Seabiscuit, bron: Wikimedia Commons
De trainer die zowel Seabiscuit als War Admiral beleerde onder het zadel is 11 februari overleden op 98-jarige leeftijd in de Verenigde Staten.
Charles Schick werkte zich op van stalhulp naar trainer en is vermoedelijk de laatste persoon die heeft gewerkt met beide paarden. Volgens Schick waren de twee paarden erg verschillend.
In 1934 zag de trainer Seabiscuit voor het eerst, toen het paard arriveerde. Schick was toen achttien jaar oud en werkzaam op de Aqueduct renbaan in Queens, New York. "Seabiscuit leek op een mustang die uit het westen kwam", vertelde de trainer in een interview op televisie. "Ik moest hem constant aansporen."
"Je hield van Seabiscuit vanwege zijn temperament omdat hij zo dromerig was, alsof het hem niks kon schelen of morgen nou wel of niet kwam."
In 1935 vertrok Schick naar de Glen Riddle Farm in Maryland, waar hij voor het eerst War Admiral zag. "Dat paard straalde klasse uit", vertelde hij de Tampa Bay Times.
De trainer spendeerde zijn jaren aan de race-industrie tot 1954, waarbij hij meerdere winnaars trainde. In 1954 ging hij werken in de vliegtuig-industrie tot hij in 1981 met pensioen ging. Hij verhuisde daarna naar Florida.
In 2003 vertelde Schick de Tampa Bay Times "Ik kan niet zeggen dat ik zo belangrijk was, maar wat ik wel weet is dat ik Seabiscuit en War Admiral zadelmak maakte en vanaf dat moment ging het opwaarts met ze."
Charles Franck Schick (29 augustus 1916 - 11 februari 2015) laat drie dochters, zes kleinkinderen en tien achterkleinkinderen achter.