Paardenslagerij voert actie om te blijven bestaan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Paardenslagerij voert actie om te blijven bestaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 21:09

http://www.bokt.nl / http://www.munchies.vice.com

De paardenslagerij Ernste in de Arnhemse wijk Klarendal heeft het de afgelopen dagen veel drukker dan normaal. De reden hiervoor is het in de schijnwerpers staan door culinair Volkskrant -journalist Mac van Dinther, omdat hij het als buurtbewoner niet langer aan kon zien dat een van de laatste paardenslagers van ons land misschien zijn deuren moet sluiten.

Appie Botter, kok en slager in opleiding, wil graag het bedrijf overnemen van de huidige paardenslager, Willem Brugman, die met pensioen gaat. Deze overname kost een paar ton en daar zit het probleem want de banken willen Botter het geld niet lenen. Zij hebben het idee dat een paardenslagerij een aflopende zaak is omdat steeds minder mensen paardenvlees eten.

Botter vindt dit onzin, hij ziet wel kansen in het bedrijf mede door de buurtbewoners die met regelmaat paardenworst kopen bij de slagerij. Omdat de wijk langzaam verandert van armoedige wijk naar dé plek waar je moet zijn verandert ook het publiek. Zij zijn nieuwsgierig naar paardenvlees en het verhaal er achter.

Toch staat paardenvlees hier niet op de kaart in veel restaurants, hoe anders is dat in Parijs waar avantgardistische restaurants dit vlees wel aanbieden. Om het paardenvlees te promoten is er een actie gestart, een onderdeel hiervan is de restaurantactie "Paard op de Kaart". Buurman en Chef-kok Werry van Leeuwen doet hier graag aan mee en serveert sinds kort een steak tartare van paardenvlees in zijn restaurant. Dat niet iedereen kan wennen aan het eten van paardenvlees blijkt wel als van Leeuwen gevraagd wordt naar het werken met het vlees. "Ik heb nergens geleerd te werken met paardenvlees, niet in de sterrenzaken waar ik stage liep maar ook niet op de koksschool. Nu is mijn personeel er, net zoals ik, aan gewend. Behalve dan twee meiden, zij vinden het 'uuuhhl' en kunnen er niets mee. Ze willen het niet eens proeven en hebben er te veel emotie bij, ik noem ze penny-meisjes."

Zijn klanten hebben er geen problemen mee, de steak tartare wordt goed verkocht. Paardenvlees lijkt dan ook in opkomst te zijn. "Paardenvlees is wat zachter en zoeter dan rundvlees. Het is geen massavlees, maar heel erg puur. Er wordt in fabrieken veel gesjoemeld met paardenvlees wat geïmporteerd is, maar dit vlees komt van manegepaarden die overleden zijn."

Het paardenvlees wat verkocht wordt bij Ernste is afkomstig van Nederlandse manegepaarden die te oud zijn of een been breken. Er wordt geen water toegevoegd aan het vlees, daarnaast hebben de paarden geen antibiotica gekregen tijdens hun leven. Angst voor gesjoemel met het vlees is niet nodig, elk paard wordt in het slachthuis door een keurmeester gekeurd en bij sporen van medicijnen wordt het vlees niet gebruikt. Momenteel worden er twee paarden per week verwerkt bij de slagerij, waarbij er ongeveer 600 kilo vlees aan opbrengst is. Hiervan worden onder andere gehaktballen, biefstuk en hun omfiets-worsten van gemaakt.

Of de reddingsactie gaat slagen is nog onduidelijk. Het businessplan van Botter ligt momenteel bij een mogelijke investeerder. De petitie is door bijna 300 mensen ondertekend, er moet dus nog wel wat gebeuren voor de slagerij.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 21:15

Tsja, misschien hypocriet, maar ik zal er niet om huilen als hij sluit.. :evaw:

Als er geen markt meer voor is, doe je daar vrij weinig aan. Twee paarden per week is bijna niks... Verbaast me dat ze überhaupt nog open zijn dan.

KarinvdM

Re: Paardenslagerij voert actie om te blijven bestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 21:19

Waarom, hij verkoopt eerlijk vlees, ambachtelijk geslacht, daar is helemaal niks mis mee.
Van mij mocht hij hier in het dorp zitten.

myandalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 21:25

Miracle_ schreef:
Tsja, misschien hypocriet, maar ik zal er niet om huilen als hij sluit.. :evaw:

Als er geen markt meer voor is, doe je daar vrij weinig aan. Twee paarden per week is bijna niks... Verbaast me dat ze überhaupt nog open zijn dan.

