Nieuwe wet in Ethiopië voorkomt onnodig paardenleed

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Nieuwe wet in Ethiopië voorkomt onnodig paardenleed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 15:53

* http://www.bokt.nl / http://www.horseandhound.co.uk

Afbeelding
Bron: wikimedia commons

Er is een nieuwe wet geïntroduceerd in Halaba, Ethiopië, die onnodig leed van verlaten paarden moet voorkomen. Door de nieuwe wet mogen verwaarloosde achtergelaten paarden ingeslapen worden.

De internationale stichting Brooke Hospital for Animals heeft samengewerkt met de overheid van Ethiopië om deze wet in het leven te kunnen roepen. De team's met vrijwilligers hebben nu de mogelijkheid om een paard of ezel in te laten slapen als dit nodig is.

Het achterlaten van paarden en ezels is een steeds groter wordend probleem in het land en speciaal in Halaba. Paarden die te ziek of te zwak zijn om te werken worden achtergelaten op straat door de eigenaar. De paarden overlijden meestal op straat of worden aangevallen en opgegeten door hyena's.

De paarden zijn vaak dusdanig verzwakt of ziek dat alle hulp te laat is en in laten slapen de enige humane oplossing is. In Halaba moet een eigenaar hier toestemming voor geven, maar bij achtergelaten dieren is dit erg moeilijk, zo niet onmogelijk. Met de nieuwe wet kan de stichting dieren in laten slapen zonder het risico te lopen op een rechtszaak waarbij de eigenaar de stichting beschuldigd van het euthanaseren zonder zijn of haar toestemming.

"Euthanasie is altijd een emotionele beslissing voor zowel ons eigen personeel als de lokale mensen waar we mee werken. Maar het is onze plicht om de dieren te verlossen uit hun lijden", vertelt Melissa Liszewski, medewerker van Brooke Hospital for Animals. "Het succes van deze nieuwe wet is een voorbeeld van hoe belangrijk politiek kan zijn in de hulp voor hardwerkende dieren."

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 15:57

Super dat deze nieuwe wet nu er door is! Dat scheelt een hoop.
klasse Brooke

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 15:57

Jaa.. die paarden in Ethiopië. Ik heb het allemaal van dichtbij meegemaakt en weet niet wat ik er van moet denken en zeggen. Wat hier wordt bestraft voor de zwaarste dierenmishandeling die er bestaat is daar normaal.

Akhal_Teke

Re: Nieuwe wet in Ethiopië voorkomt onnodig paardenleed

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 16:58

Het lijkt wel of dat paard 2!! gebroken achterbenen heft. Of staat hij gewoon zo vreemd?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 17:12

Welnee, als het gebroken is dan stond ie echt niet hoor.

Vind je het gek dat ie zo vreemd staat? zwaar overbelast en het harde leven en vooral kei en keihard werken.

Super wat Brooke allemaal doet voor de dieren wereldwijd.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 17:16

Het linkse been staat helemaal scheef en het rechtse been is heel dik bij de hak. Misschien zwaar overbelastte pezen

salome

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 18:41

Ik vind het super wat Brooke voor dieren doet, geweldig, steun ze ook altijd. Maar het blijft zuur voor die paarden en trouwens alle dieren in Afrika en in Azie, heel hard werken, weinig eten. Is voor mij een reden om er niet naar toe te gaan, ik zou die eigenaren aanvliegen als ik die misvormde beesten zou zien. Oh trouwens, nee, geen medelijden met die eigenaren.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 18:53

eenitraM schreef:
Jaa.. die paarden in Ethiopië. Ik heb het allemaal van dichtbij meegemaakt en weet niet wat ik er van moet denken en zeggen. Wat hier wordt bestraft voor de zwaarste dierenmishandeling die er bestaat is daar normaal.

