Mestkevers als helpende hand bij het uitmesten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Mestkevers als helpende hand bij het uitmesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 14:26

http://www.bokt.nl / http://www.horsetalk.co.nz

Afbeelding
Foto: Wikimedia Commons

In Zuid Afrika wordt het gebruik van mestkevers gepromoot als een natuurlijke manier om de weide uit te mesten.

Horse SA heeft een website opgericht om de mestkevers te promoten. "Deze kleine, harde werkers kunnen paardeneigenaren veel tijd besparen." aldus de website. "De mestkevers begraven de mest, waardoor de kwaliteit van de grond verhoogd wordt en de vegetatie op de weide verbetert."

Door het gebruik van mestkevers zouden er minder chemische middelen nodig zijn om het land te onderhouden. Daarnaast zouden de mestkevers worminfecties bij de paarden verminderen alsook het aantal paardenvliegen die hun eitjes leggen in de mest.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 14:31

Spoiler:
Klinkt als een mooi bijbaantje voor de schoonloeders

Krijgen we straks weer commotie wegens illegale mestkever handel..... :list:

mystery1980

Re: Mestkevers als helpende hand bij het uitmesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 15:02

en hoe zit dat dan met wormbesmetting? Paardjes nog meer chemische troep (lees ontwormspuiten) geven?

wendy_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 15:06

Wel interessant, maar vraag me wel af wat de nadelen hiervan zijn. :+

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 15:35

Dragen mestkevers niet vaak parasieten bij zich?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 17:14

Jammer dat die beestjes uit NZ vast niet in de kou hier kunnen overleven :+

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 18:59

Denk niet dat die het goed zullen doen in ons klimaat. Lijkt me ook best moeilijk voor zo'n kever om een mestbal te gaan rollen door hoog gras. Paard zal raar staan kijken als er ineens een mestbal langs komt.. Ennuh dan sneuvelen er vast ook wel wat onder de paardenvoetjes?!

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 19:03

Ik heb een mestkever in Zuid Afrika tussen de paarden aan het werk gezien! :)
Het zijn hele coole beesten, heb um zelfs in m'n hand gehad :P
De mensen waren daar erg blij met ze.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 19:11

wendy_92 schreef:

Die beesten vliegen ook, kei snel en blinkend blauw. Ze zien er dan uit als kolibries met speed op.
Als je er op gaat staan geen ze een luid gekraak en een grote smurrie
In Zuid Afrika hebben die beesten voorrang in het verkeer, mocht dat hier ook het geval worden dan kunnen we rekenen op nog meer file's. Ze steken namelijk nooit haaks over en kunnen dus ook met hun mestbal een uurtje voor je auto uitlopen.
De gaten die ze graven om hun mestbal in de begraven hebben de omtrek van een golfbal en ze worden niet altijd na gedane zaken weer dicht gegooit.
Ik vraag mij af hoe paarden reageren op een mesthoop waar een tiental van die beesten op lopen te knokken om de buit. Dat beweegt namelijk behoorlijk, alsof er een kudde glimmende zwarte mussen zich aan het uitleven is maar dan zonder het getjilp.

Hanneke_68

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 19:13

Nee hoor Jorretje, de meesten overleven het wel! En lang gras doet ze niks! Ze gaan gewoon door! Terwijl ik nu buiten zit (ja, nog lekker warm!) Zie ik hopen grond liggen in mijn tuin zoals molshopen. Een teken dat de mestkevers vandaag weer hard gewerkt hebben om mijn dochter dr pony zijn mest op te ruimen. En ja, ze helpen ook in stal! Ze dragen soms luizen mee maar die zijn totaal onschuldig voor paarden. En wormbesmetting krijgen ze er ook niet van hoor! Het is voor mij heerlijk om deze kevers bezig te zien de hele dag. Er wordt hier ook op gewezen om te proberen om ze niet raak te rijden met de auto en ze zoveel mogelijk hun gang te laten gaan want ze zijn heel nuttig in de natuur!

ponyfriendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 19:43

Ben wel benieuwd wat de nadelen zijn. Zijn vást niet allemaal voordelen :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 19:48

In Nederland hebben we allang mestkevers, namelijk de 'gewone mestkever'. De andere naam van dit diertje is letterlijk "paardenmestkever". Dus ik weet niet wie dit allemaal als nieuw op de markt brengt, maar ze zijn er al :=

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 19:49

Voordeel is dat er veel schoonouders lekker bezig gehouden worden gezien dit toch een leuke bijbaan voor ze kan zijn.

