Egyptische koning Senebkay te paard overleden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Egyptische koning Senebkay te paard overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 20:17

http://www.bokt.nl / http://www.horsetalk.co.nz

Afbeelding
bron: wikimedia commons

Wetenschappers hebben de vermoedelijke doodsoorzaak ontrafeld van een Egyptische farao die 3600 jaar geleden leefde. Ze denken dat hij op een paard zat terwijl hij werd aangevallen door soldaten bij een oorlog.

De wonden die gevonden werden op het lichaam van Koning Woseribre Senebkay suggeren dat hij werd aangevallen terwijl hij in een hogere positie zat. Volgens de onderzoekers is het goed mogelijk dat de koning op een paard zat. Senebkay overleed aan de gevolgen van achttien bijlslagen. Uit de botanalyse kwam nog een ander verrassend resultaat. De spieraanhechting van de femur en pelvis wijzen op het veelvuldig paardrijden van de koning in zijn volwassen leven.

Er werd recent een tweede koning gevonden in een tombe vlakbij de tombe van Senebkay. Ook dit lichaam toonde bewijzen van veelvuldig paardrijden wat suggereert dat de koningen in wat bekend staat als de ‘Tweede Tussen periode’ bij Abydos ruiters waren. Deze vondsten geven nieuwe inzichten in de introductie van paarden in Egypte.

Ondanks dat paardrijden in een oorlog niet veel voorkwam voor het Bronzen Tijdperk slaagden de Egyptenaren er in om paarden te gebruiken tijdens de Tweede Tussenperiode. Het berijden van paarden heeft mogelijk een grote rol gespeeld in de oorlogsvoering in dit tijdperk, zelfs voor de komst van de strijdwagen technologie, welke ontstond tijdens het begin van het Nieuwe Koninkrijk ongeveer 3550 jaar geleden.

De bevindingen op de lichamen van de twee koningen maken Senebkay de vroegst bekende farao die overleed in een strijd. Het skelet van de koning toont achttien wonden die tot in het bot toegebracht zijn. De wonden omvatten de voeten, enkels, knieën, handen en de onderrug. Drie grote klappen op de schedel van de koning komen overeen met de karakteristieke grootte en kromming van strijdbijlen die gebruikt werden tijdens de Egyptische Tweede Tussenperiode. Het geeft bewijs dat de koning stierf tijden een militaire confrontatie of mogelijk in een hinderlaag.

Het blijft tot op heden onbekend waar de koning overleed en tegen wie hij vocht.

Irma_Maandag

Re: Egyptische koning Senebkay te paard overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 20:43

Lekker volkje, die oude Egyptenaren...... Volgens mij is bijna iedereen uit dat geslacht vermoord door familie, of in oorlog.......
Wel tof dat men dat kan ontrafelen, al is het ruim 3500jaar geleden dat de farao stierf......

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 23:31

Horsetalk is alleen een deel uit het onderzoek vergeten. Hij heeft óf paard gereden of stond in een strijdwagen.

En de Tweede tussenperiode heette niet voor niets zo. Denk eigenlijk dat je niet eens kan spreken van één Faraofamilie. Het waren Hyksos (vanaf ca. de 14de dynastie). Wel interessant dat ze hem in de 13de dynastie willen plaatsen. Van die periode zijn toch wel aardig wat farao's bekend. Van de 14de dan weer iets minder. Ben benieuwd waar ze 'm uiteindelijk gaan plaatsen.

En lekker volkje die oude Egyptenaren := ;) We hebben er meer aan te danken dan menig persoon zal vermoeden :) Terwijl men in Europa bij wijze van nog zat te violen met vuur en stenen hadden ze daar al een bloeiende en gecultiveerde maatschappij.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 06:41

Dat laatste is waar, maar ze blonken niet enkel uit in geciviliseerd gedrag...... Klopt dat ze vele volkeren ver vooruit waren, maar dit ging wel gepaard met moord, doorslag, incest en politieke belangenverstrengelingen en deals :)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 07:23

Irma_Maandag schreef:
Dat laatste is waar, maar ze blonken niet enkel uit in geciviliseerd gedrag...... Klopt dat ze vele volkeren ver vooruit waren, maar dit ging wel gepaard met moord, doorslag, incest en politieke belangenverstrengelingen en deals :)

Ik zie t verschil met wat nu gebeurd bijna niet :')

ponyfriendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 07:38

Dat ze dat allemaal nú pas ontdekken :Z ! Dat hadden ze toch wel in die 3600 jaar daarvoor kunnen doen? :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 08:41

Irma_Maandag schreef:
maar dit ging wel gepaard met moord, doorslag, incest en politieke belangenverstrengelingen en deals :)

Goh.. komt mij bekend voor :D

ponyfriendje schreef:
Dat ze dat allemaal nú pas ontdekken :Z ! Dat hadden ze toch wel in die 3600 jaar daarvoor kunnen doen? :+

Is dit serieus? := :D

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:10

EmptyWords schreef:
Irma_Maandag schreef:

Je hebt zojuist mijn dag geweldig gemaakt. Wat een opmerking :+
Was even van mijn stoel gevallen van het lachen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 16:08

Als je binnen Egypte woonde had je het zo slecht nog niet. Het hele stuk slavenhandel en bezit wordt ook nog steeds onderzocht. Dus of het nou werkelijk zo'n slecht moordlustig volk was...weet ik niet :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 16:12

Nou dat laatste was het zeker niet. Tuurlijk waren er oorlogen en veldslagen, maar dat hadden meer volken. Een volk zonder langdurige stabiliteit, vrede en zekerheid kan geen tempels, rijkdom, rekenkunde, sterrenkunde etc opbouwen zoals de Egyptenaren het deden. Dan hadden ze wel wat anders aan hun hoofd :=

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:37

chamion schreef:
EmptyWords schreef:

Je hebt zojuist mijn dag geweldig gemaakt. Wat een opmerking :+
Was even van mijn stoel gevallen van het lachen.

Ik ook, heerlijk.... je hebt gelijk :+

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 09:45

Irma_Maandag schreef:

Tja was hier in Europa in de middelleeuwen en later periodes niet veel anders. Zo te horen is het Midden-Oosten altijd al een broeinest van oorlogen geweest.