Fotofinish jockey opnieuw aangeklaagd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Fotofinish jockey opnieuw aangeklaagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 17:57

http://www.bokt.nl / http://www.chron.com

De jockey die in het nieuws kwam vanwege de fotofinish en daarmee betrapt werd op het gebruik van een buzzer staat opnieuw voor de rechtbank. Hij is aangeklaagd voor het liegen tegen een official.

Roman Chapa werd afgelopen woensdag opnieuw gearresteerd voor het afleggen van een valse verklaring tegen een onderzoeker van de Texas Racing Commissie. Hij probeerde een official van de renbaan de foto te laten verwijderen van internet. Op de foto van 17 januari was namelijk iets verdachts in zijn linkerhand te zien, het bleek te gaan om een buzzer. Dit is een apparaatje wat een elektrische schok kan geven aan het paard en is niet toegestaan in de wedstrijden.

Chapa werd eerder al veroordeeld voor het gebruik van dit apparaat en kreeg een ban voor vijf jaar. Mocht de jockey schuldig worden bevonden aan de aanklacht "onwettig invloed uitoefenen op de wedstrijd" dan kan hij een maximale gevangenisstraf krijgen van tien jaar.

xxCYNNxx

Re: Fotofinish jockey opnieuw aangeklaagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 18:00

Aah dus liegen weegt zwaarder dan 'martelen' ....goed dat we het weten 8)7

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 18:00

wat triest toch dat mensen dat doen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 18:06

Wat een flapdrol! Goed dat deze aanklacht er ook is gekomen enne hulde aan de official voor het doorspelen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 18:12

en nou een levenslange schorsing. Kom op maak een echt punt!

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 18:28

Nou idd Woogy...persoonlijk vind ik die tweede keer in de fout gaan al genoeg voor een levenslange ban.
Daarom vind ik het ook van de zotte dat er pas gesproken wordt over een echt flinke straf nadat hij geprobeerd heeft de foto te laten verwijderen. Zou toch denken dat een tweede keer je paard stroomstoten toedienen al meer dan voldoende was.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 18:37

Levenslang niet meer op de baan en een dikke hoge boete + zitten. Ik zeg beter idee

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 18:41

Vraag mij af welke stal die jockey nog zou willen? Kan mij goed voorstellen dat hij alsnog nooit meer op de baan komt, helemaal als hij moet brommen. Al was levenslang schorsen veel beter...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 18:45

In Amerika zijn er vrij weinig regels, dus als je paard op deze manier kan winnen, nemen ze deze jockey

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 20:00

Ieuwww, vreselijk.

Naboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 20:33

Myrthe2003 schreef:
wat triest toch dat mensen dat doen

Echt triest ja!

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 01:50

xxCYNNxx schreef:
Aah dus liegen weegt zwaarder dan 'martelen' ....goed dat we het weten 8)7

Dat was ook mijn eerste gedachte.
Bah, laat die 10 jaar gevangenisstraf maar komen, als hij inderdaad schuldig is. Dierenmishandeling.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 02:15

Chapa werd eerder al veroordeeld voor het gebruik van dit apparaat en kreeg een ban voor vijf jaar. Mocht de jockey schuldig worden bevonden aan de aanklacht "onwettig invloed uitoefenen op de wedstrijd" dan kan hij een maximale gevangenisstraf krijgen van tien jaar.

volgens mij is de 10 jaar dus voor het apparaat. Maar de journalist is wel vaag hierin.. journalistiek is natuurlijk ook een vak :')

volgens mij kun je ook geen gevangenisstraf krijgen voor het liegen tegen wedstrijdleiding..
wel voor mishandeling.. waar hij ook eerder voor veroordeeld is..

zal wel een tweeledige aanklacht zijn waarin mishandeling de hoogte van de straf bepaald..
Tweede zal wedstrijdvervalsing zijn

volgens mij is je verklaring naar een official niet onder ede van een rechtbank, dus feitelijk mag je liegen tot je barst.

als je een moord pleegt wordt je ook niet veroordeeld tot levenslang omdat je gezegd hebt dat je het niet gedaan hebt.. hooguit weegt het verzwarend als je je daad probeert te verdoezelen door tegenwerken van een onderzoek

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 02:23

elenaMM77 schreef:

volgens mij is de 10 jaar dus voor het apparaat. Maar de journalist is wel vaag hierin.. journalistiek is natuurlijk ook een vak :')

volgens mij kun je ook geen gevangenisstraf krijgen voor het liegen tegen wedstrijdleiding..
wel voor mishandeling.. waar hij ook eerder voor veroordeeld is..

zal wel een tweeledige aanklacht zijn waarin mishandeling de hoogte van de straf bepaald..
Tweede zal wedstrijdvervalsing zijn

volgens mij is je verklaring naar een official niet onder ede van een rechtbank, dus feitelijk mag je liegen tot je barst.

als je een moord pleegt wordt je ook niet veroordeeld tot levenslang omdat je gezegd hebt dat je het niet gedaan hebt.. hooguit weegt het verzwarend als je je daad probeert te verdoezelen door tegenwerken van een onderzoek

Lijkt me duidelijk dat ze met 10 jaar gevangenisstraf doelen op het hebben van een buzzer en niet over het liegen :D.
Het wordt alleen zo neergezet, alsof hij is opgepakt juist vanwege het liegen.. Dat is gewoon krom!

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 14:59

Behalve dan dat in een eerder artikel gesproken werd over weer een 5 jaar ban. Dat was wat er weer ge eist was(of weer wilden gaan eisen in ieder geval), net als bij de eerste keer dat hij met een buzzer betrapt is.
Nu meneer echter gearresteerd is omdat hij geprobeerd heeft een official te manipuleren is de eis ineens naar 10 jaar cel gegaan?
Dus ja, dat gesprekje met die official weegt zwaarder dan het daadwerkelijk toedienen van stroomstoten.