Blog: Als jurylid starten op wedstrijd, spanning!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Blog: Als jurylid starten op wedstrijd, spanning!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 22:09

http://www.paardenlifestyle.nl

Afbeelding

Sinds lange tijd ben ik weer eens op wedstrijd gegaan. Zoals elke ruiter waarschijnlijk kan beamen, is de eerste wedstrijd weer even wennen. Je moet weer in het wedstrijdritme komen, uitvogelen welk trainingsschema bij je paard past en ‘opnieuw’ ontdekken hoe je je het beste voorbereidt. Ik heb voorheen altijd met veel plezier wedstrijden gereden, maar nu voor deze wedstrijd voelde ik enorm veel spanning. Waar kwam dat toch vandaan?

Als klein kind vond ik het heerlijk om op wedstrijd te gaan. Mijn vader reed met pony en trailer het hele land af om mij naar de wedstrijden te brengen. Toen ik met paarden ging rijden was het ook bijna elke weekend raak. Vele kilometers heb ik samen met mijn paarden afgelegd om op wedstrijd te gaan.

Maar op een gegeven moment ben ik mij meer gaan toeleggen op het jureren. Inmiddels ben ik gekwalificeerd jurylid tot en met de Grand Prix. Ik heb daar hard voor moeten werken en het was voor mij dan ook echt een mijlpaal, waar ik nog steeds erg trots op ben!

In de tijd dat ik mij meer als jurylid ben gaan ontwikkelen, ben ik zelf minder op wedstrijd gegaan. Dit zorgde ervoor dat ik vaker uit mijn wedstrijdritme kwam. Er gebeurde telkens wel ‘iets’ waardoor ik een wedstrijdpauze in moest lassen.

Maar toch ondanks alles bleef er iets in mij mijzelf naar het zelf wedstrijd rijden toe trekken. Datzelfde ‘wedstrijdgevoel’ dat ik vroeger in mijn ponytijd ook kende. En aangezien mijn paard op dit moment fijn ging in de training, bedacht ik mij dat het een goed idee was om mij weer eens voor een wedstrijd in te schrijven.

Zo gezegd, zo gedaan. Maar in de laatste week voor de wedstrijd kreeg ik opeens een gevoel dat ik nog niet eerder had gehad. Ik moest mezelf helemaal oppeppen om te gaan trainen voor de wedstrijd. Ik ging er steeds meer tegenop zien naarmate de wedstrijddag dichterbij kwam en voelde de spanning in mij opbouwen. Waar kwam die spanning toch vandaan? Of beter gezegd, maar kwam die onzekerheid vandaan? Waarom had ik opeens zo weinig zelfvertrouwen?

Lees hier verder

Annoya

Re: Blog: Als jurylid starten op wedstrijd, spanning!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:46

Wat goed dat je dit doet!! Ik denk dat je nu beter kan verplaatsen in het gevoel van de ruiter of amazone in de ring als je weer aan het jureren bent. Dit zal je vast een betere jury maken.

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:44

Ik denk dat je (onbewust) meer spanning hebt omdat je zelf ook jury bent. Je weet immers precies wat een jury wel of niet wil zien en daardoor kijk je misschien kritischer naar jezelf en je eigen rijden. Dat zou ik denk ik wel hebben (ben geen jury.

Maar ga gewoon weer lekker starten en geniet er van! Succes +:)+

LiefsDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 19:02

Wat leuk!
En zoals degene boven mij ook zegt, heb je waarschijnlijk meer spanning omdat je zelf jury bent, en dan kritischer naar jezelf kijkt.

Gewoon starten en ervan genieten!
Laat je (mij) het even weten wat het geworden is?

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 20:10

Gefeliciteerd Daisytjuh! Ik zal aan Marlon vragen of ze even op Bokt wil kijken en wil reageren :)

LiefsDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 20:20

connepon85 schreef:
Gefeliciteerd Daisytjuh! Ik zal aan Marlon vragen of ze even op Bokt wil kijken en wil reageren :)

Haha dankje!
Ken je haar haha?

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 21:54

Ja ik werk met Marlon samen (Paard&Lifestyle is van mij) :+ :)

Liek1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 22:46

Zo herkenbaar!!! Ik jureer B/L en zelf rijd ik Z1 met mijn 9 jarige merrie. Ik wil graag zelf goed presteren want tja...wie ben ik om een ander te beoordelen als ik zelf niks laat zien, terwijl ik toch wel weet dat Z1 een ander niveau is dan B en L en ik meerdere paarden naar het Z heb gereden. Nooit last gehad van spanning tot ik ging jureren, terwijl ik enorm van het jureren geniet. Maar inderdaad...je weet zelf hoe moeilijk het is in de ring en kunt je dus heel goed verplaatsen als het bij de combinaties even niet lukt.
Kortom; super goede blog en zo herkenbaar!!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 08:13

Absoluut niet herkenbaar voor mij!
Ik ben dan nog maar B/L jury, maar juist doordat ik meer kennis heb opgedaan in de cursus, dan ik al had en allerlei verschillende combinaties voorbij zie komen, waarvan ik weer leer, maar ook veel met medejuryleden spreek, wordt ik ook steeds bewuster van mezelf en ik weet goed wat we als jury willen zien.

Ik ben me veel bewuster van mijn proef en mijn onderdelen. Wedstrijdspanning had ik al amper, maar nu eigenlijk helemaal niet meer. Zelfs niet met ons nieuwe jonge paard.

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 17:48

Herkenbaar.. Ik ben B/L jury en neem sinds eind vorig jaar mijn jonge paard mee op wedstrijd. Ik kan de proef zelf goed (proefgericht) rijden en het jureren helpt mij zeker hierin, alleen omdat je ook jury bent, kijken sommige mensen anders naar je (en met een onvoorspelbaar jong ding is dat wel eens lastig). Gelukkig zit ik weer in het wedstrijdritme, en wordt hij steeds braver :)