Nadeel is dat het zo een rommel geeft als de paarden er op gaan staan.

Dan moet je alsnog de wei in met je kruiwagen om dat weer op te ruimen.......sja

wendy_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 20:08

mrie schreef:
wendy_92 schreef:

Die beesten vliegen ook, kei snel en blinkend blauw. Ze zien er dan uit als kolibries met speed op.
In Zuid Afrika hebben die beesten voorrang in het verkeer, mocht dat hier ook het geval worden dan kunnen we rekenen op nog meer file's. Ze steken namelijk nooit haaks over en kunnen dus ook met hun mestbal een uurtje voor je auto uitlopen.
De gaten die ze graven om hun mestbal in de begraven hebben de omtrek van een golfbal en ze worden niet altijd na gedane zaken weer dicht gegooit.
Ik vraag mij af hoe paarden reageren op een mesthoop waar een tiental van die beesten op lopen te knokken om de buit. Dat beweegt namelijk behoorlijk, alsof er een kudde glimmende zwarte mussen zich aan het uitleven is maar dan zonder het getjilp.

Dankjewel! Dan zou ik ook zeggen niet doen haha.. :')

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 21:49

Die hoef je niet te importeren hoor... Het krioelt hier van de mestkevers. De kleine bruine en de blauwzwarte grote. Ze kunnen alleen niet zo goed tegen chemische ontwormmiddelen.

Ze zitten hier in grote getallen van voorjaar tot najaar in de mest en vreten die hopen zo in een halve dag tot luchtige vlaaien!
De kraaien vinden ze ook erg lekker... :o

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 21:50

mrie schreef:
wendy_92 schreef:

Whahaha ik moest wel ff lachen om je post :') _O-

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 22:13

Leuk zeg! Ook hier op de wei wordt er hard gewerkt door mestkevers. Ik vind ze zo leuk. Maar alle mest weg krijgen van vier paarden....... Dat lukt ze helaas niet

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 22:15

In Australië is het ook een hele business, wordt voor een paar honderd dollar een gezonde mestkever kolonie geïntroduceerd en in stand gehouden tot de garantie er is dat ze zich gaan voortplanten. Is daar super handig in verband met de droogte en het vele vee dat op het land loopt

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 22:48

quartel schreef:
Voordeel is dat er veel schoonouders lekker bezig gehouden worden gezien dit toch een leuke bijbaan voor ze kan zijn.

Nadeel is dat het zo een rommel geeft als de paarden er op gaan staan.

Dan moet je alsnog de wei in met je kruiwagen om dat weer op te ruimen.......sja

_O- _O- waar mogen ze tekenen? Bezigheidstherapie. Wel graag met de voorwaarde dat het een landje achteraf ergens ver in de bossen is

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 08:33

joyce B schreef:
Die hoef je niet te importeren hoor... Het krioelt hier van de mestkevers. De kleine bruine en de blauwzwarte grote. Ze kunnen alleen niet zo goed tegen chemische ontwormmiddelen.

Ze zitten hier in grote getallen van voorjaar tot najaar in de mest en vreten die hopen zo in een halve dag tot luchtige vlaaien!
De kraaien vinden ze ook erg lekker... :o

Dit dus ! :j Hier werken ze zich ook al een paar jaar te pletter in de mesthopen in de weides, zijn de kleine bruine hier :P

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 09:13

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 13:36

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 13:46

wat doen die kevers met onze ecosystemen?
voor we allemaal potjes openschroeven en op het land leegkieperen en vervolgens de aardappel vergoed niet meer teelbaar is in Nederland om maar iets te noemen :D

ik vraag mij ook af, of het ze ook lukt met mest en klei.. in plaats van met droge zandkorrels :')
of van die stinkknollen die altijd precies staan te mesten in de diepste plas die op het land achterblijft..

krijg gewoon al medelijden met die arme zonaanbiddende kleine immigrantjes

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 18:52

Wij hebben ze al rondlopen op de zandpaden rondom de manege. Ben je in de avond het achterhek aan het dichtdoen en dan zie je opeens de paardenmest vanuit zichzelf bewegen.
Geweldige beesjes.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 19:46

chamion schreef:
Wij hebben ze al rondlopen op de zandpaden rondom de manege. Ben je in de avond het achterhek aan het dichtdoen en dan zie je opeens de paardenmest vanuit zichzelf bewegen.
Geweldige beesjes.

Dit dus :') Ik dacht de eerste keer dat ik het zag dat die mest stikvol wormen zat en mijn wormbeleid helemaal nergens op sloeg ... waren de kevertjes aan het werk _O-