Nou beste lezers (niet alleen degene die ik gekopieerd heb) ook bv degene voor me...een paard of ezel is een heel mooi en rijk iets om te hebben. Helaas als het dus meer dan de "gewone" behandeling nodig heeft word t een blok aan het been voor de eigenaar. En krijg je dit soort dingen. Een ding/dier en vrouw moet doen waar het voor is. Zoniet, is het heel triest, maar dingen die kosten kan je niet gebruiken als je zelf al erg arm bent. Dus zielig of niet.. ze hebben in iedergeval het diertje niet opgegeten. Al zou ik dat persoonlijk liever hebben dan zomaar laten lopen.
Ik heb ruim 30 jaar geleden 2 jaar in saudi arabie gewoond.. daar liepen ezel's met blikjes om de poot.. Konden ze niet zover weg... of kippen al kaal gemaakt op de markt. liepen naakt over het erf, handig als je geen koelkast heb. Veroordeel niet als het voor ons cru lijkt. Maar steun dit initiatief en deze wet, want dat is heel fijn.. scheelt een hoop leed als ze idd naar een kliniek gebracht kunnen worden. Super!!

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:12

pipo schreef:
eenitraM schreef:

Nou beste lezers (niet alleen degene die ik gekopieerd heb) ook bv degene voor me...een paard of ezel is een heel mooi en rijk iets om te hebben. Helaas als het dus meer dan de "gewone" behandeling nodig heeft word t een blok aan het been voor de eigenaar. En krijg je dit soort dingen. Een ding/dier en vrouw moet doen waar het voor is. Zoniet, is het heel triest, maar dingen die kosten kan je niet gebruiken als je zelf al erg arm bent. Dus zielig of niet.. ze hebben in iedergeval het diertje niet opgegeten. Al zou ik dat persoonlijk liever hebben dan zomaar laten lopen.
Ik heb ruim 30 jaar geleden 2 jaar in saudi arabie gewoond.. daar liepen ezel's met blikjes om de poot.. Konden ze niet zover weg... of kippen al kaal gemaakt op de markt. liepen naakt over het erf, handig als je geen koelkast heb. Veroordeel niet als het voor ons cru lijkt. Maar steun dit initiatief en deze wet, want dat is heel fijn.. scheelt een hoop leed als ze idd naar een kliniek gebracht kunnen worden. Super!!

De paarden gaan door totdat ze dood neervallen. Er is geen geld voor behandelingen dus wanneer het dier niet meer werkt wordt er een nieuwe gezocht en wordt het gewoon aan de kant geschoven. Dit heb ik helaas ook bij mensen zien gebeuren in de tijd dat ik in Gondar zat. Een goed initiatief! Maar ik denk dat alle dieren platgespoten moeten worden want ik heb geen enkel paard in acceptabele conditie gezien daar :=
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 02-03-15 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: . uit naam verwijderd

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:13

pipo schreef:
eenitraM schreef:

Je beseft je hopelijk wel dat die mensen in Ethiopië zonder hun paard of ezel helemaal geen bron van inkomsten meer hebben? Ze hebben nauwelijks geld om hun eigen gezin van eten te voorzien, laat staan hun paard. Brooke doet zulk fantastisch werk (imho) omdat ze niet alleen "zielige paardjes" helpen, maar omdat ze die mensen helpen door de paarden te helpen. En ik steun deze wet echt wel, don't get me wrong. Maar ik denk niet dat je iedereen in een arm! land met een ezeltje over dezelfde slechte kam moet scheren. De meeste kúnnen niet anders. Dat betekend niet dat ze niet anders wíllen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:16

True that. Ethiopië is een derde wereld land.

Er is geen geld voor eten laat staan dat er geld voor een dier is. Ik zat in een stad zonder gras en ik vraag me af wat de paarden daar te eten kregen..

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:37

Eelmo jij zegt het dus met andere woorden... maar dat bedoel ik dus ook. Ze zorgen voor hun dier (niet op onze manier, maar toch..ze doen hun best) Het is hun rijkdom, hun sociale zekerheid, hun inkomstenbron.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:41

Kan zo'n dier niet geslacht worden en dan gevoerd worden? Waar moet men heen met de overleden dieren? Ken er niet zoveel van hoor, maar vind het altijd zo jammer als er in zo'n arm land 'goed' vlees verspild wordt.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:47

pipo schreef:
Eelmo jij zegt het dus met andere woorden... maar dat bedoel ik dus ook. Ze zorgen voor hun dier (niet op onze manier, maar toch..ze doen hun best) Het is hun rijkdom, hun sociale zekerheid, hun inkomstenbron.