Precies

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 21:26

Ieder zijn mening :) Ik vind een manege paard naar de slager brengen, omdat hij te "oud" is, eerder afgedankt dan eerlijk vlees. :+ Maar goed, daar heeft de slager ook niks over te zeggen.

Ik zie dit ook liever dan de megastallen, begrijp me niet verkeerd.. Maar als er geen markt is, waarom dan financieren?

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 21:27

"Deze overname kost een paar toen en daar" is toen hier geen verkeerd woord? :o

Wat is er eerlijk aan vlees van een afgedankt manegepaard?
En misschien een stomme vraag maar worden paarden met een gebroken been serieus nog vervoerd?

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 21:29

Toen zal ton moeten zijn denk ik :P

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 21:30

Ik heb veel liever paardenvlees, wat over het algemeen een veel! beter leven heeft gekend als het gemiddelde varken, rund of kippetje.

Waarom vlees telkens uit het buitenland importeren waarvan ne niet weet wat ermee gebeurt is, terwijl hier zulke strenge regels gelden.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 21:31

Ik vond slachten een stuk zinvoller dan afspuiten en afvoeren naar Rendac, Miracle.
En eerlijk? Ja, ik vind dit een eerlijker stuk vlees dan een plofkip, een kalf uit een klein hok of een opgehokt varken dat nooit in de blubber heeft kunnen scharrelen.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 21:38

Ieder zijn eigen visie van eerlijk toch. Ik vind een paard wat zijn leven lang heeft moeten werken, en vervolgens afgedankt wordt, en door een frikandel wordt gedraaid verre van eerlijk.

(Vlees uit het buitenland importeren moet helemaal verboden worden trouwens, dat terzijde.)

Het is vast beter dan de gemiddelde koe of kip, maar écht eerlijk? Nee vind ik niet. Geen enkel stuk vlees is eerlijk.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 21:44

Tja, zo veel bedrijven krijgen geen geld los bij de banken.
Oud nieuws.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 21:45

KarinvdM schreef:
Waarom, hij verkoopt eerlijk vlees, ambachtelijk geslacht, daar is helemaal niks mis mee.
Van mij mocht hij hier in het dorp zitten.

Wat jij zegt. Helemaal eens.

Hoop dat het m lukt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 21:51

wat een vreemd geschreven stuk....vlees van overleden manege paarden?Mag toch hopen dat ze nog leefden toen ze geslacht werden?

wendy_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 22:07

Persoonlijk vind ik de slacht vriendelijker als wanneer ze bij de rendac terecht komen. Daar zijn ze in 1 klap dood en met een spuitje vechten ze er eerst nog tegen. Ik hoop dus dat het hem lukt!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 22:34

Miracle_ schreef:
Ieder zijn eigen visie van eerlijk toch. Ik vind een paard wat zijn leven lang heeft moeten werken, en vervolgens afgedankt wordt, en door een frikandel wordt gedraaid verre van eerlijk.

Nee, afspuiten en vervolgens via een grijper in de auto van Rendac gemikt worden en bij Rendac er weer uitgekiept worden en het verdere traject is respectvol...
Maar ieder zijn mening. :)
Ik heb met een stuk vlees van een goede slager geen problemen. Beter dan de salami uit Italië waar een hoop dierenleed in zit. Om maar niet te spreken over vlees uit Zuid-Amerika.

Het is jammer dat door de overdaad aan regels al de kleine slagers die vroeger zelf slachtten verdwenen zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 22:36

wendy_92 schreef:
Persoonlijk vind ik de slacht vriendelijker als wanneer ze bij de rendac terecht komen. Daar zijn ze in 1 klap dood en met een spuitje vechten ze er eerst nog tegen. Ik hoop dus dat het hem lukt!

Mijn paard is pas geleden ingeslapen,die was ook gewoon in een klap dood,niks gevecht.

wendy_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 23:40

geerke schreef:
wendy_92 schreef:

Mijn paard is pas geleden ingeslapen,die was ook gewoon in een klap dood,niks gevecht.

Heb het ook anders gezien, heb stage gelopen bij een dierenarts.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 11:55

Tja niks op tegen hoor. Beter naar de slager dan een lijdensweg van verwaarlozing en pijn.
Waarom verkopen gewone slagerijen geen paardenvlees eigenlijk? Waarom moet dat een speciale paardenslager zijn?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 11:58

chimello schreef:
"Deze overname kost een paar toen en daar" is toen hier geen verkeerd woord? :o

Wat is er eerlijk aan vlees van een afgedankt manegepaard?
En misschien een stomme vraag maar worden paarden met een gebroken been serieus nog vervoerd?

