Lady. Foto: Piep Vandaag
De failliete stalhouder Nico Meijer heeft in een interview met De Stentor voor het eerst gereageerd op alle beschuldigingen aan zijn adres. “De klap van het faillisement kan ik aanvaarden, maar de hele toestand met de shetlander heeft mij meer geraakt dan alle andere dingen”, aldus Meijer.
Stalhouderij Meijer uit Marïenheem werd in december vorig jaar failliet verklaard. BVA Auctions verzorgde een internetveiling van een deel van de inboedel, waaronder een oude schouwhengst, enkele jonge Friezen en twee Shetlandpony's vielen. Hester de Groot besloot samen met een paardentandarts op een van de Shetlandpony's te bieden. Het vosse merrietje genaamd "Lady" werd voor €100,- exclusief veilingkosten en btw afgeslagen. Toen het duo de pony op gingen halen bleek de leeftijd in het paspoort niet te kloppen, was de merrie hoefbevangen en daarnaast ook nog drachtig. Een dierenarts heeft Lady uit haar lijden moeten verlossen. Ook de Friezen die via de veiling verkocht werden bleken niet in goede conditie: "Thuis aangekomen eens goed bekeken. Hoeven die minimaal 20 tot 30 cm te lang waren, ze konden er haast niet eens knap op staan, vooral de hengst heeft daar veel last van."
Er werd vervolgens aangifte van dierenmishandeling gedaan tegen BVA Auctions en de curator, die beter voor de dieren hadden moeten zorgen. De failliete stalhouder reageert nu op de zaak. Hij tilt het zwaarst aan het feit dat zijn reputatie door het slijk is gehaald. "Ik heb ’m zelf als veulentje gekocht, een jaar of tien geleden. Eigenlijk als gezelschap voor een ander paardje. Het ding was zo klein dat kinderen er niet eens op konden rijden, het zijn grasmaaiertjes. Dit ras is nu eenmaal gevoelig voor hoefbevangenheid, maar ze werd op tijd bekapt" vertelt hij aan de Stentor.
“Ik ben altijd goed voor haar geweest. Het was helemaal niet nodig geweest om haar af te laten maken. Natuurlijk had ze kromme pootjes en was ze veel te dik voor zo’n klein ding, maar ze dartelde nog echt in de wei. Een kreupele hond laat je toch ook niet doodspuiten”, aldus Meijer die het gevoel heeft dat kopers van de shetlander met voorbedachten rade hebben gehandeld.
Gerelateerd nieuws:
[VN] Aangifte tegen BVA Auctions voor veiling verwaarloosde pony