Paardenhandelaar uit Wagenberg voor de rechtbank

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Paardenhandelaar uit Wagenberg voor de rechtbank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 13:43

http://www.bokt.nl / http://www.omroepbrabant.nl

De paardenhandelaar Toon Sprangers uit Wagenberg is woensdag veroordeeld tot een voorwaardelijke geldboete van €750 voor het verwaarlozen van dieren. Dit heeft de rechtbank in Breda bepaald.

Eind 2013 werden ruim 100 pony's in beslag genomen bij de handelaar en kreeg hij naast een verbod op het houden van dieren ook een voorwaardelijke gevangenisstraf van twee maanden met een proeftijd van drie jaar. De ontdekking van de dieren gebeurde nadat medewerkers van de dierenambulance twee vechtende honden op het erf van de veehandelaar uit elkaar wilden halen. Éénmaal op het erf, met ondersteuning van politie, werden er ernstig verwonde en dode dieren gevonden.

In mei 2014 ging de handelaar opnieuw in de fout, dit werd ontdekt tijdens een controle van de dierenpolitie. Ditmaal ging het om 22 shetlandpony's en een ezel. Ook deze dieren werden in beslag genomen en de man werd opgepakt.

In de rechtszaak van afgelopen woensdag besloot de rechter dat de 55 jarige man de dieren slecht heeft verzorgd. Naast de voorwaardelijke geldboete van €750 krijgt Sprangers een proeftijd van drie jaar en moet hij zich voortaan laten begeleiden door Stichting MEE, een organisatie die mensen met een beperking helpt. Reden hiervoor is dat de rechtbank van mening is dat de paardenhandelaar uit Wagenberg zwakbegaafd is en begeleiding nodig heeft.

Gerelateerd nieuws:
[VN] Handelaar uit Wagenberg opnieuw gepakt voor verwaarlozing
[VN] Ruim honderd pony's in beslag genomen in Wagenberg

BigOne

Re: Paardenhandelaar uit Wagenberg voor de rechtbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 14:22

Dus omgerekend 6,10 per dier, wat een lachertje voor zo veel dierenleed. En een proeftijd, gewoon een algemeen verbod op het houden van dieren. Zwakbegaafd of niet.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 14:59

Geldboete is ook voorwaardelijk.
Triest

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 15:13

Het lijkt me dat zo'n man toch alle kosten moet betalen. Als m'n auto wordt weggesleept moet ik ook de sleepboten betalen. Het is zo krom in dit land.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 16:18

Zo! Nou dat zal m leren!! Wat een enorme boete!!!!

:n
Ik snap de rechtsgang in Nederland niet hoor... Cellen genoeg, d'r staat zoveel leeg dat we ze verhuren aan andere landen die hun boeven niet kwijt kunnen...
Zal wel iets met de strafmaat te maken hebben :=

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 17:43

Ten eerste heeft de rechtbank geen mening maar oordeelt de rechtbank. Tot er in hoger beroep anders is geoordeeld, is dit dus de situatie waar iedereen het mee moet doen. Ten tweede is de rechtbank van oordeel dat deze man zwakbegaafd is en ja, dat werkt mee in de strafmaat.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 19:10

Ehm jongens, onze Toon heeft geen cent te makken dus betalen kon hij niet.
Ik blijf erbij dat zijn terrein te vol stond (slager zou snel komen) maar ik heb toen geen enkel mager beest gezien en ze hadden allemaal water en eten.
De dode pony die er lag, ja Had hij moeten opruimen.
Maar ik vond het triester dat hij de taak op zich nam om alle hobby shetjes veulentjes en rommel op te ruimen voor een ander die het zelf niet doet maar ze even snel loost in slechte condities

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:20

Zielig voor die diertjes echt een belachelijk lage straf een dieren houd verbod was beter geweest.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 23:09

€750 is in mijn ogen te weinig voor wat hij de dieren heeft aangedaan.

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:08

LukieBradley schreef:
Ehm jongens, onze Toon heeft geen cent te makken dus betalen kon hij niet.
Ik blijf erbij dat zijn terrein te vol stond (slager zou snel komen) maar ik heb toen geen enkel mager beest gezien en ze hadden allemaal water en eten.
De dode pony die er lag, ja Had hij moeten opruimen.
Maar ik vond het triester dat hij de taak op zich nam om alle hobby shetjes veulentjes en rommel op te ruimen voor een ander die het zelf niet doet maar ze even snel loost in slechte condities

Ja die shetjes fokkerij gaat elk jaar maar weer door het vervolg hele markten staan er vol mee en niemand die ze haast wil ik ken iemand in Bruchem fokt jaren met stamboek maar die staat ze ook al te slijten op de markt shetjes zijn er al zat maar iedereen laat ze paarden maar dekken ik heb ook 2 pony jaarlingen zelf gefokt die blijven gewoon bij ons.
Mocht ik er een goed huisje voor vinden dan mogen ze wel gaan Maar die straf is echt te laag.
En hij ruimt inderdaad de rommel op das ook weer zo.