Dan bedoelen we idd hetzelfde :) Je reactie kwam op mij heel anders over, sorry :Y)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:48

Leffroi schreef:
Kan zo'n dier niet geslacht worden en dan gevoerd worden? Waar moet men heen met de overleden dieren? Ken er niet zoveel van hoor, maar vind het altijd zo jammer als er in zo'n arm land 'goed' vlees verspild wordt.

Die beesten zijn nog magerder dan afgeloven kippenbotten

Daar zit geen vlees aan.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:02

Fijn om te horen dat Brooke wat in Ethiopie gaat doen!

Mijn schoonouders wonen daar
(voor paarden fotos: [ITP] pony's in Ethiopie )

Ik vind het dierenleed 'meevallen' in vergelijking met landen als Egypte en Pakistan, maar dit is voornamelijk omdat de grond in Ethiopie vrij rijk en voedzaam is, en eten voor paarden een minder groot probleem dan in landen die alleen maar woestijn zijn.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:51

eenitraM schreef:
Leffroi schreef:

Daar zit geen vlees aan.

De paarden op de foto in de OP vind ik anders niet bijzonder mager ofzo..

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 22:36

Het paard in de link wel

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 22:59

Ik heb een maand in MArokko gezeten. Heb daar ook heel wat dierenleed gezien. Zelfs een paard die dood lag te gaan, in een plas bloed lag omdat hij door pijn met zijn hoofd schuurde over de stenen grond dat zijn hoofd zodanig geheel kapot geschuurd was. Hoe dat paard ons aan keek, Staat nog zo op mijn netvlies geschreven... bleh.. eigenaren lachte vanuit hun huis toe en ik kon alleen maar janken.
Maar inderdaad dieren houden ze daar als gebruiks voorwerpen. En kosten ze geld, zijn ze ziek, of nutteloos worden ze aan hun lot overgelaten. Wat aan de andere kant in hun situatie ook niet anders kan. Ze zijn al arm..
Maar inslapen mogen ze ook niet wegens geloof dacht ik..
Per toeval was daar ook een soort van brook hospital, alleen dan van een Engels man. Die kon het leed in marrokko niet aanzien en heeft daar een prive kliniek opgericht.
Daar zijn we naar toe gereden, die heeft uiteindelijk het paard opgehaald en ingeslapen. Voor toeristen is het niet toegankelijk zijn hospital maar omdat wij met het paard daar kwamen mochten we nog naar het paard kijken en legde hij uit dat dit paard daar al even lag in die gruwelijk hete zon, ziek was, en een gebroken been had.
En mochten we rond kijken op zijn stallen. Wat voor dieren daar allemaal liepen.. en ze konden gratis die dieren daar naartoe brengen voor zorg.. maar de arts legde ook uit, dat doen alleen de mensen die om hun dieren geven.
En liepen dus ook wel genoeg dieren daar rond waarvan de eigenaren wel voor zorg kwamen.

Al lijkt me de situatie in Ethopie wel een stuk erger dan in Marokko.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 10:57

Leffroi schreef:
eenitraM schreef:
Leffroi schreef:

Daar zit geen vlees aan.

De paarden op de foto in de OP vind ik anders niet bijzonder mager ofzo..

Er is gekozen voor een andere minder heftige foto ivm dat niet iedereen de originele foto kan waarderen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:31

Fijn initiatief dit!
Ga mee met de voorgangers als het gaat om een derde wereld land zijn en je hebt niet eens eten voor eigen kinderen.

Lastig dilemma vond ik in Egypte dat de man met de best doorvoede paarden die tussen het werk door aan het verse hooi zaten te knabbelen en netjes gestald waren, de meeste klanten kreeg (waaronder ik). De mensen met de vel over been paarden die er niet uitzagen, kregen amper klanten want toeristen houden daar niet van. Maar ik realiseerde me goed dat dan wel de cirkel rond is want zo was er ook geen mogelijkheid om dit te doorbreken voor de eigenaar. Maar ik kon het toch ook niet over mijn hart verkrijgen om die arme beestjes het koetsje te laten trekken in Luxor voor mijn plezier.
Met die "dikkertje daps" had ik daar geen enkel probleem mee.