KWPN-hengst Fabriano VDL levert $400.000 op in WEF-veiling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Timo

KWPN-hengst Fabriano VDL levert $400.000 op in WEF-veiling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 11:26

http://www.kwpn.nl

De pas vijfjarige goedgekeurde KWPN-hengst Fabriano VDL (Casall x Chin Chin) was vorige week vrijdag met een verkoopprijs van 400.000 dollar de absolute topper in de sportpaardenveiling van het Winter Equestrian Festival in Wellington, Florida. De schimmelhengst gaat een leven als dekhengst en als hunter tegemoet. “Fabriano is niet naar finale van de hengstencompetitie geweest omdat hij hier heen ging”, vertelt Janko van de Lageweg. “Ze waren er hier allemaal hartstikke gek van. Het is een tophunter”.

In een vliegtuig vol collega-VDL-paarden was Fabriano VDL kort daarvoor afgereisd naar het zonnige zuiden van de Verenigde Staten waar de familie Van de Lageweg voor het vierde achtereenvolgende jaar paarden leverde voor een sportpaardenveiling. Vier jaar geleden vond de eerste editie plaats in Ocala, een jaar daarna verhuisde het hele circus naar het nog zuidelijker gelegen Wellington, het mekka van de mondiale springsport in de winter.

Samen met de organisatie van het Winter Equestrian Festival worden de VDL-paarden in een prachtig opgezette veiling aan de man gebracht. En niet zonder succes. De Amerikanen zijn maar wat blij dat de familie Van de Lageweg de moeite neemt hun paarden mee te nemen naar Florida. Zo koopt Vicky Castegren van de Hyperion Stud al vele jaren van de VDL Stud. “VDL begrijpt heel goed wat hun klanten in de Verenigde Staten nodig hebben. En hun paarden overtreffen de verwachtingen elke keer weer”, aldus Castegren, die een vooraanstaand fokker is in de Verenigde Staten. “Jonge paarden opleiden is een grote investering en wij hebben daar niet echt de cultuur voor. VDL ziet dat en luistert naar ons, want ze nemen nu niet meer de hele jonge paarden mee, maar voornamelijk wat oudere paarden met meer ervaring. En uiteindelijk is dat wat we hier graag willen. We willen een paard kopen dat direct mee op concours kan”.

Veilingtopper Fabriano VDL was dan ook, in vergelijking met de andere veilingpaarden, één van de jongsten. Maar dat deert zijn nieuwe eigenaresse Visse Wedell niet. “Ik ben makelaar en bezocht onze stand op het WEF, naast de VIP-tent. Daar zag ik een video van Fabriano in de lounge en ik was gelijk verliefd”, vertelt ze. “Ik heb de video laten zien aan mijn trainer en aan een paar vrienden die serieus verstand van fokkerij hebben en ze waren het er allemaal over eens dat dit een ‘one-of-a-kind’ paard zou zijn en dat hij tot de beste fokhengsten van Amerika zou behoren”.
Wedell bood alleen maar mee voor Fabriano VDL. “Hij was de enige die ik wilde aanschaffen. Niet omdat de andere paarden niet goed genoeg waren, maar omdat hij echt alles had waar ik naar zocht. Ik heb er zelfs helemaal niet opgezeten, want ik weet hoe goed het VDL-team hun paarden traint en voorbereidt. Ik ben VDL zo ontzettend dankbaar dat ze een hengst van zijn kaliber naar de Verenigde Staten hebben gebracht”, aldus een blije Wedell.

Andere VDL-paarden gingen ook voor goede prijzen weg. Zo bracht VDL De Beers (Douglas x Mermus R) 190.000 dollar op, een kleine 170.000 euro. VDL Dorusino (Harley VDL x Indorado) bracht 195.000 dollar op, ruim 170.000 euro. De eveneens goedgekeurde Everglade VDL (Kashmir van Schuttershof x Indoctro) werd verkocht voor 115.000 dollar, ruim 100.000 euro. De gemiddelde prijs was 136.666 dollar, zo’n 122.000 euro.

zusi2

Re: KWPN-hengst Fabriano VDL levert $400.000 op in WEF-veiling

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:26

Er zijn dagen dat ik dat soort bedragen niet op me bankrekening heb staan

Machtig wat een geld. .!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:27

Ook dagen dat je het wel hebt? :))

Inderdaad.. Wat gaat daar machtig veel geld in om..

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:28

Leuk geld zo voor de VDL

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 01:01

VDL is op tijd in gesprongen in dat gat vd markt, slimme lui en mooie zaken gedaan.