Dat is inderdaad een fout en daarvoor kan je een berichtje sturen via de "foutje gespot", op die manier zien wij dit sneller en kunnen we het sneller aanpassen :)

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:28

Waar ik in deze discussie een beetje iebel van word, is dat de termen voorbij komen zoals "beter dan kalfjes in kleine hokjes, koeien en varkens die het ronduit slecht hebben" en nog meer van die ondoordachte opmerkingen. Jammer genoeg komen dit soort uitlatingen voor een groot deel bij de partij van de Dieren en wakker dier vandaan en worden gewoon klakkeloos over genomen. Een boer zal altijd zijn vee gezond willen houden , het kost hem namelijk ontzettend veel geld als zijn dieren ziek worden. Daarbij wordt je tegenwoordig boer omdat je om je beesten geeft. ( voor het geld hoefje het namelijk niet te doen) De huisvesting is meestal beter dan het gemiddelde paardje wat 1 keer in de zoveel tijd gemest wordt, tot zijn oren in de drek 24/7 buiten staat, of juist maar 1 uur buiten komt en de rest van de 23 uur in zijn hokkie staat. Daarbij zijn de "kleine hokjes waar de kalfjes in staan "al jaren verboden bij de wet. Natuurlijk zijn er misstanden, en helaas komen die altijd weer boven drijven. ( Het liefst door eerder genoemde organisaties) Boerenbedrijven zijn verplicht om minimaal 1 x per maand bedrijfscontrole te krijgen van de Veearts die het hele bedrijf afloopt. Daarnaast hebben ze te maken met een bedrijfsgezondheidsplan waar alle richtlijnen van een eventuele ziekte in beschreven staat (nog nooit op een manege gezien?)
Dit staat trouwens geheel los van het feit dat ik persoonlijk ook altijd voor inslapen van een paard ben, als je bij een VA stage hebt gelopen ( wendy_92)waar je andere dingen hebt gezien dat rustig en vreedzaam inslapen, vrees ik dat die betreffende VA zeer zuinig met zijn slaapmiddel is geweest. Verkeerde bezuiniging dus! Aan de andere kant heb ik niets tegen mensen die ze wel naar de slacht brengen, helaas mogen we onze paarden namelijk niet in de voortuin begraven, dus zal er toch een oplossing moeten komen. Dan is het toch heel fijn dat je daar een keuze in hebt ( inslapen of laten slachten)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:32

geerke schreef:
wendy_92 schreef:

Heb jaren bij een dierenarts gewerkt en ook eigen paarden die ingeslapen zijn en op 1 na nog nooit een paard zien vechten. Dit ene paard was mijn eigen paard die door een hartprobleem geen lucht meer kreeg en compleet over de rooie was. Bij een kundige dierenarts die niet bezuinigt op euthanasie middelen zal een paard niet vechten.

LotusT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:35

Al eens een biefstukje gehaald bij ernste en ik kan niet anders zeggen dat het heerlijk gesmaakt heeft. Ik hoop dat ik er in de toekomst ook nog terecht kan!

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:37

Off-topic: waar staat die wet dat die klein hokjes voor kalfjes verboden zijn. Dan kan ik daarmee even langs bij alle koeienboeren hier.

On-topic: ik hoop dat het lukt, het zou niet verkeerd zijn als paardenvlees wat bekender werd. En ik zie het absoluut niet als afgedankte paarden dumpen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:40

chimello schreef:
" En misschien een stomme vraag maar worden paarden met een gebroken been serieus nog vervoerd?

Dit vraag ik me dus ook af. Ik mag toch hopen dat een paard met een gebroken been (waar niks mee aan te doen is) terplekke afgespoten wordt en niet met gebroken been en al afgevoerd moet worden naar de slacht?!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:40

Citaat:
daarnaast hebben de paarden geen antibiotica gekregen tijdens hun leven

Heeft hij een kristallen bol ofzo? Of worden alle manege paarden die hij krijgt op manege terrein geboren?
Rare uitspraak om te zeggen dat ze geen antibiotica hebben gehad tijdens hun leven. Dit impliceert alsof hij de dieren al volgt sinds geboorte en hele medische geschiedenis weet.

Sluiten of overname, tja als er amper markt voor is ben ik bang dat ze het toch niet gaan redden.