrijd waarover de Nations Cup verreden wordt. Kooremans reed een nette wedstrijd met zijn nog relatief jonge paard, Naber kreeg een weigering in de cross.

De Eventing Nations Cup werd in 2012 voor het eerst verreden en neemt inmiddels een belangrijke plaats in op de kalender. Afgelopen jaar streden al vijftien landen mee in de competitie. Voor bondscoach Martin Lips staan in de serie landenwedstrijden als volgende Houghton Hall (Eng.), Strezgom (Pol.), Aken (Dui.), Waregem (Bel.) en de finale in Boekelo op het programma.