KWPN keuringskampioen Handsome O heeft mogelijk hanentred

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

KWPN keuringskampioen Handsome O heeft mogelijk hanentred

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 20:49

http://www.bokt.nl / http://www.horses.nl

Handsome O (Johnson x Rousseau), een paard dat voor €300.000,- werd verkocht tijdens de hengstenkeuring in Den Bosch, zou hanentred hebben. Dit melden Deense bronnen.

De bruine hengst werd in februari verkocht via de KWPN Select Sale tijdens de KWPN Hengstenkeuring in Den Bosch. Handsome O werd afgeslagen voor een bedrag van €300.000,- en werd aangekocht door de Noorse Alexandra Andresen voor haar dochter die op Young Rider niveau presteert. Eerder op de dag werd de hengst zelfs nog uitgeroepen tot de kampioen van de hengstenkeuring. Toen de hengst aankwam op de Deense stoeterij Katrinelund, de plek waar de hengst geëxploiteerd zou gaan worden, werd er vastgesteld dat het dier een gebrek had. Bronnen melden dat dit zou gaan om hanentred. Eind februari werd de hengst al teruggetrokken voor de Deense Hengstenkeuring wegens een lichte blessure.

Het KWPN reageert als volgt: "Enige tijd geleden is inderdaad al in de pers geweest dat Handsome O geblesseerd zou zijn en om die reden niet zou deelnemen aan de hengstenkeuring in Denemarken. De paarden die tot de KWPN Select Sale worden toegelaten hebben een uitgebreide veterinaire keuring ondergaan, waarvan de rapportages ter inzage liggen voor potentiele kopers voorafgaand aan de veiling. Ook op de dag van de veiling worden de paarden voordat ze verkocht worden nogmaals door onze veterinairen klinisch geïnspecteerd en wordt bloed afgenomen.
Mocht het voorkomen dat een koper daadwerkelijk de koop zou willen ontbinden dan bieden de veilingvoorwaarden de mogelijkheid om een bindend advies te vragen van een door de veilingorganisatie aan te wijzen deskundige."

De voormalige eigenaar van het paard, Jan Brouwer, zegt dat hij nog nooit iets aan de hengst heeft gezien.

RM94

Re: KWPN keuringskampioen Handsome O heeft mogelijk hanentred

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 21:14

Wat een vervelend nieuws op de HK liet dit paard echt geen hanentred zien. Benieuwd hoe dit af gaat lopen

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:36

Bijzonder...gezien door deskundigen op de hengstenkeuring, gekeurd (neem ik aan) voor de hengstenkeuring én voor de veiling en nu een hanentred..
Ik ben ook benieuwd hoe dit afloopt..

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:54

dus toen het paard ruim 12-13-14-15?? uur vervoerd is geweest op de vrachtwagen en hij daar aankwam zagen ze dat hij een hanentred had? Was dat dier niet gewoon stijf en stram van het vervoeren?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 23:02

Als dat dier hanentred heeft was dat echt wel eerder aan het licht gekomen. Dat kan iedere leek zelfs zien. Spijt van de dure aankoop?

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 06:51

Ik las ergens dat er de eerste week zelfs bericht is naar Dhr. J. Brouwer dat ze zo blij met dat dier waren.. En nu heeft tie opeens hanetred :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 07:20

Ania schreef:
dus toen het paard ruim 12-13-14-15?? uur vervoerd is geweest op de vrachtwagen en hij daar aankwam zagen ze dat hij een hanentred had? Was dat dier niet gewoon stijf en stram van het vervoeren?

Vanaf mijn woonplaats naar de stoeterij is het ongeveer 9 uur, zeg met vrachtwagen 10/11 uur rijden.

Hiervoor is hij in Denemarken klaargemaakt voor hun HK maar hij had een lichte blessure, hierna is hij naar de stoeterij gegaan en nu heeft hij opeens hanentred...
Goh, misschien dachten ze dat dure paarden nooit een blessure zouden krijgen.. :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 07:54

Toch kan het echt wel. Paarden die ineens een hanetred krijgen. Ik heb het helaas ook eens meegemaakt. Echt van de ene op de andere dag. Maar het wordt moeilijk om aan te tonen dat hij het al had en het dus een verborgen gebrek is.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 08:01

Volgens mij is het heel goed aan te tonen dat hij het niet had; hij is zeer uitgebreid onderzocht voor hij voor de kwpn hengstenkeuring kwam door veterinairen en er zijn uitgebreide verslagen van. Gevalletje vette pech!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 08:25

tja, kan gebeuren, voor die mensen vervelend, maar ach, het paard zal er geen last van hebben

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 09:34

Ze mogen hem mij wel geven hoor als ze hem niet meer willen. :D

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:55

haha, ja, dat geloof ik wel!!

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 17:37

Aangezien dit in eens kan ontstaan lijkt mij dit erg lastig aan te tonen dat hij dit al had in de NL.
Daarnaast is het dier gekeurd (diverse keren zelfs), dus zou het toentertijd opgevallen moeten zijn.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 20:54

Vreemd dat dit niet eerder opgevallen is dan! Is nou niet bepaald iets wat zomaar kan ontstaan..

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 22:08

Deleted schreef:
Vreemd dat dit niet eerder opgevallen is dan! Is nou niet bepaald iets wat zomaar kan ontstaan..

Helaas wel dus...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 23:39

Knakker schreef:
tja, kan gebeuren, voor die mensen vervelend, maar ach, het paard zal er geen last van hebben

Misschien niet, misschien wel. Maar voor een potentiële dekhengst is het in ieder geval niet fijn....

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 10:58

sta je dan met een goede gekeurde hengst met hanetred...dan was het indien het paard echt dit gebrek heeft een te duur betaald aankoop.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 12:51

Deleted schreef:

Jawel hoor. Zomaar, van de ene op de andere dag.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 20:03

Suzanne F. schreef:
Deleted schreef:

Jawel hoor. Zomaar, van de ene op de andere dag.

Maar het lijkt mij wel heel duidelijk dat hij het ten tijde van de keuring en de veiling niet had.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:27

Suzanne F. schreef:
Toch kan het echt wel. Paarden die ineens een hanetred krijgen. Ik heb het helaas ook eens meegemaakt. Echt van de ene op de andere dag. Maar het wordt moeilijk om aan te tonen dat hij het al had en het dus een verborgen gebrek is.

Ik heb het zelf ook een meegemaakt met een paard. Misschien is het gebeurt met ongelukkig rollen of even vastliggen in de stal.
Maar het maakte ook wel heel erg uit welke ruiter je er vervolgens op zette. Bij de ene ruiter werd het met de week erger, terwijl het bij de andere ruiter echt amper zichbaar was.