Spenen van veulens: Welke methode is de beste?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Spenen van veulens: Welke methode is de beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 20:39

http://www.bokt.nl / http://www.horsetalk.co.nz

Wanneer het over het spenen van veulens gaat zijn er veel verschillende meningen over wat nou de beste methode is. Onderzoekers uit Tsjechië hebben onderzoek gedaan naar twee methoden, de directe en de stap-voor-stap methode, en ontdekten dat de directe beter was voor de lange termijn voor veulens.

De onderzoekers baseerden hun bevindingen op een studie waarbij 56 veulens werden gebruikt. Bij de veulens werd de groei en het cortisolniveau gemeten, van dit laatste is bekend dat het al stressindicator kan dienen. Alle paarden waren behoorden tot het kladruber ras, welke op twee stoeterijen stonden.

Het spenen wordt door zowel merrie als veulen vaak als stressvol ervaren.

De merrie en veulens werden gehouden in open stallen van 10 x 35 meter en mochten elke dag van 9.00-15.00 uur op de weide in een kudde. De veulens werden gescheiden op een leeftijd tussen 165 en 250 dagen bij beide methoden. Ze werden met het scheiden van de moeder naar een boerderij vijf kilometer van de stoeterij gebracht.

Bij de directe methode werden de veulens gescheiden van de merries en direct naar de andere locatie gebracht. De veulens werden gescheiden op geslacht en op de nieuwe locatie in een nieuwe kudde ondergebracht die bestond uit eerder gespeende veulens. Bij de stap-voor-stap methode werden de merries verplaatst naar een nieuwe locatie twee kilometer van de stoeterij en bleven de veulens nog een week in de vertrouwde stallen staan. De veulens hadden de mogelijkheid om samen te staan in de stallen. Na deze week werden ook zij verhuisd naar een nieuwe locatie vijf kilometer van de stoeterij.

De groei van de veulens verschilde significant tussen de twee verschillende groepen. De veulens in de directe groep lieten een relatieve stabiele groei zien in lichaamsgewicht, terwijl de veulens in de andere groep een significante daling in groei vertoonden in de eerste drie weken na het spenen. Het verschil in gewicht was vijf maanden na het spenen nog steeds aanwezig.

Naast het lichaamsgewicht werd er ook gekeken naar de concentratie cortisol. Bij alle veulens werd de cortisol concentratie gemeten voor het spenen en na het spenen. Uit de resultaten bleek dat de directe groep een hogere cortisol concentratie had dan de andere groep. Bij deze stap-voor-stap groep nam de concentratie niet toe tijdens het spenen en ook niet na het verhuizen een week na het spenen.

De stap-voor-stap methode resulteerde in een lagere acute uiting van stress, maar veroorzaakte negatieve effecten op de lange termijn voor de groei van de veulens in vergelijking met de directe methode. "Onze resultaten ondersteunen de directe methode van het spenen van veulens", schreven de onderzoekers. Daarnaast gaven zij aan dat hun resultaten suggereren dat factoren zoals de sociale structuren van de kudde of vriendschappen tussen veulens een belangrijke rol kunnen spelen in het accepteren en omgaan met het spenen.

"Het verplaatsen van de veulens lijkt op de natuurlijke gang van zaken in een kudde. Het verplaatsen zoals bij dit onderzoek kan de natuurlijke ervaring simuleren van veulens die de kudde verlaten en een eigen kudde vormen of zich aansluiten bij een andere kudde. Al moeten we wel erkennen dat dit waarschijnlijk pas voorkomt op een latere leeftijd, tussen de één en drie jaar."

Het abrupte scheiden van merrie en veulen is een vaak gebruikte methode, vermoedelijk omdat dit de makkelijkste en kostenbesparende methode is. Toch is dit niet zonder negatieve gevolgen voor het veulen. Het verlies van een moeder en de melk kan zorgen voor een verandering in de veulens. Ze kunnen meer gaan bewegen en meer hinniken, maar daarnaast kan ook stereotype en schadelijk gedrag ontstaan.

Om dit te voorkomen zijn al veel alternatieve methoden onderzocht, waaronder gedeeltelijke scheiding waarbij er wel contact mogelijk was, het spenen in paren, het spenen in de aanwezigheid van andere volwassen paarden en het voeren van andere diëten op het moment van spenen.

Over het algemeen toont de studie dat een directe scheiding op de lange termijn betere resultaten toont bij de veulens dan de stap-voor-stap methode.

Jasmijn159

Re: Spenen van veulens: Welke methode is de beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:50

Interessant :)

Weilanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:33

Interessant maar ik dacht bij stap-voor-stap methode eigenlijk aan meer stappen, ik vind dit nog steeds behoorlijk abrupt'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:42

Ik ben blij dat ik mijn veulen nooit heb hoeven spenen, op de leeftijd van 3 maand begon ze minder te drinken en met 4 maand dronk ze helemaal niet meer. Heb ze nooit uit elkaar hoeven halen dus stress-vrij voor merrie en kind!

Ik vind de stap voor stap methode ook meer stressvol ogen als dat ik voor ogen had. Ik zou daarbij meer denken aan eerst snachts uit elkaar, en overdag nog samen en vanuit dat dan geheel scheiden..

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:45

Tsjecho-Slowakije bestaat al niet meer sinds 1993, was het toen al bekend dat de directe manier beter was? Jammer dat het zo lang dan heeft geduurd voor het onderzoek gepubliceerd werd.

