Hoe goed kunnen paarden zien in het donker?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Hoe goed kunnen paarden zien in het donker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 15:24

* www.bokt.nl / www.equinews.com

Afbeelding

Onderzoekers in Australië wilden weten hoe goed paarden in het donker kunnen zien. Zij voerden twee studies uit om dit te onderzoeken.

In het eerste onderzoek testten zij de ogen van 24 paarden vlak na het overlijden. Het hoornvlies, de ooglens en het glasvocht werden onderzocht op de manier hoe zij ultraviolet licht filterden. Uit het onderzoek bleek dat het patroon van UV filtratie bij paarden gelijk was aan dat van crepusculaire diersoorten: diersoorten die voornamelijk actief zijn tijdens de avond- en ochtendschemering. Het menselijk oog kan licht niet waarnemen, en daarmee concluderen de onderzoekers dat paarden beter kunnen zien in de schemering dan mensen.

In het tweede onderzoek vergeleken de wetenschappers het zicht van de paarden in verschillende lichtomstandigheden. De paarden moesten een serie van kleine hindernissen springen in vol zonlicht, op een bewolkte dag, tijdens een nacht met veel maanlicht en tijdens een bewolkte nacht. Er werd gekeken of de lichtomstandigheden alsook de leeftijd, afstamming en training verband hielden met het aantal springfouten dat de paarden maakten op de hindernissen.

De paarden presteerden het beste tijdens een bewolkte nacht, gevolgd door maanlicht, een bewolkte dag en een zonnige dag: precies de omgedraaide volgorde als de onderzoekers verwachtten. De resultaten impliceren niet direct dat de paarden beter zien in het donker, want mogelijk sprongen zij voorzichtiger in het donker omdat zij de hindernissen slechter zagen.

Sting

Re: Hoe goed kunnen paarden zien in het donker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 15:29

Leuk onderzoek!

Wat ook nog mee kan spelen: Moment van opname; een paard dat in de nacht alerter is omdat het dag/nacht ritme verstoord wordt. Dan zou je het moeten testen in een binnenbak die je af kan sluiten (al heb je dan geen 'natuurlijk' licht om mee te vergelijken). Blijft lastig om dat helemaal netjes te testen denk ik.

LauraenCadiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 17:25

Cool onderzoek !

Uit het onderzoek bleek dat het patroon van UV filtratie bij paarden gelijk was aan dat van crepusculaire diersoorten: diersoorten die voornamelijk actief zijn tijdens de avond- en ochtendschemering.

Dit had ik zelf niet verwacht super leuk om te weten!
Kunnen paarden toch beter zien dan de meeste mensen denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 18:15

Is toch algemeen bekend dat paarden in donker beter zien dan mensen. Wel leuk dat ze nog even onderzocht hebben.

ponyfriendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:25

Fijn om te weten, zo word mijn paardenkennis bijgevuld, haha!

Maar het kan toch ook gewoon toeval zijn?

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:46

Leuk onderzoek!
Maar als ik in het donker door een stukje bos naar huis moest rijden na de les, liep mijn paard geheid de bosjes in naast het pad als ik even niet oplette. Dus of het is gewoon toeval van die test of ik heb een paard die niet goed in het donker kan zien.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:48

Altijd gedacht dat paarden in het donker beter zagen dan mensen maar in de schemering juist slechter zagen. Intressant onderzoek wat ook weer vragen oproept.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 08:46

Sting schreef:
Leuk onderzoek!

Wat ook nog mee kan spelen: Moment van opname; een paard dat in de nacht alerter is omdat het dag/nacht ritme verstoord wordt. Dan zou je het moeten testen in een binnenbak die je af kan sluiten (al heb je dan geen 'natuurlijk' licht om mee te vergelijken). Blijft lastig om dat helemaal netjes te testen denk ik.

Dag/nacht ritme?
Paarden hebben geen dag/nacht ritme zoals wij mensen dat hebben.
Laatst bijgewerkt door EarthFocus op 02-03-15 08:48, in het totaal 1 keer bewerkt

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 08:47

Ik moest eigenlijk wel lachen om de conclusie.

'De resultaten impliceren niet direct dat de paarden beter zien in het donker, want mogelijk sprongen zij voorzichtiger in het donker omdat zij de hindernissen slechter zagen.'

Dan heb je nog niets aan je onderzoek, omdat je het nog steeds niet zeker weet

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:13

EarthFocus schreef:
Ik moest eigenlijk wel lachen om de conclusie.

'De resultaten impliceren niet direct dat de paarden beter zien in het donker, want mogelijk sprongen zij voorzichtiger in het donker omdat zij de hindernissen slechter zagen.'

Dan heb je nog niets aan je onderzoek, omdat je het nog steeds niet zeker weet

Tjah zo werkt onderzoek, je kunt nooit alles uitsluiten. Het is ook gebruikelijk bij elk artikel dit soort nadelen van je onderzoek op te noemen in de conclusie.
Er zijn echter al bronnen vanaf 1979 die dit hebben onderzocht, een paard heeft meer zogenoemde kegeltjes in de retina die er voor zorgen dat ze stimuli beter in donkere omstandigheden kunnen waarnemen. Maar hun visie is nooit zo gedetailleerd als dat van een mens en daardoor kunnen ze snachts dus ook niet alles onderscheiden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:59

Tobbes schreef:
Is toch algemeen bekend dat paarden in donker beter zien dan mensen. Wel leuk dat ze nog even onderzocht hebben.

...en ook al heel lang geleden wetenschappelik onderzocht/gepubliceerd.

10 jaar terug een stukje praktijk over geschreven op mijn website:

http://www.homocaballus.eu/NL/beloning.php