Ruim 120 instructeurs, examinatoren, ondernemers en verenigingsbestuurders kwamen donderdagmiddag 19 maart naar het Nationaal Hippisch Centrum in Ermelo voor een, door de FNRS en KNHS georganiseerde, informatiebijeenkomst over het vernieuwde Menbewijs. De toehoorders waren kritisch in hun vragen en er volgden een aantal verhelderende discussies. Een aantal aanwezigen lieten weten enthousiast aan de gang te gaan met de vernieuwde opleiding.
De presentatie van deze dag lag in handen van Bob van Asselt. De middag ging van start in de foyer waarin iedereen van harte welkom werd geheten door Liesbeth Bronkhorst, projectleider van het vernieuwde Menbewijs, John Bierling, directeur KNHS en Constans Manganas, voorzitter van het bestuur van de FNRS. Vervolgens werd de nieuwe opzet van het Menbewijs uitgelegd door Bob van Asselt en examinator Jos van der Wal. Daarna onderwierp Carina Rijgwart, opgeleid bij de Bereden politie, het publiek aan een pittige verkeersquiz. Er bleef één winnaar over die het boek EHBO-Paard in ontvangst mochten nemen. Tot slot gaven de medewerkers van de afdeling Marketing & Communicatie een presentatie over de promotie van het vernieuwde Ruiterbewijs.
Na een stamppotbuffet nam iedereen plaats op de verwarmde tribunes van de Amaliahal voor een ‘live’ Menbewijsexamen verreden door menner Wito Mink met zijn groom Saskia de Ruiter en de Zwitserse Freiberger Eagle en menner Marianne Fokker met haar groom Carola Broeke en de New Forestpony Figo. De obstakeloefeningen werden onder leiding van Carina Rijgwart mooi opgebouwd en verliepen probleemloos. ‘Menners zijn vaak geneigd de teugels vast te pakken zodra het paard spanning opbouwt, maar dat moet je juist niet doen. Geef hem vrijheid aan de voorkant, zo krijgt het paard het gevoel dat hij kan vluchten en zal hij veel eerder een obstakel passeren” aldus Carina.
Tot slot kwam Tonny van der Hoeven de baan in met zijn tweespan paarden Scirocco en Dodge en groom Patrick Oostveen, gevolgd door menner Stephan van de Meijden, lid van het perspectieventeam met zijn enkelspan paard Esra en groom Ellen ter Bruggen.
Niemand minder dan Ad Aarts, bondscoach mennen, verzorgde een boeiende clinic en hiermee werd de geslaagde avond afgesloten. De bezoekers kregen een goedgevulde goodiebag, met onder andere beide handboeken ‘Paard&Welzijn’ en “Haal je Menbewijs met plezier’ en de docentenhandleiding mee naar huis.
Vreemd dat je voor het menbewijs met het achenbachsysteem moet mennen. Wees eerlijk, wie rijdt er nu nog met dit systeem? ik heb nog nooit iemand zo zien rijden in een samengestelde wedstrijd.
Inderdaad het achenbach geleerd voor het menbewijs, en het is leuk om er mee te slalommen in een weiland. Maar in het bos houd ik hooguit de houding met twee handen aan, dus de basis wel in links, maar een leidsel naar rechts.
Leuk systeem, maar inderdaad niet voor de wedstrijd sport. Vraag me eerlijk gezegd ook af of je je paard er echt zoveel meer mee onder controle hebt.
Het is wel goed dat er naar vernieuwing van het koetsiersbewijs gekeken wordt, vraag me alleen af wat er dan zo anders is vergeleken met de oude versie.
Zaken als bijvoorbeeld richting aangeven zoals je dat leert met je zweep, dat snapt 90% van het overige verkeer niet.
Ik men met het achenbach systeem. Vindt het met mennen toch prettiger om te doen en je kunt nette zweepsignalen geven omdat je probleemloos met links kunt mennen.
Alleen is me nog steeds niet duidelijk wat er nu precies vernieuwd is. Kennelijk een obstakelparcours nu ook, dat is wel fijn maar verder?
Ik ben blij dat ik destijds mijn menbewijs gehaald heb, trouwens bij Bob van Asselt toen hij pas net zelfstandig op onder de kastanje zat. Was een leerzame cursus die me net dat zetje zelfvertrouwen heeft gegeven dat ik nodig had,
dingogirl
Geplaatst: 22-03-15 11:26
ik heb al meer dan 12 jaar mijn menbewijs. voor de cursus heb ik achenbach geleerd. ik vind het niet makkelijker als " gewoon sturen". ik had van de examinator wel de opmerking: uitmuntend achenbach-gebruik. en dat was gelijk de laatste keer dat ik zo gereden heb! met jonge paarden en in het bos zie ik meer in gewoon met twee handen sturen. en ik zie bij onze menvereniging, met menritten echt niemand achenbach rijden. en ze hebben allemaal ooit hun menbewijs gehaald.
Ik heb 30 jaar mijn koetsiers/menbewijs, en vond/vindt het Achenbach systeem best handig, juist omdat je net zo makkelijk met 1 hand ment als met 2. De mensen die jonge paarden met twee handen mennen: Daar ging Achenbach zelf ook vanuit. Dus ook dat kan "Achenbach" zijn. Als het goed is, pas je je manier van mennen aan aan het paard dat je voor de kar hebt. Ik heb met sommige sensibele paardjes ook gemerkt dat een héél licht aangenomen leidseltje beter werkt dan die "kilo-regel". Het nadeel van Achenbach kàn zijn dat onervaren mensen ten onrechte gaan denken dat het gaat om domweg de juiste grepen en strak houden... Het gaat om ontspannen blijven en gevoel.
Andere systemen ken ik verder niet, ik heb wel eens voor de grap, terwijl ik op een rijpaard zat, dat ik niet op de gewenste manier aan de loop kreeg, even de teugels op z'n Achenbachs vastgehouden en ik voelde meteen waar het aan schortte... wat me met de gebruikelijke handhouding bij rijpaarden niet gelukt was. Soms moet je blijkbaar even iets op de andere manier doen, om inzicht te krijgen in een probleem.