Freiburg: twee paarden sterven na uitbraak herpesvirus

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Freiburg: twee paarden sterven na uitbraak herpesvirus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 10:39

bokt.nl / www.st-georg.de

Een stal in het Duitse Freiburg heeft te kampen met een ernstige herpesuitbraak. Dat veroorzaakt onder andere rhinopneumonie. Ongeveer een derde van de in totaal zestig paarden is ziek. Sommige paarden konden niet meer op eigen kracht op hun benen blijven staan en worden met riemen ondersteund. Twee paarden gingen zo erg achteruit, dat men ze heeft moeten laten inslapen. Er is een quarantaine ingesteld.

Christoph Seeh van de Paardengezondheidsdienst zegt dat een dergelijke grote uitbraak al jaren niet meer gebeurd is in Baden-Württemberg. Het bleef altijd bij afzondelijke gevallen.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 11:00

Wat is een herpes virus precies heb daar nog nooit van gehoord bij paarden,

verschrikelijk sterkte voor de eigenaren van d e paarden en het bedrijf

Cemlys

Re: Freiburg: twee paarden sterven na uitbraak herpes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 11:08

Rhino. Poeh een derde is wel veel. Hopen dat het daarbij blijft

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 11:59

Art_Ificious

Re: Freiburg: twee paarden sterven na uitbraak herpesvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:11

Rhinovirus is in België in een manege begonnen door een paard van buitenaf. Daar zijn al 5 paarden gestorven waaronder ook pension paarden.
Hoop dat die nare virussen snel voorbij zijn. Durf met mijn paard niet meer over straat wandelen alleen nog blokje om de wei.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:36

Jet schreef:
Polleman, een herpesvirus bij paarden is o.a. Rhinopneumonie. Hier vind je een hele goede uitleg ervan: http://www.wageningenur.nl/nl/show/Equi ... onitis.htm .

dankjewel voor de uitleg en link.
wist wel wat rhino was maar wist niet dat dat ze het ook herpes noemde,

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:41

MaricoGraphy schreef:
Rhinovirus is in België in een manege begonnen door een paard van buitenaf. Daar zijn al 5 paarden gestorven waaronder ook pension paarden.
Hoop dat die nare virussen snel voorbij zijn. Durf met mijn paard niet meer over straat wandelen alleen nog blokje om de wei.

Rhino virus heeft zo'n 17 graden nodig om redelijk inactief te worden...wordt dus nog even afwachten. Hopelijk blijven alle andere paardjes gespaard van deze ellende !

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:08

Ik hoop dat het op die stal blijft.. Mijn paard heb ik verkocht naar een meisje daar bij freiburg in de buurt.. Heel fijn en ik woon er ook in de buurt, nog geen 1,5 uur rijden..
Ik geef het nieuwe baasje bescheid dat ze geen buitenritten maakt en dat iedereen daar op de stal blijft en geen vreemde paarden komen..

Ik hoop dat het daar bij blijft maar ben bang van niet deze week wordt schlecht weer en volgende week word niet beter...

(ik lees het hier op bokt, hier in duitsland heb ik nog geen bericht op tv of forum gehoort. Waar bokt wel niet goe voor is :-) )

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:20

Tegen volgend weekend geven ze zo'n 15 graden...dat brengt alvast wat minder actieve virussen :j

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:30

Pandora2 schreef:
Tegen volgend weekend geven ze zo'n 15 graden...dat brengt alvast wat minder actieve virussen :j

Ik hoop het maar internet weerbericht klopt hier 90% niet. Ik hoor het hie op tv en radio en dat klopt wel. Er wordt nu op.internet veel regen.gezegt met veel bewolking. Hmm.. We hebben hier nu mooi weer.

Ik hoop in ieder geval dat het bij die stal blijft en dat er geen meer paarden overleden.. Ook ik wens die mensen heel veel sterkte..

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:09

MaricoGraphy schreef:

In Alken zijn ondertussen al 7 dode paarden.
Zie bron : http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150223_01544610

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:11

Jeetje...hoe erg |( |(

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:42

Kan idd 7 zijn maar het schijnt dat er buiten de manege ook enkele gestorven zijn.
Maar in Alken schijnt de situatie weer stabiel te zijn:
Zelf zou ik als ik hun was nog langer wachten met lesgeven om zeker te zijn dat het virus niet opnieuw kan toeslaan.

Omdat de toestand in de stallen al meerdere dagen positief evolueert, gaan we stilaan de normale werking voor de manegepaardjes hervatten.
Het jeugdbestuur zal volgende week de paardjes wat trainen zodat we vanaf dinsdag 10 maart de lessen
kunnen hervatten.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:04

Tja, je weet gewoon niet wat ervan te denken.
Zaterdag zei onze DA nog dat ze de manege nog gesloten houden tot eind maart wegens veiligheidsmaatregelen.
Benieuwd of ze echt het risico gaan nemen om toch vroeger te starten.
Het paard dat de boel ginder aangestoken heeft zou verplaatst zijn voordat ze wisten dat het Rhino was.
DA beklaagde zich dat er zo weinig gerichte info doorkwam, niet waar het paard in kwestie naartoe was gevoerd en ook niet of het nog in leven is of mogelijk nog meer dieren besmet heeft.
Vlaams paardenloket is ook erg karig met info doorspelen.
Waarschijnlijk om de boel niet op te blazen.

In elk geval nemen we voorlopig niet deel aan onze geplande tochten.
Wilden naar de drie dorpentocht gaan komend weekend, maar we schrappen het toch maar even.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 23:01

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 10:38

Staat idd aardig wat info.
Enkel dat er ondertussen al 7 dode paarden zijn vind je nergens terug.

Vanmorgen stond ook weer een update in de krant vermeld : Het Belang van Limburg
Ik typ het even letterlijk over :
Geen zieke paarden meer in Alkense manège.
Het rhinovirus in Alken is vorlgens DA Gert Steegmans onder controle.
"De getroffen manege blijft nu nog 3 weken gesloten uit voorzorg.
Dan wordt er weer bloed getrokken bij het laatste paard dat koortssymptomen vertoonde.
Als die testen negatief zijn, kan de vereniging weer volop activiteiten organiseren." zegt de DA.
In de manege moest de dierenarts afgelopen weken 7 paarden laten inslapen nadat een dodelijke variant van het virus voor een epidemie in de stallen zorgde.
Er doken nog 2 gevallen op in stallen in Heers en Alken, maar daar overleefden alle dieren het virus.
Heel wat wedstrijden in onze provincie werden afgelast en de Landelijke Rijvereniging beraadt zich woensdag of er nog voorzorgsmaatregelen nodig zijn.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 08:44

Gisteravond is bevestigd dat bij de heideruiter in Goirle rhino is en abortus variant en neurologische variant 3 paarden dood