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:49

Wij doen het zo merrie en veulen kunnen elkaar zien en ruiken maar tussen hun staat wel een hoog hek waarmee het veulen met leeftijds maatjes staat.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:22

Ik heb mijn veulens gespeend door eerst de moeders uit de wei te halen en weer met ze bezig te zijn waar de veulens hun moeder nog wel kunnen zien... de veulens blijven dan in de wei bij de groep waarmee ze dan staan, vervolgens de nachten scheiden en uiteindelijk kunnen ze gewoon in een andere groep of weg.
Nooit problemen er zo mee gehad ..
Totaal geen stress op een normale hinnik na die ze ook zouden geven als hun gewone vriendje even weggaat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 00:30

Als mensen maar met 1 merrie dekken en aan huis of op stal houden is het lastig en moet je wat.

Wij hebben destijds onze merrie met veulen in een groep merries met veulens gezet. Daar stonden als ik het goed zeg nog 2 of 3 oudere paarden in.
De jonge veulens blijven dichtbij hun moeder en de oudere gaan steeds verder van de moeder af en onderling spelen.

We pakten ze wel en dat ging goed. Als je ze lang genoeg samen laat, gaat de scheiding al een beetje natuurlijk. De veulens hebben hun moeder steeds minder nodig en zoeken elkaar op.

De merries zijn weggehaald en daarna stonden de veulens met de opvoed paarden. Pas in het voorjaar werden er nieuwe kuddes gemaakt merries/ hengstjes.

Ik vind afspenen zelf echt moeilijk, maar dit was toch wel een fijne manier die ik nog steeds gebruikt zie worden bij stallen die op grote schaal fokken en voldoende ruimte hebben. Zoals het hoort eigenlijk.

Zat mensen die na enkele weken al de merrie oppakken en het veulen dan op stal opsluiten met alle stress van dien. Natuurlijk komt de merrie terug en kan ze weer voeden, maar een paard heeft geen idee van tijd.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 07:54

http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 7815000325
Werkt bovenstaande link? Dat is de link naar het originele bestand dat recent gepubliceerd is. Alleen naar Horsetalk toe is Tsjechie nogal dom overgenomen als Tsjechoslowakije en dat heeft onze Bokt reporter ook gewoonweg vertaald.
Maar het gaat om een recent gepubliceerd onderzoek uit Tsjechie.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 09:25

Verrassende uitkomst hoor als je van 1 stressvolle gebeurtenis (verplaatsen naar een andere lokatie en gelijktijdig afspenen) je er 2 stressvolle gebeurtenissen van maakt :n . Leuk onderzoek om de traumatische methode van abrupt afspenen goed te praten door er een nog slechtere methode tegenover te zetten.

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 09:34

Als ze naar elkaar blijven brullen geeft "stap voor stap' afspenen inderdaad véél meer stress. Ik doe het wel als ik de merrie weer oppak met rijden. Het resulteert elke keer in een zeiknat zwetend veulen en een vreselijk boze merrie. Het klinkt voor ons als mensen bruut, maar in één keer weghalen is voor de merrie en het veulen veel diervriendelijker.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:19

Wij houden ze altijd op dezelfde locatie. Merrie en veulen lopen overdag nog wel de eerste paar dagen in de weide, maar staan 's nachts in een box naast elkaar. Na een paar dagen komt het veulen overdag buiten met een leeftijdsgenootje en 's nachts op stal naast dat vriendinnetje. Nooit problemen gehad en we hebben al tig veulens gehad. Merrieveulens kiezen we trouwens meestal ervoor indien de merrie het aankan om ook de winter bij de merrie te laten.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:29

Vorig jaar is mijn, inmiddels 2-jarige ruin, bij zijn moeder weg gegaan toen hij bijna een jaar was. Hij dronk nog wel bij haar, dus natuurlijk afspenen was er niet bij. Hij is met een groepje van 4 anderen verhuist naar een stal een kilometer verderop, daar zijn ze dag en nacht in de wei gekomen. Ze hebben natuurlijk steun aan elkaar gehad en er stond ook nog een groep pony's van minimaal een jaar ouder. Heel veel indrukken natuurlijk, ik geloof ook zeker dat het wel genoeg stress opgeleverd heeft, maar denk eerlijk gezegd dat mijn merrie de meeste stress ervaren heeft.

Nu na driekwart jaar staan ze weer bij elkaar, wat overigens heel goed gaat! Hij probeert nog wel eens aan het uier te komen, maar dat wil ze vanzelfsprekend niet (hoewel ze afgelopen dagen hengstig was en alles wel fijn vond, haha).

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 09:49

Vind dit nog steeds abrupt spenen hoor. Heb zelf ook 2 verschillende methodes toegepast, maar dat lag ook aan de omstandigheden waar de merrie stond en dat ik in het eerste geval na 2 mnd weer wou rijden.

De eerste keer heb ik het rijden voorzichtig na 2 maanden opgepakt. Het veulen was het meest rustig als het gewoon in de wei naast de bak kon blijven tussen de andere paarden. Na mate de tijd vorderde ben ik weer met de merrie naar het bos gegaan en naar de rijhal. Veulen en merrie vonden dit prima.

De tweede keer stond mijn merrie in de opfok en was ik niet voornemens om haar meer in te zetten onder het zadel. Merrie en veulen stonden ruim 5,5 mnd in een koppel met andere merrie's en veulens. Daarna hebben we ze uit elkaar gehaald. Merrie naar een andere stal en veulen bleef in het koppel.

Inmiddels heb ik een behoorlijk grote 3 jarige staan. Mijn voorkeur gaat uit naar het eerste systeem omdat merrie en veulen hier langzaam aan het scheiden konden wennen.